Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Retro støyisolering

Startet av Djur1, fredag 04. oktober 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:43
Forrige bil jeg kjørte hadde en form for filtmatter i hjulbuene som dekket det meste. Kanskje det kan være en ide i Model S? Dempe støyen så nære kilden som mulig?

Hvis det mangler filtmatter - ja definitivt!

Aage M.

#16
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:40
Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:15
Vet ikke hvorfor Dagbladets / Klikk måling karakteriseres som verdiløst tull. Mange som har mottatt bilene sine, både i Norge og USA bemerker at støyen er høy, og høyere enn i europeiske premium-modeller.  Støymåling av Mercedes, Audi, BMW fremkommer i tyske tester, og samsvarer med reultatet presentert i Dagbladet.
OK. Bare lurte :)
Årsaken til at testen er verdiløs er fordi forutsetningene er forskjellige. Klikk.no lydmålingen ble gjennomført i en US modell uten oppgradert støydemping som nå er på plass i europeiske biler. I tillegg er dekk/felgdimensjoner forskjellige mellom eks målingen av Model S og A6.

Jeg har kjørt bilen Klikk.no prøvekjørte, og den er dårligere støydempet enn de europeiske bilene som nå ankommer. I tillegg har jeg kjørt europeisk bil med både 19" og 21" og forskjellen i dekkstøy er vesentlig (uten at jeg opplever 21" som støyende).

Det blir tull å sammenligne en A6 på 19" felger med en utdatert Model S med 21" felger :) Derav betegnelsen verdiløs.

Men for all del, det kan godt være forbedringen er begrenset, og i eks 100km/t får man lite utbytte av elektromotor kontra godt dempet bensinmotor. Vind- og dekkstøy dominerer i de hastighetene, og jeg opplever ikke Model S som uovertruffen hva gjelder støy i høy hastighet.

Ser at det blir galt å sammenligne med US modellen, og ikke den forbedrede europeiske versjonen. Likevel opplever jeg at den europeiske versjonen (som er den jeg har testet, med og uten Porolonmattene), har et forbedringspotensiale mht. støy. Kan noe gjøres med hjulbuene er vel det det mest effektive.

Øyvind.h

Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:21
Likevel opplever jeg at den europeiske versjonen (som er den jeg har testet, med og uten Porolonmattene), har et forbedringspotensiale mht. støy. Kan noe gjøres med hjulbuene er vel det det mest effektive.
Ok. Ja den typen tilbakemeldinger er det et poeng å komme med! Var det 19" eller 21" du kjørte? Og var det med eller uten hattehylle? Filt utvendig i hjulbuer a la det jeg hadde i Passaten vil jeg tro kan dempe en del støy nære kilden? Alternativt er det jo veldig enkelt å legge ut en matte i bagsjerommet om du opplever at det endrer vesentlig på støymengden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Aage M.

19" med hattehylle. (Naboens Signatur). Får min om ca fire uker. Jeg skal også kun ha 19", sommer som vinter, men er fortsatt usikker på valg av vinterdekk.

Sofie S

Jo hatthylla är ett bra sätt att få ned ljudet lite mer, jag vill se bilder på hur dynorna ser ut på plats i bilen samt hur mycket ljud som dom dämpar. Finns dom i svart?

jahnarne

#20
Jeg har bestilt Backmat av Roseanne på TMC. Se http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16700-Cargo-Area-Liner-Mat-for-Easy-Cleaning

Håper det også skal ha en (liten) effekt på lydnivået.

valvolainen

Sitat fra: jahnarne på fredag 04. oktober 2013, klokken 23:12
Jeg har bestilt Backmat av Roseanne på TMC. Se http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16700-Cargo-Area-Liner-Mat-for-Easy-Cleaning

Håper det også skal ha en effekt på lydnivået.

Hm, dette så interessant ut, hva er prisen på et slikt kuttet teppe?

jahnarne

$175 pluss evt norske avgifter. Man kunne velge mellom grå og beige. Kan være hun kan gjøre dette i andre utforminger/stoffer. Hyggelig dame som svarte raskt på epost (roseanne.ch@gmail.com).

Aage M.

Sitat fra: Sofie S på fredag 04. oktober 2013, klokken 23:06
Jo hatthylla är ett bra sätt att få ned ljudet lite mer, jag vill se bilder på hur dynorna ser ut på plats i bilen samt hur mycket ljud som dom dämpar. Finns dom i svart?

I dag kan jeg levere kunstskinn i vinrød, blå, grå, kremhvit og svart. Kommer tilbake med svar på lyddemning etter at måling er foretatt. Legger ut et bilde i helgen som viser hundeburet med en kremhvit madrass.

El Toro

I løpet av de ukene jeg hadde min P85+ (før jeg solgte den igjen) reagerte jeg på noe av det samme jeg husker fra en prøvetur med Roadster for et par år siden: Spesielt mye støy ved kjøring på grus pga småstein som treffer hjulkassene. Det hørtes ut som om det ikke var noen demping av støy i det hele tatt, og kunne ikke sammenlignes med andre moderne premium biler. Andre som har reagert på det samme?
Håper virkelig de gjør noe med dette, for det hørtes litt "billig" ut og harmonerer ikke med bilen for øvrig.
Oslo.
Citroën Saxo Electrique 2002, ~99 000 km, ombygget til LiFePo4 i 2010. Kondemnert okt 2019.
Model S P85+ bestilt okt 09, levert 07.09.13, solgt.
Model S P85 levert 21.03.14, solgt 2015.
Model S 85D levert juni 2015, solgt.
Model X 90D levert mars 2017.
Kia Soul 2018 fra desember 2019.

Cirion

Sitat fra: valvolainen på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:43
Forrige bil jeg kjørte hadde en form for filtmatter i hjulbuene som dekket det meste. Kanskje det kan være en ide i Model S? Dempe støyen så nære kilden som mulig?

Hvis det mangler filtmatter - ja definitivt!
Det er filtmatter i mine hjulbuer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hyperstress

Er det noen som har utført noe støydemping av hjulbuer e.l. nå, som ønsker å dele erfaringer og fremgangsmåte?
Evt er det noen firmaer dere vet om som gjør dette på Teslaer?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lokführer

Jeg er rimelig sikker på at det norske ordet for "retrofitte," er "ettermontere."
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Amper

det enkleste er nok å bytte til 19" hjul..  :o
P85D :o)

turfsurf

Sitat fra: Amper på mandag 07. april 2014, klokken 08:55
det enkleste er nok å bytte til 19" hjul..  :o

19" og støysvake dekk hjelper litt mot støy fra løs grus, vann og diverse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA