Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 07:27
Nei, lenge før de lanserte Model S. Trolig siden ca 2008.

Mente han var litt positiv så lenge det kun var snakk om Roadsteren?  Men godt mulig jeg husker feil her...


Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 07:27
Når det gjelder cap raise så er det usannsynlig. Tesla har ganske mye penger på konto, og det virker som leveransene av Model 3 nå endelig er på vei opp. Da vil de slutte "brenne penger".

Ser egentlig for meg at det kan bli en ny runde med cap raise nå. Dersom de får inn mange nok reservasjoner på Semi så kan de ha behov for å bygge en ny GF med kombinert batteri- og Semi-produksjon. Kanskje også basere seg på pick-up produksjon på samme fabrikk?

Dette kan fort bety at de trenger å hente inn mer penger, dersom de ikke kan vente til inntektene fra Model 3 kommer inn. En del av disse pengene de vil få inn på Model 3 har de alt "brukt opp" med tanker om utvidelser av Freemont, ferdiggjøring av GF-I og bygging av fabrikker både i Kina/Asia og Europa.

Hvordan de skulle velge å hente inn disse pengene har jeg ingen formening om.
Model S 85D

SurSnasen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 08:54
Når de produserer 250.000 Model 3 per år, som de forventer å få til i Q1, så vil de med 20% bruttomargin få inn i området 62.500 x 50.000 USD x 0,2 = 625 millioner USD i kvartalet. Det gjør underverker for økonomien.

Hvordan regner du ut dette?
20% bruttomargin vil si at de selger 250 000 biler og derav 50 000 av disse som sin bruttomargin. Men antar du salgsprisen er 62 500 USD pr stk? Tipper snittprisen heller vil ligge på rundt 45 000 USD.
Og jeg tviler på at Tesla klarer 20 % bruttomargin på Model 3.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: StianSalG på mandag 20. november 2017, klokken 14:27Hvordan regner du ut dette?
20% bruttomargin vil si at de selger 250 000 biler og derav 50 000 av disse som sin bruttomargin. Men antar du salgsprisen er 62 500 USD pr stk? Tipper snittprisen heller vil ligge på rundt 45 000 USD.
Og jeg tviler på at Tesla klarer 20 % bruttomargin på Model 3.
Jeg regnet det ut slik at det er 62.500 stk Model 3 solgt per kvartal, og gjennomsnittlig pris er 50.000 USD. Ikke glem at det vil komme en performance-utgave og AWD, pluss at autopilot vil bli ett mer og mer attraktivt produkt ettersom den får flere og flere funksjoner. Jeg tror 50k USD nok er ett greit snitt, i hvert fall for det første året med masseproduksjon. Etter hvert vil det nok selges flere og flere biler med mindre utstyr, i hvert fall når produksjonen kommer opp i 10.000 stk/uke. Men da er jo også totalinntektene betydelig større uansett.

Jeg tror 20% bruttomargin er ett greit nøkternt anslag. Målet til Tesla er vel 25%, om jeg ikke tar feil. Om de sliter med å oppnå 20-25% bruttomargin vil de trolig sette opp prisen. De har ikke mangel på etterspørsel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på mandag 20. november 2017, klokken 13:44Ser egentlig for meg at det kan bli en ny runde med cap raise nå. Dersom de får inn mange nok reservasjoner på Semi så kan de ha behov for å bygge en ny GF med kombinert batteri- og Semi-produksjon. Kanskje også basere seg på pick-up produksjon på samme fabrikk?

Dette kan fort bety at de trenger å hente inn mer penger, dersom de ikke kan vente til inntektene fra Model 3 kommer inn. En del av disse pengene de vil få inn på Model 3 har de alt "brukt opp" med tanker om utvidelser av Freemont, ferdiggjøring av GF-I og bygging av fabrikker både i Kina/Asia og Europa.

Hvordan de skulle velge å hente inn disse pengene har jeg ingen formening om.
Jeg kan ikke helt se behovet for en ny større fabrikk. Roadsteren vil det trolig ikke produseres mer av enn i området 10.000 stk/år, og Semien vil neppe ha mye større produksjon i antall. Det er mulig de klarer å få stappet dette inn i en av de nye bygningene i Fremont. De har også leid en del fabrikker/bygg i Bay Area, og det kan fint være mulig å sette opp en til produksjon av Semi og en til produksjon av Roadster.

Akkurat hvordan de løser det gjenstår å se, men jeg har mine tvil om at det vil medføre store kostnader som krever å hente inn mer penger i aksjemarkedet. Så fremt de ikke bestemmer seg for å kombinere produksjonen av dette med en ny fabrikk til Model Y, e.l. Men da vil de trolig vente til Model Y er lansert (neste år?).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 11:29
SitatHypometeret er allerede ganske makset ut
så det er begrenset hvor mye mer han kan hype  8)
Når det er sagt, fyren er jo ikke akkurat dum. Seriegründer, multidollarmilliardær og visjonær. Superselger og teambygger. Denne mannen får til hva som helst. Uten Musk er Tesla mye mye dårligere, og for den som evt skulle ta over hans jobb er det som å ta over etter Sir Alex Ferguson. Helt umulig.

Ha,ha, blir morsomt å ta fram denne når meldingen om at TM3 linje 1 kjørte 5K biler forrige uke kommer  :D
Hypometeret står og kakker mot null nå i høstmørket, det tror jeg ikke varer lenge, husk at Panasonic CEO
var ute i media og omtrent friskmeldte Gigafactory for flere uker siden ..!

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 15:45
Jeg kan ikke helt se behovet for en ny større fabrikk. Roadsteren vil det trolig ikke produseres mer av enn i området 10.000 stk/år, og Semien vil neppe ha mye større produksjon i antall. Det er mulig de klarer å få stappet dette inn i en av de nye bygningene i Fremont. De har også leid en del fabrikker/bygg i Bay Area, og det kan fint være mulig å sette opp en til produksjon av Semi og en til produksjon av Roadster.

Akkurat hvordan de løser det gjenstår å se, men jeg har mine tvil om at det vil medføre store kostnader som krever å hente inn mer penger i aksjemarkedet. Så fremt de ikke bestemmer seg for å kombinere produksjonen av dette med en ny fabrikk til Model Y, e.l. Men da vil de trolig vente til Model Y er lansert (neste år?).

At Roadster'n vil bli produsert i relativt beskjedene opplag er det vel neppe mange som er uenige i, så den nevnte jeg ikke en gang. Dette regner jeg med at de fint får plass til i dagens Fremont fabrikk, eller en av de øvrige lokalitetene du selv nevnt. Utvidelsene av Fremont forutsetter jeg igrunnen at er øremerket Model Y, men godt mulig de også gjør plass til Roadsteren der.

Jeg satte altså som forutsetting for innhenting av kapital at det ble mye forhåndsreservasjoner av Semi. Altså at dette ikke ender opp med en beskjeden produksjon slik du antyder. Får du rett i en begrenset Semi produksjon så har du nok også rett i at det ikke blir aktuelt med en egen GF for denne serien. Tror fortsatt ikke den blir produsert på Fremont fabrikken, men da kan en av de øvrige lokalitetene du nevnte være "godt nok", så lenge GF-I kan produsere tilstrekkelig med battericeller for alle produktene Tesla trenger dem til.

Merk dog at en produksjonstakt på 10.000 Semi i året er noe helt annet enn å produsere tilsvarende antall f.eks. Roadsters eller andre personbiler. 10k/år er på ingen måte noen "masseproduksjon" når det gjelder personbiler, men kan lett være det for tunge redskaper som Semi eller tilsvarende. Vi skal heller ikke se bort i fra at de vil komme med flere modeller mer eller mindre basert på Semi, som vanlig lastebil, buss og som hintet til - Pickup. Selv om Pickup ikke skulle bli basert på Semi så kunne det være naturlig å produsere disse på samme fabrikk som Semi, mens det er mye mindre naturlig å produsere Semi på samme fabrikk som Model S, 3, X, Y og Roadster mk-II.
Model S 85D

jlan

#2646
Sitat fra: GOS på mandag 20. november 2017, klokken 11:44
Det at de brenner cash fortere enn de kommer inn ...
Q3-17 rapport:
Net increase in cash and  cash equivalents 494106 KUSD
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOS

@Espen
Poenget mitt var at alle disse kostnadene som Tesla har for tiden blir ikke ført som kostnader i regnskapet i det året de bruker pengene. F.eks. så er bare en liten andel av kostnadene knyttet til Gigafactory, utvidelser i Freemont fabrikken, Supercharger utbygging, utviklingskost for Model 3 / Roadster / Semi etc ført som kostnader i regnskapet så langt. (Det er kun nedskrivnngen av innvestringens verdi som føres i regnskapet). Men det fører til ett stort behov for cash.

Det at Tesla da taper penger regnskapsmessig er at en ikke kan eller vil ta avskrivningene på innvesteringene (R&D, eiendom maskiner etc) over så lang tid som investeringen forventes å ha nyttig levetid.

For de som har kjøpt Tesla aksjer så håper jeg de har vurdert og analysert dette totale bildet. Ikke bare hørt på at noen sier at de taper penger nå fordi en tar alle innvesterngene nå men får ikke inntektene før senere. 

Som sagt, så har jeg ikke selv analysert eller i det hele tatt sett på Teslas regnskap, så jeg vet ikke.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Sveinung1954

Sitat fra: jlan på mandag 20. november 2017, klokken 18:00
Q3-17 rapport:
Net increase in cash and  cash equivalents 494106 KUSD

Ser ikke hvor du får det tallet fra, for i "Consolidated Statements of Cash Flows" i siste "Form 10-Q" fremkommer det at det er 136 814 KUSD (det er vel typisk "Tesla-tall" ala 700 HK etc...).

Uansett; dette er økning i kontanter/kontantekvivalenter etter emisjon og utsteding av konvertible lån på over 5,8 milliarder dollar. Ikke så vanskelig å få positiv cash-low da....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Sveinung1954

Sitat fra: GOS på mandag 20. november 2017, klokken 18:20

For de som har kjøpt Tesla aksjer så håper jeg de har vurdert og analysert dette totale bildet. Ikke bare hørt på at noen sier at de taper penger nå fordi en tar alle innvesterngene nå men får ikke inntektene før senere. 

Dette er et viktig poeng. Enkelte kommer stadig med disse påstandene, som er direkte feil. Bare hittil i år har Tesla balanseført rundt 4-5 milliarder USD i investeringer som ikke påvirker resultatregnskapet i det hele tatt, men som skal kostnadsføres i fremtidige regnskapsperioder. Akkumulert pr 3Q har de balanseført ca 20 milliarder i ulike investeringer som skal kostnadsføres i senere regnskapsperioder.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

jlan

Sitat fra: SKH på mandag 20. november 2017, klokken 18:20
Ser ikke hvor du får det tallet fra
Jeg er ingen regnskapsekspert, men det tallet står nede  på nest siste side her: 

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/5491766297x0x962149/00F6EB90-2695-44E6-8C03-7EC4E06DF840/TSLA_Update_Letter_2017-3Q.pdf

Så da  klarer de slik jeg forstår det ihverfall foreløpig å hente inn mer cash enn de bruker.  Som du poengterer er det noe helt annet enn å gå med overskudd.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

#2651
Sitat fra: GOS på mandag 20. november 2017, klokken 18:20
@Espen
Poenget mitt var at alle disse kostnadene som Tesla har for tiden blir ikke ført som kostnader i regnskapet i det året de bruker pengene. F.eks. så er bare en liten andel av kostnadene knyttet til Gigafactory, utvidelser i Freemont fabrikken, Supercharger utbygging, utviklingskost for Model 3 / Roadster / Semi etc ført som kostnader i regnskapet så langt. (Det er kun nedskrivnngen av innvestringens verdi som føres i regnskapet). Men det fører til ett stort behov for cash.

Det at Tesla da taper penger regnskapsmessig er at en ikke kan eller vil ta avskrivningene på innvesteringene (R&D, eiendom maskiner etc) over så lang tid som investeringen forventes å ha nyttig levetid.

For de som har kjøpt Tesla aksjer så håper jeg de har vurdert og analysert dette totale bildet. Ikke bare hørt på at noen sier at de taper penger nå fordi en tar alle innvesterngene nå men får ikke inntektene før senere. 

Som sagt, så har jeg ikke selv analysert eller i det hele tatt sett på Teslas regnskap, så jeg vet ikke.
Jeg sier ikke at de taper penger nå pga investeringene.

Det de taper penger på er at bedriften er skalert opp til å produsere 5.000-10.000 Model 3 per uke og de produserer bare nærmere 50 stk per uke. Si Model 3 står for 6000 ansatte med årslønn på 100k USD i snitt, 70% av bilens kjøpspris er materialer og innkjøp, og det er lineær avskrivning av 5 mrd USD over 10 år. Da brennes det 275 millioner USD på Model 3 produksjonen per kvartal, mens brutto inntekt er 50 stk/uke x 12 uker x 50.000 USD x 30% = 9 millioner USD. Da taper man 266 millioner / 600 biler = 433.333 USD per Model 3 som blir solgt... Eller bruttomargin på -867%, om jeg ikke bommer på matten.

Det blir betraktelig bedre når man kommer seg opp på 5000 Model 3 per uke, da går inntektene opp til 5000 stk/uke x 12 uker x 50.000 USD x 30% = 900 millioner. Da tjener man 625 millioner / 60.000 biler = 10.416 USD per Model 3 som blir solgt. Eller bruttomargin på +20,8%.

Så klart, investeringer er en del av problemstillingen, og har stor innvirkning på kontantstrømmen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

#2652
 Aksjeen ligger nå rundt 300 merket og samler krefter. Hvis vi glatt ser bort fra børskrakk, jordskjelv,atomkrig,
dødsfall, asteroidenedslag og Jesus tilbakekomst  ;D, kan vi da anta at tsla stanger hodet i 330 merket før
helgen ?   Litt tidlig ennå ?

Da er det vel siste opprop for de som vil kjøpe tsla på lav 300 kurs .....?

https://electrek.co/2017/11/21/tesla-model-3-order-regular-reservation-holders/

Havebigfun

Hva skjer- frisk oppgang de siste 2 dagene! er 100 bestillte Semi fra Pepsico mye viktigere for kursen enn forsinkelsene  av mod3?

Espen Hugaas Andersen

#2654
Tror oppgangen er pga mange leveringsklare Model 3 som er observert de seneste dagene. Mitt inntrykk er at vi er endelig på vei inn i den bratteste delen av opprampingen, og det er nok ett inntrykk andre har også.

Jeg tok litt gevinst på 340,75. Jeg håper og tror kursen vil fortsette oppover de neste ukene, men vil også forsøke ha litt krutt på lur.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA