Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig noe nytt om Model-X

Startet av XS40, fredag 11. oktober 2013, klokken 21:24

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

Ikke noe nytt hos teslarati, bildene av den hvite ser du tre poster lengre oppe, ellers er det bare den sorte, den med camo og prototypen som ble vist for siste gang. :-)
Men fortsett å lete pluttselig kommer det en ny ventebolle.
Horten
Model X90D (18.03.17)

i_expect

Ser på bildene og er spent på bakkeklaringen. Det er viktig med tilhengerfeste, allwheel, men når det er en SUV bør det være litt bakkeklaring også. Ellers må jeg dessverre kjøpe meg en billigere og mindre fossilbil for å ta meg frem til gården på vinteren  :(
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

sigurdi

Bakkeklaringen med høy eller høy høy på luft fjærene tror jeg ikke vi får vite før lansering.
Har vært mye rykter og synsing men ingen fakta.
Er svært sansynlig at SD og X deler samme understell, men om det blir små modifikasjoner som andre luft dempere/innstillinger er litt mer usikkert.
Jeg tror det blir helt likt, for å få raskest mulig produksjon.
Dublin det produsert tre understell, RWD med stor motor bak, AWD med to små, eller en stor og en liten.
Horten
Model X90D (18.03.17)

KrW

Jerome Guillen på lanseringen av P85D i Sveits. Han får spørsmål om Model X 18:00 ut i klippet https://www.youtube.com/watch?v=TgDctSykQ2g
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Gæsjan

Han sier ingenting om når den kommer...
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

sigurdi

Sitat fra: Gæsjan på onsdag 04. mars 2015, klokken 16:19
Han sier ingenting om når den kommer...
Det er blitt bekreftet flere ganger i det siste og senest i Q4 letter.

Produksjon og utlevering starter i Q3, her på berget tidligst slutten av Q3 men mest sannssynlig ikke før i Q4.

Bestiller som skjer nå må en regne med at det tar et år fra nå før bilen kommer.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sigurdi på onsdag 04. mars 2015, klokken 19:48Det er blitt bekreftet flere ganger i det siste og senest i Q4 letter.

Produksjon og utlevering starter i Q3, her på berget tidligst slutten av Q3 men mest sannssynlig ikke før i Q4.

Bestiller som skjer nå må en regne med at det tar et år fra nå før bilen kommer.
Q3 syns jeg var optimistisk. Jeg ville forventet biler til norge *tidligst* i Q4, mer trolig i Q1 2016.

Å få typegodkjenning o.l. tar fort noen måneder, det gjorde det i hvert fall på Model S. Og jeg tviler de stresser veldig med dette så lenge de holder på å kjøre opp produksjonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 04. mars 2015, klokken 19:56
Q3 syns jeg var optimistisk. Jeg ville forventet biler til norge *tidligst* i Q4, mer trolig i Q1 2016.

Å få typegodkjenning o.l. tar fort noen måneder, det gjorde det i hvert fall på Model S. Og jeg tviler de stresser veldig med dette så lenge de holder på å kjøre opp produksjonen.

Dette er bassert på Elons egne utsagn tidlig i prosessen at biler til Europa kommer bare måneder etter USA denne gangen og da befinner de seg mye av tiden i frakt. :-)

Som både jeg og andre har nevnt mange ganger, Model S måtte de utvikles egen ladekontakt, egne ladere (tilpasset norge) og det var ikke verksteder osv for å kunne ta inn tidlige biler for feilretting.
Utviklingen av lade lader og ladekontakt standard var vel det som tok det meste av tiden, typegodkjenningen gikk raskt når bilen først var klar for det europeiske markedet.   

Denne gangen blir det produsert mye mer bilder i forkant (RC). Tesla har og flere års erfaring med "masse" produksjon av bilene. 

Type godkjenning går nok mye raskere nå siden de allerede har fått Model S og D versjonenen gjennom og de har folk som har gått gjennom papir møllen før.
X har same understell samme motorer og skiller seg på mange måter ikke så mye fra Model S.

Det blir produsert ca 300 biler nå i mars (RC - Release Candidate) og oppdages det ikke store feil og manger kan det nok hende noen av de havner i Europa for eventuelt testing/typegodkjenning og demo kjøring etter X eventen i USA i sommer. :-)

Er alltid optimist og når målet til Tesla er å komme opp i over 800 Model X i uka i slutten av året er det stor sannsynlighet at både Signaturer og endel produsjons modeller av X kommer både til Europa og Norge.

Dette er også svært viktig for Tesla for å vise at de kan øke produksjonen, sette igang en ny modell og levere ut i hele verden etter siste planer og relativt raskt opptrapping av ny produksjons linje.

Men den som venter får se. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at 3 måneder fra leveransene starter i USA til leveransene starter i norge er minimum av det man kan forvente. Dette er jo ikke særlig mer enn P85D. Om da leveransene starter i USA i midten av august er vi da i midten av november før de første Model X kommer til norge. Om leveransene starter i slutten av september (fortsatt Q3), så er det på ingen måte utenkelig at vi havner i Q1 2016.

Men etter å ha tenkt litt kan jeg være enig at Q4 er mest trolig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Norx


Utfordringen kommer om en får bestilt på nettet i ukene før 1.7 med risiko for en ekstra avgift fra regjeringen ved levering.

Mao

#236
SitatUtfordringen kommer om en får bestilt på nettet i ukene før 1.7 med risiko for en ekstra avgift fra regjeringen ved levering.

Evt. mva styres ikke ut fra bestillingsdato, men leveringsdato. Det samme gjelder nok også evt. engangsavgift. Så om det blir innført avgifter fra 1.1.2016 er det nok allerede for sent å bestille avgiftsfri Model X :-\

Får håpe vi får noen klare signaler i revidert nasjonalbudsjett som kommer i mai. Litt kjipt om man låser bestillingen på TMX og det innføres uforutsette avgifter før levering......
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Espen Hugaas Andersen

Om det skulle bli full mva fra 1. jan 2016, så vil jeg tro Tesla setter alle kluter til for å få levert alt de har i bestilling før nyttår. For om de ikke gjør dette vil nok mange av bilene bli avbestilt. 175k på toppen av 700k gjør bilen ganske uaktuell for veldig mange.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Norx

Sitat
Får håpe vi får noen klare signaler i revidert nasjonalbudsjett som kommer i mai. Litt kjipt om man låser bestillingen på TMX og det innføres uforutsette avgifter før levering......

Faktisk så kjipt at jeg hadde holdt igjen å låst bestillingen til etter avklaring. Litt større summer som ryker her ved kansellering inn mot levering ettersom reservasjons beløpet er høyere en på model S. (om alt forsvinner dog?).
Ryktene rundt 1.7 som første trinn på avgiftfronten ligger og i bakhodet..

Uansett - Kjenner jeg blir syk av å vente på nytt om bilen.  Gjør av og til så vondt å vente at en S eller hoppe av karusellen har vært i tankene.

sigurdi

#239
1.1.2016 er nok første mulighet om det blir noe endring på elbil avgiftene.
Behandlingen av bilavgiftene er ikke satt å være ferdigstilt før etter revidert nasjonal budsjett er ferdig behandlet.
Har heller ikke hørt noe om svar fra ESA om Norge får lov å fjerne mva på leasing på elbiler.
Har de sendt i fjor høst er snart fristen ute for svar, kommer det ikke noe er det greit. Kommer det svar er det 18 måneders behandlingstid hos ESA på saken. :-)

Produksjons start er Q3 og husker ikke hvor men Event tidlig sommer (Juni) og produksjon start Juli og utlevering direkte i USA, skal EU biler leveres ut i samme kvartal for å gi en oppsving og positivitet i Q3 regnskapet må de også leveres ut i samme kvartal.
Min ønske tenking er at de 500 signatur bilene til Europa blir produsert tidlig i Q3 og sendt oppover for å klare utlevering i slutten av samme kvartal.
Dette er da et par ukers produksjon siden det blir kjapp opptrapping og start på 100+ biler i uka og de første Bilene er nok California Signaturer.
Siste uka av Q3 og første ukene av Q4 er det produksjons biler til Europa og frakt utlevering av dem i slutten av November og Desember.
Er bare å se på D bilene som blir levert ut i Norge nå, de er produsert siste ukene av Desember og Januar.

Vi kan og få litt hjelp fra myndighetene i California, de holder på å prøve å få gjennom avgifts reduksjon på kjøp av elbiler, litt etter norsk Model.
(De har tax reduction som er penger en trekker av på skatten, dette er direkte reduksjon mva kan en si)
Går dette gjennom vil det gjelde for leveranser etter 01.01.2016, og kan gi utsatt levering av endel reserverte Model X i California. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA