Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny vs Gammel Soul?

Startet av Mippen, mandag 07. august 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

Mippen

Noen som har erfaring med rekkevidden på ny vs gammel soul sommer og vinter?
Fremtiden er elektrisk.

rolandvg99

#1
Rekkevidde vinter skal godt gjøres å sammenligne da de første av den nye modellen ble levert i mai. Sommertid skiller ca 10-20% på rekkevidde. Kan tenke meg at 12-17 mil er oppnåelig vinterstid avhengig av temperatur inne/ute og snømengde.

Kjørte kloss på 250 km på en lading nå i helga med den nye. Hadde flaks med trafikkflyt og temp. Mye justering av hastighet dreper batteriet, dvs at en bør unngå svingete og kupert vei.

"I like soul with a capital S"

Mippen

10 prosent forskjell er vel ikke så stort? Noen ulemper å velge gammel Soul Vs Ny?
Fremtiden er elektrisk.

hanche

#3
Min erfaring så langt (har hatt bilen min i et drøyt år) er nærmere en forskjell på 30% på sommer og vinter.

(Redigert dagen etter: Jeg ser nå at dette var litt på siden av forrige innlegg, som handlet om forskjellen på ny og gammel modell. Men forskjellen vinter/sommer er også relevant, så jeg lar det stå likevel.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Mippen

#4
Hvordan kan det være så stor forskjell med bare 3 kWh økning? Har de gjort andre ting for å redusere forbruket? 3 kWh på 30 kWh pakken tilsvarer 3 mil med et forbruk på 1 kWh pr mil eller 10 prosent av batterier.  Hvordan er forbruket på ny vs gammel? Hvilke utstyr bør jeg se etter hvis jeg skal handle en ny eller brukt? Er det adaptiv cruise på Soul?
Fremtiden er elektrisk.

rolandvg99

I hovedsak er det forbedret batterikjemi og dekk (Michelin) som gir bedre rekkevidde på ny modell. Derfor er jeg litt tilbakeholden med antagelser vedrørende vinterrekkevidde.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

jman76

Sitat fra: rolandvg99 på mandag 07. august 2017, klokken 20:06

Kjørte kloss på 250 km på en lading nå i helga med den nye. Hadde flaks med trafikkflyt og temp. Mye justering av hastighet dreper batteriet, dvs at en bør unngå svingete og kupert vei.

Dette er bra. Hvilke hastigheter lå du i på denne turen?

rolandvg99



Sitat fra: jman76 på tirsdag 08. august 2017, klokken 15:11
Sitat fra: rolandvg99 på mandag 07. august 2017, klokken 20:06

Kjørte kloss på 250 km på en lading nå i helga med den nye. Hadde flaks med trafikkflyt og temp. Mye justering av hastighet dreper batteriet, dvs at en bør unngå svingete og kupert vei.

Dette er bra. Hvilke hastigheter lå du i på denne turen?

Fulgte fartsgrensene på strekningen. Dvs alt fra 30 til 80 km/t med lite trafikk og den som var kjørte meget jevnt. Lite høydeforskjeller på turen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

Mippen

Hvordan er garantien på Importert vs norsk kjøpt soul?
Fremtiden er elektrisk.

...

Sitat fra: Mippen på søndag 20. august 2017, klokken 00:15
Hvordan er garantien på Importert vs norsk kjøpt soul?
7 år så lenge bilen er solgt ny i Europa.

Mippen

Da kan jeg gå til hvilke som helst Kia forhandler?
Fremtiden er elektrisk.

...


stromifokus

Nye Soul kan også lades fortere på de nyeste hurtigladerne (opp til 100 kWh istedenfor 50 kWh :)

F.eks. her: https://www.aftenposten.no/brandStudio/Fortum-bygger-ladestasjoner-med-seks-ganger-hoyere-effekt-706b.html

goggo

Sitat fra: stromifokus på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:01
Nye Soul kan også lades fortere på de nyeste hurtigladerne (opp til 100 kWh istedenfor 50 kWh :)

F.eks. her: https://www.aftenposten.no/brandStudio/Fortum-bygger-ladestasjoner-med-seks-ganger-hoyere-effekt-706b.html

Alle årsmodeller av Soul EV støtter 100 KW Chademo, ikke bare den nyeste. Vi venter bare på at laderne skal komme.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA