Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Retro støyisolering

Startet av Djur1, fredag 04. oktober 2013, klokken 14:55

« forrige - neste »

Djur1

Bilen er jo allerede veldig stille å kjøre i lave hastigheter, hva med høyere hastigheter?

Kan en retrofitte noe som demper hjulstøy?, vil tesla komme med noe matter/etc som kan dempe hjulstøy.?

Ikke det at jeg er plaget av hjulstøy per idag, men den kunne vært enda bedre lydisolert...
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Cirion

Du kan bytte til dekk som støyer mindre...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Djur1 på fredag 04. oktober 2013, klokken 14:55
Bilen er jo allerede veldig stille å kjøre i lave hastigheter, hva med høyere hastigheter?

Kan en retrofitte noe som demper hjulstøy?, vil tesla komme med noe matter/etc som kan dempe hjulstøy.?

Ikke det at jeg er plaget av hjulstøy per idag, men den kunne vært enda bedre lydisolert...

Det enkleste er nok å kjøpe de dekkene som har lavest støynivå neste gang du bytter. Forskjellen er ganske stor mellom forskjellige typer, og det kommer stadig mer støysvake modeller på markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Aage M.

I tilknytting til det Tesla-tilpassede hundeburet jeg leverer, tilbyr jeg også en madrass, med fem cm støydempende skum. (Porolon). To slike madrasser dekker nøyaktig hele bagsjeromsflaten. Jeg har kjørt bilen med, og uten disse to madrassene, og stødempingen er svært merkbar. (Jeg har ikke foretatt en støymåling med madrasser, og er taknemmlig dersom noen på forumet kan bidra med det). I høye hastigheter er det målt 71dB i Teslaen. Audi, Mercedes og BMW ligger på ca 67 - 68.  En reduksjon på 3 dB vil av det mennesklige øret oppfattes som en halvering.

Disse hundemadrassene består av to lag, hvert lag på fem cm, og er trukket i kunstskinn (se bilde). Dersom noen øsker kun madrasser for støydempningens skyld, vil disse kun bestå av Porolon-laget, og vil derfor bli fem cm. tykke.

Si ifra dersom dette er av interesse.

valvolainen

Sitat fra: hoffa på fredag 04. oktober 2013, klokken 17:06
www.dynamat.com

Hvis det allerede ligger bitumen matter el.lign. i hjulbuene vil ikke dette hjelpe. Da må det legges filt/skumgummimatter (i tykkere lag ettersom dette sikkert også ligger på plass.)
Det kan endog hende at tesla har sparsommelige på bitumenmattene, dette ser man fort når man renser hjulbuene innvendig.

Hyperstress

Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:16
  En reduksjon på 3 dB vil av det mennesklige øret oppfattes som en halvering.


.. ikke for å være pirkete, men det må nok en del større reduksjon til enn 3dB for at det skal oppfattes som en halvering. Energien er imidlertid halvert ved 3dB reduksjon.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Roger (NO)

Sitat fra: Hyperstress på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:31
Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:16
  En reduksjon på 3 dB vil av det mennesklige øret oppfattes som en halvering.


.. ikke for å være pirkete, men det må nok en del større reduksjon til enn 3dB for at det skal oppfattes som en halvering. Energien er imidlertid halvert ved 3dB reduksjon.
9dB = halvering

Øyvind.h

Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:16
I høye hastigheter er det målt 71dB i Teslaen. Audi, Mercedes og BMW ligger på ca 67 - 68.  En reduksjon på 3 dB vil av det mennesklige øret oppfattes som en halvering.
Er det du som har målt dette, eller sikter du til Klikk.no/Dagbladets støymåling?

Om du har målt selv er det verdifull erfaring! Er det fra Klikk.no er det verdiløst tull.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hoffa

Sitat fra: valvolainen på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:23
Sitat fra: hoffa på fredag 04. oktober 2013, klokken 17:06
www.dynamat.com

Hvis det allerede ligger bitumen matter el.lign. i hjulbuene vil ikke dette hjelpe. Da må det legges filt/skumgummimatter (i tykkere lag ettersom dette sikkert også ligger på plass.)
Det kan endog hende at tesla har sparsommelige på bitumenmattene, dette ser man fort når man renser hjulbuene innvendig.
Fikk ideen fra en som hadde brukt dynamatter på model s på TMC forumet. Hadde lagt ut bilder før og etter mattene. Var bare matter over toppen av selve hjulbuene fra fabrikken, hvis jeg husker riktig. Dette var en tidlig US utgave, så mulig det er annerledes nå.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Aage M.

Jeg er ikke spesialist, og har ikke foretatt noen måling selv. Det er derfor jeg ber andre på forumet om bistand.
Arbeidstilsynets faktaside, Støy og helse uttaler bl.a.: "Vær klar over at en økning på tre dB betyr en fordobling av lydeffekten".

Vet ikke hvorfor Dagbladets / Klikk måling karakteriseres som verdiløst tull. Mange som har mottatt bilene sine, både i Norge og USA bemerker at støyen er høy, og høyere enn i europeiske premium-modeller.  Støymåling av Mercedes, Audi, BMW fremkommer i tyske tester, og samsvarer med reultatet presentert i Dagbladet.

Jeg har kun egen erfaring og vise til, mht. Porolonmadrassene, og vi derfor alltid ha hele bagasjerommet dekket, for å redusere støyen i høye hastigheter. Dersom ytterligere støyreduksjon er mulig er det selvsagt av interesse.


valvolainen

Sitat fra: hoffa på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:59
Sitat fra: valvolainen på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:23
Sitat fra: hoffa på fredag 04. oktober 2013, klokken 17:06
www.dynamat.com

Hvis det allerede ligger bitumen matter el.lign. i hjulbuene vil ikke dette hjelpe. Da må det legges filt/skumgummimatter (i tykkere lag ettersom dette sikkert også ligger på plass.)
Det kan endog hende at tesla har sparsommelige på bitumenmattene, dette ser man fort når man renser hjulbuene innvendig.
Fikk ideen fra en som hadde brukt dynamatter på model s på TMC forumet. Hadde lagt ut bilder før og etter mattene. Var bare matter over toppen av selve hjulbuene fra fabrikken, hvis jeg husker riktig. Dette var en tidlig US utgave, så mulig det er annerledes nå.

Interssant! Håper nesten det mangler litt her og der.
Har kledd to biler rund baut med dynamat og har etpar pakker igjen i garasjen.
Kommer til å handle litt skum da dette nesten alltid er for tynt/manglende i de fleste biler.

Øyvind.h

Sitat fra: Aage M. på fredag 04. oktober 2013, klokken 19:15
Vet ikke hvorfor Dagbladets / Klikk måling karakteriseres som verdiløst tull. Mange som har mottatt bilene sine, både i Norge og USA bemerker at støyen er høy, og høyere enn i europeiske premium-modeller.  Støymåling av Mercedes, Audi, BMW fremkommer i tyske tester, og samsvarer med reultatet presentert i Dagbladet.
OK. Bare lurte :)
Årsaken til at testen er verdiløs er fordi forutsetningene er forskjellige. Klikk.no lydmålingen ble gjennomført i en US modell uten oppgradert støydemping som nå er på plass i europeiske biler. I tillegg er dekk/felgdimensjoner forskjellige mellom eks målingen av Model S og A6.

Jeg har kjørt bilen Klikk.no prøvekjørte, og den er dårligere støydempet enn de europeiske bilene som nå ankommer. I tillegg har jeg kjørt europeisk bil med både 19" og 21" og forskjellen i dekkstøy er vesentlig (uten at jeg opplever 21" som støyende).

Det blir tull å sammenligne en A6 på 19" felger med en utdatert Model S med 21" felger :) Derav betegnelsen verdiløs.

Men for all del, det kan godt være forbedringen er begrenset, og i eks 100km/t får man lite utbytte av elektromotor kontra godt dempet bensinmotor. Vind- og dekkstøy dominerer i de hastighetene, og jeg opplever ikke Model S som uovertruffen hva gjelder støy i høy hastighet. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Forrige bil jeg kjørte hadde en form for filtmatter i hjulbuene som dekket det meste. Kanskje det kan være en ide i Model S? Dempe støyen så nære kilden som mulig?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA