Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

kennethl

Kjenner fenomenet, så derfor har jeg ikke tripteller og forbruk oppe til daglig lenger. Henta kona på gardermoen i går og kjørte som "folk" utover og jaggu ikke store forskjellen i forbruk, joda litt men ikke avskrekkende. Så til vanlig nå blir det pedal to the metal :p

vonar

Sitat fra: tk421 på mandag 14. april 2014, klokken 10:23
Da var Beistet overlevert, og HERREMINHATT dette er en morsom bil!
Selv uten P er dette virkelig noe av det beste jeg noen gang har kjørt. Aks'en er sykt bra!
Verken kona eller jeg så gleden i å betale for alt ekstra innvendig, så jeg forventet en del sort plast. Men neida, her var det forseggjort interiør med syntetisk skinn (vil jeg anta det er) interiør over dashboard. Trim-listene er i høyglans svart og er helt i tråd med bilens stilige interiør. Det ser lagt fra ut som det normale Plast interiøret man får i "normale" biler.

Første dagen som EL bilist gikk ut på å cruise hjemover. Kona var en solstråle og tok bilder i fleng for å legge ut på Facebook - tydeligvis ikke bare jeg som er stolt av ny bil :)

Henta ungen i barnehagen som ville ha med en venn hjem. Greit nok, tenkte jeg og foldet ut barnesetene bak. Jeg har aldri hørt så mye knising og hurrarop noen gang. "Kjør fort!" "En gang til!" var ordren fra bagasjerommet. All min frykt om bilsjuke føyk rett ut av vinduet. Dette blir bra.

På kvelden tok jeg med en kamerat på en tur. Han strålte når han fikk litt alenetid. Tre timer etter at vi gikk hver vår vei fikk jeg en SMS: "Fy F**N for en bil!"

Tesla setter sine inntrykk på folk, ja.

Dro videre på en langtur dagen derpå.
Med ca 340km på rekkevidden og etter en tur på ca 300km med 100-110 på E6 i sterk motvind og regn (og en og annen tung akselerasjonsfot for å vise meg frem :) ) så hadde jeg 25km igjen ved hjemkomst. Ikke dårlig, faktisk. Jeg hadde aldri rekkeviddeangst selv om jeg var lettere på gassfoten mot slutten av turen.
Det jeg merker meg er at jeg blir en roligere bilist med TMS'en. Jeg ligger ikke lenger i 120/130 i 100 sonen, men cruiser rundt fartsgrensen. Plutselig blir jeg mer oppmerksom på hvordan bilen bruker drivstoffet sitt, og en rar bieffekt er at jeg blir en roligere bilist... Å holde 100 i 100 sonen og ikke kontinuerlig fyke forbi i venstre felt (som jeg vanligvis har gjort).
Hvem ville trodd at ved å kjøpe en sportsbil, så blir man en roligere bilist. Vel, jeg skriver det av til det faktum at bilen er så sinnsykt god å kjøre at bare der blir man roligere helt automatisk.


Takk for følget i ventetiden. Dette forumet har gjort susen.

Kjenner meg igjen i det du skriver til slutt. Før kjørte jeg _alltid_ i venstre feltet på motorveien, i 15-20-25 over fartsgrensa. Nå cruiser jeg i 2-3 km over fartsgrensa i høyrefeltet, og kjører kun forbi ved behov. Jeg tror dette dels kommer av at jeg kjører mer økonomisk og er mer bevisst på forbruk, og dels at jeg trives så FORBANNA godt bak rattet på Teslaen at jeg ikke har noe behov for å stresse og jage i trafikken :-)
Oslo

Sjøhyene

Nøyaktig samme erfaring som dere. Er det 100 grense setter jeg cc på maks 110, mens jeg før alltid lå i 120-125.
Den eneste måten jeg har blitt mer aggressiv i kjøringen på er ved akselerasjon fra lav hastighet. Spesielt ut av lyskryss eller rundkjøringer når det er klar bane og veien er åpen. Da er det vanskelig å holde igjen gitt :)

Siden ingen kan ta meg for å akselerere har helt klart sjansen for å miste lappen minsket etter at jeg fikk MS, da jeg jevnt over er flinkere til å holde fartsgrenser nå enn før.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Min forrige fossilbil hadde en feilvisning på ca 7% på sommerdekk og ca 9% på vinterdekk.
Dvs. om jeg la cruise på 120km/t så kjørte jeg reelt sett i ca 110km/t.

I Model S er speedometeret dønn nøyaktig med sommerdekkene på. Dvs. legger jeg speedometeret i 110km/t i Model S kjører jeg nøyaktig like fort som jeg gjorde i forrige bil når jeg la cruise på 120km/t :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cstromme

Teslaen kalibrerer jevnlig speedometeret ved bruk av GPS.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øyvind.h

Sitat fra: cstromme på mandag 28. april 2014, klokken 13:01
Teslaen kalibrerer jevnlig speedometeret ved bruk av GPS.
Dokumenter gjerne påstanden med kilder :) Har hørt dette før, men ikke sett noe dokumentasjon som bekrefter dette i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cstromme

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. april 2014, klokken 13:04
Sitat fra: cstromme på mandag 28. april 2014, klokken 13:01
Teslaen kalibrerer jevnlig speedometeret ved bruk av GPS.
Dokumenter gjerne påstanden med kilder :) Har hørt dette før, men ikke sett noe dokumentasjon som bekrefter dette i praksis.

Ble fortalt av selgeren under første prøvekjøring.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Sjøhyene

kalibrering mot gps burde jo være en ekstremt enkel ting å implementere
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RaBalder

Speedometer kalibrering mot GPS-data tror jeg allerede må være implementert.

Min bil er ekstremt nøyaktig når jeg sammenligner med andre GPS-data i forhold til fart.


Muffinman

Mitt speedometer viste +2 km/t gjennom hele vinteren med Hakka R2 på 19". Sjekket jevnlig. Med 21" og Conti dekk ligger feilvisningen mellom 0 og +1. Dermed later det ikke til å være GPS-korrigering.


VigdisA

Ingen nye lykkelige teslaeiere her i det siste? De er kanskje for opptatt av å kjøre ?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Leif1

Jeg hentet gamlebilen hos detaileren i går. Den skal jo selges så tenkte å fiffe den opp litt.
Opel Insignia 4x4 av nyere årgang.
Jeg var da egentlig veldig godt fornøyd med den bilen.
Skulle innom butikken på vei hjem. Riktignok husket jeg å stoppe motoren, men nøkkelen
ble igjen i bilen. Ikke pokker om den låste seg da jeg gikk fra den. Etter litt fintenking tok jeg
ut nøkkelen og låste selv. Samme visa da jeg skulle kjøre igjen. Den nektet plent å låse opp av
seg selv da jeg skulle sette meg inn. Og så var det revers da... Eller nei, det var vindusviskerne..
Kom meg nå omsider i siget, men det skjer jammen fint lite når en tråkker ned pedalen helt til
høyre. (Og denne går egentlig ganske greit i forhold til et snitt av norsk bilpark.)

Kraftig bortskjemt har jeg blitt på litt over en måned.
Det eneste jeg savner er AGR-stolene.


Konvertitt fra S til X

maxmekker

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 29. april 2014, klokken 12:41
Ingen nye lykkelige teslaeiere her i det siste? De er kanskje for opptatt av å kjøre ?

I dag var ganske bra med biler bak gjerdene i Drammen igjen etter mange dager med bare 2-3 stykker. Så snart dukker det opp flere solskinnshistorier her 

Anka

#1198
Da var det min tur til å endelig få utlevert et svart, nydelig smykke av en bil.
Har nå hatt mine første timer med flere passasjerer som ønsket å se hva dette var for noe. Tok ikke lange tiden etter henting før et sikkert litt slibrig, teit glis spredde seg oppover mot ørene mine- på begge sider.

Så bar det hjemmover der noen håpefulle stod og ventet på prøvekjøring. Minstemann på 4 år kan til vanlig skrike ut at jeg kjører for fort om jeg skulle ligge i 50 i 60 sonen. Dette gjorde meg litt skeptisk når bilen ble lastet med kone og barn. Var heldig med trafikken og fikk stoppet nesten helt opp på E134 og gav den flatt jern. Bilen skøyt av sted og et lite sus av en lyd byggde seg sakte opp fra motoren. Kona slo ut begge armene og det kom en eller annen lyd fra henne, men også et lite smil av den kanskje mer usikkre typen. 4 åringen ble slynget bakover i setet og jeg skjønte fort at her, ja her er det ingen tvil. Dette er sønnen min, akkurat samme gliset! Mer pappa! mer!

For en bil! Kona mi jobber seinvakt i kveld så spørs om jeg ikke må kjøre mine 2 små barn i søvn senere i kveld :)

Aikon74

Gratulerer , selv har jeg en uke igjen. Gleder meg stort!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA