Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisen...
Siste innlegg av Vidar_S - I dag kl. 13:10
Sitat fra: Counterpointer på I dag kl. 12:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 10:46Regner med du har vindmålinger knyttet til de ulike bildene der, sånn at en vet at de faktisk roterte med 200 km/t på tuppen. Og at det ikke var vindstille, slik at de sto dønn i ro, som selvsagt da ikke skremmer eller stresser noen. Men et fint Kodak-moment blir det. Utenom det siste inn-zoomete bilde, så ser alle bladene veldig flate ut, altså ingen vindpress mot dem, og ingen vind.

Noen ganger må en si:
"Close, but no sigar"  ;)
https://www.nrk.no/video/3e883362-ee76-4253-a03b-c7598e5b5639

Er video greit for deg eller kommer du da med deep fake påstander 🙈

Det er vel også liten grunn til å tro at reinsdyr på generell basis skulle la seg påvirke / stresse i veldig stor grad av en vindturbin eller tre når de virker å ha et særdeles avslappet forhold til både det å oppholde seg i "byområder" i Finnmark og å vandre tett på / midt i hovedveien både i nordlige deler av Norge og fjelloverganger øst/vest der de ofte stopper trafikk som både er mer støyende og tettere på enn det en vindturbin vil være.
#2
EL6 / Sv: Alternativ pris 600 tuse...
Siste innlegg av edyrli - I dag kl. 13:08
Det er verdt å tenke på at hva bilen har kostet disse 3 årene vet du ikke før den er solgt igjen. Jeg vil tro det er mye lettere å selge en bil med batteri enn en bil uten batteri men som har en kostbar leiekontrakt i tillegg.
#3
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 10:46
Sitat fra: Counterpointer på I dag kl. 09:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 08:57
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 15:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:07
Sitat fra: Joccy på I går kl. 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 14:48Det var jo knøttsmå vindmøller....eller at det er zoomet veeeldig inn...

Ja disser nok ikke så store..


Ja, de er en god del større på Fosen.
90m rotordiameter på Frakken vs 117 og 136m på Fosen. For reinsdyra tror jeg ikke det spiller noen rolle. Så er reinsdyra på Fosen mere vindturbinsensitive  enn de på Vannøya? Kanskje de trenger litt terapi?

30% og 51% lengre rotorblader er ikke ubetydelig, men det har jo mye å gjøre med utformingen, og fart på spissen, lyd osv.

Men hele poenget mitt var at dersom en har en zoom-objektiv på fotografiapparatet på 500mm, som tydeligvis her er brukt, så vil en få et inntrykk av at dyrene går rett under vindmøllene, mens de i virkeligheten er fryktelig mye lenger unna. Altså et optisk illusjon / bedrageri. Så dermed var det mest et humoristisk innslag at "vindmøllene er små", siden bildet viser at vindmøllene er ca 3 ganger større enn en rein, som naturligvis ikke er tilfellet, men brukt for å lage en journalistisk effekt, siden de slet med å finne et bilde av at rein faktisk gikk under vindmøllene.

Sånn utenom det så settes det opp vindmøller i dag på langt over 200 meter i rotordiameter.

Og sånn utenom utenom det, så vil du se nedi Afrika at mange dyr går ned og drikker av elven, selv om de vet det lusker flodhester og alligatorer der, fordi det er der de finner drikke. På samme måte kan reinen føle den må opp på toppen av fjellet for å finne bar bakke for å skaffe seg mat, selv om de blir dritstressa av å nærme seg de uhyrlige vindmøllene, som ødelegger naturopplevelsen når du går på ski.
Eller de synes det var et fint bilde som viste rein med vindmølle bak. Det kan bli for mye konspiratoriske tanker og funderinger. «Sometimes a cigar is just a sigar».

Forøvrig er det temmelig lett å finne reinsdyr og vindmøller sammen 😏


Regner med du har vindmålinger knyttet til de ulike bildene der, sånn at en vet at de faktisk roterte med 200 km/t på tuppen. Og at det ikke var vindstille, slik at de sto dønn i ro, som selvsagt da ikke skremmer eller stresser noen. Men et fint Kodak-moment blir det. Utenom det siste inn-zoomete bilde, så ser alle bladene veldig flate ut, altså ingen vindpress mot dem, og ingen vind.

Noen ganger må en si:
"Close, but no sigar"  ;)
https://www.nrk.no/video/3e883362-ee76-4253-a03b-c7598e5b5639

Er video greit for deg eller kommer du da med deep fake påstander 🙈
#4
e-Golf / Sv: Pendle e-golf
Siste innlegg av Marzo - I dag kl. 12:50
Absolutt riktig å gå for en med det store batteriet med den kjørelengden.

e-golfene har en del svakheter bla med klimaanlegget.
Her er det både sensorer og kompressor som kan havarere.
Feil og priser kan du bla se beskrevet her;
https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/

Ellers er det en del som har problemer med feil på kablingen til ladekontakten og låsen til ladeluka.

#5
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - de...
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I dag kl. 12:37
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. april 2024, klokken 21:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 20. april 2024, klokken 20:37De har vel allerede kompromisset den litt i stykker i forhold til da jeg "bestilte" den (har reservasjonen ennå, på gøy). Opprinnelig kunne du vel helt åpne den mellom kupéen og lasteplanet. Lasteplanet var og lengre.

Er det ikke bare fronten de må myke opp for å få den EU-Street-Legal? Sånn utenom DAB radio, 230v og oransje blinklys?
Tror du har rett i det Cybertrucken har for skarpe hjørner og kanter foran og på sidene.
Men hadde jeg hatt CT....de hadde jeg lett glatta ut med litt plastic padding  :D kjemisk metall

Sånn...da er den klar...når du får på den plastic paddingen i tillegg  :D

Jeg skulle forresten likt å sett når en Cybertruck kolliderer med en Opel Astra. Sånn "deformasjonssoner" med 1,4mm stål rett frem....lurer på hvordan det ikke gir etter når det møter Astra'en i litt høyde...
https://qz.com/tesla-cybertruck-crash-test-elon-musk-1851273001
https://insideevs.com/news/689519/tesla-cybertruck-crash-test-drone-images/

#6
Model Y / Sv: Kjørevogn - God match for ...
Siste innlegg av Hideyowife - I dag kl. 12:28
Vi har leid oss en teardrop med taktelt i sommer nå i 2.5 uker. Det som enn så lenge gjør oss usikre med valg av vogn handler om rekkevidde og kjørekomfort generelt. Oppnår vi 20 mil på sommeren er jeg fornøyd. Det tar litt tid å kjøre 20 mil i 80 km/t så det passer nok med ett ladestopp uansett.

T@B vognene liker vi designet på, men som en poengterer så virker 320 liten for 3. Senga i den er ikke stort større en teardrop vi har leid i sommer. 400 syns vi ser superfin ut, men har ikke forstått prisnivået sammenlignet med tradisjonelle vogner. Syns med andre ord at de er alt for dyre med tanke på alt annet man kan velge i.
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av dundun - I dag kl. 12:26
Det nytter ikke sammenlikne Robot-taxi med nye fabrikker, bilmodeller etc.

Tesla har aldri laget noe teknisk veldig interessant, de har bare vært virkelig gode på å sette sammen eksisterende teknologier på en måte ingen andre har gjort før og å forbedre dem. Det er ingenting teknisk revolusjonerende i bilene deres, bare god iterasjon og smarte valg av teknologi (f.eks å bygge på consumer-linux i stedet for bil-plattformer).

Full selvkjøring er noe helt annet, og et ekstremt vanskelig teknisk problem det på ingen måte er gitt at Tesla løser på en verdifull måte før andre.

Eneste fordelen de har er at de har kjørt skikkelig mange kilometer med nevralnettene sine aktivert, men jeg er ikke overbevist at det er nok til å ha en trygg ledelse på konkurrentene - både bilfabrikanter og uavhengige.

Jeg er ikke engang sikker på at problemet er løsbart på en måte som er spiselig for lovgivere. "Skal Teslas betatesting få ta liv?" er et spørsmål det er vanskelig å svare ja på selv om et nei antakeligvis fører til enda mer skade.

Jeg ville ikke kjøpt aksjer basert på at Tesla løser full selvkjøring. Da måtte det være å kjøpe dem basert på at mange tror Tesla skal det til, altså ren spekulasjon.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - I dag kl. 11:11
SitatKan virke som at en Giga Press ikke bare er en high-pressure die casting machine, men en "series of high-pressure aluminium die casting machines", og da gjerne fra 4000 tonn til 9000 tonn.
Men ser ut til at en del andre bilfabrikanter nå har begynt å bruke Giga Press også. Men leser over alt at det var "Tesla revoutionized the auto industry.... med Giga presses".

High-pressure die casting er som veldig mange andre gode oppfinnelser, i konstant utvikling. Den grunnleggende teknikken er den samme, men den har utviklet seg i størrelse og omfang.

Elektromotoren er et annet eksempel. Oppfunnet av Edison, Siemens, og Tesla fra rundt 1820 som en revolusjon, men som først fikk sin utbredelse rundt 1890. Den påfølgende utviklingen er mere en evolusjon enn en revolusjon.

Det eneste Tesla, etter mitt synspunkt, kan få æren for i denne saken er å ha funnet nye bruksområder av en "gammel" oppfinnelse/teknologi. Slikt skjer nærmest kontinuerlig, men blir ofte en sensasjon når det dreier seg om profilerte produkter.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Svart, svart, svart...
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I dag kl. 10:59
Tror tanker er at det skal gi et "rolig" uttrykk. Fjerne støy. Være behagelig på øyet i en slitsom verden.
Model 3 kom før med krom-lister, men folk betalte dyre dommer for "chrome delete" så da forsvant jo vitsen i å lage krom-lister. Ser helt grei ut med svarte lister og. En annen bil:
Tesla Model Y:
#10
Sitat fra: Counterpointer på I dag kl. 09:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I dag kl. 08:57
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 15:59
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 15:07
Sitat fra: Joccy på I går kl. 14:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 14:48Det var jo knøttsmå vindmøller....eller at det er zoomet veeeldig inn...

Ja disser nok ikke så store..


Ja, de er en god del større på Fosen.
90m rotordiameter på Frakken vs 117 og 136m på Fosen. For reinsdyra tror jeg ikke det spiller noen rolle. Så er reinsdyra på Fosen mere vindturbinsensitive  enn de på Vannøya? Kanskje de trenger litt terapi?

30% og 51% lengre rotorblader er ikke ubetydelig, men det har jo mye å gjøre med utformingen, og fart på spissen, lyd osv.

Men hele poenget mitt var at dersom en har en zoom-objektiv på fotografiapparatet på 500mm, som tydeligvis her er brukt, så vil en få et inntrykk av at dyrene går rett under vindmøllene, mens de i virkeligheten er fryktelig mye lenger unna. Altså et optisk illusjon / bedrageri. Så dermed var det mest et humoristisk innslag at "vindmøllene er små", siden bildet viser at vindmøllene er ca 3 ganger større enn en rein, som naturligvis ikke er tilfellet, men brukt for å lage en journalistisk effekt, siden de slet med å finne et bilde av at rein faktisk gikk under vindmøllene.

Sånn utenom det så settes det opp vindmøller i dag på langt over 200 meter i rotordiameter.

Og sånn utenom utenom det, så vil du se nedi Afrika at mange dyr går ned og drikker av elven, selv om de vet det lusker flodhester og alligatorer der, fordi det er der de finner drikke. På samme måte kan reinen føle den må opp på toppen av fjellet for å finne bar bakke for å skaffe seg mat, selv om de blir dritstressa av å nærme seg de uhyrlige vindmøllene, som ødelegger naturopplevelsen når du går på ski.
Eller de synes det var et fint bilde som viste rein med vindmølle bak. Det kan bli for mye konspiratoriske tanker og funderinger. «Sometimes a cigar is just a sigar».

Forøvrig er det temmelig lett å finne reinsdyr og vindmøller sammen 😏


Regner med du har vindmålinger knyttet til de ulike bildene der, sånn at en vet at de faktisk roterte med 200 km/t på tuppen. Og at det ikke var vindstille, slik at de sto dønn i ro, som selvsagt da ikke skremmer eller stresser noen. Men et fint Kodak-moment blir det. Utenom det siste inn-zoomete bilde, så ser alle bladene veldig flate ut, altså ingen vindpress mot dem, og ingen vind.

Noen ganger må en si:
"Close, but no sigar"  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA