Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Asarin

Virker som det er en flokk som får ny bil i månedsskiftet november/desember, av folk som er aktive på forumet (ref. Regneark-tråden). Jeg skal hvertfall skrive noe om en måneds tid. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Tuxedo

Mesteparten av det som ble produsert i september gikk til amerikanske kunder, pga kvartalsavsluttning (de vil rapportere flest mulig leverte biler, og ikke ha noen i transit over Atlanteren).

RonnyØ

Satt på vinterhjul.. Dem varer nok ikke lenge.. :D

Asarin

Hentet bilen i går.

Første turen var preget av "oh shit, jeg kjører _min egen_ Tesla" og "oi, denne er mye større enn den lille Peugeot-en jeg hadde tidligere" .. ble litt sånn skrekkblandet fryd med mye adrenalin.

Parkeringen i garasjen var også knot, har parkering langt inne i en fellesgarasje .. Men fant ut at hvis jeg kommer ryggende inn, så er det sykt mye lettere enn om jeg kommer med snuta først.

Ellers _elsker_ jeg førerstøttesystemene, det at rattet vibrerer litt når jeg nærmer meg en strek (når jeg ikke blinker) gjorde meg fort skikkelig trygg på hvor stor bilen er. Digger digger digger det. Det at den også fanger opp fartsskilt, og viser dette tydelig i displayet er også nydelig. Er en del veiarbeid rundt om kring der hvor jeg kjører, og den plukket med seg alle de gule skiltene. :)

UMC-en som lå i bilen ved utlevering var defekt, men siden rutinene er å sjekke dette ved utlevering ble det oppdaget - og jeg fikk ny UMC før jeg kjørte fra Drammen. Var ikke innom supercharger på Lier, da bilen var fulladet av Tesla - så det var ikke noe poeng. Får teste det en gang snart.

Appen på telefonen begynte å fungere samme kveld. Det er _deilig_ å komme til en varm bil tidlig om morgenen.

Nå mangler bare hundebur, så er jeg klar for det meste.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Øggen

Grattis Asarin.

Flort med disse historiene, en stund siden sist.

B_Tesla

Gratulerer Asarin.

Kanskje jeg også bør legge inn noen ord. Hatt bilen i ganske nøyaktig en uke. Fikk bare lagt inn noen få ord om "autopiloten" da jeg fikk den, ellers har det vært så travel.

Hentet bilen Onsdag forrige uke. Møtte opp i min lånte Toyota Camry '91, som har vært ventebil siden AUGUST!! For en følelse av å hente en ny bil. Som du sier - skrekkblandet fryd. Fikk full gjennomgang, jeg kjente bilen ganske godt, men hadde min kone med og ville at hun skulle kjenne bilen like godt. Etter ca... har ikke peiling på tid den dagen.... så vi sier en stund, skulle bilen kjøres ut - noe jeg ba Tesla pent om de kunne gjøre for meg. Vel ute på plassen utenfor Tesla Trondheim banket hjerte bra da jeg lukket døren og satt der i vår nye bil. Deretter gikk turen til Dekk1 rett over veien, og av med 21" og på med polar 20". (Inser nå at jeg tror det var siste gang jeg kjørte Camry'n - da jeg kjørte frem den med Tesla felgene i - ga den vekk etterpå).

Ventet så i spenning på at bilen skulle bli kjørbar.... Etter raske 15 min eller noe var bilen klar. Kjørte så ut på riksveien rettning E6. Nå skulle det kjøres litt. For et drag! Måtte gjentas gang på gang på gang. Hatt selv, og tilgang på mye morsome biler, men dette er noe eget. Det umiddelbare momentet. Når som helst. Så mye du vil. Dernest oppdaget jeg nytten av de nye sensorene. De er virkelig kjekke. Som blir nevt er det kjempe kjekt for å kjenne hvor bilen er, samt når man fikler med noe i bilen, og man drar litt til siden.

Dagen etter - torsdag - var det duket for langtur. Trondheim-Telemark-Trondheim. Ned torsdag, hjem søndag. For en tur. Nydelig! Kruser gjennom østerdalen, og til min glede oppdaget jeg hvor bra SC virker. Følte virkelig ikke stor endring fra de gangrene jeg har kjørt denne turen med ICE bil (med unntak av den åpenbare forskjelden på bilene - never going back)

Sist, til alle dere som sitter på gjæret og lurer på kjøp:  Løp og kjøp!
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Asarin

Sitat fra: Øggen på onsdag 26. november 2014, klokken 14:23
Grattis Asarin.

Flort med disse historiene, en stund siden sist.

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 26. november 2014, klokken 16:05
Gratulerer Asarin.

Kanskje jeg også bør legge inn noen ord. Hatt bilen i ganske nøyaktig en uke. ...

Takk til begge.

Flott historie fra deg B_Tesla, rett ut på langtur må ha vært både spennende og gøy! :D

Ellers kan jeg legge til at jeg faktisk er støl i høyrebenet nå. Det er ikke at sittestillingen er dårlig, heller det at den er annerledes enn det jeg er vant til, så blir noen småjusteringer av sete/ratt osv fremover - pluss kanskje noen ekstra runder på treningssenteret. :P
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Pompel

Får legge til noen ord selv også nå en uke etter at jeg hentet bilen.

Jeg kom til Tesla til avtalt tid, men måtte vente litt før bilen var klar. Jeg skulle få den levert med vinterdekk, men Dekk1 hadde satt på piggdekk i stedet for de piggfrie Nokian-dekkene jeg skulle ha. Etter litt venting så kom den endelig rullende inn i hallen og vi fikk tatt en gjennomgang av bilen. Jeg var godt kjent med bilen på forhånd etter å ha vært på forumet her og sett *alt* av videoer om den på YouTube, men det var greit med en gjennomgang likevel.

Så var det tid for avreise og jeg fikk DS til å kjøre den ut. Turen gikk til kontoret i kjøpmannsgata og så Teknobyen hvor jeg plukket opp et par kollegaer for en tur opp til Tyholt og nybil-lunsj. Ingen av de var særlig kjent med Tesla på forhånd og ble veldig imponert av bilen :)

Etter å ha klokket et par timer på jobb etterpå var det på tide med turen hjemover. Jeg storkoste meg på turen hjemover og bilen var en drøm å kjøre. For en forskjell fra de bilene jeg har kjørt før! :)

På lørdag ble det tur/retur Skogn-Mosvik på dagen og så skulle jeg hente noen i Steinkjer på kvelden. Heldigvis fikk jeg ladet litt i mellomtiden for jeg fikk kjent litt på "rekkeviddeangsten" før returen hjemover fra Steinkjer den natten. Det viste seg derimot å ikke være noe problem. Rekkevidden gikk under 100km og gikk fra grønt til oransje en god stund før jeg kom hjem, men jeg hadde god margin likevel.

Det er litt glatt føre for tiden og jeg har allerede fått kjent på TC ved noen anledninger. Selv om baken slipper så hentes den fint inn av TC.

Jeg har noen få punkter å pirke på, men det får jeg vel heller ta i en egen tråd etter hvert.

Bilen har nå klokket 1200km og jeg koser meg for hver eneste en av de. No regrets!
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Øyvind.h

Grattis Pompel :)

Anbefaler Energy-appen på storskjermen. Sett den til 10-25 eller 50km average ut ifra hvilken av distansene som ligner mest på distansen du skal kjøre. Da ser du ganske presist hvor langt du kommer med gjenværende batteri (og må du ned til 0km rekkevidde har du fortsatt 15-20km igjen i en form for reservetank).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pompel

Takk :)

Har sett på Energy-appen, men tror jeg må se mer på den for å forstå hvordan jeg skal bruke den
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Leif1

Bare husk å skifte fra "instant" til "average" på den. Instant er bare tøys.
Default her er omvendt av hva den burde være.
Konvertitt fra S til X

VigdisA

Herlig å lese noen nybil- opplevelser igjen! :)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Pompel

Sitat fra: Leif1 på torsdag 27. november 2014, klokken 12:12
Bare husk å skifte fra "instant" til "average" på den. Instant er bare tøys.
Default her er omvendt av hva den burde være.
Takk for tips om å skifte til average. NÅ ga den litt mer mening og jeg fikk litt mer ut av denne appen :)

Har også endret fra rated til typical range. Den ga også mye mer mening enn hva den var stilt inn på.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Tesla65

Kanskje ikke helt rette plassen for dette, men men.
Leverte bilen hos Tesla Stavanger for 20000 km service i går ( torsdag ). Fikk besjed da jeg skulle hente den, at de måtte ha bilen til i morgen
Hvit P85 Solgt

Mr. P85D

Takk til alle som bidrar med fantastiske historier her. Utrolig gøy å lese, men gjør dagene frem til jeg skal hente min første Tesla laaaaange :-) Må nok bare kose meg med disse historiene i mellomtiden :-) Så gjerne flere nybil historier....
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA