Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Fastlane83

Jeg hadde også tilsvarende problem med navigasjon. Den fikset seg selv etter ett par dager!
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

elbilen

#1426
Etter en uke vil jeg gjerne dele mine første timer i en Model S 85D.
Dagen før henting fikk jeg mail om at det var oppdaget steinsprutskader på skjerm under klargjøring av bilen. Siden disse skadene ikke var veldig skjemmende fikk jeg enten valg om å utsette levering inntil de hadde fikset skaden eller hente bil og så ville vi avtale tidspunkt senere for utbedring. Jeg hadde ordnet bussbilletter og gjort andre avtaler som skulle gjøres denne dag så jeg valgte å hente ut bilen.

Det var satt av en time til gjennomgang og levering. Dette er min første Model S så denne tiden trengte vi. Fikk grunnleggende innføring i bilens betjening og var fornøyd med det. Fant ikke noen kosmetiske feil utover steinspruten. Bilen viste 24km på tripteller.

Veien hjem var på 11 mil. Bilen ble prøvd både på motorvei og kollektivfelt, sistnevnte føltes helt feil for en som har kjørt fossilbil i 20 år.

Veeeeeldig god respons på gasspedalen, ble nesten litt ør etter å ha testet et par aksellerasjoner. Er også veldig retningsstabil ved pådrag.

I løpet av helga ble det kjørt totalt 50mil. Var innom Superlader i Aksdal natt til lørdag og fikk prøvd hvordan dette virket, ladet bare et kvarter og var helt alene.

Har i løpet av ventetiden lest mye på elbilforum om andres erfaring med Model S. Sålangt er min følgende:
Var på forhånd skeptisk til fjernlys. Fossil jeg byttet ut var en Touran 2012 med adaptive xenon (blender av kun kjøretøy foran). Disse lysene var helt eksepsjonelle. Model S sine lys er så langt jeg har fått testet bra nok. Riktig nok blir det jo ikke skikkelig mørkt om nettene lenger så en real test får jeg ikke gjort før utpå høsten.

Når det gjelder svinglysene som lyser opp grøftekant ved rattutslag så er disse helt latterlig dårlige. Det er knapt nok et stearinlys i forhold til Touran.

Har ikke valgt NextGen seter, heller ikke skinn. Setene er delskinn og synes komforen er ok. Kjenner jeg må bruke litt tid på å venne meg til nye stoler, men det er greit med justeringsmuligheter. Jeg ser og kjenner at støtten under lår er noe knapp.

Støy i kupe er meget lav, i alle fall hvis du tidligere har kjørt fossil.
Har ikke valgt HiFi pakke, men er godt fornøyd med lyden som er. Savner heller ikke DAB radio som jeg hadde i Touran. Bruker nå bare internetradio som jo har de fleste kanalene en kan ønske seg, inkludert lokalradioer.

Valgte panoramatak for å kunne ha takstativ. Ikke noe fan av å ha takluke, men har alikevel brukt det et par ganger allerede da det gir god utlufting hvis bilen er varm. Ser også at det er et must hvis man skal ha voksne personer i baksete da det gir en del centimeter ekstra takhøyde.

Lader 400V 16A i garasjen, noe som ser ut til å dekke mitt behov mer enn nok. Etter å parkert med 4 mil igjen på batteri tok det litt over 5 timer å lade til 80% batteri.

Bombrikken prøvde jeg både i midtkonsoll, hanskerom og holdt på innsiden av vindu, men ingenting virket. Tok derfor av nosecone, pakket brikken i ZIP-pose og dobbelsidig tape på baksiden. Her virker den fint.

I Touran hadde vi oppbevaring overalt, dører, under seter, tak og midtkonsoll. Model S har nesten ingenting hvor en kan legge i fra seg noe på en fornuftig måte.

Navigasjon er skuffende. Jeg trodde Google hadde ganske bra og oppdaterte kart, men det hjelper lite når veivalg som Tesla gjør er helt ut på viddene feil. Min erfaring fra tidligere i Touran og TomTom før den tid er langt bedre, og da snakket vi om offline systemer. Tesla er online!!

Alt i alt så er uansett bilen over forventningene, jeg hadde gjerne kjøpt en til hvis det var aktuelt en gang.
Vedlagt bilde er fra Supercharger og det andre er på lading hjemme i garasjen. Merk spenningen, bor 40m fra trafoen. :-)
TMX #462sig og #2582
TMS85D 790xx
TMX60D
TMSP90D
Ioniq 2018

audioboy

Fantastisk flott tur fra Drammen til hytta på Hamar i ettermiddag. Kun 170km på batteriet ved henting så tok en halvtime på Lier Sør. Autopilot fungerer utmerket, kvaliteten på interiør betydelig bedre kvalitet enn prøvebilene jeg testet for 1-2 år siden. Hadde problemer med Dab, men kjapp telefon til support så satte jeg til bånd 12D og da dukket kanalene opp. Kan nesten ikke vente til mer moro i morgen!
TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

andwin

Hei alle sammen,

Etter et svært lang tid i tenkeboksen har jeg nå blitt en lykkelig eier av en grå P85+ 2013 mod 25'km med alt ustyr, bortsett fra bakovervendte seter.

Jeg vurderte å kjøpe Tesla allerede for 2 år siden, men den gangen ble det kjøp av bolig og en Skoda Superb istedenfor. Jeg har vært svært godt fornøyd med Skodaen, men det har hele tiden "irritert" meg litt at jeg ikke kjøpte Tesla. Noen ganger må fornuften råde. Typisk nok røk både navigasjon og svinghjul på Skodaen nå rett før jeg skulle selge, så det blir fort 25' i reparasjoner der. Får håpe jeg slipper slikt med Teslaen. Forrige eier kjøpte maintenance pack for litt over et halvt år siden, så nå bør det ikke bli andre bilkostnader de neste 4,5 årene enn til dekk, spyleveske og strøm. Det eneste jeg har merket meg av feil med bilen er at det er litt dugg i baklyktene, men det regner jeg med at blir ordnet ved neste service.

Anyways, mine første timer med Teslaen min var faktisk prøvekjøringen av bilen og hjemkjøring av selger til Drammen fra Kløfta. Hele turen var en fornøyelse til tross for at jeg hadde med en bilselger halve veien. :P
På vei hjem stoppet jeg innom SC før Lierbakkene og ladet litt der mens jeg tok meg en is. Når isen var fortært hadde jeg 15 mil ekstra på "tanken", fantastisk! Siden jeg har den største batteripakken så var det strengt tatt ikke nødvendig å lade, men måtte jo selvfølgelig prøve det når jeg kjørte forbi. Dessuten regnet jeg med at jeg måtte vise bilen til venner og bekjente med tilhørende akselerasjonstester senere på kvelden. Greit å slippe å vente på lusne 13A i garasjen da.

Bilen har oppført seg bra så langt og jeg smiler hver gang jeg skal ut en tur. Jeg har blitt god på å kjøre småturer som jeg ikke gadd tidligere, så nå har jeg allerede kjørt en tur til fyllinga med noe papp og tømt garasjen for flasker som har ligget der siden jul. Hehe.. Bilen går som et olja lyn og er samtidig veldig behagelig kjøre. Utrolig hvor bra det fungerer med luftfjæringen og 21" dekk. Jeg har selvfølgelig også brukt noen timer inne i bilen stillestående for å sjekke ut alle muligheter der. Det meste er nå satt opp slik jeg ønsker det inkl Homelink til garasjen (genialt), så det eneste jeg mangler nå er tilgang til appen til Tesla. Forhåpentligvis mottar jeg nytt vognkort i løpet av de nærmeste dagene.

Om ca 3 uker skal jeg på bilferie i Danmark og det gleder jeg meg veldig til, jeg har lest en del på forumet angående dette og har derfor kjøpt en overgang fra Clas Ohlson, skjøteledning og en Type 2 ladekabel før avreise. Noen som har noen tips om ting som kan være greit å tenke på ved slike reiser?

Mvh

Anders

Davidsv

#1429
Jeg får endelig satt meg ned for å skrive om mine første "timer" i egen Model S, selv om det allerede har blitt en god del av dem!


Det er altså snakk om en 85D.


Jeg har på bare 1 mnd nådd 8800km, nesten uten å prøve. Og bilen er skikkelig morsom å kjøre, og jeg smiler hver gang jeg tar en tur. For ikke å snakke om at jeg ikke har brukt en eneste ekstra krone på hverken strøm eller bensin... Men la meg begynne fra starten..


Tesla ringte meg ca 15 timer før jeg skulle hente bilen og sa at det var noen problemer, et eller annet kosmetisk eller teknisk de måtte rette opp før jeg kunne overta. Så leveringen ble utsatt et par dager. Flaks for meg at jeg har en fleksibel jobb. Det var litt for dårlig synes jeg, men synes ikke det var verdt å bli sur pga det. De beklaget selvfølgelig men jeg fikk ikke noe plaster på såret ellers.


Så kom dagen hvor jeg dro til Drammen med toget og ble hentet på stasjonen. Min DS var på ferie så en annen tok utleveringen. Jeg hadde opprinnelig bedt om å få montert låsebolter på hjulene ved levering og DS hadde sagt at han skulle prøve så godt han kunne. Men det hadde ikke denne nye personen hørt om. Jaja, det var ikke lovt noe så jeg gadd heller ikke krangle på det.


Jeg fikk den vanlige gjennomgangen og tok en rask inspeksjon av ytre for å se etter skader, jeg så ingen problemer.


Så kjørte han den ut og jeg fikk endelig sette meg i bilen :D En uvirkelig følelse. Teslaen er i tillegg min første bil jeg eier selv så det var virkelig noe for seg selv.


Jeg er kanskje litt mer software-interessert enn mange, så det første jeg gjorde var å kjøre 50 meter og parkere, for så å gå gjennom alle mulighetene på skjermen :) Jeg synes det er bra å bli kjent med bilen på den måten. Dette brukte jeg sikkert 1 time på.


Men så var det bare å kjøre hjem til Oslo. Jeg hadde jo prøvekjørt et par ganger, men fryktet at jeg skulle kjøre som en bestemor fordi jeg ikke var så kjent med bilen. Men den er jo latterlig enkel å kjøre, og denne 'en-pedals-kjøringen' jeg hadde hørt snakk om fungerer virkelig naturlig.


Folk har selvsagt fått prøve, og det er merkelig hvordan bare det å få dem i førersetet og ta en 15 minutters tur kan forandre all skepsis til entusiasme. Akselerasjonen har de jo fått prøve seg på, men det er ikke nødvendigvis det alt handler om, og når man får kjørt fra seg er det andre ting som imponerer.


På disse ukene har jeg kjørt til Oslo-Harstad-Oslo-Hamburg-Berlin-Oslo, som selvsagt har stått for det meste at kilometerstanden. I Tyskland føler man seg jo beglodd til tider og jeg merker hvor heldige vi er her som har disse økonomiske fordelene. Veldig bra turer, og fikk oppleve det meste av vær.


Var på forhånd redd som mange andre etter å ha lest på forumet om masse kritiske problemer. Frykten har heldigvis bare blitt med det. Men jeg har hatt 2 problemer. Det ene er at vinduene noen ganger ikke reagerer på kommandoer, slik at de har blitt stående oppe. Så har de fungert igjen etter noen minutter. Jeg ringte Tesla og jeg fikk stikke innom med en gang hvor en hyggelig tekniker ikke klarte å reprodusere problemer, men installerte noe ny firmware og sa at hvis problemet oppstår igjen bare ta kontakt.


Det andre er at på den ene siden av panoramataket er det et noe skjevt montert panel som gjør at en gummilist kveiler seg opp hvis jeg åpner taket. Det er kun en støvbeskyttelse og jeg har ingen lekkasjer heldigvis. Jeg har fått time om en ukes tid for å rette på panelet.


Har også fått på opti-coat pro plus som Resistes her på forumet stod for. Veldig fornøyd med det. Ser skikkelig bra ut og vann og skit preller av. Han var i tillegg veldig behjelpelig med tips om hvordan vaske bilen. Super service.


Lyden i bilen er verdt å nevnte. Jeg bestilte ikke lydpakken og angret egentlig skikkelig på det - før jeg hørte lyden. Den er mer enn god nok, HVIS man husker å stille på equalizeren riktig! Jeg sitter vanligvis med nokså dyre studio headset hjemme så føler jeg ihvertall er litt kvalifisert til å si at det er bra lyd i standardpakken også.

Hjemmelading er tregt og jeg var bekymret fordi jeg har bare 13 ampere hjemme i garasjehus (fastpris). Det viser seg å være mer enn nok faktisk. Jeg har så og si alltid den kapasiteten jeg ønsker når jeg tar en tur.

Den eneste ulempen med bilen er at jeg har blitt livredd for å parkere i byen! Men nå er Dashcam montert takket være tonl her på forumet som kom å hjalp meg 2 ganger med å få det skikkelig. Veldig hyggelig.

Ok det er kanskje en ulempe til, og det er at jeg helt sikkert må oppjustere km på forsikringen til ubegrenset! Fordi jeg kan ikke slutte å kjøre.

Klapp klapp til Tesla.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

o.b.lix

Sitat fra: Davidsv på fredag 26. juni 2015, klokken 22:21
Familie har selvsagt fått prøve, og det er merkelig hvordan bare det å få dem i førersetet og ta en 15 minutters tur kan forandre all skepsis til entusiasme.

Dette erfarer jeg også, finnes ingen skeptikere i familien lenger...!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

epic

Så var det min tur  :D
Mine første timer i bilen ble en tragikomisk historie som ender godt ..
Vi hadde fått leveringtidspunkt 30.06 men fikk en telefon på Torsdag som sa at bilen min var klar for levering, og jeg kunne hente den om jeg hadde mulighet..
Klokken begynte å nærme seg 1450 og jeg måtte hente i barnehage senest 1615, så jeg tenkte det kunne blir trangt med tid, planen var som følger:
1. Jeg måtte ta taxi fra der jeg jobber til Tesla: 20 min
2. Gå igjennom utleveringen: 30 min?
3. Kjøre hjem: 5 min i det nye lynet
4. Montere barnesete: XX min
5. Kjøre og hente i barnehage med det nye vidunderet :15 min

Jeg har også kjørt Tesla før (langtur med en kompis som har Tesla S85 fra 2014) så jeg trengte ikke veldig detaljert gjennomgang - Dermed kunne jeg ikke dy meg og sa: Jeg rekker det, jeg kommer og henter nå!

Taxi gikk etter planen. Utlevering ble litt stressete (hadde kanskje vært en hyggeligere opplevelse om jeg ikke hadde så dårlig tid) men gikk igjennom på 30-40 min. Den kort kjøreturen hjem var i gledesrus, så tight bilen var!
Men her dukker problemene opp, jeg greide ikke å få på plass vårt Cybex Sirona barnesete, knøla og kløna, svetten rant mens jeg stod på hodet i baksetet og så minuttene renne ut. Tilslutt ble jeg litt frustrert og tok nok litt for hardt i og isofix festet tok nok tak i læret og laget en liten rift/hull helt inne i "sprekken" mellom sete og rygg  >:( Så mine første minutt med bilen ga meg også min første skramme  :'( Har lagt ved bilde

Deretter var det full fart opp i barnehage med blandede følelser, der jeg kom 5 minutter for sent, men uten å få mulkt  ;)

Nå er det 2 dager siden vi fikk bilen og det lille (<1cm) riftet er glemt, igjen sitter vi med ren kjøreglede!
Vi er begge ekstremt fornøyd, min samboer har en klage: Bilen er for stor, og dermed litt vanskelig å parkere, noe som er lett å se der bilen står i parkeringshuset vårt!

Ellers er bilen mer enn jeg håpet på, jeg prøvekjørte P85D i mars før jeg bestilte, og jeg vet den er 1 sek kjappere på 0-100, men 85D kjennes lik ut for meg; gjør meg kvalm og får min samboer til å hyle når jeg "launcher".
Dette er ikke mine første nybil, forrige bil var en ny Volvo V60, jeg husker den var mye "tightere" enn jeg hadde opplevd før. Denne følelsen får jeg i MYE større grad i en 85D.

Jeg går fremdeles rundt i svime, og har veldig vanskelig og gå bort i fra bilen min etter å ha parker den uten å smile, noe jeg prøver så godt jeg kan å unngå da andre er rundt meg..

For en bil   :)

plvr

Grattis med ny bil! Du kan kanskje finne trøst i at jeg og har den riften der, selv om det tok meg to dager å lage den :o
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

weld77

Jeg slet ganske masse med å montere barnesetene første gangen (fikk det dog til uten å lage rift...) har tatt de inn og ut noen ganger etterpå, og det går mye enklere de påfølgende gangene. Regner med det er fordi setet har blitt presset litt sammen der festearmene går.

OnlyOne

Ot, men det følger ofte med slike sorte plastikkfirkanter (eller hylser om du vil) med barnesete. Disse skal du plassere ved isofixfestene i baksetene i bilen, slik at det blir lettere å montere / demontere barnesete.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

cstromme

Sitat fra: OnlyOne på tirsdag 30. juni 2015, klokken 18:15
Ot, men det følger ofte med slike sorte plastikkfirkanter (eller hylser om du vil) med barnesete. Disse skal du plassere ved isofixfestene i baksetene i bilen, slik at det blir lettere å montere / demontere barnesete.

Disse utvider hullene ganske så mye og man sitter igjen med svære åpninger i setet. Selvfølgelig bedre enn å rive læret, men det beste er nok å lirke stengene imellom.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

VL

Kjenner meg veldig igjen i situasjonen med svetten og barnesetet xD ..... Hadde selv dårlig tid etter utlevering, men slapp unna skade på sete da!
Har hatt mange biler! Alt for mange vil jeg si, men tror jeg skal klare og ikke bytte hver 6 måned nå.  Da må det i så fall bli til en P85D/P90D,  men tviler nok på det også! Har nok luksus og fart i  S85en.

Så et spørsmål til dere som har hatt bilen en stund. Går man aldri lei av å ta forbikjøringer og å kjøre fort?... Er inne i 7 uke straks og kjører som om det var de første dagene..... Gøy er det men hvor lenge varer lappen?  :o :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

RonnyØ

Sitat fra: VL på lørdag 25. juli 2015, klokken 19:44
Kjenner meg veldig igjen i situasjonen med svetten og barnesetet xD ..... Hadde selv dårlig tid etter utlevering, men slapp unna skade på sete da!
Har hatt mange biler! Alt for mange vil jeg si, men tror jeg skal klare og ikke bytte hver 6 måned nå.  Da må det i så fall bli til en P85D/P90D,  men tviler nok på det også! Har nok luksus og fart i  S85en.

Så et spørsmål til dere som har hatt bilen en stund. Går man aldri lei av å ta forbikjøringer og å kjøre fort?... Er inne i 7 uke straks og kjører som om det var de første dagene..... Gøy er det men hvor lenge varer lappen?  :o :)

Den umiddelbare responsen blir man nok aldri lei.. Flat pedal ut på motorveien f.eks er en høydare hver gang!

cairnz

Sitat fra: VL på lørdag 25. juli 2015, klokken 19:44
Kjenner meg veldig igjen i situasjonen med svetten og barnesetet xD ..... Hadde selv dårlig tid etter utlevering, men slapp unna skade på sete da!
Har hatt mange biler! Alt for mange vil jeg si, men tror jeg skal klare og ikke bytte hver 6 måned nå.  Da må det i så fall bli til en P85D/P90D,  men tviler nok på det også! Har nok luksus og fart i  S85en.

Så et spørsmål til dere som har hatt bilen en stund. Går man aldri lei av å ta forbikjøringer og å kjøre fort?... Er inne i 7 uke straks og kjører som om det var de første dagene..... Gøy er det men hvor lenge varer lappen?  :o :)
Du går lei når du ser hvor dyrt det er med dekk om du kjører med digital pedal :)
Elbilist

snappy

Lett OT da det mer er snakk om mine første måneder enn timer men..
Hentet min 85D(grå met,skinn,karbon,alcantara,luft,hifi,takluke )  lørdagen før påske, etter å ha bestilt en vanlig 85 i slutten av august, med påfølgende bytte til "D" når den ble lansert.   

Slo i hel ventetiden som så mange andre med endeløs forum og Youtube surfing, overleveringen gikk kjapt med kun av en inspeksjon av tilstanden - som var OK. 
Senere har jeg funnet noen svake spor etter litt for heftig maskinpolering, men har ikke giddet å melde det til Tesla, min lokale bilgnikker mener han fikser det lett, når den skal inn til polering om en stund.

Jeg har kjørt 16000km siden slutten av mars og det er med god margin rekord for undertegnede, normalen for et år er ca 20000km.
Etter 20 år i BMW var jeg skeptisk til kvaliteten, kjøreegenskapene og sikkert mer til, men er nå overbevist Tesla fanboy.
Interiørkvalitet er god nok til å ikke plage meg, designet inn og utvendig er lekkert. Spesielt interiøret får jo det meste annet til å se ut som et museum. Kjøreegenskaper og komfort vel så bra som mitt sammenligningsgrunnlag ( 5-serie ). Drivlinja er jo fra en annen planet og rekkeviddeangst er ikke til stede.
Av feil har jeg hatt to ting : Frunk åpnet seg ikke , og lekkasje i takluka.  Gennomsnittsforbruk 208.

( Bilen er inne hos DK i dag for å fikse takluka, og jeg fikk utlevert en BMW 316DT som lånebil - skal ikke disse den for mye, men de 250-300 lappene Teslaen koster mer er ikke noe jeg angrer på for å si det forsiktig. )

Liker best: POWER!
Største overraskelse : Dørhåndtakene er en fryd. Meningsløse, men en fryd.
Det en ikke skulle tro : utrolig lettkjørt selv med dimensjonene 2*5 og 2 tonn.
Største skuffelse : ingenting

2014 e-UP
2015 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA