Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Olaelbil... ;D

Startet av Silkefot, lørdag 10. februar 2007, klokken 22:11

« forrige - neste »

eljet

Gamle plen traktorer er ganske enkelt å få tak i og muligens enklere å modifisere. ATV har mye mask bak med motor med oppheng og rask
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Silkefot

Jeg tenkte også på plen traktorer Eljet men har ikke funnet noen som egner seg, har du forslag til søk?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

eljet

Stiga 6hk rart navn men tror de heter det
Ariens er en annen grei sak

Har bakaksling til en stiga liggende tror jeg også har forstilling
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

elektrolux

#19
Helt rått, og ikke hinsidis dyrt.

Poden ville vært helt sjef oppi en slik sak.

Ellers så er det ikke så mye som skal til. Laget nylig en rennebil bassert på selvbærende karrosseri i laminat som ble stiftet/limt sammen. Uhyre sterkt, og lett, og endte for ordens skyld på 2. plass i det lokale rennebil løpet med jentungen som sjåfør. Det med 1 punktert biltema dekk. ( og resten fyllt med Nitogen, selvfølgelig :D)

En tanke som slo meg etterpå er at en moderende dør er bygget opp med en slags rimelig Honeycome konstruksjon der 2 lag laminat er limt sammen med en slags pappremser inni. Finner du en en slik dør, er det bare å skjære ut bunnplaten i den formen du vil ha. Styrke får i massevis, og resten av karrosseriet kan være i 2-3 mm laminat, da dørbladet er så stabilt. Framdrift kan du få med f.eks vindusviskermotorer med girkasse direkte tilkoblet hvert sitt hjul.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Andre elektriske doninger, ta en titt på denne:
www.electricrecordteam.com
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#21
Gammel tråd, men allikevel, har du jobbet frem et produkt til poden Silkefot?

Jeg har selv hatt mye moro med å lage olabil sammen med nabogutten. Prosjektet tok til sammen 3 år, men vi fikk en opplevelse for livet da vi stilte med bilen på NM for olabiler på Sommerland i Bø i 2008.
Bilen kan sees her. (Sindre nummer 6 i klassen 11 til og med 13 år). Som dere ser av tidene så var det knivskarp kiving om de gjeveste plasseringene i toppen.

Jeg vil oppfordre dere alle som har anledning og lyst til å bygge olabiler sammen men ungene (med eller uten elmotor) til å sette i gang.

Terje Skaug i Olabil.no er en ildsjel som gjør ett meget prisverdig arbeid etter min mening. I disse tider med DS, Wii og hva det heter alt sammen, er dette et meget fint initiativ som får både engasjement og skaperglede i sving hos ung og gammel

Løypen var på ca 700 m i 2008, men er forlenget til ca 900 m i år.

Bilen til Sindre er klargjort for elmotor men det er selvsakt ikke lov å stille med motor i et olabilløp. Et lite blybatteri tilkoblet en 200W bilforsterker og mp3 spiller ble imidlertid lagt merke til...

Skivebremser fra pocketbike er montert foran, skal se om jeg får lag ut noen bilder etter hvert.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Vi (nabo-gutten og jeg) lagde også olabil i sin tid. Med hjelp fra begge fedre ble den distriktets beste, solid og lett. Det var ingen konkurranser som vi visste om da, det var liksom sommerens versjon av aking. Det skulle mye overtalelse til for å få bruke hjul og aksler fra den gamle barnevogna. I dag ville barnevogna fra 1954 vært verd flere tusen kroner hos en brukthander.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Silkefot

Fryktelig gammel tråd dette, men fortsatt aktuell... Vi har noen gode plasseringer i det lokale olabilløpet men guttene er klare for noe med motor. Har kommet så langt som at jeg har to 24V motorer med hjul og utveksling fra en gammel rullestol og to 12V blybatterier som jeg tenkte å koble i serie. Da kommer spørsmålet til dere: Hva slags ledninger skal jeg handle og hvordan får jeg justert hastigheten? Har en gammel borrmaskin jeg kan ta hastighetsjusteringen fra men den tåler nok neppe 24V. Skal jeg f.eks. kjøpe en slik: http://www.electricscooterparts.com/hookup/SPD-601000Awiring.htm og litt http://www.elektroimportoren.no/pn-6mm-blaa-bunt-10m/59351/Product.html?Event=recenthistory?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

bosonic

#24
Litt sent svar dette Silkefot, men jeg tar sjansen.
PN kabel er ikke det beste å bruke da denne kun har 7 «kordeler» og er stiv å håndtere. Skal kun benyttes på faste opplegg. På kjøretøyer, små som store er det best å bruke en mangetrådet kable, for eksempel RK, eller som denne fra Biltema 
   
En mangetrådet kable vil dessuten ha mindre motstand for den pulserende strømmen som motorstyringen produserer.
Husk hovedbryter og sikring, og kortest mulig kabel. Dersom ikke motorene er altfor kraftig vil Biltemakabelen på 4,5 kvmm være ok.
Motorstyringen du foreslår kan utmerket benyttes. Jeg har brukt denne typen her til lignende prosjekter

Alternativ til gasspedal   
   

Her er en annen motorstyring.  Utfordringen her er å lage et arrangement til gasspedalen.
   
Jeg ser for meg en snor som er tvinnet rundt potmeteret og som har en liten fjær i enden, akkurat som stasjon søkeren på en gammel radio.

Legg gjerne ut bilder av prosjektet.
Trenger du hjelp til å koble sammen det elektriske så er det bare å ta kontakt  :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Silkefot

Takk for svar, har ventet lenge nå :-) Prøver litt og gir en update etterhvert
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Silkefot

Har endelig kommet litt videre og satt to motorer på 750W på hvert sitt bakhjul og to 12V batterier i serie. Det eneste som mangler er en god motorkontroller på 70A eller mer... On/off switchen jeg har nå er jeg redd tar motorene etterhvert
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA