Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Model S for å leie den ut

Startet av Vesel, lørdag 11. november 2017, klokken 01:23

« forrige - neste »

Vesel

Hei!

Vurderer å droppe reservasjonen på Model 3 og gå for en ny, tilpasset Model S i stedet, men for at dette skal være økonomisk forsvarlig for meg må jeg belage meg på å leie den ut. Har regnet meg fram til at jeg må leie den ut minst 3 døgn i måneden i 8 år dersom jeg sitter igjen med 750 kr per utleiedøgn når kostnadene ved utleie er dekket.

Utleie er ikke noe problem for meg sånn rent praktisk. Kjører forholdsvis lite selv, og har ikke behov for den til pendling. Kan leie den ut nesten når som helst, og nesten hvor lenge som helst.

1. Er det lett å få leid ut en slik bil i små/mellomstore byer som Ålesund og Kristiansand?
2. Hvor mye kan man realistisk forvente å få i utleie på Nabobil for en 2017 Model S 75D med premiumpakke og oppgradert autopilot dersom man ønsker å leie den ut så ofte som jeg gjør?
3. Er de fleste interessert i å leie en slik bil bare i ett døgn, eller går det ofte over flere dager?
4. Er det sesongvariasjoner i etterspørselen etter en slik bil på leiemarkedet?
5. Noen farger som "selger" bilen lettere enn andre?
6. Behandler folk bilen bra?
7. Er det upraktisk/mye arbeid med utleie av bil?

Andre erfaringer?  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

elektrolux

Spørs hvor mye utleie du får med en slik pris. Ville heller satset på lavere pris. Bilene blir generelt godt behandlet, men bruk magefølelsen til å luke vekk de du er usikre på. Lukter leietaker røyk, er det bedre å nekte utleie, enn alt styret med rens og oson behandling etter utleie. Beste er selvfølgelig å framheve dette i omtalen av bilen.

Leverer du bilen fra deg i strøken tilstand legger du føringer på hvordan du forventer å få den tilbake. Legg gjerne inn henting og levering kun i dagslys.

Er også redd at noen vil leie en slik bil for å teste den ut. Med tanke på kostnaden og appetitten Tesla har på dekk kan dette bli en overraskende stor utgift for deg som utleier.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Ser at de som leier ut Tesla på Nabobil har fått ganske mange positive kommentarer av veldig vanlige mennesker,  inkl en del damer. Men regner jo med det vil være noen som leier for å bruke den som racerbil. Til din fordel er det ikke mulig å skru av Anti-Sladd. Ser de leier ut for mellom 800-1300 døgnet inkl 300km (vet ikke hvor mye av dette som går til Nabobil/forsikring). Regner med de ikke hadde leid ut om de hadde tapt på det, men hvis du ikke får erfaringssvar her kan du jo sende melding til dem direkte fra Nabobil. Vil anta at mange av de som er glad i fart leier Tesla, men sikkert og andre som vurderer å kjøpe eller helt vanlige. De slipper jo bom / bensin.
Tesla Model Y                         2021-

Vesel

Tror man kan levere bilen fra seg i valet mode  da, med begrenset effekt, for å unngå at den brukes som racerbil?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Nasatech


HelectriC

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. november 2017, klokken 09:14
Tror man kan levere bilen fra seg i valet mode  da, med begrenset effekt, for å unngå at den brukes som racerbil?
Spørs om de som leier er interessert i å leie i valet mode? Hadde jeg ønsket å leie en Tesla så hadde jeg ikke akseptert valet mode.

Hvordan fungerer det med forsikringsselskapet og utleie eller er det egen forsikring gjennom utleieselskapet?
ioniq 5

T.K

#6
Om du er av typen som lett skremmes av uforutsette utgifter, noe du kanskje gjør om du er avhengig av å leie ut for å få budsjettet til å gå rundt - IKKE lei ut bilen din. Det blir med ett hundre prosent sikkerhet problemer og utgifter underveis. Jeg prater av erfaring som profesjonell utleier av et større firma for noen år tilbake.

Hva kan skje? Småbulker du ikke ser slik at bilen etterhvert får et shabby utseende. Skraper og skrammer innvendig - bilen blir brukt som hamburgerrestaurrant med søl, osv. Generell MYE mer slitasje på bilen enn om du selv bruker den - utvendig, innvendig, mekanisk.

I tillegg vil du oppleve at bilen rett og slett ikke blir levert tilbake. Den dukker omsider opp, et par måneder etterpå. Politiet ringer, har funnet den feilparkert i Arendal og sier du må hente bilen hos Viking og ta med 5000 kroner for å få den ut. Og kunden, er ikke han ansvarlig? Jo, men han er ikke søkegod, og all verdens innkassokrav hjelper ikke, han er blakk og har tenkt å forbli blakk på papiret resten av livet. Det er mange slike blakkinger, flere av dem kommer i gjenkjennelig ham, noen er kjendiser fra ukepressen eller tv. Du tror de er ordentlige folk, men så viser det seg at det er det ikke. Utleie av bil er ikke for amatører.



Muffinman

Kanskje et bedre alternativ å sette av en helg i måneden for å kjøre Nimber-tasks? Risikerer litt konkurranse riktignok  :)

Initium

Kjøpe så dyr bil at du må leie den ut for få regnestykke til gå ihop ? :o :o :o

Skeeeptisk ! Hva om du kjører i filler en felg, ødelegger noe inni bilen, eller gjør noe annet tåpelig, som påfører deg 12000kr i uventede kostnader ?

Det er tross alt ikke ALT som dekkes av garanti. Idioti er en av de tingene...

( de som aldri har gjort noe idiotisk med bilen sin, kan stille seg i rekke et-eller- annet sted, jeg står først i den ANDRE rekka.... 8) )

Muffinman


Marmolada

Har leid nabobil noen ganger i høst og må si det virker som et veldig bra system. De har sin egen forsikring og det tas bilder av bilene fra alle sider utvendig før og etter utleie. Skader utvendig er nok ikke noe problem. Ville kanskje tatt noen ekstra bilder av interiør før utleie. En model s kan reklamere med gratis strøm, bom, etc som fort blir noen tusenlapper på en  ukesleie på en annen bil. Å leie en model s for 6000 nok pr uke er derfor gunstig selv når bilen blir eldre.

T.K

Jeg har også leid via nabobil. Flere ganger. Og det fungerer overraskende greit. Men jeg har opplevd
flere ganger at utleier ikke er så nøye med bilder. Om bilder skal være bevis må hver millimeter tas bilde av, både inn- og utvendig. Et avstandsbilde av den ene siden fanger ikke nødvendigvis opp den lille skrapen på skjermen eller på felgen. Og kunden vil garantert nekte for at han har påført skrapen, mange nekter kategorisk om utgiften er tusevis av kroner, selv om du har bilde.

Dessuten. For 30 år siden fikk rent-a-wreck like mye inntjening på en 15 år gammel Volvo fra 1974 som man får på en Tesla i dag. 150 kroner pr dag pluss 1,50/km. 5-10 000/ mnd var normal innkjørt på en bil til 10 000 i innkjøp. Og nå vil folk leie ut en bil til 750 000 for samme beløp? Det skal også betales skatt, btw. Jeg er målløs.

BMW850

Om du må belage deg på utleie for å ha råd til bilen ville jeg droppet det umiddelbart og heller ventet på Model 3.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kim Kim

Sitat fra: Vesel på lørdag 11. november 2017, klokken 01:23


Utleie er ikke noe problem for meg sånn rent praktisk. Kjører forholdsvis lite selv, og har ikke behov for den til pendling. Kan leie den ut nesten når som helst, og nesten hvor lenge som helst.

Behøver du bil? Høres ut som at du er den som burde bruke nabobil
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Myrvang

Jeg har fått igjen biler som har vært tjukke av gjørme, fått igjen biler med riper jeg ikke så i mørket og biler som har kjørt gjennom bommer jeg ikke har oppdaget før senere. Aofte noe uforutsett, så om du er økonomisk avhengig av utleie ville jeg valgt en annen bil.

Jeg hadde 3 biler en periode, og leide ut 2 av de. Mondeoen gikk en del, fikk inn godt med kroner på den og det er en rimelig bil. Litt ergelig med småskrammer, men ikke verdens undergang. i-On ble utleid i flere mnd om gangen, hadde den hjemme 5 døgn på 5 mnd, og da jeg solgte den hadde den kjørt inn 15.000,- og jeg solgte den for 5.000,- mindre enn jeg ga for den. Men igjen, dette er biler til 70-90.000,- og jeg gjorde det fordi jeg kunne, ikke fordi jeg måtte.

Nå har jeg prøvd å leie ut, men blir ikke mer av det da vi nå kun har 2 biler og er avhengig av de, men kanskje mest fordi jeg vet at folk tar ikke like godt vare på ting de ikke eier. Det merker jeg med meg selv også når jeg leier biler, hytter osv, så er jeg ikke like forsiktig som når jeg bruker egne ting. Hadde jeg bodd i Oslo sentrum og hatt plass ville jeg muligens hatt en bil det ikke var så nøye med og leid ut, men her på landet er det veldig sporadisk med utleie, så ikke noe å basere på som inntekt.

Tenk deg godt om, men lykke til uansett hva du velger.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA