Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mangler vakuum til bremseservo

Startet av rotor, tirsdag 08. oktober 2013, klokken 14:33

« forrige - neste »

rotor

Jeg har en Roadster Sport Signatur som er skremmende RÅÅÅ.
Men!!!
Her en dag jeg skulle bremse var der nesten ikke effekt selv om jeg tråkket så hart jeg klarte.
Lyden av den elektriske vakuumpumpen som  starter nor jeg bremser er også borte.
Sikringen er hel.
Noen som kjenner til lignende eller foreslår årsaken???.
Skumle greier uten bremser på en sånn en.

Bent

Det hevdes tidvis at siden man så sjelden skikkelig bruker bremsene på en Tesla så legger det seg et oksidlag på skivene som gjør at bremsene får veldig dårlig effekt dersom du én dag virkelig trenger dem.

Jeg vet ikke hvor stor denne reduksjonen evt er, eller om det kan forklare hendelsen din.
Tesla Roadster, 25Mm

rotor

Ja bremsene blir sjeldent brukt derfor gjør jeg som Teslas teknikkere anbefaler " å ta en til 2 svært kraftige oppbremsinger i måneden.
Bremsereduksjonen er større en om servoen hadde vært fjernet. Har en Buddy som riktignok veier 500 kg mindre, den har ikke bremseforsterker men har ingen problemer  å bremse så det kviner.
Nei jeg er temmelig sikker på at det er vakuumpumpen som svikter, men vilken del?

rotor

Da er det sjekket ut!
Det var trykkbryteren eller rettere vakuum bryteren som var full av vann.
Den ligger under pumpen og 12V motoren i en vantett boks.
Men tetningen på ledningene inn i boksen var dårlig så da jeg underspylte bilen ble den fylt med vann som ikke ble drenert ut.

Elmo

Sitat fra: rotor på søndag 13. oktober 2013, klokken 11:41
Da er det sjekket ut!
Det var trykkbryteren eller rettere vakuum bryteren som var full av vann.
Den ligger under pumpen og 12V motoren i en vantett boks.
Men tetningen på ledningene inn i boksen var dårlig så da jeg underspylte bilen ble den fylt med vann som ikke ble drenert ut.

Det er jo generelt problemet med "vanntette" bokser. Vann lurer seg inn uansett, men ut igjen kommer det ikke.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

teslade

Takk for at du postet dette! Jeg hadde trolig akkurat samme problem, men dessverre leste jeg ikke denne tråden først.

Tesla Drammen skulle ha 10 000 kr for å fikse dette. De sa det var kommet vann inn og byttet pumpen. Er det virkelig nødvendig, måtte du det? Jeg har den gamle pumpen, men ikke rukket å se på den ennå.

nagela

Har selv en Think City 2010 modell, men har hatt helt identisk problem.

Den lille plastboksen som beskytter vakuumbryter elektronikken var blitt fylt med vann. Den var ikke full, men det var en blanding av vann og en geleaktig masse inni der. (Trolig noe olje/fett inni boksen som har reagert med vannet)

Tørket av, renset med elektronikkrens, sprøytet på noe som skal være en form for "elektronikkfuktbeskytter" til båtbruk og satte sammen igjen.
Har fungert feilfritt ca 6 måneder / 10000 km etter det.

Think hadde forresten ikke i første omgang prøvd så mye å gjøre boksen vanntett ( den sitter høyt oppe i mottorrummet ), men kom med en innkalling i slutten av 2010 der verkstedet skulle gjøre den vanntett med en silikonstripe rundt hele. Dette var utført på min, men tror den ikke tålte høytrykk spilling uansett  :)
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

rotor

Nei jeg skiftet ikke pumpen. Tok den ut, demonterte og renset trykkbryteren og pumpen så sprayet jeg begge med en god spray. her glemt hvilken type men antar den var egnet for elektronikk og mekaniske deler. så monterte jeg den og satte jeg en plastboks som tettet godt med bunnen opp, over. ledningene forlenget jeg slik at de kommer inn på undesiden av plastboksen.
Mener også jeg trakk ledningene i et rør fra pakkboksen til laveste punkt, tettet mellom rør og ledninger med gummikitt.
Det har fungert utmerket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA