Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Hobbyskipper

Jeg har lest manges erfaringer her, og nå har jeg mine egne:
Jeg er tvers igjennom fornøyd.
Min 85D er en drøm å kjøre.
Stille, nesten høytidelig å ta seg gjennom trafikken.
Rask nok i massevis til at jeg har revurdert alt jeg har erfart om forbikjøring gjennom 42 år bak rattet.
Superladere er virkelig supre, km renner inn i batteriet i en utrolig fart.
Behøver jeg skrive noe mer??

tonl

Fikk min S85D igår på Tesla Drammen. Utlevering gikk kjapt da jeg har en model S fra før av. Merker 85D er forbedring fra bilen jeg fikk utlevert ifjort.

-

  • Føles bedre skrudd sammen. Hører ikke noe knirking her og der.
  • Bedre støy isolasjonen i kupeen (har panotak).
    • Motoren foran høres såvidt ved hastighet under 40-50km/t
    • Med 4-hjulstrekk føles bilen har bedre kontakt med veien. Sitter klistret til.
      • Michelin Sport 19" dekkene syns jeg var litt stiv og hard iforhold til Goodyear dekkene. Mulig ikke "innkjørt".
      • Blindsonevarsling burde ha vært plassert ved sidespeilen/A-stolpene. Det er der man kikker før filskift

krl

Knirkelyder er fraværende på vår også.. Så der har det nok skjedd noe..

Blindsonevarslingen kunne de ha spart seg. Den fungerer ganske enkelt ikke. Stadige varsler når det ikke er biler i blindsonen, og flere tilfeller av at den ikke ser biler som faktisk er i blindsonen før lenge etter passering.

Øyvind.h

Sitat fra: krl på tirsdag 05. mai 2015, klokken 22:46
Knirkelyder er fraværende på vår også.. Så der har det nok skjedd noe..
1.Det er ikke noe poeng å sammenligne knirkelyder fra en fabrikkny bil mot en som har rullet på veien ett år. Den eldste bilen vil normalt alltid føles litt eldre/litt mer slitt enn den nyeste.
2.Fortsatt ingen knirkelyder i min bil fra august 2013 som har rullet 30.000km :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BMW850

Og ingen knirkelyder i min overhode, levert april 2014 :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

steinidar

Tenkte jeg skulle skrive litt om våre første uke i 85D. Dagen var 19 mai kl 1600 vår store dag var. Vi bestilte bilen i oktober 2uker før lanseringen av D, og når den ble lansert dro vi rett til Tesla Skøyen og fikk gjort om bestillingen til 85D. Men tilbake til vår store dag, jeg jobbet til kl1400, min kone og jeg satte oss på flytoget med sommerfugler magen. På drammen stasjon ble vi plukket opp i en brun Tesla og kjørt til butikken. Det var mange utleveringer og vår ble vel forsinket med en halv time. Etter gjennomgang av bilen ble den endelig overlevert til oss og for en følelse, etter all den ventingen. Vi ble enige om at jeg skulle kjøre først og at vi skulle bytte på Skedsmokorset. Det var masse trafikk inn til Oslo og av en eller merklig grunn fikk jeg ikke meg til å benytte "drosje fila". Vi byttet og kona flirte hele veien til Gardermoen der jeg skulle hoppe av og kjøre vår trofaste Pegeout partner. Når jeg startet den føltest det ut som en gammel volvo BM traktor:) Vel hjemme så var det å pakke ut vinterdekk og montere barnesete, samtidig så flokket naboene til garasjen for å se på underverket som jeg har messet om i nesten 1år. Etter visningen i garasjen så var det tid til å dra til min søster som hadde passet på babyen. Ongene til min søster sto i vinduet og skuet ut akkuratt som på julekvelden for å se etter nissen. Når de såg vi svingte inn på gårdsplassen stormet de ut, dette var den kuleste bilen og Onkel var nå den kuleste i hele grenda. Som takk for barnepass fikk min søster den ære og være den første passasjer. Hun var i ekstase over all den plassen bilen hadde og hun ble helt mo i knærne når jeg viste henne skjermen med kart, web, media osv. Etter første akselerasjonen så ble hun helt stum og klarte liksom ikke sette ord på opplevelsen, bare noe banning og at denne bilen måtte hun ha:) Det ble sent før vi kom hjem for det ble noen runder med svoger og barna. Vel hjemme så var det å prøve ladingen og den funket!! 400V 16A. Jeg måtte rett i sengs for jobben ventet på meg 0500. På jobben ble det faktisk mere kjøring en jobbing. Kollegaer sto omtrent i kø for å sitte på (de som har vert negative og pratet dritt om Tesla var veldig nysjerrige, men holdt litt avstand og snakket ikke nedsettende om elbil den dagen) Prøvekjøringene vedvarte hele uka på jobben. Hjemme var det naboer og venner som ønsket å sitte på, resultatet er at det ble bestilt en Tesla 85D
Gardermoen

Davidsv

Takk for rapport :) Jeg får se til å skrive om min snart, fikk den 21 mai! Tok også svensketur :)
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

ksandal

Sitat fra: steinidar på mandag 25. mai 2015, klokken 20:44
Tenkte jeg skulle skrive litt om våre første uke i 85D. Dagen var 19 mai kl 1600 vår store dag var. Vi bestilte bilen i oktober 2uker før lanseringen av D, og når den ble lansert dro vi rett til Tesla Skøyen og fikk gjort om bestillingen til 85D. Men tilbake til vår store dag, jeg jobbet til kl1400, min kone og jeg satte oss på flytoget med sommerfugler magen. På drammen stasjon ble vi plukket opp i en brun Tesla og kjørt til butikken. Det var mange utleveringer og vår ble vel forsinket med en halv time. Etter gjennomgang av bilen ble den endelig overlevert til oss og for en følelse, etter all den ventingen. Vi ble enige om at jeg skulle kjøre først og at vi skulle bytte på Skedsmokorset. Det var masse trafikk inn til Oslo og av en eller merklig grunn fikk jeg ikke meg til å benytte "drosje fila". Vi byttet og kona flirte hele veien til Gardermoen der jeg skulle hoppe av og kjøre vår trofaste Pegeout partner. Når jeg startet den føltest det ut som en gammel volvo BM traktor:) Vel hjemme så var det å pakke ut vinterdekk og montere barnesete, samtidig så flokket naboene til garasjen for å se på underverket som jeg har messet om i nesten 1år. Etter visningen i garasjen så var det tid til å dra til min søster som hadde passet på babyen. Ongene til min søster sto i vinduet og skuet ut akkuratt som på julekvelden for å se etter nissen. Når de såg vi svingte inn på gårdsplassen stormet de ut, dette var den kuleste bilen og Onkel var nå den kuleste i hele grenda. Som takk for barnepass fikk min søster den ære og være den første passasjer. Hun var i ekstase over all den plassen bilen hadde og hun ble helt mo i knærne når jeg viste henne skjermen med kart, web, media osv. Etter første akselerasjonen så ble hun helt stum og klarte liksom ikke sette ord på opplevelsen, bare noe banning og at denne bilen måtte hun ha:) Det ble sent før vi kom hjem for det ble noen runder med svoger og barna. Vel hjemme så var det å prøve ladingen og den funket!! 400V 16A. Jeg måtte rett i sengs for jobben ventet på meg 0500. På jobben ble det faktisk mere kjøring en jobbing. Kollegaer sto omtrent i kø for å sitte på (de som har vert negative og pratet dritt om Tesla var veldig nysjerrige, men holdt litt avstand og snakket ikke nedsettende om elbil den dagen) Prøvekjøringene vedvarte hele uka på jobben. Hjemme var det naboer og venner som ønsket å sitte på, resultatet er at det ble bestilt en Tesla 85D
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

#1418
Det er egentlig ikke min første tesla, men den nyeste ble iallefall utlevert idag.
Kort gjennomføring da alt var kjennt og med "skitprat" om løst og fast.
Var litt misfornøyd med skiltnummeret  da det i Ålesund kjører biler på 60 serien. Første sp.mål på ferga var om det var bruktbil grunnet det lave nummetet. Han hadde jo hørt for lenge siden om bil nr 50000.
Bilen har fått Cosmic lakkbehandling, og det så bra ut. Får sjekke mere når jeg kommer hjem.
Bilen er en DRØM å kjøre og føles mye "thigtere" en P85'n jeg har kjørt til nå.
NextGen setene er bare supre og jeg sitter som støpt.
Veldig fornøyd og forbruket ser bra ut på hjemturen. 181 på nesten 300km er greit.
Bilen har fått de nye Michelin sport3 dekkene og bilen er meget stille.
STOR fornøyd er jeg

ara1

20 mai var min store dag. Dette var et lengre svangerskap enn de 3 andre... Første 12 mil hjem var jeg ikke over 90. Noe som overrasker litt, det er så enkelt og behagelig å ligge med ACC bak noen at jeg heller foretrekker det enn å kjøre selv først. Nå 2300 km senere på 10 dager er jeg fortsatt kjempefornøyd.

Hadde langtur over Dombås. Drivdalen opp igjen fra Trondhjem viste dataen hva den var god for. Jeg ladet 27 mil Rated og trodde det var nok på de 16 milene til Dombås, men da sa bilen fra at det ikke var nok. Estimert 10% igjen på Dombås etter noen flere mil på Klett var faktisk 10% når jeg kom til Dombås. Imponerende.

Fikk også prøvd service. Feil i kameraet under speilet som ble ordnet online. He he, litt usikker på om ikke bilpc er bedre betegnelse på dette fremkomstmidlet. Uansett var det fryktelig å kjøre XC90 igjen noe som i fremtiden vil begrenses til et minimum..

Det eneste jeg opplever som feil er et lite slag foran i forstilling, men tror det er en plate for selve hjuloppheng virker ikke å ha slakk. Noen andre med dette? Ellers er bilen godt isolert og svært kompakt og fin. Fremtiden er videre ikke tilbake!!!
Grå 85 D levert mai 2015

Øyvind.h

Bytt fra rated til typical, så blir forbruket straks litt mer treffsikkert :)
Rated
Er stort sett bare tull.

For øvrig grattis med ny bil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: ara1 på søndag 31. mai 2015, klokken 09:26
Hadde langtur over Dombås.

Hadde nettopp langtur over Dombås, hentet flyttelass for guttungen i Værdal, og etter å ha ladet i Klett med mat på Statoil, kjørte vi mot Dombås. Her feilberegnet dataen, startet turen med masse juice på "tanken", men vi kom fram med bare 33 km rekkevidde igjen.

Skyldes nok at har kjørt 8000 km med tom bil og så plutselig kjørte som den steike trakk full i folk og gods, så bilen ble nok forvirret. Tok nok ikke hensyn til de 600 m den måtte opp i høyden?

Når vi skulle fra Dombås til Aurland, trodde pc på et tidspunkt at det kom til å være -3% batteri igjen når vi kom fram, men vi hadde faktisk 25% (100 km) igjen da vi satte laderen i. Skyldes litt at Tesla ikke kan lese kart og ville ha oss til å kjøre om Fagernes, men mistenker og at den ikke tok (nok) hensyn til at dette var nedover 600m totalt?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ctr46

Sitat fra: Øggen på fredag 29. mai 2015, klokken 21:42
Det er egentlig ikke min første tesla, men den nyeste ble iallefall utlevert idag.
Kort gjennomføring da alt var kjennt og med "skitprat" om løst og fast.
Var litt misfornøyd med skiltnummeret  da det i Ålesund kjører biler på 60 serien. Første sp.mål på ferga var om det var bruktbil grunnet det lave nummetet. Han hadde jo hørt for lenge siden om bil nr 50000.
Bilen har fått Cosmic lakkbehandling, og det så bra ut. Får sjekke mere når jeg kommer hjem.
Bilen er en DRØM å kjøre og føles mye "thigtere" en P85'n jeg har kjørt til nå.
NextGen setene er bare supre og jeg sitter som støpt.
Veldig fornøyd og forbruket ser bra ut på hjemturen. 181 på nesten 300km er greit.
Bilen har fått de nye Michelin sport3 dekkene og bilen er meget stille.
STOR fornøyd er jeg
.

Leiha

Hentet bil kl 12.00 i dag. Kjørte fra Drammen til Steinkjer med et smil om munnen hele tiden.

+Sykt drag selv om det bare er 85D.
+Ligger klistret på veien.
+Et herlig hvin fra frontmotoren under fullt pådrag, høres ut som en turbin. Jeg synes det er tøft.

-Standard seter synes jeg fortsatt er for dårlig. Alt for kort sittepute for meg. Jeg er en av de som ikke fikk bytte til NG seter.

Ellers alt topp etter 700km. Jeg gleder meg til i morgen.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

kjellsve

Ny 85D hentet fra Trondheim for to dager siden. Svært behagelig 50 mils tur hjem. Kraftig skyv i motoren, men samtidig lett å porsjonere ut kreftene.

Eneste problemet er at navigeringen ikke fungerer. Den røde pilen på kartet som illustrerer bilens posisjon sto plassert sør i Norge nær svenskegrensen en plass under hele turen. Omstart med rullehjulene funket ikke, men regner med at dette er en bagatell som de fikser i løpet av en dag eller to.

Forbruket er også overraskende lavt; ca. 1,8KWH i snitt pr mil så langt.
TMS85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA