Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: snappy på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:12
Lett OT da det mer er snakk om mine første måneder enn timer men..


Artig da dette er nesten samme som med meg, bestilte i aug, ombestilte til D, fikk lørdag før påske, kjørt 16.000, feil er frunk ikke åpnet seg (takluken er uten feil), kjørte Mercedes før, er nå Tesla fanboy.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Da har jeg hatt tre dager med min bil, så da kan jeg ta en kjapp oppsummering! :D

Positivt:
- Ytelse! (nå kommer jeg fra en gammel E-klasse med minste motor og Leaf, så er ikke godt vant, men det flytter på seg ja!)
- Utseende! (har tatt meg i å stoppe og titte på min egen bil flere ganger, bare fordi jeg liker utseendet)
- High-tech-følelsen i betjening og instrumentpanel!
- Markant mindre hjulstøy enn i en 2013-modell jeg prøvde for et par år siden, selv med 21"!
- Til tross for å ikke være noen sportsbil; betraktelig bedre styrefølelse (i "sport") enn jeg er vant til!
- Overraskende bra komfort til å være så lav og med så lite gummi!

Negativt:
- Setene minner om noe man forventer å finne i en av de billigste småbilene. (visste jo om det fra før, men må nevne det. Nextgen-setene er en annen verden, men kjøpte bruktbil, så det var ikke noe tema.)
- Adaptiv cruise gir veldig rykk-og-napp-kjøring sammenlignet med å kjøre manuelt, men det er som alt annet jeg har prøvd med dette og vel "Stand der Technik" i dag.
- De vanlige barnesykdommene: feil hjulstilling (noe skjevslitte dekk) og defekt panoramatak.

Konklusjon: Moro med ny bil, spesielt en sånn! De negative tingene er da en ting jeg visste om fra før, en ting som "bare er sånn" og barnesykdommer som uansett fikses på garanti, så det går helt fint. :)
:)

Hodetelefoner


Øyvind.h

#1443
Fikk besøk av en ekstatisk far her i ettermiddag. Nydelig bil i sort metallic :) Han har jo testet min noen ganger, men han var rimelig tydelig på at fossilmotor aldri ville finne veien til deres garasje igjen :)
Jeg var først overrasket over radarer og sensorer ettersom han ikke har adaptiv cruise pakken. Men kom på at alle får hw, men må betale for å få den aktivert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MikeLevy

Jeg har nå tilbakelagt en uke og snart 2000 km i min 70D med alt utstyr minus barneseter bak. Henting og gjennomgang gikk fint bortsett fra at midtkonsoll ikke var montert selvom DS varslet i forkant skriftlig at denne var montert. Merkelig. Mange forskjellige kontaktpersoner litt pga ferieavvikling og rare beskjeder gjorde opplevelsen av tiden før levering litt skuffende.

Etter å ha kjent litt på fart og slikt har fokuset blitt på mest mulig økonomisk kjøring. Har kjørt en toppspekket Volvo V70 de siste tre årene, men det går egentlig ikke an å sammenligne. Teslaen er som å være 18 år med ferskt sertifikat igjen. Man kjører bil igjen, ikke bare kommer fra A til B.

Noen plusser og minuser på en uke ift forventninger:

Pluss:
Bilen og kjøreopplevelse: jeg ligger som støpt på veien. Rett og slett premium kjøreegenskaper.
Rekkevidden ved smart kjøring. Jeg ligger på ca 170w/km på mine første 2000 km. Overraskende bra
Barnesete: har lest mange skrekkhistorier her,men mitt Cybex Solution x2-fix ble montert på fem min og fungerer fint.
Premium pakken: hver sin smak, men lysene inne og ute om kvelden samt bakluken er verdt investeringen alene.
Setene: Nextgen foran er nydelige selv for meg som er 195 cm lang

Minuser:
Premium HIFI: Stor nedtur. Trodde et øyeblikk jeg hadde fått bilen med feil anlegg. Dette er ikke verdt nesten 20 000,- Lyden er tam og spak. DAB-dekningen er katastofe. Et viktig punkt for meg og her var Volvoen flere klasser bedre.
Baksetene: Man sitter ikke godt i disse, spesielt på langtur. Kjøper argumentet at dette er omtrent en sportsbil, men som eneste bil er dette litt utfordrende.
Navigasjonen: Dette er nesten på grensen til farlig. Jeg bor i Moss og jobber i Oslo. Navigasjonen vil konsenkvent sende meg via Horten-fergen gjennom Drammen (og superlader) på en halvannen times tur istedenfor de 45 min det tar via E6. Backup GPS er obligatorisk.
Takhøyden:  selv med panorama tak er den lav, men dette er ikke et stort problem.

Alt i alt er jeg fornøyd av en annen verden. Minusene er sett med et kritisk blikk og klarer ikke ta fra meg følelsen av det beste kjøpet man kan gjøre av bil i dagens marked. Gleder meg til fortsettelsen

:)
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

Bushy

først gratulerer. så en kommentar på hifi anlegget. satt med akkurat samme følelse som deg. men for det første kan dab være litt tamt i bilen. prøv internett radio. syntes det ble mye bedre lyd. men lyden har også blitt bedre etter som det har spilt endel. så nå syntes jeg det er bra. ikke 20k bra... men fortsatt bra nok til jeg ble fornøyd til 15k inkl dab som var da.
nå vil jeg bare ha vekk litt skramlelyder i dørene på noen frekvenser. men får høre med tesla om dem kan se på det vis den skal inn engang.
S75D sept. 17

MikeLevy

Sitat fra: Bushy på fredag 21. august 2015, klokken 15:52
først gratulerer. så en kommentar på hifi anlegget. satt med akkurat samme følelse som deg. men for det første kan dab være litt tamt i bilen. prøv internett radio. syntes det ble mye bedre lyd. men lyden har også blitt bedre etter som det har spilt endel. så nå syntes jeg det er bra. ikke 20k bra... men fortsatt bra nok til jeg ble fornøyd til 15k inkl dab som var da.
nå vil jeg bare ha vekk litt skramlelyder i dørene på noen frekvenser. men får høre med tesla om dem kan se på det vis den skal inn engang.

Takk for feedback. Ja, skal ikke dømme det nord og ned før pappen har fått myke seg opp etter litt innkjøring. Spiller mest via blåtann og internettradio. Bra anlegg, men ikke 20 K bra.

Bra anlegg minner meg forøvrig om denne norske filmperlen:

http://youtu.be/tOIQAWnzAkQ

;)
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Spinner

Sitat fra: MikeLevy på fredag 21. august 2015, klokken 13:32
Navigasjonen: Dette er nesten på grensen til farlig. Jeg bor i Moss og jobber i Oslo. Navigasjonen vil konsenkvent sende meg via Horten-fergen gjennom Drammen (og superlader) på en halvannen times tur istedenfor de 45 min det tar via E6. Backup GPS er obligatorisk.
Skru av trafikk- og superchargernavigering, i 90% av tilfellene bare krøller de til :)

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på fredag 21. august 2015, klokken 19:52
Tenker mer på at det er dette som er forventningene:

https://www.youtube.com/watch?v=YvfHNhkSOG0
Høh, for veldig lenge siden hadde jeg en gitaramp i stua som fikk buksene til å blafre. Så fikk jeg dame.

Nå er det lenge siden jeg har hatt gitaramp i stua...

Tuxedo

#1450
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. august 2015, klokken 22:27
Høh, for veldig lenge siden hadde jeg en gitaramp i stua som fikk buksene til å blafre. Så fikk jeg dame.

Nå er det lenge siden jeg har hatt gitaramp i stua...
Ja...er ikke sikker på om jeg er helt med her.  Var det andre ting som da fikk buksene til å blafre, når du fikk deg dame?

Muffinman

Sluttet da å gå med bukser da vettu  ;D   Essensen her var vel at huset fikk ny daglig leder som hadde et noe mindre liberalt syn på hva som kunne passere som møblement.

Tuxedo

#1452
Sitat fra: Muffinman på lørdag 22. august 2015, klokken 00:18
Sluttet da å gå med bukser da vettu  ;D
Da er jeg med.  Kjenner meg veldig godt igjen fra da jeg fikk dame.  Mye bedre å la det blafre i friluft.

(Edit:  Noen som vet om Guiness har noen offisielle kriterier for verdensrekord i OT? Tror kanskje vi har en mulighet til å ta pokalen.)

caberha

Ny her :)

Og synes det var på sin plass med et innlegg i denne tråden 8)
Mine første dager med Model S får det bli  ;D

Har ønsket oss en Model S siden første offisielle bilde, det har tatt sin tid, men det er glemt når jeg titter ut av vinduet og ser herligheten som står på gårdsplassen  :D

Valget falt på en P85+, og kan ikke si vi angrer! Den er alt vi kan ønske, og mere til.


Jeg hentet bilen hjem sent tirsdag kveld. Mine foreldre var snille og ble med slik at jeg kunne få hjem min bil samtidig med den nye. Mamma valgte å sitte på i Teslaen, og som hun så fint beskrev det "det er som å sitte foran i et fly"  ;) Det ble en rolig tur i "comfort" hjem, en times kjøring, hvor vi nøt hver eneste sving, bakke, rette strekke, hvordan bilen ligger på veien, og hvordan den reagerer på hver minste lille komando. Svoger som har prøvd det meste av bil fikk testet vidunderet, og selvom den manglet lyd manglet den jo ikke akselerasjon og kjøreglede, så gliset kom fort fram :)

Min mann brukte bilen til jobb onsdagen, så først på kvelden igjen ble det kjøretur. Ut til svigermor for å vise fram vidunderet. Hun er mer enn gjennomsnittlig interessert i bil, og som så mange andre skeptisk til disse bilene uten lyd. Men som de fleste andre kom gliset fort fram da vi tok en prøvetur ;)
Vi tok turen til Solli for å lade bilen, en virkelig nytelse med 30-40 minutter lading før bilen var på 80%, og vi var klare for nye kilometer med kjøring. Åpnet soltaket mens vi satt der, veldig behagelig å lene seg bakover og se på stjernehimmelen, og nyte luktet av ny bil.

Da vi la oss stod vidunderet på gårdsplassen som om den aldri har gjort noe annet, passet rett inn ;) En oppdatering ventet, men ble glemt da vi la oss for kvelden.  "pært pært pært pært" (eller var det bært?), mitt på natta satt alarmen i gang  :o Ikke mye moro å bli vekt av bilalarm.. litt pinlig med tanke på resten av nabolaget.
Men det ga seg, så vi trodde vi tok feil at det ikke var vår..

F E I L!

En times tid senere satte alarmen i gang igjen..  >:( Har jeg nevnt at jeg trenger min søvn? Uansett alarmen ga seg, og mannen gikk ut for å sette i gang oppdateringen, kunne jo være den?  Hørte en liten "bært" noen timer senere, men det kan jo ha vært i drømme. Alarmen ble slått av, ønsket ikke å bli vekt flere ganger den natta.

Kunne det ha vært en nabokatt? Veldig rart om sensoren slår ut på katter som går på bakken rundt bilen. En av FOBene hadde dårlig batteri, mulig begge, kunne det være det?

Uansett dagen etter ringte vi Tesla, og det var visst ikke et problem som de hadde mye erfaring med. Men god hjelp, de skulle undersøke mer, og mannen skulle "resette" bilen, så får vi se.  Batteriene ble også skiftet ut.

Ikke vært noe mer problem, så vi får se, men når man kjøper en "data på hjul" må man vel regne med litt småtteri  :P

Gårsdagen ble brukt til å kjøre mannen til toget, før jeg selv tok bilen på jobb. En nytelse å kjøre tur/retur jobben må jeg si. Jeg har fra før en sprek liten loppe, men å kjøre Teslaen til jobb var rett og slett herlig når det er mye trafikk. Jeg har sansen for manuelt gir, kjøreopplevelsen er best da, men er veldig deilig å kun "gasse og svinge". På veien hjem var det kø, så bremsen måtte brukes, noe som ellers er sjelden vare når man bare kan slippe gassen, men bilen gjorde jobben sin i køen i oppoverbakke :)

Bilen er min hele helgen, så det blir nok noen kjørerunder for å vise fram vidunderet til kjente. Må jo nesten det når man har snakket om en bil i så mange år, og ventet så lenge på å få sin egen. Og som trofast ambasadør må man overbevise enda flere om at elbil er bil med stor B.

Foreløbig er livet som Tesla Model S-eier som forventet, og mer til. Blir like fornøyd hver gang den åpner døren for meg og ønsker meg velkommen, ler like mye når jeg akselerer, og nyter stillheten, kun litt hjulstøy, når jeg kjører på småveiene.

Har noen småplaner for lørdagen, har fortsatt over 200km igjen på batteri, og været er fantastisk! Strålende sol og 20 grader kl 11, ser ut til  at denne helgen blir super!

• Tesla Model S P85+ •

lunitiks

#1454

For en bil!

Ankom Tesla Trondheim presist klokka 09.00 og ble møtt av en smilende og hyggelig DS og en kopp kaffe. Bilen sto klar, nypolert og ferdig oppladet. Gikk gjennom spesifikasjonene og sørget for at ekstrautstyret (matter, ladekabel osv) var på plass. Kjente praktisk talt bilen som min egen bukselomme allerede før jeg kom (elbilforum, youtube osv.), så det gikk rimelig raskt å få den første "innføringen". Vi brukte ganske nøyaktig 45 minutter før jeg tok av fra Lade.

I gledesrusen av å eie min nye Silent Electric Ninja kjørte jeg mye feil før jeg kom ut på hovedveien ut fra Trondheim. "Snu..om..100..meter..hvis du kan". "Snu..nå". Etter hvert ble jeg glad i den robot-aktige kvinnestemmen. Hun hjalp meg tross alt helt opp til Tromsø.

Først da jeg kom ut på motorveien skjønte jeg hvorfor alle snakker om Tesla. Jeg er ikke noen racing-fyr, men for min del er dette første gang jeg har opplevd at øye-eplene mine presser seg bakover i hodet når jeg gasser på. Helt, helt sinnssykt.

Første SuperCharger-stopp var på et sted som heter "Grong". Husker ikke nøyaktig antall, men det var mellom 5 og 10 staller som sto og ventet på meg der. Rygget forsiktig inn på "1a" og satt i den gigantiske kabelen. Tok meg en burger og etter 20-30 minutter ut på veien igjen.

Turen fra Tronheim til Tromsø var gøy. Ved hver forbikjøring undret jeg over hva folk tenkte da jeg fløy forbi dem. Det var så enkelt, og føltes likevel så sikkert. Bilen satt som limt til asfalten.

Tok en overnatting i Mo i Rana for å ikke bli for sliten. Narvik-området var et mareritt pga. støvete og langsomt veiarbeid (bilen ble skitten!!!). Men jeg ankom Tromsø en time før estimated arrival-time.

Nå har jeg eid bilen i ganske nøyaktig 48 timer, og jeg må si at den overgår mine forventninger. Den en superlekker, råsterk, høyteknologisk og utrolig komfortabel å kjøre. Skal jeg nevne noen "minus" så kommer jeg bare på 2 1: Litt uvant å ikke ha vindusviskere bak (måtte dra microfiberkluten over ruta i morges pga. dugg) Edit: Takk for tipset o.b.lix!, og litt lite plass i kupeen til å gjemme unna ting og tang. Men så har jeg ikke kjøpt midtkonsollen så det er vel min egen skyld. Til alle som har bestilt, men ikke har fått levering: Ikke bekymre dere for alle "skrekk-historiene" her inne. Bilen er kanon.

Vel, vel. Takk Tesla for en fantastisk bil. Og takk elbilforum for et supert sted å lese seg opp om erfaringer, tips, råd og inspirasjon! Jeg kommer til å fortsette å følge trådene her inne
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA