Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf 2018 specs

Startet av tomrh, onsdag 30. august 2017, klokken 10:59

« forrige - neste »

Zuexi


Kårepåsporet

Sitat fra: melon på onsdag 06. september 2017, klokken 07:37
Skuffende. Hadde denne hatt 60 kwh batteri hadde jeg bestilt den på dagen. 40 kwh er altfor lite.

Jeg kjører Ioniq med 28 kwt batteri og 280 oppnåelige kilometer rekkevidde.
Hvis Leaf er blitt mer effektiv og lavere luftmotstand enn utgående modell så vil jo den klare minimum 250-300 km vintersdag, kjører du ofte lenger enn det?

Mange tror de trenger 1000 km rekkevidde, det har ihvertfall jeg erfart at jeg ikke trenger. Til vanlig lader jeg ikke hver dag. Med 28 kwt batteri.
Andre ganger hurtiglader jeg 10-15 minutter.

Jeg sier tommel opp for nye Leaf! Denne hadde jeg vurdert om jeg skulle bytte igjen.

Håper bare de klarer å levere og tar rotta på de andre som kommer med fine biler, men latterlig leveringstid!

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Zuexi på onsdag 06. september 2017, klokken 08:58
Sitat fra: gigafactory på onsdag 06. september 2017, klokken 08:57
hvor kommer 150 kW lading fra?

https://elbil.no/vi-er-pa-verdenslansering-av-nye-nissan-leaf/

Eneste medie som sålangt har skrevet om 150 kW lading som jeg har fått med meg...

Sannelig, synes jeg kjente igjen Christina Bu i Nissan sin video etter showet av bilene.

Legg merke til at Nissan har montert et plast deksel over toppen av lader-delen i motorrommet, mens ledningene og slangene tilkoplet toppen er like og på samme sted.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

tomrh

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 06. september 2017, klokken 08:59
Sitat fra: melon på onsdag 06. september 2017, klokken 07:37
Skuffende. Hadde denne hatt 60 kwh batteri hadde jeg bestilt den på dagen. 40 kwh er altfor lite.
Jeg kjører Ioniq med 28 kwt batteri og 280 oppnåelige kilometer rekkevidde.
Hvis Leaf er blitt mer effektiv og lavere luftmotstand enn utgående modell så vil jo den klare minimum 250-300 km vintersdag, kjører du ofte lenger enn det?
Luftmotstanden er ikke redusert, Cd er fortsatt 0,28 som jeg skrev i svar #21. Når 30 kWh Leaf har 250 km NEDC med 28 kWh netto, så burde 40 kWh (om oppgitt som netto) ha 250/28*40 = 357 km. Den fikk 378 km NEDC, så drivlinja er nok noe effektivisert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

#34
Ved første øyekast ser jeg ikke stort flere specs enn 40 kwt, 147 hk, mål og vekt, ACC og ny bruk av pedal,  og andtydninger om at den skal komme for salg tidlig 2018 i Nordamerika:
http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/channels/us-united-states-nissan-models-leaf
Speedometer og instrumentpanel blir mer grafisk, og det synes jeg er trist. Fordelen med gammel Leaf var at det var lett å lese av fart nøyaktig med synlige siffre, og jeg hadde håpt at man kunne gå bort fra grafikk som barer for temp og batterilading.

Jeg ser ikke noe om 4wd og trekke-muligheter. Den som trenger det, kan like gjerne trekke kølapp for Hyundai Kona eller TM3.

På bildet kan vi se Chademo:

https://youtu.be/Ubodx5uAxtI
NEDC-forbruk burde være realistisk nok for rolig kjøring. Etter å ha lært seg økonomisk kjøring, synes jeg det er enkelt å komme under NEDC forbruk ved kjøring i 80 på tørt føre med gammel Leaf. Når det tidligere år er brukt urealistiske rekkevidder for NEDC, tipper jeg at man har brukt fantasiverdier for batterikapasitet, og det burde ikke ha noe med NEDC å gjøre.

casall

Jeg skal i dag skrive kontrakt, samt hente en norsk 2016 30kwh Acenta som er gått 18k km til 211.000,-. Syns dere dette er en ok pris, eller er det rom for å prute etter at den nye Leafen nå har blitt lansert?

Troald

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 06. september 2017, klokken 08:59
Sitat fra: melon på onsdag 06. september 2017, klokken 07:37
Skuffende. Hadde denne hatt 60 kwh batteri hadde jeg bestilt den på dagen. 40 kwh er altfor lite.
[/quote

Mange tror de trenger 1000 km rekkevidde, det har ihvertfall jeg erfart at jeg ikke trenger.

Nei, jeg trenger ikke 1000 km, men med familie spredd over vårt langstrakte land så har jeg 6-7 turer i året mellom 40 og 80 mil. Kjøringen blir en transportetappe og man har ikke lyst til å stoppe for ofte og for lenge.  Jeg bruker i dag fossilbilen til dette. Må nok ha den i minst et år til.....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Tomma

Sitat fra: tanumfr på onsdag 06. september 2017, klokken 09:22
Jeg skal i dag skrive kontrakt, samt hente en norsk 2016 30kwh Acenta som er gått 18k km til 211.000,-. Syns dere dette er en ok pris, eller er det rom for å prute etter at den nye Leafen nå har blitt lansert?

Tror det holder med at du bare oppretter den ene tråden, folk har nok fått med seg spørsmålet ditt. Jeg tror det er vanskelig å argumentere for en bil vi vet veldig lite om enda. Spesielt prisen som er hele grunnlaget for argumentet. Sjekker jeg Finn.no så virker det som om 211.000 er en ok pris sammenlignet med tilsvarende biler. Den er som sagt ryktet til å koste 225.000, men spørs om rykter holder. Om du føler det gjør det så er det jo bare å prøve. Det verste som kan skje er at du får et nei
Nissan Leaf 2014 Tekna

tomrh

En pdf fra Nissan med amerikanske specs avslører bl.a. flg.

1. Hurtiglading fra alert (LBW?) til 80% tar 40 min
2. Bakkeklaring er 15 cm
3. ProPILOT
- adaptiv cruise control i hastigheter mellom ca. 30 og 100 km/t
- enpedalskjøring (e-pedal) med opptil 0,2G retardasjon.
- kan automatisk holde bilen innenfor et kjørefelt
4. Batteriet har 67% større energitetthet enn den første Leaf-versjonen.
5. 10% økt stivhet i styring
6. 60 kWh versjonen kommer som 2019-mod
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Crown

Ser fra fjesboken at folk signerer kontrakt på innstegsmodellen nå, med levering mars eller før, for 300k inkl vinterhjul og metallic. Da er det meste og det viktigste utstyret med. Det må man si er meget bra, lurer på om det blir Agrol-rabatt også :-)

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

teslanor

Noe som vet om storkunderabatter gjelder slik som for Agrol/Akademikerne m.v.?

TFSE

Fikk til svar at storkundeavtale ikke gjelder ennå. Glemte å spørre om Agrol...

Hest

Elbil.no har kommet med en korreksjon:
E-Plus-utgaven som kommer neste år er forberedt for hurtigladeeffekt på inntil 150 kW, som er tre ganger dagens nivå (50 kW). Det vil bli nyttig når hurtigladehastigheten skrus opp. Vi skrev tidligere onsdag, basert på informasjonen som da forelå, at 150 kW ville gjelde fra dag én. Dette viste seg dessverre ikke å stemme.

ludwig_holberg

Meget god grunn til å vente på E-plus-utgaven. Ikke bare er superlading veldig bra i seg selv - det kommer til å bli trangere og trangere på hurtigladestasjonene fremover. Superladerne er imidlertid snart oppe, og her kommer det neppe til å bli folksomt med det aller første.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 06. september 2017, klokken 14:34
Superladerne er imidlertid snart oppe, og her kommer det neppe til å bli folksomt med det aller første.

"Superladerne" vil være vanlige hurtigladere, så det hjelper lite* at du kan lade raskt, hvis de 3 foran deg i køen har Leaf 24kw med kalde batterier.

*Du vil dog lade raskere når det er din tur, og med større batteri vil du ha mindre behov for lading.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA