Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt realistisk rekkevidde ved helt normal bruk...

Startet av Bowers, torsdag 22. august 2013, klokken 13:11

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: jalias på torsdag 03. april 2014, klokken 12:00
Hva legger dere inn som accessories power? (varme, stereo etc)
1kW. Men det er jo avhengig av temp og fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TMS85

Sitat fra: Freddan på torsdag 03. april 2014, klokken 09:59
Denne her er utrolig realistisk, i tillegg kan du legge inn forbruk for stereo og varme etc i tillegg kan du endre antall passasjerer og bilvekt etc.

http://www.jurassictest.ch/GR/


Høyde med tung bil er den største fienden i tillegg til langvarige hastigheter over 100.

Hvordan er det med angivelse av fart på denne her? Man kan angi en fart og det er vel da snittfart på hele strekningen, men hvordan blir det hvis f.eks. deler av strekningen ligger man i 100 så deler av strekningen i 60, blir da 80 i snitt realistisk?

Spørsmålet er altså om man "får tilbake" det ekstra man mistet i power ved å ligge over 80 når man senere ligger under 80?

Haa

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. april 2014, klokken 12:45
Sitat fra: jalias på torsdag 03. april 2014, klokken 12:00
Hva legger dere inn som accessories power? (varme, stereo etc)
1kW. Men det er jo avhengig av temp og fart.

Altså - om jeg legger 1KWh til grunn, samt justerer for baggage/flere personer, og justerer opp faktiskv vekt på bilen - så gir det et forbruk på over  23KWh/100km på turen Oslo-Lillehammer. Ifølge Jurassic.
Til nå har jeg aldri ligget over 19.5 reelt....vært nede i 16.5-17.0.
Er det noe jeg ikke skjønner her? Eller er det bare jeg som holder fartsgrensen :D
TMS 85, Mars 2014, Grønn

turfsurf

Sitat fra: Haa på torsdag 03. april 2014, klokken 13:58
Er det noe jeg ikke skjønner her? Eller er det bare jeg som holder fartsgrensen :D

Synes og den er ganske negativ. Men det er jo veldig avhengig av at parametrene dine stemmer med virkeligheten. Oppvarming er jo veldig avhengig av utetemp, kan jo variere fra 0-6kW. Ser "recup" er satt til 0.4, antar det er regen som jeg tror vil være høyere...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Haa

turfsurf: ja, mange variabler - men selvom jeg setter recup til 1,2 og W til 0 - så må jeg ligge godt under fartsgrensen for at jurassic skal nærme meg seg min "normal" på akkurat den strekningen.

Dog: jeg har merket meg at den treffer bedre jo brattere det er. Har konkludert med at jeg blir positivt overrasket på motorvei, og får et passe realistisk forhold til kjøring med mange høydemeter over kort distanse.
Men i sum - jeg er positivt overrasket generelt over bilens rekkevidde, men tar høyde for at jeg var "pessimistisk" før jeg fikk bilen  ;D

Opp/ned 450hm+ to dager på rad pluss 160km+ til og fra Lillehammer har gitt meg et typisk reelt forbruk på rett under 200W/km mellom ladinger. Dette har jeg gjort 3 ganger i mars.
Om det er "helt normal bruk" vet jeg ikke - men det er jeg såre fornøyd med!
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Leif1

Jeg kjører ruten jeg nevnte i mitt forrige innlegg tilbake igjen i morgen.
(Måløy-Dombås-Trondheim) Legger ut forbruket når jeg kommer til Dombås. :)

(Og om jeg ikke kommer frem til Dombås legger jeg ut bilen på finn.)
Konvertitt fra S til X

Haa

Sitat fra: Leif1 på torsdag 03. april 2014, klokken 14:33
Jeg kjører ruten jeg nevnte i mitt forrige innlegg tilbake igjen i morgen.
(Måløy-Dombås-Trondheim) Legger ut forbruket når jeg kommer til Dombås. :)

(Og om jeg ikke kommer frem til Dombås legger jeg ut bilen på finn.)

Ta en del-måling Oppstryn-Oppljos da....den er jeg nyskjerrig på!  8) Hvis du kjører den veien selvfølgelig
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Leif1

Fra Stryn til Skjåk det sånn omtrent da?
Skal prøve å huske å resette telleren nedom bakken der.
Ser for meg at kWh'ene skal få bein å gå på opp Strynefjellet.
Konvertitt fra S til X

Haa

Leif1 - Fra bakkene begynner ved Oppstrynvatnet til du er ute av Oppljostunnelen (høyeste punkt på RV15). Rundt 30km...
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Lanber

Jeg rister vantro på hodet her.
Brukt er brukt og fått er fått.  Luftmotstanden øker med farten opphøyd i andre.
Maks rekkevidde uten varmeapperat på er ved ca 40kmt. Over 60kmt begynner luftmotstanden å gjøre seg gjeldende, over 100 drar det skikkelig på seg

Sitat fra: TMS85 på torsdag 03. april 2014, klokken 13:18
Sitat fra: Freddan på torsdag 03. april 2014, klokken 09:59
Denne her er utrolig realistisk, i tillegg kan du legge inn forbruk for stereo og varme etc i tillegg kan du endre antall passasjerer og bilvekt etc.

http://www.jurassictest.ch/GR/


Høyde med tung bil er den største fienden i tillegg til langvarige hastigheter over 100.

Hvordan er det med angivelse av fart på denne her? Man kan angi en fart og det er vel da snittfart på hele strekningen, men hvordan blir det hvis f.eks. deler av strekningen ligger man i 100 så deler av strekningen i 60, blir da 80 i snitt realistisk?

Spørsmålet er altså om man "får tilbake" det ekstra man mistet i power ved å ligge over 80 når man senere ligger under 80?

Leif1

Sitat fra: Haa på torsdag 03. april 2014, klokken 15:25
Leif1 - Fra bakkene begynner ved Oppstrynvatnet til du er ute av Oppljostunnelen (høyeste punkt på RV15). Rundt 30km...

Bare oppoverbakken ja. Skal bli. Bare ikke han dr. Alzheimer tar den...
Konvertitt fra S til X

Sofie S

Är det någon här som vet hur mycket mer el som går åt till en P85 gentemot en S85
Jag har en P85 med 19" original goodyear med 3,15bars lufttryck, vi kör väldigt försiktigt och rör sällan/aldrig bromsen (bromsar hårt en gång per vecka samt efter tvätt ).
Förbrukning sedan ny är 212w/km, det är även ungefär där den dagliga förbrukningen ligger.

Øyvind.h

Sitat fra: Sofie S på torsdag 03. april 2014, klokken 20:03
Är det någon här som vet hur mycket mer el som går åt till en P85 gentemot en S85
Jag har en P85 med 19" original goodyear med 3,15bars lufttryck, vi kör väldigt försiktigt och rör sällan/aldrig bromsen (bromsar hårt en gång per vecka samt efter tvätt ).
Förbrukning sedan ny är 212w/km, det är även ungefär där den dagliga förbrukningen ligger.
Lite ekstra tror jeg så lenge du ikke kjører hardere, eller bruker andre felger/dekk. Har S85, og mitt forbruk siden ny er ca 270Wh/km  8)
På pen langtur derimot er rekorden 163Wh/km over noen få mil i 0 grader med full bil, takstativ og varme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daggad

Er det noe reell "konklusjon" på dette ?
Stemmer det at med et snitt på 270Wh/km så vil en 85kW da gå i snitt ca 31 mil på snittet ?
Og da vil jeg tro de fleste som ikke trenger annet lader til 80% og har da rundt 25 mil å benytte ?

Jeg er fullstendig klar over at man kan tyne mer, jeg snakker et slags reelt dagligdags snitt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Sofie S

Jag har bara haft bilen i 9 dagar och kört 1350km, men ingen dag har jag varit under 190w/km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA