Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste - mulighet i fremtiden på eksisterende biler?

Startet av Bjoris, torsdag 03. oktober 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Brede

Vi sparer oss utrolig mye hodepine på ikke å ha hengerfester ser jeg!  ;D

pwb

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 30. juni 2015, klokken 11:57

Du kan regne selv med BE, på eksemplet ditt så kan du trekke en 2 tonns henger bak en Urban cruiser (med BE) så lenge du ikke laster den med mer enn 800 kg (inkludert tilhengervekt. Det kan du ikke med B eller B96 da går det på hva tilhengervekt har lov til fullastet det er den store forskjellen..

Riktig at man ikke kan dra en 2 tonn henger med B, men det kan du med B96 da du har økt vogntogvekten til 4250kg. Men hengervekt + last kan ikke være mer enn 800kg siden det er bilens vogntogvekt. Man kan dra en 1800kg henger med B så lenge den ikke lastes med mer enn 800kg inklusiv hengervekt. Førerkortet setter maks vogntogvekt på hvilken henger man har lov til å dra mens bilens maks vogntogvekt setter begrensing på lasten (og noe med vekt ikke større enn bil osv.) Mange klager på at kalkulatoren til vegvesen regner feil, men det gjør den ikke og mange vil nok få seg en aha opplevelse når de sjekker den før de diskuterer hengervekt. Det den kan ta feil på er vel det med BE før/etter en dato, men mulig den kommer opp med forbehold om dato på førerkort hvis man taster inn hengerens regnr. Noen som har en tung henger (over 3500kg) som kan legge inn regnr å teste om det kommer opp noe info på siden om at det gjelder førerkort før/etter en gitt dato?

ToWalkOrDrive

#167
For de som bare vil frakte sykkelen noen kilometer til et ritt eller trening så ser jeg at det endelig er kommet noen som monterer hengerfeste til Tesla, dog kun for 75kg vertikal vekt (sykkelstativ etc), og ikke trekk. Mulig en bør sjekke med Tesla om dette kan ødelegge noe med tanke på garanti. Men veldig nyttig for de som ikke vil kjøre rundt med takbøyler pluss sykkelstativ. Er utrolig mye enklere å klappe på et krokstativ. De har lagt ut på Facebook: https://www.facebook.com/hengerfeste24

Fra siden:
"I dag vi har fått mange spørsmål om Tesla Model S tilhengerfeste.
Her finner du svar på mest vanlige spørsmålene:

1) Tilhengerfeste er en høy kvalitet, EU godkjent hengerfeste med avtagbare kule (RMC) produsert av Brink (Thule)
2) Du kan ikke trekke tilhenger eller campingvogn med det. Den er godkjent for bruk med sykkelstativer og andre hengerfeste montert lastesystemer.
3) Det kommer på lager i slutten av denne måneden (i ca 2 uker)
4) Ja, vi kan også montere den på bilen om ønskelig (Stavanger området)
5) Technical specifications :
Maximum vertical Load: 75Kg
Maximum towing weight: 0kg
D-Value 0kN
Net weight 16Kg
EAN number 8712762059784
6) Priser:
Avtagbart hengerfeste Tesla Model S - 5900,00 nok inkl mva
Bilspecifik ledningsnett - Tesla S 13 pol - 2580,00 nok inkl mva
"

Tesla Model Y                         2021-

Martinius

Hvis en ønsker montering så kommer dette på 4500,00 nok inkl mva. Den prisen gjelder Stavangerområdet. Jeg vurderer dette på sikt, men vil nødig forhaste meg. helst vil jeg se en bil det er utført på først. jeg lurer også på om det blir et permanent lite hull i plastdiffusoren under bilen som fylles med slaps og dritt på vinteren, selv når festet ikke er montert.

cairnz

Sitat fra: Martinius på tirsdag 14. juli 2015, klokken 13:07
Hvis en ønsker montering så kommer dette på 4500,00 nok inkl mva. Den prisen gjelder Stavangerområdet. Jeg vurderer dette på sikt, men vil nødig forhaste meg. helst vil jeg se en bil det er utført på først. jeg lurer også på om det blir et permanent lite hull i plastdiffusoren under bilen som fylles med slaps og dritt på vinteren, selv når festet ikke er montert.
Det kommer såpass mye inn rundt om i diffusor-området fra hjulbuene at det trenger du ikke bekymre deg over.
Elbilist

Muffinman

Jepp, det ligger etterhvert haugevis med sand og grus på baksiden der uansett.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. juli 2015, klokken 15:25
Jepp, det ligger etterhvert haugevis med sand og grus på baksiden der uansett.
Lurer på om du kjører mye off-road .. var stort sett bare fint støv (litt hardpakket her og der) hos meg :)
Elbilist

Muffinman

Har et par hundre meter grusvei fra huset. Riktignok i god stand, men mulig det kan ha noe med saken å gjøre. Kjører en god del veier som er strødd om vinteren også.

sven erik


amund

Sitat fra: sven erik på tirsdag 14. juli 2015, klokken 21:42
det vil gå utover garantien

Har Tesla sagt det? I så fall tror jeg samtlige firmaer som lager støtdempere, felger, dekk, takstativ, fjærer, bremser, hengerfester, kufangere og annet bilutstyr og godkjenner det i EU har en høne å plukke med Tesla. Ingen av de andre bilprodusentene har ihvertfall turt å inndra garantien ved montering av godkjent utstyr, såvidt meg bekjent.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Hodetelefoner

Sitat fra: amund på tirsdag 14. juli 2015, klokken 23:06
Sitat fra: sven erik på tirsdag 14. juli 2015, klokken 21:42
det vil gå utover garantien

Har Tesla sagt det? I så fall tror jeg samtlige firmaer som lager støtdempere, felger, dekk, takstativ, fjærer, bremser, hengerfester, kufangere og annet bilutstyr og godkjenner det i EU har en høne å plukke med Tesla. Ingen av de andre bilprodusentene har ihvertfall turt å inndra garantien ved montering av godkjent utstyr, såvidt meg bekjent.
Nei det har jo aldri skjedd at garantien har forsvunnet ved montering av felger, sportslige dempere / fjærer , bremser etc haha :D

amund

Sitat fra: KristofferH på onsdag 15. juli 2015, klokken 05:48
Nei det har jo aldri skjedd at garantien har forsvunnet ved montering av felger, sportslige dempere / fjærer , bremser etc haha :D

Så lenge greiene er TUV-godkjent for bilmodellen kan ikke bilprodusenten nekte deg, det blir det samme som om du kjøper støtdempere på Mekonomen i steden for hos merkeforhandler, de kan ikke ta fra deg garantien på resten av bilen. Dette er det faktisk regler mot, for å hindre monopol på reservedeler.

Om bilen din knekker i to fordi du satte på for harde fjærer så ligger ansvaret i en helvetes rettssak mellom de som lagde fjærene og de som lagde bilen. Det blir selvsagt et helvetes rabalder, men poenget var at det er ikke DITT ansvar, så lenge du monterer godkjente deler.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

sven erik

det står i reklamasjons bestemmemelsene i norge og det  a er det en uatorisert som reparerer  eller uorginale deler som er benyttet  gjelder ikke reklamasjon og garanti  derfor bruker jeg aldri uorginale ting på bilen  så lenge det er garanti tid eller reklamasjons tid  jeg har selv hvert i sak med sånne ting da jeg har drevet og reparert og solgt biler

sven erik

Det betyr at du i utgangspunktet beholder garantien både når det uavhengige verkstedet bruker originaldeler og når verkstedet bruker deler av tilsvarende kvalitet som originaldeler.

Forbruker bør imidlertid merke seg at et garantikrav kan bli avvist dersom en bilimportør kan dokumentere at delen som er brukt ikke er av tilsvarende kvalitet som originaldelen. Det samme gjelder dersom reparasjons- eller vedlikeholdsarbeidet ikke er korrekt utført.

har tesla hengerfeste  nei da er det  ikke tilsvarende del  og er det noen som er kvalifisert til å skru tesla nei  de mangler teknikre som kan det derfor har de selv lang vente tid

nortrahof

#179
Hengerfeste bak på TMS har sikkert sammenheng med manglende tauekrok bak på bilen?
Mange har savnet det!

Etter det jeg har forstått, er bilen grunnet deformasjonssoner bak for svak til at en slik tauekrok kan monteres?
Den kunne ellers bli brukt til å slepe andre kjøretøy - og med det moment som em P85 kan frembringe, så kan en slik tauekrok bli utsatt for betydelige krefter.
Dette må også gjelde for hengerfeste da det er de samme strukturer som får belastningen. - Selvfølgelig kan et retrofit hengerfeste forankres i den struktur som bakakselen tar opp krefter? - I så måte må det betydelige forsterkninger til som igjen reduserer nyttelast. Dette er tilfelle for ALKO-chassis i bobiler som ellers er for svake til å tåle hengerfeste.
Dersom eksisterende struktur blir funnet sterk nok for hengerfeste, så er det ikke sikkert at dette tillates for P85-modellen som har større moment? Det kan derfor bli en differensiering mellom modellene? En mulig løsning kan være at det innføres en automatisk momentbegrensning når hengerfeste benyttes?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA