Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservehjul, eller mangel på dette

Startet av Goggen, tirsdag 10. september 2013, klokken 12:14

« forrige - neste »

Goggen

Interessert i å høre hvordan teslanere har tenkt til å løse / har løst dette med fravær av reservehjul. Har dere kjøpt repair kit fra Tesla shopen eller andre steder? Reservedekk?
85P, pearl, 19" med det meste av utstyr. Levert!

glaserud

Det glemte jeg i går. Da får jeg stikke innom Torshov og kjøpe en boks dekkskum.

Nei og nei, så leit. Jeg må ut og kjøre bilen igjen. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Goggen

Sitat fra: glaserud på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:17
Det glemte jeg i går. Da får jeg stikke innom Torshov og kjøpe en boks dekkskum.

Nei og nei, så leit. Jeg må ut og kjøre bilen igjen. :)
He he, huff og huff.

Så du løser det på en så enkel måte?
85P, pearl, 19" med det meste av utstyr. Levert!

cairnz

Er dette egentlig et problem? Hvor ofte trenger du reservedekket? Du kan vel kjøpe et ekstra dekk m/felg og ha liggende hjemme, skal du på tur utenfor allfarvei hvor du er timesvis fra nærmeste hjelpested er det vel bare å slenge dekket baki (eller foran, om det er plass, ta med jekk og kjøre til krampa tar deg).

Skulle uhellet være ute i urbane strøk er det vel bare å senke farta til krypefart, sette på nødblinken og enten ringe NAF, Tesla Ranger eller komme deg til et lite verksted - det er vel nok av de rundtomkring til at dette ikke er så stort problem som noen vil ha det til..
Elbilist

Goggen

Sitat fra: cairnz på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:25
Er dette egentlig et problem? Hvor ofte trenger du reservedekket? Du kan vel kjøpe et ekstra dekk m/felg og ha liggende hjemme, skal du på tur utenfor allfarvei hvor du er timesvis fra nærmeste hjelpested er det vel bare å slenge dekket baki (eller foran, om det er plass, ta med jekk og kjøre til krampa tar deg).

Skulle uhellet være ute i urbane strøk er det vel bare å senke farta til krypefart, sette på nødblinken og enten ringe NAF, Tesla Ranger eller komme deg til et lite verksted - det er vel nok av de rundtomkring til at dette ikke er så stort problem som noen vil ha det til..

Tolker det dithen at du ikke har punktert før. Det har jeg. Av en eller annen utrolig årsak klarer jeg å punktere ca 1 gang i året. Da er det godt å ha en back up plan. For du skal ikke kjøre mange meterne før dekket er ødelagt, og da må man kjøpe to nye (og det er svindyrt). Ganske lite fristende å måtte vente på NAF eller Ranger også.
85P, pearl, 19" med det meste av utstyr. Levert!

Amper

I praksis blir det sjelden et problem hvis enn har med lappesprayboks eller tilsvarende.. problemet oppstår hvis enn får en større skade..

Jeg har tenkt litt på det og kunne tenkt meg et mini nødhjul som andre produsenter leverer.. disse ville passe fra Bmw.. men jeg har ikke sett noen som er store nok til å gå over bremsene..

et slikt minihjul kunne i såfall muligens ligge i bunnen fremme (uten luft, jeg har ikke sjekket bredden) og evt. trykksettes ved en enkle medbrakt sigarettenner kompressor.. et trykkløst dekk vil kunne klemmes ned (les sammen). Det vil deformere dekket noe.. men som et nødlesning kan jeg kjøre med det i begrenset utstrekning.. lastindex kan fort også bli en sak som blir en formel feil..
P85D :o)

Johnny

Jeg har tenkt å legge et hjul frunken. Er ikke sikker på om det er plass til det der, men er det plass så er det ikke så mye annet å bruke den enden til.
TMS og eGolf.

Amoss

Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:34
Jeg har tenkt å legge et hjul frunken. Er ikke sikker på om det er plass til det der, men er det plass så er det ikke så mye annet å bruke den enden til.

19" skal vistnok få plass om du slipper ut luften sies det. Legger du den med utsiden ned så får du alltids plass til litt inne i felgen :)
Model S 85D

Johnny

Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:34
Jeg har tenkt å legge et hjul frunken. Er ikke sikker på om det er plass til det der, men er det plass så er det ikke så mye annet å bruke den enden til.

19" skal vistnok få plass om du slipper ut luften sies det. Legger du den med utsiden ned så får du alltids plass til litt inne i felgen :)

Ikke optimalt å slippe ut luften og derformere dekket over lang tid. Får se på saken....
TMS og eGolf.

Brede

I løpet av mine 15 år bak rattet har jeg kun punktert en gang, mens jeg har måttet stoppe for tre motorhavari, to defekte dynamoer, en mellomaksel som løsnet, turbohavari, kokende motorer osv..

Jeg har nå et håp om at jeg har kjøpt en så driftssikker bil at om jeg må ringe bergningsbil for å få hjelp med en punktering så tar jeg det med et smil.  :)

el-fanboy

Er det noen som kan anbefale en kompressor- og skumløsning? Den som fulgte med i Leafen funker fint der; vi fikk bruk for den allerede etter et halvt år. Har søkt på Biltema og Torshov, men fant ikke noe der som kunne dekke behovet.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Cirion

Har en boks med skum i garasjen...

Har aldri pungtert... Gikk tom for luft en gang... Tror det var noen idioter som tømte lufta på ene dekket. Hadde reservehjul, men var dum nok til å sneile meg bort til en bensinstasjon. Måtte ta en brå unnamanøver da en gjøk la seg midt i veien i en sving og jeg vrengte dekket av felgen. Var greit å ha reservedekket da... Jeg har heller 2 barneseter i baggasjerommet enn et reservehjul. De får jeg bruk for vesentlig oftere.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

el-fanboy

Sitat fra: Cirion på fredag 27. september 2013, klokken 10:18
Har en boks med skum i garasjen...

Har aldri pungtert... Gikk tom for luft en gang... Tror det var noen idioter som tømte lufta på ene dekket. Hadde reservehjul, men var dum nok til å sneile meg bort til en bensinstasjon. Måtte ta en brå unnamanøver da en gjøk la seg midt i veien i en sving og jeg vrengte dekket av felgen. Var greit å ha reservedekket da... Jeg har heller 2 barneseter i baggasjerommet enn et reservehjul. De får jeg bruk for vesentlig oftere.

Ja, jeg har heller ikke tenkt å kjøre rundt med reservehjul, what a waste... :-) Hvor får man kjøpt dekkskum? Minikompressor ser jeg man får kjøpt på biltema.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Krogern

Ikke følger det med jekk til bilen heller så skum eller NAF er nok beste løsningen.

petersv

Sitat fra: Krogern på fredag 27. september 2013, klokken 13:01
Ikke følger det med jekk til bilen heller så skum eller NAF er nok beste løsningen.

Skun er vel kun nødløsning, da det ødelegger dekket slik at det ikke kan lappes. Det sa viking til meg når jeg fikk leiebil av Hertz med skrue i dekket...

Bergingsbil er nok beste løsningen, og de fleste har dette gjennom NAF eller forsikringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA