Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av VigdisA, onsdag 18. september 2013, klokken 19:34

« forrige - neste »

VigdisA

Vi har vært nokså flinke med å vaske bilen nå til å begynne med, og vil gjerne fortsette med det så bilen forblir pen. Men nå har det regnet og vært utrivelig et par dager, og bilen har blitt møkkete - og burde vært vasket.
Så lenge det er frostfritt og hageslangen kan brukes, vil det være mulig å vaske den hjemme med denne + gå over med såpebøtte og hanske.
Lurer på hvordan vi skal ordne oss til vinteren. Sannsynligvis blir det selvvasken på bensinstasjonen, men man får jo ikke akkurat stå lenge der før pengene er brukt opp.
Hva skal dere andre i tilsvarende situasjon gjøre?

Siden vi ikke har mulighet til å sette bilen i garasje, har vi tenkt å kjøpe vintertrekket og legge over bilen daglig, for at lakken skal slippe å bli børstet med snøkost neste morgen, og også for å verne bilen mot brøytebilene som kommer midt på natten og slenger snøen litt her og der.

Men hva så hvis bilen er møkkete etter snøslush-kjøring når man kommer hjem?  Da vil jo alle små partikler dras langs lakken idet man trekker av vintertrekket? Skal man kanskje slå en bøtte vann over bilen  før man tar på trekket for kvelden? Da risikerer man vel heller at trekket fryser fast...

Hva kan man gjøre på forhånd for å lette jobben i vinter? Vokse antar jeg, men hvor lenge sitter voksen på før den er borte? ( vet det er forskjell på voks)
Noen tips noen?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

valvolainen

Det går an å vokse midtvinters også, ta med bilen til et parkeringshus av det oppvarmede slaget etter en vask, så ordner det seg.
Vil tro voksen klarer seg i 3 mnd ca?

Har dere parkering på jobb som er oppvarmet? Det beste er egentlig at bilen får lov til å oppholde seg i minusgrader hele tiden så lenge det er minusgrader, men når man skal på langtur bør bilen absolutt være ren. Da vil nok trekket være godt å bruke selv om jeg personlig er skeptisk til tett trekk over bil.


VigdisA

Garasjen er nok noe oppvarmet, men jeg vil ikke nødvendigvis være der med bilen hver dag.

Alternativet til trekk er å la snøen legge seg på bilen, men den må jo børstes vekk før man kjører.
Så avveiningen er børste eller trekk, hva er minst skadelig tro?

Brøytebilen pleier sjelden å sende isklumper i farlig retning, så det går vel helst bra.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

drinden

Vil gjerne vekk opp denne tråden.
Hvordan vasker dere bilen gjennom vinteren?

ElViz55

Bare avfetting og spyling vanligvis, gjerne flere ganger i uka. Bruk mild avfetting! Håndvask bare når jeg er i oppvarmet vaskehall. Og da med 2 bøtter og langhåret vaskevott, og legger også på Sealer da


Morsomme x-er: 60'Fiat 1100, 60'Simca Vedette, 60 og 61 Plymouth (3), 76 Toyota Celica LB, 73 Buick Riviera, 81 Camaro,++
94 Toyota MR2

Muffinman

Trekk er ofte en dårlig ide. Det ligger gjerne og gnisser i vinden, og selv med ganske så ren bil kan man få matte områder. Med skitten bil kan det bli ganske ille.

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

VigdisA

Vi endte opp uten trekk sist vinter og vasket i selvvask en gang i uken ca. Kjørte på med avfettingsmiddel hjemme, ned på selvvasken 5 min unna og kjørte på med alt som ikke involverte børste. Det fikk vekk det verste, men etterhvert som voksen ble slitt bort, ble det mer og mer vrient å holde den fin. Brukte da en vaskevott og bøtte med såpe et par ganger, men rimelig surt å holde på. Fikk vokset bilen i slutten av påskeferien og fikk da gått over bilen. Noen riper hadde den fått, men heldigvis var det bare noen få på panseret som en kan se i godt lys.
Bilen er nylig vokset nå - spent på om det holder bittelitt lenger enn i fjor. Avfettingsmiddel er vel ikke akkurat komparibelt med voks
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Car-El

Bruk avfetting som er slik mikroemulusjon (eller noe slik). Valvoline Naturen Biomicro, bruker jeg som "hverdags avfetting". Og ved svampvask så bruker jeg Speedy Wash'n'Wax fra Consept Ceminals.

Av og til bruker jeg Asfaltfjerner fra Valvoline.   
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

drinden

Sitat fra: ElViz55 på tirsdag 25. november 2014, klokken 16:39
Bare avfetting og spyling vanligvis, gjerne flere ganger i uka. Bruk mild avfetting! Håndvask bare når jeg er i oppvarmet vaskehall. Og da med 2 bøtter og langhåret vaskevott, og legger også på Sealer da

Jeg opplever kalk-flekker når jeg bare bruker avfetting og spyling. Tørker du bilen også?

Brede

Tørk ALDRI bilen uten at den har vært håndvasket er mitt råd!

Kalkflekker må en vel regne med ja, med kun spyling får en aldri helt ren og pen bil.
Kalk varierer vel også med vannet en bruker, her hvor jeg bor så ser det ut til å være et minimalt problem.

carlern

Er det noen fler her som kan nevne typer produkter de bruker til vask? Eventuelt hvor de får kjøpt de.

TRM

Sitat fra: carlern på onsdag 26. november 2014, klokken 14:20
Er det noen fler her som kan nevne typer produkter de bruker til vask? Eventuelt hvor de får kjøpt de.
Alien Autospa, eller no' sånt. Nettbutikk, men med mulighet til å hente varer på lager på Tranby (mellom Drammen og Oslo).
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

sisc1337

Sitat fra: carlern på onsdag 26. november 2014, klokken 14:20
Er det noen fler her som kan nevne typer produkter de bruker til vask? Eventuelt hvor de får kjøpt de.

Prickbort som brukes på tørr bil på nedre paneler for å ta asfaltflekker: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&products_id=188

Surfex HD brukes som avfetting før berøringsvask: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11

Autofoam som brukes med skumkanon som man må kjøpe til høytrykkspyler. Blandes gjerne med avfetting: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_41&products_id=17

Vaskebøtte med gritguard: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_40&products_id=5

Vaskehanske: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_48&products_id=408

Mikrofiber til tørking av bilen: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_29&products_id=87

Det er også lurt å kjøpe seg en god sprayflaske, så kan man bare kjøpe 5 liters dunker med produkter og etterfulle når det trengs.



Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

P85pluss

P85d
P85+ solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA