Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

boma

Hentet ut min bil 22 desember. Har kjørt 1000km til nå.

Familien har kun hatt en leaf i 2 år nå så overgangen til en Tesla var stor. Når rekkevidden var nede på 8-10 mil så begynte bilen å purre på at jeg må planlegge lading snart. Måtte le litt da dette er hele rekkevidden til Leaf'en vinterstid.

Kjørcomfort er bare helt nydelig. Er en ny person når jeg kommer hjem fra en lang pendler rute. Mye mer opplagt og klar for ettermiddagen og kvelden. Nå skal det sies at jeg har pendlet med en gammel diesel SUV de siste 2mnd - kjente tennene løsnet på slutten.

Har valgt vanlige stålfjærer. Angrer ikke på det, men merker at den er litt stivere på vestlandsveiene. Alikevel syns jeg comforten er helt topp og jeg har en mindre feilkilde når garantien er utløpt.

Vanlig hi-fi anlegg overasket meg. Fikk ikke prøvd dette før jeg bestilte og var foreberedt på Leaf lyd, men må si at standard anlegget får frem gliset hos meg! Bra trøkk for en som ikke vet bedre ;)

7seter er genialt for oss med 2 små barn. Slipper inn og ut med barnesetene. Griset blir begrenset til bagasjerommet. Ungene sover fint der og blir ikke bilsyke - enda.

Vinterpakke kjøpte jeg kun for varme i ratt. Har hatt dette i leaf'en og ville ikke tilbake. Varme i baksetene - meh trenger ikke det.

Autopilotpakken savner jeg ikke enda. Mistenker at adaptiv cruise control vil bli et savn på sikt, men da får jeg blinde igjen og bestille. Tviler på at det blir med det første.

Utleveringen var så som så. De ville få ut alle bilene før nyttår og bar preg av dårlig tid. Dette var jeg forberedt på. Synes de kunne gjort en bedre jobb med detailingen på en såpass dyr bil. Har bestilt keramisk lakkforsegling hos kokstad bilpleie da jeg kjører såpass mye og ønsker å ha nybil "looken" lengst mulig.

Må si meg meget fornøyd med bilen, mindre fornøyd med billånet. Det som hjelper på nattesøvnen er at jeg betaler det samme i lån som drivstoffutgifter på en annen fossilbil gitt forbruk på 0.5 pr mil :D

I det jeg setter meg inn i bilen får jeg en følelse av å bli teleportert til framtida rett og slett.

Å kjøre på 80 km/h veier med lite trafikk er rett og slett nydelig i denne bilen. Akselerasjonen er bare latterlig, selv i en 70d. Rekkevidden er som forventet. Regner med å greie 25 - 30mil uten angst vinterstid (avhengig av kjøreforhold). Sommertid forventer jeg nærmere 35- 38mil. Passer vårt bruk perfekt og vi kommer oss fint til nord norge sommerstid fra vestlandet. Med små unger må du uansett stoppe etter noen timer kjøring og da passer superladerene perfekt.

Alt i alt må jeg si at selv om Tesla har sine negative sider så veier de positive virkelig opp for det. Ubegerenset km garanti på motor og batteri var det som bikket meg over kanten. Slipper å tenke på partikkelfilter skifte til 20k, feil på motor 15k osv osv som jeg har hatt tidligere på min v50.

Da får vi se om et års tid om jeg er like fornøyd :D Viss du venter din bil - ikke bli redd av alt det negative som av og til florerer her inne. Gled dere! Ville valgt en Tesla over Mercedes/BMW i samme prisklasse! Et veldig lett valg!



Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Quintilian

Flott oppsummering boma :-)

Deler stort sett dine oppfatninger med min 70D som jeg byttet til fra en S85 i romjula....

Ville dog absolutt ha vurdert å oppgradere til AP. Det er helt "fåkkings magisk" som vi sier på Vestlandet ;-).

Kjører i køen på E39 morgen og ettermiddag, og det er helt fantastisk å kunne "slappe av" i køen kontra å aktivt måtte kjøre (og bli forbanna over at start, stopp, start, stopp etc...)

På E39 fungerer den også helt knirkefritt i høye hastigheter. Er ikke mange ting som er verdt 20k sånn uten videre, men AP er en av de etter mitt syn :-)

lunitiks

Sitat fra: Quintilian på søndag 10. januar 2016, klokken 13:42
Er ikke mange ting som er verdt 20k sånn uten videre, men AP er en av de etter mitt syn :-)

Testify!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

boma

!! Da får jeg spare opp 20k til autopakken. Koster å være kar  :o
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

sindreut

Sitat fra: boma på søndag 10. januar 2016, klokken 03:18

Utleveringen var så som så. De ville få ut alle bilene før nyttår og bar preg av dårlig tid. Dette var jeg forberedt på. Synes de kunne gjort en bedre jobb med detailingen på en såpass dyr bil. Har bestilt keramisk lakkforsegling hos kokstad bilpleie da jeg kjører såpass mye og ønsker å ha nybil "looken" lengst mulig.

I Bergen du hentet ut din bil? Rent konkret, hva var du mindre fornøyd med på selve utleveringen?

Ser du har valgt keramisk lakkforsegling. Hva betaler du for noe slikt, og hvor lenge antas dette å holde?

boma

Er i bergen jeg fikk hentet ut min bil ja. Rent konkret så hadde de ikke fylt på nok bremsevæske, så fikk feilmelding på dette når jeg stod over 2-3min i nedoverbakker. Dette fikset de med en gang jeg ga beskjed. Videre så var det en del småriper om jeg så veldig nøye etter. Dette var nok fra frakten over dammen. Hadde vært lett å få disse bort hadde de vært nøye med klargjøringen av bilen. Batteriet hadde heller ikke mer en 15mil. (Bilen hadde fått oppdatering over natten og da kunne en visstnok ikke lade)

Har valgt drop off behandling (Keramisk lakkforsegling) av kokstad bilpleie. Dette er et relativt nytt produkt og det er ikke lett å si om det er verdt pengene enda. Tesla anbefaler dette og jeg har litt tru på konseptet. De lover gull og grønne skoger men mer realistisk sett tror jeg at lakken vil holde seg bedre og jeg vil slippe å polere på en god stund. Du får en garanti på 5år gitt at du tar bilen inn til en grundig vask og pålegger en "vedlikeholdsspray". koster 900kr pr etterbehandling. Får se om jeg gjør det. Viss du går inn på detailingclub sine forum så er det en bruker der som driver å tester stoffet nå. Den vil gi en god beskyttelse mot riper da forseglingen blir som et mikroskopisk lag med klarlakk over klarlakken til tesla som er ganske myk.



Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

sindreut

Sitat fra: boma på mandag 11. januar 2016, klokken 19:11
Er i bergen jeg fikk hentet ut min bil ja. Rent konkret så hadde de ikke fylt på nok bremsevæske, så fikk feilmelding på dette når jeg stod over 2-3min i nedoverbakker. Dette fikset de med en gang jeg ga beskjed. Videre så var det en del småriper om jeg så veldig nøye etter. Dette var nok fra frakten over dammen. Hadde vært lett å få disse bort hadde de vært nøye med klargjøringen av bilen. Batteriet hadde heller ikke mer en 15mil. (Bilen hadde fått oppdatering over natten og da kunne en visstnok ikke lade)

Har valgt drop off behandling (Keramisk lakkforsegling) av kokstad bilpleie. Dette er et relativt nytt produkt og det er ikke lett å si om det er verdt pengene enda. Tesla anbefaler dette og jeg har litt tru på konseptet. De lover gull og grønne skoger men mer realistisk sett tror jeg at lakken vil holde seg bedre og jeg vil slippe å polere på en god stund. Du får en garanti på 5år gitt at du tar bilen inn til en grundig vask og pålegger en "vedlikeholdsspray". koster 900kr pr etterbehandling. Får se om jeg gjør det. Viss du går inn på detailingclub sine forum så er det en bruker der som driver å tester stoffet nå. Den vil gi en god beskyttelse mot riper da forseglingen blir som et mikroskopisk lag med klarlakk over klarlakken til tesla som er ganske myk.

Trist at du får en slik opplevelse - det å hente ut en nybil skal tross alt være en utelukkende positiv greie!

Påpekte du riper når du gikk over bilen før utlevering da, og er dette noe de vil rette opp i?

Hvordan er det egentlig å hente ut en ny bil hos Tesla i disse dager. Er det noe man får utdelt og får med bilen?
Husker tradisjon tro i "gamle dager" at det var vanlig å få noe blomster og annet dill hos en del forhandlere..

oleredv

Sitat fra: sindreut på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:31


Trist at du får en slik opplevelse - det å hente ut en nybil skal tross alt være en utelukkende positiv greie!

Påpekte du riper når du gikk over bilen før utlevering da, og er dette noe de vil rette opp i?

Hvordan er det egentlig å hente ut en ny bil hos Tesla i disse dager. Er det noe man får utdelt og får med bilen?
Husker tradisjon tro i "gamle dager" at det var vanlig å få noe blomster og annet dill hos en del forhandlere..

Fekk med skinnfutteral til begge FOB'ane, startpakka til Elbilforeningen og ein Tesla Paraply. Blei litt humor på det siste sidan bilen blei henta i Bergen i November og sola skein frå skyfri himmel "mot normalt"!
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

sindreut

Noen som har fått utlevert bil den senere tiden som ønsker å dele sine erfaringer? :)

Mudron1

Sitat fra: sindreut på onsdag 13. januar 2016, klokken 08:31

Hvordan er det egentlig å hente ut en ny bil hos Tesla i disse dager. Er det noe man får utdelt og får med bilen?
Husker tradisjon tro i "gamle dager" at det var vanlig å få noe blomster og annet dill hos en del forhandlere..

Utlevering i forrige uke på drammen.
Jeg fikk skinnfutteral til fob´ene, startpakka fra elbilforeningen, en tesla papirbag/pose som inneholdt paraply, kaffekopp, pins, og en penn. Stakkars kollegaene mine, nå blir det enda mer tesla greier.

Bekreftet 29.09
I produksjon 21.10
I transitt 15.11

Seaberg

Endelig var dagen kommet. Utelukkene positiv opplevelse å hente min 70D på Lade.
750 km, 12 timer og tre superladerstopp senere stod bilen parkert i egen garasje.
SottoZero 3 19" og vinterføre hele veien. Alt fra -12 til 0 grader Celcius, bare vinterveier, snødekte vinterveier, ubrøyta veier med 3-4 cm nysnø. Fy f..n for en bil.
Tør knapt tenke på hvordan en 85D eller 90D er, når en 70D har såpass med krefter.
Klima i full Auto hele veien og 21,5 grader. Opplevde bittelitt dugg et par ganger men før jeg tok grep forsvant den av seg selv. Tipper det kan oppstå dugg når bilen bruker resirk for lenge. Jeg merket at anlegget jobbet, for under kjøring ble det av og til litt kaldere for så bli varmt og godt igjen.
Eneste tekniske problem jeg opplevde var at vindusspylerne ikke virket. Ingen alarmer. Kjapt søk i manualen bekreftet at jeg trykte på riktig knapp, men jeg trykte ikke hardt nok. Litt hardere trykk på vindusspylerknappen, så var det problemet løst.
Salting er noe dritt :-(
Originallysene var ikke de beste jeg har sett, men langt fra så elendige som mange skal ha det til. Kommer ikke til å gjøre grep på lysfronten med det første.
Standard seter med delskinn var som forventet. Gode men uten imponerende sidestøtte.
Etter 300 km kom det er vibrasjonslyd som var småirriterende. Det var platen som 2 stk USB og 12V stikk er montert i i midtkonsollen. Trykte forsiktig på platen og konstaterte at det var den og etter noen mil forsvant lyden og den kom ikke tilbake, selv om de 5 siste milene var grusomme med hensyn til risting. Snødekt vei med grove furer etter lastebil med styrekjetting. Med hjula oppi de kjettingsporene rista det i hele bilen men ingen ulyder.
Dekkstøy, eller heller mangelen på sådan var imponerende. Den mest fremtredende lyden var hvinet fra frontmotoren. Veldig likt lyden i min 2013 Leaf. Samme lyden ved pådrag og regen. Med 0 strøm inn eller ut ble det helt stille der foran.
Luftfjæring er knall når det er snøskavler og kanter som skal forseres. Glemte å heve over et snødekt fortau og da tok bilen så vidt nedi. Husket å heve før jeg kjørte samme plassen en gang til, og da gikk det kjempefint.
Spotify, TuneIn, DAB og FM sørget for lyd hele veien. Opplevde ingen steder at alle var ute samtidig, men alle tre varierte fra null til meget bra, avhengig av dekning i vårt langstrakte land.

Gleder meg til å kjøre hjem fra jobb i dag :-)
Bekreftet TMX 75D 6/9-2017. Estimert levering januar/februar 2018.
25 000 km i Tesla Model S 70D, sort, luft, vinterpakke, utlevert 21/1-2016. Solgt august 2017.
29 000 km i Nissan Leaf siden 2013

FU73

Dette hørtes jo positivt ut da :) går å gleder meg til min 70D kommer. er jeg heldig, så blir det å ta turen til Lade for meg i slutten av februar  8)
2016 Model S 70D

BMW850

Sitat fra: Seaberg på fredag 22. januar 2016, klokken 14:39
Endelig var dagen kommet. Utelukkene positiv opplevelse å hente min 70D på Lade.
750 km, 12 timer og tre superladerstopp senere stod bilen parkert i egen garasje.
SottoZero 3 19" og vinterføre hele veien. Alt fra -12 til 0 grader Celcius, bare vinterveier, snødekte vinterveier, ubrøyta veier med 3-4 cm nysnø. Fy f..n for en bil.
Tør knapt tenke på hvordan en 85D eller 90D er, når en 70D har såpass med krefter.
Klima i full Auto hele veien og 21,5 grader. Opplevde bittelitt dugg et par ganger men før jeg tok grep forsvant den av seg selv. Tipper det kan oppstå dugg når bilen bruker resirk for lenge. Jeg merket at anlegget jobbet, for under kjøring ble det av og til litt kaldere for så bli varmt og godt igjen.
Eneste tekniske problem jeg opplevde var at vindusspylerne ikke virket. Ingen alarmer. Kjapt søk i manualen bekreftet at jeg trykte på riktig knapp, men jeg trykte ikke hardt nok. Litt hardere trykk på vindusspylerknappen, så var det problemet løst.
Salting er noe dritt :-(
Originallysene var ikke de beste jeg har sett, men langt fra så elendige som mange skal ha det til. Kommer ikke til å gjøre grep på lysfronten med det første.
Standard seter med delskinn var som forventet. Gode men uten imponerende sidestøtte.
Etter 300 km kom det er vibrasjonslyd som var småirriterende. Det var platen som 2 stk USB og 12V stikk er montert i i midtkonsollen. Trykte forsiktig på platen og konstaterte at det var den og etter noen mil forsvant lyden og den kom ikke tilbake, selv om de 5 siste milene var grusomme med hensyn til risting. Snødekt vei med grove furer etter lastebil med styrekjetting. Med hjula oppi de kjettingsporene rista det i hele bilen men ingen ulyder.
Dekkstøy, eller heller mangelen på sådan var imponerende. Den mest fremtredende lyden var hvinet fra frontmotoren. Veldig likt lyden i min 2013 Leaf. Samme lyden ved pådrag og regen. Med 0 strøm inn eller ut ble det helt stille der foran.
Luftfjæring er knall når det er snøskavler og kanter som skal forseres. Glemte å heve over et snødekt fortau og da tok bilen så vidt nedi. Husket å heve før jeg kjørte samme plassen en gang til, og da gikk det kjempefint.
Spotify, TuneIn, DAB og FM sørget for lyd hele veien. Opplevde ingen steder at alle var ute samtidig, men alle tre varierte fra null til meget bra, avhengig av dekning i vårt langstrakte land.

Gleder meg til å kjøre hjem fra jobb i dag :-)

Du behøver ikke å huske og heve neste gang. Det husker bilen for deg ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Fraberg1

Kanskje på tide med et innlegg her. Har nå hatt bilen i litt over 2 mnd, så det blir mer første mnd og ikke timer.

Først det første.
Model S. 70D. Vinterpakke, glasstak, abachi matt, next gen og chademo. Ellers alt standard. Uten mulighet til å lade i borettslag.

Overlevering gikk fint og DS skjønte fort at jeg hadde satt meg inn i en del fra før av (og det hadde jeg jo med en del timer på forum og youtube). Bilen var ren og fin (jeg har aldri vært noen detailing entusiast..) og jeg gikk over bilen for å se om det var noe å pirke på, men siden jeg ikke har noe snøring og syntes at panelene så grei ut og generelt var litt entusiastisk. Det jeg var mer opptatt av var at min far som jeg hadde med og trodde vi bare skulle innom butikken og kikke, ikke viste han at vi var der for å hente en bil, gjett om overraskelsen var stor da han forsto hvorfor alle tok så godt imot meg.

Det var klassisk Bergensk drittvær og bilen var ren til den kom ut av butikken og det var helt knall å kjøre, men som småbarnsfar var det ikke bare å kjøre rundt å kose seg. Barneseter skulle inn i bilen, unger skulle hentes. Men de første timene var knall, selv om vi snakker mer minutter en timer alene i bilen. Var en rar skurrelyd på ryggelydene.

Dagen etterpå kjørte vi til hytta og jeg stolte på at dette skulle gå bra selv om det var en tur på noen kilometer inkludert ferge. Jeg hadde forsøkt å lade på supercharger og Chademo, første gikk reit, det andre gikk ikke greit. Mangel på mulighet til å hurtiglade på Chademo satte en liten demper på bruken den første tiden (fikk ny kabel og de fikset skurrelyd på rygging i samme slengen). Men bare det å kjøre bilen var en slik glede at det overskygget alle småting.

Plass er noe av det som er som hele tiden slår meg som supert med denne bilen. Jeg hadde før en stasjonsvogn og det var greit, men jeg hadde ikke plass til beina med barnesete bak (bakovervendt). Med denne bilen har jeg god plass til beina samt ingen problem å pakke til 2 voksne og 2 små på helgetur med plass til overs.

POWER! Alltid like gøy for meg når jeg trøkker på pedalen og roper POWER! i god Clarkson stil mens fruen kastes bak i setet. Alle som sitter på og kjenner suget fra 0-100 har et digert smil i fjeset.

Radioen eller "entertainment senteret" var jeg sånn passe fornøyd med, lyden var bra men nettradio gir elendig lyd. Det er også litt styrete med tilkobling av telefon til tider. Etter at Spotify kom i bilen har dette endret seg dramatisk, det er nå det beste opplegget for musikk i bil jeg har sett (sier kanskje ikke så mye..). Men det viktigste er at det er god lyd med standard anlegg, spesielt med Spotify. Jeg har forresten Premium konto så spillelistene mine er lett tilgjengelige.

Lading har stort sett gått veldig bra siden jeg kan lade på jobb, men noen helger har vært litt styr siden jeg ikke har anledning til å lade hjemme. Jeg håper borettslaget får ut fingern snart...

Alt i alt kan jeg si at det er en super bil til familie. Rekkevidden har gitt anledning til å erstatte fossilt helt og fult med elektrisk. Jeg har stort sett ikke hatt problemer med unntak av en liten lyd og en defekt kabel som begge ble ordnet raskt. Dette er uten tvil den beste bilen jeg noen gang har hatt og jeg gleder meg til hver tur og ikke minst til sommeren da bilen holder seg ren lengre en 2 dager.
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

FU73

Jeg hentet min 70D nå i dag på Lade. og det ble en fantastisk dag. ble ikke så mye tenking på jobb akkurat ;D
min var forventet i den senere tid i følge My Tesla, 4-16 mars, og den siste uka, 4-11 mars. Så er godt fornøyd med å få den 3 mars.
og se den blankpolerte flotte bilen stå der, og vite at den er min, ja det var ganske greit må jeg si når jeg har hatt min Volvo V70 2000 mod i hele 12 år. kan si det ble litt forandring i bilopplevelse ja. Selv om jeg har prøvekjørt en før jeg bestilte.
jeg fikk god tid på utleveringen, og derfor en bra gjennomgang. Nå har jeg pløyd gjennom brukermanualen den siste tiden, så trengte vel ikke så veldig mye gjennomgang i detalj, men arti læll.
Gledelig med 4G da, og summon. blir artig å prøve det. Har ikke fått i gang Spotify enda, men finner vel ut av det å.
Ellers så var det gledelig og uventet at den ble levert med 19" Cyclone felger i stedet for std 19" på det hjulsettet som stod på. gratis ;D skulle gjerne heller hatt dem på sommersettet, men det kan nå byttes om på.
jeg har i alle fall bare kost meg alene med bilen og kjørt rundt omkring og testet lyd etc. glad jeg tok hifi pakken.
det er en viss fare for at kona ser litt mindre til meg i den første uka, he he.
har ikke så veldig mye mere å dele på dette tidspunktet, ikke annet enn at alt er helt strålende.
så får vi håpe det forblir strålende ;)
2016 Model S 70D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA