Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil i Finnmark

Startet av Jan-Børre Olsen, torsdag 02. november 2017, klokken 07:50

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sånn kan det gå og det blir ikke enklere i minus 30. Noen må få fingeren ut!
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

NilsG

Helt enig i at noen må få fingeren ut. Er null kjent med Finnmark, men skjønner det mange steder er en ødemark i forhold til lading. Men skyldes opplevelsene på denne turen også en litt urutinert sjåfør? Ser de skrudde temperaturen ned fra 24 til 20 og styrken på varmesetene ble satt ned fra 3 til 1, satt de i t-skjorta? Eller gjorde de rett og slett et lite stunt/eksperiment for å sette fokus på at det er lite lademuligheter i Finnmark?

Den totale turen er så vidt jeg finner ut ca 35 mil, men finner ingen ladestasjoner på LadeNå-appen mellom de to stedene. Kommer opp en i Kirkenes (flyplassen) og 1 i Lakselv.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

THE

Håpet er at dette får fokus, og resulterer i utbygging av hurtigladenettverk i Finnmark.

Denne turen ble gjort med en Tesla X, sannsynligvis 90D, med så store utfordringer. Skulle jeg kjørt samme etappe, så hadde jeg nok lagt turen via Finland og Karasjok med mulighet for 22 kW lading i Karigasniemi og Karasjok. Her var det folk som skulle av flere steder langs ruten, så de måtte nesten kjøre den vegen de gjorde, totalt 350 km uten andre lademuligher enn vanlig stikkontakt hos privatpersoner.

Jeg synes denne saken beskriver godt utfordringene med elektrifisering av bilparken. Jeg har kjøpt Tesla X, og valgte 100D delvis pga. at vi av og til er i Finnmark. Håpet er at det skal komme et par Tesla SuperCharger lenger nord enn i dag, og at det også skal bygges ut en god del standard hurtigladere i Finnmark før vi skal nordover, men jeg er egentlig forberedt på en del ladeutfordringer i Finnmark (og Nord-Sverige og Nord-Finland) i mange år framover.

Utviklingen med større batteripakker/lengre rekkevidde gjør jo at man kan fire på kravet om hurtigladere hver 50 km langs hovedveier, og heller bygge ut hurtiglademuligheter på sentrale trafikknutepunkt og med ca 100 km avstand langs hovedveiene nordpå. Det vil bli trøbbel med bruk av kortrekkeviddeelbiler med et slikt ladenettverk, men avstandene i Finnmark gjør nok at veldig få vil velge elbiler med små batteripakker der uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

 Samfunnsøkonomisk sett må en kanskje akseptere at en inntil videre må ha litt god tid for å kjøre elbil over lange distanser i Finnmark. Det har kanskje mer for seg å prioritere elektrifisering av snøscooterparken. De bruker vel et par liter på milen, og støyer en god del.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Synes denne saken er sterkt misvisende da de avbrøt lading på grunn av utålmodighet!

THE

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. november 2017, klokken 11:09
Synes denne saken er sterkt misvisende da de avbrøt lading på grunn av utålmodighet!

Du har jo et poeng. Alle vi sørpå vet jo at 100% av innbyggerne i Finnmark går på NAV, snylter på Oslo-folk og bidrar null til samfunnet, så det minste vi kan forlange er jo at de må være fornøyd med 10A lading hos tilfeldige privatpersoner langs veien. Siden alle går på NAV er det jo bare å stikke innom et tilfeldig hus da det alltid vil være folk hjemme. Den som lader har jo heller ingenting det er nødvendig å rekke, så alle har jo uansett veldig god tid til å lade.

MEN det kan jo være at en eller annen Oslo-borger har et nødvendig ærend i Finnmark, og da må det jo være mulig for ham/henne å hurtiglade elbilen. Vi søringer har tross alt ikke tid til å sitte i timesvis å vente på at bilen skal lade for hver 100/200/300 km vi kjører.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Når vi ser hvor vellykket utbyggingen med dobbel hurtiglader hver 50 km har vært i resten av landet så er det synd og skam at dette ikke ble fullført i Troms og Finnmark også, koste hva det koste vil. Enova får betale både installasjonene og driften i for eksempel de tre første årene. Dette er jeg som sørlending gladelig med på å sponse våre venner i nord gjennom skatteseddelen.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 02. november 2017, klokken 11:22
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. november 2017, klokken 11:09
Synes denne saken er sterkt misvisende da de avbrøt lading på grunn av utålmodighet!

Du har jo et poeng. Alle vi sørpå vet jo at 100% av innbyggerne i Finnmark går på NAV, snylter på Oslo-folk og bidrar null til samfunnet, så det minste vi kan forlange er jo at de må være fornøyd med 10A lading hos tilfeldige privatpersoner langs veien. Siden alle går på NAV er det jo bare å stikke innom et tilfeldig hus da det alltid vil være folk hjemme. Den som lader har jo heller ingenting det er nødvendig å rekke, så alle har jo uansett veldig god tid til å lade.

MEN det kan jo være at en eller annen Oslo-borger har et nødvendig ærend i Finnmark, og da må det jo være mulig for ham/henne å hurtiglade elbilen. Vi søringer har tross alt ikke tid til å sitte i timesvis å vente på at bilen skal lade for hver 100/200/300 km vi kjører.
He he

Her tror jeg du misforstår litt. Snakker ikke om nødlandingen «hjemme hos» men ladingen i Tana som ble avbrutt etter 45 minutter. Står ikke hvilken hastighet dette er, men virket ikke som 10 A.


THE

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. november 2017, klokken 11:31
Her tror jeg du misforstår litt. Snakker ikke om nødlandingen «hjemme hos» men ladingen i Tana som ble avbrutt etter 45 minutter. Står ikke hvilken hastighet dette er, men virket ikke som 10 A.

Så vidt jeg vet finnes det ikke noe mer enn stikkontaktlading i Tana. På finsk side av Tana-elva, i Nuorgam, har Fortum 22kW AC lading, men det vil bli 40 km ekstra å kjøre ned til Nuorgam og tilbake til Skippagurra for å lade. Godt mulig det var det de gjorde, men det står det ingenting om i avisartikkelen. Uansett blir det upraktisk med denne omveien. 40 min kjøring og 35 minutt lading (ca 9kWh på 16kW lading) før de begynner å fylle på batteriet med den ekstra energien de trenger for å komme frem til Lakselv. La oss da si at den ladestoppen i Nuorgam tar to timer inkludert kjøring. Det står at de hadde en 45 min ladepause i Tana, og antar da max 13A (3kW) lading, og et påfyll på ca 2-2,2 kWh i løpet av stoppen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. november 2017, klokken 11:31
Her tror jeg du misforstår litt. Snakker ikke om nødlandingen «hjemme hos» men ladingen i Tana som ble avbrutt etter 45 minutter. Står ikke hvilken hastighet dette er, men virket ikke som 10 A.
At det ikke er 10A er vel bare noe du antar? Står vel ingenting som indikerer verken det ene eller andre. I følge ladestasjoner.no er det ingen offentlig tilgjengelige ladepunkter i Tana. To schuko i Kirkenes og to schuko Lakselv.

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Et par innspill fra en kommersiell utbygger av hurtigladere:


  • Det er ca 150 elbiler i Finnmark
  • Nybilsalget i Finnmark er mellom 900 og 1.000 biler per år. Dersom 20% av dette hadde vært elbiler, ville det fortsatt ta 5 år før det er >1.000 elbiler i Finnmark
  • Det er store avstander i Finnmark. Kombinert med forrige punkt, betyr dette ekstremt lav elbiltetthet i mange år fremover.
  • 50km - kravet som Enova har stilt i resten av landet, er helt urealistisk i Finnmark. Både fordi det mange steder ikke er samføring mellom vei og strømnett (dvs at det ikke er strøm langs veien), og pga værforhold på mange av strekningene. Det er ofte en grunn til at byer og tettsteder ligger der de gjør - særlig i Finnmark.
  • En utbygging i sentrale byer og knutepunkter er gjennomførbart, men ikke lønnsomt. Selv om vi fikk dekket 100% av investeringen, ville vi fortsatt gått i tap på drift av disse stasjonene pga lav elbiltetthet. I tillegg vil rettetid ved feil være lengre (og feilretting dyrere) i Finnmark, pga reisetid og fraktkostnader

Alt dette er håndterbart dersom noen tar regningen, men som kommersiell operatør kommer vi ikke til å gjøre dette. I tillegg er det et stort behov for hurtigladere i resten av landet, og vi jobber det remmer og tøy kan holde for å bygge så fort vi kan. I sum kommer vi derfor ikke til å prioritere Finnmark i overskuelig fremtid.

Vi har full forståelse for at dette ikke er det elbilistene i Finnmark skulle ønske seg - men slik er situasjonen nå. Elbil på langtur i Finnmark vil trolig være en øvelse for spesielt interesserte i ganske mange år fremover, med mindre det offentlige er villige til å ta regningen.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

THE

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på torsdag 02. november 2017, klokken 12:48
I sum kommer vi derfor ikke til å prioritere Finnmark i overskuelig fremtid.

Vi har full forståelse for at dette ikke er det elbilistene i Finnmark skulle ønske seg - men slik er situasjonen nå. Elbil på langtur i Finnmark vil trolig være en øvelse for spesielt interesserte i ganske mange år fremover, med mindre det offentlige er villige til å ta regningen.

Mvh Ole Henrik

Jeg har full forståelse for det kommersielle aspektet og kravet om at det offentlige må ta regninga. Jeg håper uansett at det kan være mulig å få bygd ut et nettverk i Finnmark der det offentlige tar regninga med utbygging og drift/vedlikehold i X-antall år fremover. Men jeg håper også at de kan få på plass avtaler med Grønn kontakt og/eller Fortum for betalingsløsninger, support osv., da jeg ikke har noe tro på et statlig driftsselskap for ladestasjonene i Finnmark.

Det som jeg ser som det mest realistiske er at Tesla bygger to til fire strategisk plasserte Super Chargere i Finnmark, og at vi får på plass et nettverk av 22kW AC stolper i fylket.

Bare noen få strategisk plasserte hurtigladestasjoner i Finnmark ville betydd mye, og såpass håper jeg at nasjonen Norge mener med overgang fra fossile energikilder til elektrisk framdrift at staten vil ta ansvaret/kostnadene for utbygging i Finnmark.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

@The og gr

Uansett hva slags kurs det var avbrøt de etter 45 minutter, jeg har full forståelse for det siden jeg selv aldri lader over 20 minutter hvis jeg kan slippe, men på langtur med full bil i minusgrader tenker jeg at det var et dårlig valg.

Jeg synes absolutt det skal være hurtigladenettverk i Finnmark btw.

Ketill Jacobsen

Synes absolutt at det bør være et rimelig antall hurtigladere i Finnmark og staten bør i stor grad bidra til investering og drift . Med 419 mil offentlige veier i fylket og ti mil mellom hver lader i snitt, vil en ha behov for 42 ladestasjoner. Hver ladestasjon vil koste 0,5 til 1 million kroner (TØI 2013/16) og årlig driftskostnad ca 30-40 tusen per år. I tillegg kan komme anleggsbidrag avhengig av lokalnettets tilstand.

For ca 40 millioner vil en altså få et brukbart hurtigladernett i Finnmark!

Jan-Børre Olsen

Her i Finnmark er elbil en stor utfordring, kanskje er det rett og slett ikke smart å innføre den her i stor skala? Mange som bor i byene kan helt utmerket kjøre elbil også i Finnmark, og en del gjør det allerede men å gå derifra til å erstatte dieselbilen med elbil tror jeg vi kan skyte en hvit pil etter. Det lar seg ikke gjøre. Det er for kaldt og for barske værforhold og for lange avstander med for lite trafikk til at det er fornuftig.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA