Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rust i dørkarmer under gummipakning/innstegslist

Startet av bjaol, onsdag 30. august 2017, klokken 19:30

« forrige - neste »

bjaol

Hei,

Jeg har funnet noe lei rust på min 2013 Nissan Leaf Tekna. Jeg hadde vasket bilen og så spor av "rustvann" langs gummipakningen nederst i karmen på den ene bakdøren. Jeg kjørte bort til min lokale Nissan forhandler og de var kjappe med å demontere pakning og list i alle dørkarmer. Det som ble avdekket var rust i forbindelse med de klemmene som skal holde gummipakning/list fast i karosseri. Det er 10 klemmer totalt, og jeg tror det var rust i forbindelse med 7 av de klemmene. Altså i alle dørkarmene. Se gjerne vedlagte bilder :)


Noen andre som har vært borti tilsvarende? Hvordan løste det seg eventuelt for dere?

EV-FTW

Tar ikke forhandler dette på garanti?
Har du kjøpt bilen hos dem?

Dette er tydelig et problem som kommer fra produksjon, ikke noe du har forårsaket!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sele

Eneste grunn for og få noe her er og påvise produksjonsfeil.

nr1rayner

Leafen er vel galvanisert, så det skal vel ganske mye til for at den ruster.
Men de klemmene ruster vel bare du står med 2 saltkorn i hånda og ser stygt på de...

Så, er det egentlig rust på bilen eller bare klemmene...?

Har ikke tenkt tanken at de har gjort noe så merkelig så har vel ikke gløttet der engang på min -13.
Synes å huske at alle andre dørlister jeg har demontert har hatt metall i selve lista, altså ingen slike klemmer.
Det er ganske sikkert en designfeil, forskjellige metaller som ligger og skraper mot hverandre medfører problemer (korrosjon).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Ser jo ut som at det kun er klemmene som har rustet og ikke selve karosseriet . Hva sa forhandleren til dette? Er de på servicegiret?

bjaol

Bilen er bruktimportert, så garantikortet er dessverre utspilt. Jeg har dog 12 års garanti mot gjennomrusting, men dette har ikke kommet der enda. Jeg har ingenting å hente hos Nissan Norge, der er det ingen som vil ta ansvar på noen som helst måte. Men hos forhandleren jeg kjøpte bilen hos, så har de virkelig tatt ansvar. Så saken løser seg på en god måte!
Grunnen til at jeg lagde posten, var for å prøve å finne ut av om dette virkelig bare skjer på min bil, eller om det er en litt mer utbredt "produksjonsfeil" som flere får lide av :)

La det også være sagt at jeg er fullstendig enig med dere, nr1rayner, Sele og Øysteink, dette er helt tydelig en produksjonsfeil fra Nissans side. Disse klipsene er ikke laga i rustfritt materiell og de har også en slags "mothake" som gjør at de skader lakk/galvanisering når de klemmes på karosseriskjøten. De har valgt en dårlig teknisk løsning, materialvalget er lite gjennomtenkt og det gir bilene en langt lavere kvalitet en konkurrentenes alternativer.. Men det vil jo selvfølgelig ikke Nissan erkjenne.

Så igjen, dersom noen andre der ute har opplevd noe lignende eller har erfaringer med dette problemet, jeg hører gjerne fra dere :)

EV-FTW

Kan nok tenkes at dette er er problem på flere biler, bare at folk ( deriblant meg) aldri har tenkt så langt som å ta av listene for å sjekke.
Nå er min bil fra 2016 , så håper det ikke ser slik ut der.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

nr1rayner

Skal nappe av en av mine dørlister her en dag.

Bruktimport, fra hvor? Du skriver Tekna, så det skal jo da være en "gen 2", slik min er.
Det kan være forskjellig materialvalg på forskjellige fabrikker.
Er din fra USA er det absolutt ikke umulig at de bruker annen dørlist enn de gjør i England, hvor vel alle europeiske Leafer skal være produsert..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bjaol

Det er en gen 2 ja. Bilen er hentet fra frankrike, så dette vil nok gjelde flere europeiske leafer vil jeg tro.

Sele

På bildene ser det jo ut som at det er klemmene i pakningen som har rustet og ikke noe på selve bilen. Kan TS avkrefte bekrefte det?

bjaol

Jeg kan bekrefte at rusten opprinnelig har oppstått i klemmene, for så å gå over i plateskjøt. Klemmene har som tidligere nevnt "mothaker" som gjør at en riper opp lakk/galvanisering når klemmene blir satt på. Jeg oppdaget dette relativt tidlig, så det har ikke rukket å spise seg inn i plateskjøt. Nissans løsning for å sørge for at dette ikke skjer igjen er å legge folie over plateskjøt før en igjen setter på nye klemmer, da skal ikke de nye klemmene skade lakken på ny. Men om selve klemmene vil ruste igjen, det er et annet spørsmål. Jeg antar at de fremdeles ikke er rustfrie siden de bruker folie for å hindre kontakt mellom klemmer og karosseri..

Det blir spennende å se om flere finner tilsvarende på sine biler!

Ebe

Vil ikke en demontering og remontering kunneskrape opp mer og dermed skape grunnlag for rust, selv om man ikke har det i første omgang?  ;)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

#12
Har de klipsene på min jeg også, men ikke rust  :D

De klipsene er ikke der for å holde gummilista på plass, men for å holde plastdekselet på innsiden på plass.
Såvidt jeg husker har dette plastdekselet vært festet med plastikk"juletrær" på alle andre biler, som betyr forborrede hull på fabrikk, og derfor ingen rust.

Rett og slett slett design fra Nissan!

@ebe
Det er helt riktig. Av og på med disse klipsene fører til at man sliter seg lenger og lenger inn i lakken og gjennom galvaniseringen. Altså ikke noen daglig vane man bør legge inn.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Har prøvd å laste opp bilde av min, men får bare feilmelding "for tregt nett, eller filen er for stor".
Filen er under max-grensen og nettet virker.
Den ene fila er på rett over 4MB, under halvparten av grensen..
Noen som har noen tips?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#14
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 31. august 2017, klokken 20:14
Har prøvd å laste opp bilde av min, men får bare feilmelding "for tregt nett, eller filen er for stor".
Filen er under max-grensen og nettet virker.
Den ene fila er på rett over 4MB, under halvparten av grensen..
Noen som har noen tips?
Resize bildefilen her: http://www.picresize.com/

Og sjekket min japanske Leaf, og ikke spor av noe rust.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA