Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopass brikke i nosecone

Startet av kimlillebo, mandag 12. august 2013, klokken 23:13

« forrige - neste »

laumb

Jepp, Oslo.
Brikken er faktisk over 5 år gammel i år.

Men! Til topic!
Et alternativ kan være å stripse fast brikken bak nosecone - men først pakke den i plastfolie (Gladpack?).
Eventuelt er det bare sprekken rundt selve brikken som er utsatt - kan fuge den først?

Milzit

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:39
Ikke for å kverulere, men er det virkelig sannsynlig at dette er manuelt arbeid for dem???
Ja, det blir mer arbeid og dette har det stått om i media også også.

Alle skilter som ikke blir lest av automatisk må matches manuelt. Selv om du får passeringen registert korrekt så vet du ikke om dette har blitt gjort automatisk eller med manuell matching.

Jo flere som har brikken i skuffen jo flere ansatte med bomselskapet ha for å drive med dette, dvs. mer penger til administrasjon.

Thomas Parsli

Sitat fra: laumb på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:58
Det blir nok noe manuelt arbeid i veldig dårlig vær.

Hadde med brikken min en tur i fjor høst av diverse grunner. Den funket ikke (tom for strøm)? Så de vil få det samme manuelle arbeidet med eller uten brikken.

Forøvrig, hadde ALLE med EL kjørt konsekvent uten brikke (men med avtale) ville de kanskje gjort noen justeringer.
a. Ikke trenger de å lagre bilder av EL kjøretøy. Ingen bevisbyrde da det er gratis.
b. Ingen grunn til å dobbeltsjekke og etterforske hele reg-nummeret da EL sier sitt.
c. ikke trenger vi å produsere alle brikkene med den miljøbelastning kontinuerlig bruk-og-kast av plastikk medfører - det er vel for å være miljøvennlig?

a. Forutsetter gjennkjenning som er 100% (det er den ikke)
b. Du foreslår avgiftsfritak for polske biler (som begynner på EL)?
c. Se a.

Jeg har en kollega som har hatt litt dialog med bomselskaper (han blir stadig vekk belastet med passeringer for en fyr på vestlandet i en bil med et annet registreringsnummer) og så vidt jeg har fortstått sjekkes alle biler manuelt.

Xerox beviste nylig hva <100% riktig OCR kan resultere i: http://www.dkriesel.com/en/blog/2013/0802_xerox-workcentres_are_switching_written_numbers_when_scanning

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Milzit

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Milzit på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:30

Sitat fra: laumb på mandag 12. august 2013, klokken 23:36
Har hatt min i kjøkkenskuffen i flere år nå.
Aldri fått gebyr for å kjøre uten, aldri fått feil pris mtp rabatt osv.

Min blir fortsatt liggende i skuffen. :)
Hvis alle gjorde som deg så vil enda mer gå til administrasjon og mindre til selve veien.

Jeg lar også min autopass brikke til elbilen ligge i skuffen. Jeg har abonnemanget, er registrert i systemet dems. Alle elbilers reg. nr. begynner på EL. Ikke vanskelig for dem å gjenfinne dette i sine automatiske skiltsystemer. Jeg tror det er akkurat like mye eller lite administrasjon ved dette. Tror det automatiske skilt nr. deteksjonssystemet er ganske spot on. De har aldri oversett en eneste passering da jeg kjørt med biler uten avtale.

Mener du at det medfører manuelt arbeid for dem?
Ja, du tar feil det er fakta og det er ikke noe å synse om.

Se min forrige post.

JohanH

Ok. Da skal jeg montere brikken og prøver bak noseconen jeg også. Hvordan vet vi om det virker? Er kvitteringen en grønn "+" da bommen passeres?

arv

Hei
Bruk brikke på Elbilen da det er biler fra Polen som har skilt som begynner på EL.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Milzit

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:36
Ok. Da skal jeg montere brikken og prøver bak noseconen jeg også. Hvordan vet vi om det virker? Er kvitteringen en grønn "+" da bommen passeres?
Ja, får du lyssignal så er brikken registert.

Hotshot86

Sitat fra: JohanH på tirsdag 13. august 2013, klokken 10:36
Ok. Da skal jeg montere brikken og prøver bak noseconen jeg også. Hvordan vet vi om det virker? Er kvitteringen en grønn "+" da bommen passeres?

http://www.fjellinjen.no/Betaling-og-priser/Hva-betyr-lyssignalene-/

fredag

Sitat fra: laumb på mandag 12. august 2013, klokken 23:36
Har hatt min i kjøkkenskuffen i flere år nå.
Aldri fått gebyr for å kjøre uten, aldri fått feil pris mtp rabatt osv.

Min blir fortsatt liggende i skuffen. :)

Så det er du som gjør at utgiftene for innkreving av bompenger bare stiger og stiger?

http://www.aftenposten.no/oslo/Utgiftseksplosjon-i-bomringen-5335257.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

R5GTT

I Bergen brukes Autopass brikken til å slippe gratis inn og ut av Bygarasjen (Parkeringsannlegg) Når en bil med "fri passering" registrert i brikken kommer til bommen åpner denne og slipper deg inn og ut, uten billett! Det er i alle fall slik jeg har forstått det.
Tesla S 85KW
På jakt etter Renault 5 GT Turbo

Elmo

Sitat fra: Hellemann på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:29
Mulig jeg er helt på jordet nå, men trenger vi Autopass brikke i en El-bil  i det hele tatt?
Om så, hva er grunnen?

Fjellinjen krever at man har bombrikke i elbil (http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/Fritaksavtale/),
men om de virkelig har lovhjemmel for det slik de hevder er omstridt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: OW på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:28
Tåler brikken vær og vind, eller er den litt mer "beskyttet" i nosecone? Tenker spesielt på vask og skikkelige regndager. Brikken er vel egentlig ikke designet for å tåle vann?

Det er vel bare å bruke en "bade-/strand-pose" for mobiltelefoner. De skal være rimelig tette.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

atta

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:38

Ulempen er selvfølgelig at du må låne 200,- rentefritt (depositum) til Autopass så lenge du har brikken, og at det blir marginalt lettere å overvåke bilbruken din.


Når jeg var og hentet brikke til Leaf'en vår måtte vi ikke betale noe som helst. Synes det minste vi kan gjøre når vi får passeringer gratis er å bruke brikken, så det ikke skaper undøvendig arbeid og irritasjon.

Hellemann

Sitat fra: R5GTT på tirsdag 13. august 2013, klokken 14:11
I Bergen brukes Autopass brikken til å slippe gratis inn og ut av Bygarasjen (Parkeringsannlegg) Når en bil med "fri passering" registrert i brikken kommer til bommen åpner denne og slipper deg inn og ut, uten billett! Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Den er jo ikke dum:-) Skulle vært slik i alle p- hus da;-)
Etter å ha lest en del her nå, så er jeg ikke i tvil om at jeg skal ha Autopass brikken i bilen. Men skal da bestille ny/ få omprogrammert den eksisterende. Skal ta en prat med Fjellinjen. (får vel bile før jeg får svar ifra dem, men, men....
#2581- kanskje til jul??

petersv

Sitat fra: atta på tirsdag 13. august 2013, klokken 14:58
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:38

Ulempen er selvfølgelig at du må låne 200,- rentefritt (depositum) til Autopass så lenge du har brikken, og at det blir marginalt lettere å overvåke bilbruken din.


Når jeg var og hentet brikke til Leaf'en vår måtte vi ikke betale noe som helst. Synes det minste vi kan gjøre når vi får passeringer gratis er å bruke brikken, så det ikke skaper undøvendig arbeid og irritasjon.

På Esso? Ser det er en Esso på Alna som fikser brikker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA