Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservehjul, eller mangel på dette

Startet av Goggen, tirsdag 10. september 2013, klokken 12:14

« forrige - neste »

el-fanboy

Sitat fra: petersv på fredag 27. september 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Krogern på fredag 27. september 2013, klokken 13:01
Ikke følger det med jekk til bilen heller så skum eller NAF er nok beste løsningen.

Skun er vel kun nødløsning, da det ødelegger dekket slik at det ikke kan lappes. Det sa viking til meg når jeg fikk leiebil av Hertz med skrue i dekket...

Bergingsbil er nok beste løsningen, og de fleste har dette gjennom NAF eller forsikringen.
Ja skum er nødløsning, men at det ødelegger dekket... har du dokumentasjon på det? Ville vært rart om Nissan leverte med skumutstyr til LEAF uten å opplyse om at dekket ble ødelagt hvis du bruker det.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Cirion

Sitat fra: el-fanboy på fredag 27. september 2013, klokken 13:21
Sitat fra: petersv på fredag 27. september 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Krogern på fredag 27. september 2013, klokken 13:01
Ikke følger det med jekk til bilen heller så skum eller NAF er nok beste løsningen.

Skun er vel kun nødløsning, da det ødelegger dekket slik at det ikke kan lappes. Det sa viking til meg når jeg fikk leiebil av Hertz med skrue i dekket...

Bergingsbil er nok beste løsningen, og de fleste har dette gjennom NAF eller forsikringen.
Ja skum er nødløsning, men at det ødelegger dekket... har du dokumentasjon på det? Ville vært rart om Nissan leverte med skumutstyr til LEAF uten å opplyse om at dekket ble ødelagt hvis du bruker det.
Er nok en udokumentert påstand... Men at det er noe griseri er helt sikkert, og enkelte dekkversksteder vil nok nekte å reparere eller ta seg latterlig betalt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amper

De reparer hull mest fra utsiden i dekkets anleggsflate. Dette kan du enkelt gjøre selv med et enkelt kit fra biltema mens hjulet står på bilen (så sant du kommer til)  om du har noe skum inni eller ikke bør ikke bety noe.. benyttelse av kitet betyr at du må finne hullet (spiker eller hva som måtte stå i) og det det befinner seg i slitebanen til dekket og at du har komprimert luft tilgjenglig (kompressor)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/

Plug and play bokstavlig talt!  ::) 8)
P85D :o)

Epleskreller

Kjøpte en dekkfix-boks  på biltema i dag. Spruter inn skum og pumper opp dekket.. håper det funker om jeg punkterer
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Celter

Sitat fra: Amper på fredag 27. september 2013, klokken 14:49
De reparer hull mest fra utsiden i dekkets anleggsflate. Dette kan du enkelt gjøre selv med et enkelt kit fra biltema mens hjulet står på bilen (så sant du kommer til)  om du har noe skum inni eller ikke bør ikke bety noe.. benyttelse av kitet betyr at du må finne hullet (spiker eller hva som måtte stå i) og det det befinner seg i slitebanen til dekket og at du har komprimert luft tilgjenglig (kompressor)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/

Plug and play bokstavlig talt!  ::) 8)

Dette er hva jeg satser på. I tillegg har jeg kjøpt en kombinert 12 V starter og kompressor fra Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-med-kompressor-37905/
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

TerjeV

Den starthjelperen blir standard hos meg også.... Ser det forekommer tomme 12v batteri som hindrer oppstart. Denne vil jo kunne redde situasjonen ved å kople på bak nosecon!
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Havebigfun

Sitat fra: TerjeV på fredag 27. september 2013, klokken 18:51
Den starthjelperen blir standard hos meg også.... Ser det forekommer tomme 12v batteri som hindrer oppstart. Denne vil jo kunne redde situasjonen ved å kople på bak nosecon!
God idee- kunsten er å ha nok strøm i den når du trenger den om ca 3 år :o

petersv

Sitat fra: el-fanboy på fredag 27. september 2013, klokken 13:21
Sitat fra: petersv på fredag 27. september 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Krogern på fredag 27. september 2013, klokken 13:01
Ikke følger det med jekk til bilen heller så skum eller NAF er nok beste løsningen.

Skun er vel kun nødløsning, da det ødelegger dekket slik at det ikke kan lappes. Det sa viking til meg når jeg fikk leiebil av Hertz med skrue i dekket...

Bergingsbil er nok beste løsningen, og de fleste har dette gjennom NAF eller forsikringen.
Ja skum er nødløsning, men at det ødelegger dekket... har du dokumentasjon på det? Ville vært rart om Nissan leverte med skumutstyr til LEAF uten å opplyse om at dekket ble ødelagt hvis du bruker det.

Skulle tro Viking hadde peil på sånt, men fullt mulig han tok feil ;)

En som jobber på dekkmann skriver dette:

Sitat1. Skummet stivner ikke.
2. Nei, du trenger ikke kjøre i en mil for å la det gjevne seg ut. Det vil bli risting uansett, men det er ufarlig.
3. Det er en midlertidig løsning
4. Hadde ikke prøvd å trekke ut spikern etc. selv, hvis du lar den stå er det langt større sjangse for at den tette-suppa virker.
5. Dekket blir ikke ødelagt av stoffet, og ja - det er et helvete å vaske bort. Vi gjør det praktisk talt daglig på Dekkmann.

Kilde: http://www.diskusjon.no/index.php?s=cb8fe540d280e4fee250c449a753ddfd&showtopic=805562#entry9183508

Ser mao. ut som om du kan bruke dekket videre etter reparasjon, hvis du finner noen som vil vaske det for deg ;)

valvolainen

Hadde min første punktering i helgen, 110 på motorvei i en sving. Det var overraskende konevennlig.

Dekket var fullstendig ødelagt, hade ikke hatt mulighet til å reparere. Var en stor flenge på innsiden.
Er 35 år nå og har aldri punktert før. pendler 12 mil daglig med bil, så det står ikke på forsøkene.
Hvor ofte punkterer man der man lapper dekket og beholder det i mange år videre? Hvis man fyller med skum og det stivner, er det ikke bare å levere dekket på avbalansering etterpå?

OddB

har punktert et par ganger de siste 20 årene og begge gangene var det en flenge i dekksiden som ikke var mulig å reparere med skum. så skal du være sikker er det bare reservehjul som nytter
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


sn0le

Ja, da var det min tur.
Var på byggeplassen til T2 på Gardermoen og leverte 35 hornhøyttalere.
Har sikkert kjørt på en skrue eller lignende.
Bilen varslet at jeg måtte stoppe bilen på en sikker måte pga veldig lavt dekktrykk.
Sitter nå på Shell sørgående på Kløfta og venter på NAF.
Ringte roadside assistance og de rekvirerte bergingsbil.
Får transportert bilen til Johs Bjerke i Oslo, der jeg kjøpte dekkene for litt over en uke siden. Har kjørt 622km på de dekkene.
Gikk på nett for 10 minutter siden og registrerte Hakka-garantien. ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Teslanewbie

#27
Sitat fra: Goggen på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:14
Interessert i å høre hvordan teslanere har tenkt til å løse / har løst dette med fravær av reservehjul. Har dere kjøpt repair kit fra Tesla shopen eller andre steder? Reservedekk?

Kjøpte et 19" orginal tesla reserve hjul på finn . 1800kr med hakka ..  Ja , jeg forsikret meg om at de ikke var stjålet .. selger solgte grunnet en stripe på felgen .. har denne I frunken men er litt usikker mtp krasj sone, hvis dekket ved en frontal kommer inn I kupeen .. ? Hva sier dere ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ellholt

Jeg vet ikke om det bare er rykter, men har hørt at felgene til BMW i3 passer til Tesla, og kan brukes som reservehjul i tilfellet. De tar ihvertfall ikke så mye plass, og om de passer så burde det jo være mulig å kjøre forsiktig med disse til nærmeste dekksjappe :-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

sn0le

Ser at dekkreparasjonssettet til Tesla inneholder en sealant. Mest sannsynligvis skum.
Men er det å anbefale med tanke på dekktrykksmålere? Og er ikke det å kline dekket fullt av skum en uting hvis man skal få dekket reparert mere permanent?

Skal kjøpe meg et dekkreparasjonssett, men ble usikker på om et sånt med skum ikke er å foretrekke.
Noen anbefalinger?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA