Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

RonnyØ

Sitat fra: Lindalen på søndag 31. august 2014, klokken 08:03
Her er et par bilder av bilen med solfilm..
Synes selv at det ble veldig bra..
Nydelig! Lurer på å gjøre det samme, kjøre den rett til solfilm. Hvor lang tid brukte dem?

Lindalen

Når jeg leverte bilen så sa de 5 timer.. Men den var
Klar etter 3,5 timer..

bull

Det ble veldig bra! Jeg bestilte i utgangspunktet svart, men fin endret til grå. Gleder meg veldig til å se den fargen live :) Det første jeg må gjøre når jeg får den i Desember er å få lagt om til vinterdekk på orginalfelgene. Noen som vet om de gjør det på Tesla Drammen, eller må jeg kjøre på sommerdekk til nærmeste dekkhall og få dem til å legge om?

tonl

Sitat fra: bull på søndag 31. august 2014, klokken 14:35
Det ble veldig bra! Jeg bestilte i utgangspunktet svart, men fin endret til grå. Gleder meg veldig til å se den fargen live :) Det første jeg må gjøre når jeg får den i Desember er å få lagt om til vinterdekk på orginalfelgene. Noen som vet om de gjør det på Tesla Drammen, eller må jeg kjøre på sommerdekk til nærmeste dekkhall og få dem til å legge om?

Jeg får bilen i november og bestilte med kun sommerdekk. JEg spurte Tesla Drammen (bilen hentes her) om de hadde løse vinterdekk som de selger. De hadde ikke løse dekk til dette formålet. Spurte om de kunne legge om til vinterdekk hvis jeg kom med dem. Svarer fra Tesla Drm var de ikke kunne legger om dekkene. Tesla Drammen henviste meg til Dekkmestern på baksiden av butikken for å få lagt om til vinterdekk eller kjøpe vinterdekk der.

bull

#1294
Da fikk jeg svar på det, takk :) Da er det heldigvis ikke så langt å kjøre på sommerdekkene hvis det skulle være dårlig føre ved overtakelse.

Edit: Spurte om dette på Tesla Stavanger da jeg var innom der, og fikk samme svar som de gav til deg i Drammen.

bb

I går leverte jeg bilen til Drammen Karosseri for garantifiks av panoramataket. Jeg fikk lånebil. Det ble en 2014-modell Audi A3 Sportback 1,6 TDI med 110 hk og automatgir.

Da jeg satte meg inn og startet bilen kom skjermen opp av en liten luke. Setene var gode. Men der stoppet det. Jeg vet at dette er ganske oppbrukt, men jeg sier det allikevel. Bilen føltes som den var fra steinalderen i forhold til Model S. Motoren rumlet, girene rykket litt hver gang den skiftet og bilen gynget i svingene. Dessuten var knappene til dels vanskelig å forstå og betjene. Det er nok en grunn til at smartphones med én stor skjerm har danket ut knappetelefoner.

Etter å ha brukt A3en i en dag innså jeg flere ting. Ca. 40 % av konsollet ved speedometeret var spist opp av en diger display for turtall og motortemperatur. Dette er jo i grunnen helt uinteressant for bilkjøring. Speedometeret var av den analoge typen. Jeg hadde til å begynne med problemer med å lese hastigheten på en brøkdel av et sekund som jeg er vant med fra Model S. Å scanne en analog skive for en posisjon for deretter å omgjøre det til et tall krever nok mer hjernekraft og tid enn å lese to-tre store sifre midt på. Hjernen kan lett gjenkjenne ord og tall uten at vi trenger å lese dem høyt inni oss.

Når det gjelder støy så var A3en overraskende nok på lik linje med Model S. Motorstøyen var der i alle hastigheter. Og hjulstøyen var etter min mening verken bedre eller dårligere enn Model S. Så lenge man kjører på ny asfalt eller veier som har godt dekke så støyer Model S mindre grunnet fravær av motorstøy. Denne brummingen tror jeg forresten at jeg over tid blir trøtt av.

Hvorfor millioner av mennesker fortsatt velger å brenne dinosaurer i en dinosaurkjøretøy er i grunnen ganske rart. Etter 77k km tør jeg påstå at Model S kan brukes som en fossilbil. Ladetiden er til tider en begrensning, men bare på de 10 månedene jeg har hatt bilen har det skjedd en rivende utvikling på SC-fronten.

Den lille A3en fungerte greit nok som en backup. Og på en måte var det som turen til Nordkapp. Jeg tok SC-nettverket for gitt. Det var først da vi dro til Nordkapp at jeg innså hvor bra SCene er. På den korte tiden jeg hadde A3en har jeg rukket å gi den et navn. Det måtte selvfølgelig bli Yoshi :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

tonl

Bjørn. Neste gang ber om en audi tt 2015 mod som lånebil ;) speedo/ instrumentdisplay på den rå. 12" skjerm som er dynamisk når det gjelder visning av info.

mj

Fikk samme lånebilen sist jeg hadde min Tesla. Greit nok som et fremkomstmiddel,men den evinnelige giringen opp og ned hele tiden på automatkassa var grusom. For å ikke snakke om forsinkelsen hver gang man tråkket inn gassen og som først resulterte i hastighetsreduksjon.
DAB'n var riktignok noe mer brukervennlig og hadde bedre dekning nedover til Sørlandet.

Hadde og en A3 FSI tidligere. Det beste med den var ACC'n så å få noe sånt tilgjengelig for ettermontering på Teslan kunne jeg gladelig betalt noen tusenlapper for.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

F_P

Her kommer ingen lang avhandling, men noen førsteinntrykk etter å ha hatt bilen i knappe to dager. Hvem er det jeg lurer. Kan ikke fatte meg i korthet  :o

Utlevering i Drammen gikk veldig greit. Grei gjennomgang av bilen og funksjoner, og selv om jeg vel egentlig viste om det meste så var det da noe nyttig å plukke med seg på veien. Jeg er ikke noe petimeter, og heller ikke flink til å senke skuldrene når det jeg har mest lyst til er å spinne smultringer ut av parkeringsplassen, men klarte å ta meg sammen såpass at hele bilen fikk en grundig runde med falkeblikket. Fant en løs gummilist som raskt ble festet, og kommenterte at dørterskelen på førersiden ikke satt like fint som den på passasjersiden uten at det egentlig betyr noe. I tillegg skjønner jeg nå hva denne knekken på panseret er. En pitteliten på ene siden hos meg ble notert, men siden alle de nærmeste bilene hadde samme "feil" så bryr jeg meg ikke mer om det enn at de får ta en titt neste gang jeg svinger forbi.

Ut å kjøre da  ;D
Siden bilen ble levert med piggfrie vinterdekk (trodde den skulle leveres i slutten av oktober) går det nesten bare pent og pyntelig, De dekkene innbyr ikke spesielt til flat fusspedal, og når jeg tester logrer bilen mildt sagt friskt. Barna synes det er gøy  :P  Nevnte barn ble forøvrig ganske overrasket når de ble hentet tirsdag ettermiddag i det de først trodde var en lånebil. Sa ingenting til de etter at leveringen ble fremskyndet for å få litt moro med de.

Nå har jeg fått meg noen turer frem og tilbake mellom Kløfta og Oslo i begrenset rushtrafikk. Testet «snyltefeltet» som en misunnelig kompis kaller det, og fruen har dristet seg til en prøvetur. Hun synes bilen gedigen, men så triller hun vanligvis rundt i en up! (bensin  :-[ ) så jeg skjønner at det er uvant. Sjekket at det faktisk fungerer å lade med kun 13A fra en schuko, og at det mest sannsynlig holder alle dager i året.

Uansett kan jeg ikke si annet en at jeg er strålende fornøyd så langt. Bilen er topp, Telsa har svart på alt jeg har lurt på selv om de ikke alltid vet alt, og etter å ha flyttet en Golf 5 1,9TDI noen meter på gårdsplassen i går er det ingen tvil - sånt rakleverk skal jeg aldri ha igjen!
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

satheesh.net

Sitat fra: F_P på torsdag 02. oktober 2014, klokken 07:58
Siden bilen ble levert med piggfrie vinterdekk (trodde den skulle leveres i slutten av oktober) går det nesten bare pent og pyntelig, De dekkene innbyr ikke spesielt til flat fusspedal, og når jeg tester logrer bilen mildt sagt friskt.

Har du sjekket dekktrykket? På mine 19" kjører har jeg 48 psi (vinter og sommer). Stabil som bare det! :)

Og helt til slutt; gratulerer!!!!! ;D

F_P

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:52
Sitat fra: F_P på torsdag 02. oktober 2014, klokken 07:58
Siden bilen ble levert med piggfrie vinterdekk (trodde den skulle leveres i slutten av oktober) går det nesten bare pent og pyntelig, De dekkene innbyr ikke spesielt til flat fusspedal, og når jeg tester logrer bilen mildt sagt friskt.

Har du sjekket dekktrykket? På mine 19" kjører har jeg 48 psi (vinter og sommer). Stabil som bare det! :)

Og helt til slutt; gratulerer!!!!! ;D

Takker :)

Skal sjekke det. Har lest litt rundt her, men ikke turt å konkludere med hva som er rett dekktrykk. Virker nesten som om de offisielle verdiene varierer ut fra når bilen er produsert.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RonnyØ

30.9.14, endelig var dagen her! Følte dagen steg noen hakk i fremkomstmiddel fra morgenen, da den begynte med buss for tog, så tog også Model S.. Snakker om fremskritt! :)

Etter en fin utlevering i Drammen med ei jeg ikke hadde hatt kontakt med før, så bar det ut. Jeg var så ivrig at jeg kjørte bilen ut fra kjelleren der selv, som var litt spesielt når jeg ikke hadde kjørt elbil på flere mnd.

Vel ute på parkeringsplassen fant jeg ut: "Jeg må ta bilde!" Kona: "Foran Fretex?" Meg: "OK.."

Så gikk det videre ut på vegen. E18, check! Aksefelt, check! Fy f... for et drag! En respons som ikke finnes i noen annen familiebil, det er jeg rimelig sikker på. Stille, sprek, billig i drift, utrolig kul.. Svingte også innom superchargeren på Lier for å se litt på fremtiden på nært hold. Funnet i orden!

Til alle dere som venter eller vurderer med å bestille; bestill/gled dere, dette er helt fantastisk!! :D :D

Pompel

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:26Til alle dere som venter eller vurderer med å bestille; bestill/gled dere, dette er helt fantastisk!! :D :D

Grattis! \o/

Og ja, jeg gleder meg til å få min! Nå er den på vei :D
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Philippo10

Absolutt ingen som har fått ny bil siste måneden?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

drinden

Sitat fra: Philippo10 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 14:21
Absolutt ingen som har fått ny bil siste måneden?
Det kan være at de første Tesla eierne var mer entusiaster enn de som kjøper nå. Og at de som er mer entusiaster også er mer aktive på forumet. Kanskje?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA