Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilbud på utående Leaf?

Startet av Mippen, søndag 20. august 2017, klokken 00:12

« forrige - neste »

Mippen

Skal selge min Model S mens jeg venter på ny bil. Om det blir Model 3 eller X vet jeg ikke ennå, men klarer meg en periode uten Tesla. Model 3 er i bestiling men vil ikke beholde den hvis plassen blir for knapp og den mangler hengerfeste. Vurderer bla. Leaf som ventepølse siden den fås i 30 kWh utgave, også kommer det ny modell snart. På grunn av det siste kan man kanskje gjøre et svært godt kjøp på ny bil nå? Hørt rykter om priser ned i 175.000 for en helt ny Leaf. Noen som vet om bra tilbud eller har noen formening om det er lurt å kjøpe bil nå eller å vente til den nye er presentert? Har hatt Leaf før og var fornøyd med den utenom rekkevidden på langtur. At det er ny modell på vei er vel en fordel i forhold til pris, men hvordan vil prisen på bilen holde seg den dagen jeg eventuelt selger? Noe nytt utstyr på dagens Leaf i forhold til min tidligere 13 modell Tekna?
Fremtiden er elektrisk.

EV-FTW

1. Du får ingen ny Nissan Leaf 30 kWh Tekna til 175 000! Du får dem til rundt 250 000 med vinterdekk. Du kan få importerte til rundt 220 000.

2. Dagens Tekna og 2013 Tekna er like, ikke noe nytt utstyr.

3. 30 kWh klarer seg langt bedre på langtur enn 24 kWh. Den kjører ca 5 mil lengre mellom hver lading, men viktigste er at ladingen går mye fortere.

4. Prisen i fremtiden blir bare spåing. Men det er helt sikkert at du vil tape  på  bilen om du kjøper ny nå, bare for å ha den i et år eller to.
For å tape minst mulig ville jeg prøvd å få tak i en brukt 30 kWh Leaf. Me selv der får du nok ikke biler til under 200 000 , dersom du vil ha Tekna og en bil som ikke er kjørt for langt!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

...

Er ganske sikker på at tilbudet på 175.000 for ny Leaf isåfall gjelder Visia 24kWt.

Men om man får tak i den er en annen sak, det er sikkert ganske utplukket rundtomkring.

AtleCM

Sørlandets bilsenter selger Acenta 24kW for 189 900,-
209 000,- med vinterdekk, met. lakk og type 2-kabel.

Nordic kommer på 221 000,- for samme pakke men med skvettlapper i tillegg (ikke spør).


sjossang

Vet at det ikke er mange nye Leaf igjen i systemet, så utvalget av nybil begynner å bli dårlig hos forhandlere. Leaf selger fortsatt bra. http://www.elbilstatistikk.no/

Leaf har også holdt seg godt i pris på bruktmarkedet. Sjekker du prisene så er det spesielt de amerikanske som er billige, men...

Skal selv selge min 30kWh om ikke så lenge, og har fått takst på alt fra 209" til 230" - Litt usikker på om dette er gode prisestimat, med tanke på at den er fra januar 16 og kjørt nesten 41.000!
Y LR hvit/hvit

Mippen

Det frister litt å kjøpe en ny parallell importert Leaf med 30 kWh batteri, men garantien er vel dårligere på importbiler vs. norsk solgte biler? Ellers kan man vel slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett?
Fremtiden er elektrisk.

sjossang

Du vil få 5 års reklamasjonsrett mot selger, men kanskje ikke mot Nissan Norge. Om det er store garantireparasjoner så må kanskje bilen fikses i landet den originalt ble solgt i?

Hører jo av og til skrekkhistorier hvor forhandler ikke tar ansvar. MEN: Leaf har jo vist seg å være en fantastisk holdbar bil med få/lite feil.
Y LR hvit/hvit

Mippen

Ja, Så du kan dra til parallell importøren og kreve feilen utbedret hvis det skulle vise seg å bli veldig kostbart.
Fremtiden er elektrisk.

EV-FTW

Å slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett kommer du nok svært sjeldent langt med.
Og bevisbyrden står på deg som kunde ved reklamasjon, så du skal ha et godt grunnlag for å kunne få dekket på reklamasjon.

Og stort sett gjør forhandler seg vanskelig, da de vet at kunde normalt ikke orker eller har økonomi til å ta saken videre i systemet.

Nei, takk og lov for at vi har 5 års garanti fra Nissan her i Norge!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på mandag 21. august 2017, klokken 10:42
Det frister litt å kjøpe en ny parallell importert Leaf med 30 kWh batteri, men garantien er vel dårligere på importbiler vs. norsk solgte biler? Ellers kan man vel slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett?

Om noe ikke fungerer er det bare å melde det som reklamasjon. Stort sett greit å vurdere hva som bør dekkes og hva som er naturlig slitasje. Mye rettspraksis å vise til. Ikke mange år siden 5 års garanti var unormalt, Dvs normalt en 2 års periode etter utløp av garanti hvor reklamasjon måtte benyttes.

For mange år siden hadde jeg en VW Golf gått 110.000km som var 4 år og 11 måneder gammel. Turboen havarerte og ødela eksos og katalysator. Meldte det inn som reklamasjon. Møller dekket feilen uten å mukke :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Agmuns

Sitat fra: Øystein K på mandag 21. august 2017, klokken 19:28
Å slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett kommer du nok svært sjeldent langt med.
Det er ikke noe problem å benytte seg av reklamasjonsretten på bruktbiler i Norge. Det handler bare om hvordan man legger frem sin sak til forhandleren.

Og du som forbruker har ikke noe krav til å bevise noe som helst. Du viser til at det er noe på bilen som ikke svarer til forventningene (les: pr definisjon en mangel) også er det forhandleren som må kunne bevise at du selv er skyld i det/det er sånn bilen fungerer.

EV-FTW

Sitat fra: Agmuns på mandag 21. august 2017, klokken 20:03
Sitat fra: Øystein K på mandag 21. august 2017, klokken 19:28
Å slå i bordet med 5 års reklamasjonsrett kommer du nok svært sjeldent langt med.
Det er ikke noe problem å benytte seg av reklamasjonsretten på bruktbiler i Norge. Det handler bare om hvordan man legger frem sin sak til forhandleren.

Og du som forbruker har ikke noe krav til å bevise noe som helst. Du viser til at det er noe på bilen som ikke svarer til forventningene (les: pr definisjon en mangel) også er det forhandleren som må kunne bevise at du selv er skyld i det/det er sånn bilen fungerer.

Det er i utgangspunktet alltid den som fremsetter et krav som har bevisbyrden. Men ingen regel uten unntak. Etter forbrukerkjøpsloven anses en vare for å ha en mangel dersom noe skjer de første 6 månedene, med mindre mangelens art tilsier noe annet. Her må altså selgeren sannsynliggjøre at skaden skyldes feil bruk, slitasje eller lignende, for ikke å bli sittende med ansvaret.

Med andre ord, så lenge en reklamere innen 6 mnd etter kjøp , er det selger som hr bevisbyrden. Men da gjelder jo garantien uansett.
Det er verre når garantien på importbilen går ut etter 2-3 år, da ligger plutselig bevisbyrden på deg som kunde.

Så nei, jeg står på mitt, å bruke reklamasjon etter 3-4 år på en feil, det byr fort på problemer!

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA