Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av Bjoris, torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

cito13

Sitathttp://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/foerste-toyota-hybrid-som-kan-trekke-henger/a/10113906/
Interessant liste i bunnen av artikkelen som viser at det er total uenighet mellom produsentene av hybridbiler om henger. Cayenne og Tuareg kan trekke 3,5t, BMW Q5 null gramm. Eller er det noe forskjell i hybridteknikken her som jeg ikke har fått med meg?

Thor2014

Hvis man lar forbrenningsmotor gå hele tiden bør man kunne dra en henger

E_S

Jeg ser ikke helt hvorfor ikke til og med dagens elbiler skulle kunne trekke en moderat tilhenger. Det finnes folk i USA som har trukket 5-600 kg med Leaf over lengre strekninger/tid og det har fungert helt utmerket bortsett fra naturlig nok at rekkevidden stuper.

Mener at hengervekten på Chevy Tahoe Hybrid er bare rundt 2,1 tonn mot 3,5 tonn på normalutgaven..
:)

sven erik


cstromme

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 07. juni 2014, klokken 23:32
Mtp om våre biler tåler montering av hengerfeste for seriøs transport tror jeg ikke det- jeg tror karosseriet ikke er egnet- for bløt. Mulig 7-seterne er unntaket.

Nå er vel de nyere bilene produsert i år identisk med 7-seteren? Kun de som ble levert i fjor som manglet forsterkningen som ble lagt på når man valge 7-seter, stemmer ikke det?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Muffinman

Mener det var omvendt - klappsetene kan ikke ettermonteres på grunn av forsterkningen som blir fabrikkmontert på biler som bestilles med ekstraseter.

Mulig det er endret nå.

Sjøhyene

Sitat fra: cstromme på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:39
Nå er vel de nyere bilene produsert i år identisk med 7-seteren? Kun de som ble levert i fjor som manglet forsterkningen som ble lagt på når man valge 7-seter, stemmer ikke det?

I så fall må dette være noe de har gjort om på nylig.
Men virker lite sannsynlig da jeg tror den forsterkningen bak har en betydelig kostnad, som jeg ikke tror de tar hvis ikke de må.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Brede

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:03
Sitat fra: cstromme på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:39
Nå er vel de nyere bilene produsert i år identisk med 7-seteren? Kun de som ble levert i fjor som manglet forsterkningen som ble lagt på når man valge 7-seter, stemmer ikke det?

I så fall må dette være noe de har gjort om på nylig.
Men virker lite sannsynlig da jeg tror den forsterkningen bak har en betydelig kostnad, som jeg ikke tror de tar hvis ikke de må.

Off topic warning..

Vil det egentlig være hensiktsmessig å ha en forsterket støtfanger dersom en ikke har seter bak da?
Vil tro at den i utgangspunktet reduserer kollisjonssikkerhet for de i første og andre seterad da den reduserer deformasjonssonen og energispredning ved en påkjørsel bakfra.
Hadde den økt kollisjonssikkerhet for alle passasjerer i bilen, så hadde vel alle Molde S hatt denne fra dag èn?

Sjøhyene

Sitat fra: Brede på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:03
Sitat fra: cstromme på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:39
Nå er vel de nyere bilene produsert i år identisk med 7-seteren? Kun de som ble levert i fjor som manglet forsterkningen som ble lagt på når man valge 7-seter, stemmer ikke det?

I så fall må dette være noe de har gjort om på nylig.
Men virker lite sannsynlig da jeg tror den forsterkningen bak har en betydelig kostnad, som jeg ikke tror de tar hvis ikke de må.

Off topic warning..

Vil det egentlig være hensiktsmessig å ha en forsterket støtfanger dersom en ikke har seter bak da?
Vil tro at den i utgangspunktet reduserer kollisjonssikkerhet for de i første og andre seterad da den reduserer deformasjonssonen og energispredning ved en påkjørsel bakfra.
Hadde den økt kollisjonssikkerhet for alle passasjerer i bilen, så hadde vel alle Molde S hatt denne fra dag èn?

Hvem vet. Er jo logisk og tenke at sikkerheten går litt på bekostning av de foran i bilen ja. Men ganske trygg på at det i så fall er ekstremt marginalt.
Er jo alltid et trade off dette her. Ingen bilselskaper øker sikkerheten for enhver pris, heller ikke tesla. Det at man kutter noe for å begrense kostnader og vekt der sikkerhets gevinsten er minst er vel ganske sikkert.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

Kun de første bilene (signatur og noen få andre) hadde forsterkningen selv om de ikke hadde 7 seter. Biler utlevert i november og nyere hadde i alle fall ikke forsterkning uten å være 7 setere.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Tuxedo

Sitat fra: D.O på tirsdag 02. september 2014, klokken 15:08
Kun de første bilene (signatur og noen få andre) hadde forsterkningen selv om de ikke hadde 7 seter. Biler utlevert i november og nyere hadde i alle fall ikke forsterkning uten å være 7 setere.
Stemmer.  Det er derfor det ikke er mulig å ettermontere barneseter på biler produsert etter ca medio 2013.

VigdisA

Trodde ikke vår hadde forsterkning, men det skal jeg sannelig sjekke!
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Tuxedo

#42
Søkte litt mer på dette. Virker som om siste VIN hvor forsterkningen var på alle biler (barneseter eller ei) er 05428. Så da er den vel ikke montert på noen norske biler levert uten barneseter (?).

Men, ting kan tyde på at det er mulig å få forsterkningen ettermontert:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/28883-So-you-*can*-add-rear-facing-seats-after-delivery-for-VINs-after-P05428

VigdisA

Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Car-El

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:56
Trodde ikke vår hadde forsterkning, men det skal jeg sannelig sjekke!

???
HVORDAN?
Da mene æ ikkje bråbrems forran en trailer i 80+ km/h
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA