Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjetting til TMS

Startet av peskareta, torsdag 01. august 2013, klokken 14:03

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mhal på tirsdag 19. november 2013, klokken 20:14
Problemet er nok ikke at kjettingene ikke passer, men at dei blir riktig montert og etterstrammet.

Etterstramming er viktig ja. Jeg gjør det to ganger om jeg skal kjøre et stykke. Først etter et par hundre meter og så en gang til etter en kilometer eller så.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

vrom


sondell

Fikk ikke opp noe på linken. Har kjøpt de fra Tesla. Men ikke prøvd. Men skal være Z-563 tror jeg, disse altså:
http://www.amazon.com/Security-Company-Z-563-Performance-Traction/dp/B000OAVLJ0

Cirion

Skulle på fjellet i helgen, og søstern min ringte og sa de ikke hadde sjangs å komme opp til hytta uten kjettinger. Fikk da fryktelig liten tid til å shoppe kjettinger.

Hadde egentlig tenkt å gå for Clack & Go, men det ble det ikke tid til på torsdag når jeg skulle dra etter jobb på fredag. Surfet rundt og fant noen alternativer, og kjørte rundt til jeg fant det jeg trengte...

Jeg endte på Thule K-Summit og etter tilpassning kjørte jeg opp til Vestmarksetra for å teste. Enkle å sette på, enkle å ta av, og vesentlig bedre grep enn Pirelli Sottozero.

For de som lurer, er det størrelsen som heter K45 som passer på 245-45 19".
Boltfestene som følger med er på 17 og 19mm.
Dermed må man også ha 21mm bolter med varenr: 1500051189
Tilpasning består i å fjerne 4 fjærer med bolt (det er slik de passer flere dimensjoner).
Verktøy følger med.

Når de er klare for bruk fungerer de som dette:
https://www.youtube.com/watch?v=jgqdk5zR7wg
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Corny

Hva går galt hvis man setter på en snøkjetting som er for stor? For eksempel Clack & Go F51 (beregnet på 245/45-50) på dekk som er 245/45-45??

Halv pris på nettet nå, men de er utsolgt for F41 som passer til 245/45-19
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

navelso

Sitat fra: Corny på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:29
Hva går galt hvis man setter på en snøkjetting som er for stor? For eksempel Clack & Go F51 (beregnet på 245/45-50) på dekk som er 245/45-45??

Halv pris på nettet nå, men de er utsolgt for F41 som passer til 245/45-19

Prøvde noen av dimensjonene i tabellen i denne kalkulatoren: http://tire-size-conversion.com/tire-size-calculator/  og det er noen tommer forskjell i omkretsen. Kjettingene vil ikke kunne strammes nok til å sitte skikkelig. Har kikka litt på de på NAF-butikken (fysisk butikk) og det ser ikke ut som det er lett å modifisere de selv (ved å ta bort ledd).

Jeg var så lur at jeg lot være å bestille F41 på nett på tirsdag, da den hyggelige damen på NAF-butikken sa hun kunne bestille de inn til butikken for meg. Fraktkost spart, og trenger de jo ikke før til høsten, tenkte jeg. Det jeg ikke skjønte var at hun hadde tenkt å gjøre dette på sin faste ukesbestilling neste tirsdag. I dag ringte hun og fortalte meg at de var utsolgt :(

Har sendt en klage på dette og bedt de gi meg et sett til 999,- når de får de inn igjen.
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

asandvik

Sitat fra: Cirion på mandag 24. februar 2014, klokken 10:06
Skulle på fjellet i helgen, og søstern min ringte og sa de ikke hadde sjangs å komme opp til hytta uten kjettinger. Fikk da fryktelig liten tid til å shoppe kjettinger.

Hadde egentlig tenkt å gå for Clack & Go, men det ble det ikke tid til på torsdag når jeg skulle dra etter jobb på fredag. Surfet rundt og fant noen alternativer, og kjørte rundt til jeg fant det jeg trengte...

Jeg endte på Thule K-Summit og etter tilpassning kjørte jeg opp til Vestmarksetra for å teste. Enkle å sette på, enkle å ta av, og vesentlig bedre grep enn Pirelli Sottozero.

For de som lurer, er det størrelsen som heter K45 som passer på 245-45 19".
Boltfestene som følger med er på 17 og 19mm.
Dermed må man også ha 21mm bolter med varenr: 1500051189
Tilpasning består i å fjerne 4 fjærer med bolt (det er slik de passer flere dimensjoner).
Verktøy følger med.

Når de er klare for bruk fungerer de som dette:
https://www.youtube.com/watch?v=jgqdk5zR7wg

Kan jeg spørre hva du betalte for Thule K-Summit?

19quiz76

Kjøpte dem nylig selv og endte på 3.500 for kjettingene på Mekonomen samt ca 500 for 21mm adapter fra Tyskland. Køster å væra kar ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Ps: importøren av adapteret er tomme, derfor kjøpt utenlands.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Stiania79

Jeg plukket opp et par Autosock fra Thorshov bilrekvisita (nr 695 - passer til 245/45-19) igår og får se om jeg får testet dem i helgen da jeg skal til Vaset på Valdres... temmelig bratt pakke ned til hytta så kjekt å ha. Kr 799 for to stykk.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

hhartes

Sitat fra: Lars-bgo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 19:30
Jeg har kjørt 4wd i mange år, og har ikke noe ønske om å bli stående på " glatten" etter overgang til Tesla..

Jeg har jeg fått montert ett sett Pirelli vinterdekk (på Cyclon felger) og tenkte at det gjerne er en ide med "hurtigkjettinger" for sikkerhet skyld og planlegger å kjøpe Clack & Go Quatro fra NAF butikken.

Noen som har erfaring med disse?

Jeg har kjøpt og testet Clack&Go på Pirelli. De satt som et skudd og jeg tviler på at jeg hadde unngått en tur innom snøfonna ned fra Hafjell den ene dagen jeg har hatt bruk for dem. Etter en prøvemontasje hjemme, går det ganske raskt å få dem på/av. Jeg har ikke erfaring med andre kjettinger, men fremkommelighet, montasje og mulighet for enkelt å stramme opp må være positive sider ved disse. At den kjører på fire "kladder" gjør at det humper en god del, og det er sikkert ikke godt for bilen i lengden. Tok det derfor pent.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Cirion

Sitat fra: asandvik på tirsdag 18. mars 2014, klokken 10:19Kan jeg spørre hva du betalte for Thule K-Summit?
3800,- ink 21mm boltadapter ink rabatt som jeg fikk for å melde meg inn i mekonomen.
Jeg fikk vel kansje det siste boltadapteret...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Nuvolari

#27
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 16:33
Da har jeg mottatt og testet RUD-kjettingene.  De ble kjøpt herfra:

http://www.schneekette24.de/comfortmontageketten-pkw/rud-matic-disc/rud-matic-disc-4716660-sonderkette-bmw.php

Disse passer til TMS med 19" hjul (ikke til 20" og 21").

Dette er tyskprodusert kvalitetskjetting som tåler å kjøres i 50km/t i mil etter mil i løssnø (har 13km grusvei til hytta selv som til tider er dårlig brøytet). Billig Kina-kjetting til 298,- og lignende er derimot beregnet for å klare siste kneika opp til hytta i lav fart, ikke å kjøres på i lengre distanser. Jeg tar ikke sjanse på noe slikt til TMS, ryker den blir det fort VELDIG dyrt å fikse lakk- og karosseriskader i hjulbuen :(
Jeg har brukt denne kjettingtypen på Touranen i mange år og er svært fornøyd med holdbarheten og fremkommeligheten. Dro greit en 1,5 tonns henger opp en bratt og islagt bakke med sommerdekk og disse kjettingene.

Prisen ferdig importert kom på 2700,- siden jeg kunne hente i Sverige (Poste Restante). Sparte da 149,- i fortollingsgebyr og slapp unna med 19% tysk moms. For levering i Norge tipper jeg prisen ender på ca. 3000,-. Det et forøvrig halv pris av norsk forhandler, de skulle ha 4800,- + mva....ikke veldig aktuelt.

Kjettingen er enkel å legge på og ta av. Bare husk å sette bilen i "Very High" foran begge operasjonene så man får bedre plass. Når man har gjort det et par ganger vil jeg anslå 3-4 minutter til å legge på (begge), 1 minutt til å etterstramme etter noen 100m kjørt (om man skal kjøre langt) og et par minutter til å ta de av. De uten luftfjæring vil nok bruke litt lengre tid.

Som det kan sees på bildene har kjettingene en plate av plast som beskytter felgen slik at felgen ikke blir ripet opp av metallkjettingen.

Da har jeg kjøpt RUD hurtigkjetting.

http://www.schneekette24.de/comfortmontageketten-pkw/rud-centrax-neu/rud-centrax-4716734.php

3490,- hos dekkhallen.no
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

navelso

Vinteren nærmer seg, så jeg vekker denne tråden til liv igjen for å tipse om et godt tilbud, i hvert fall for oss som har muligheten til å ta en liten harrytur. Thule K-summit k45 til ca 2050 NOK hvis du henter de i f.eks Strömstad (velg henting i butikk). Mekonomen.se som kjører "Outlet" som de kaller det. Tror ikke det er lett å få de biligere enn dette.


http://www.mekonomen.se/bil/outlet/outlet-pa-mekonomense/snokedjor/snokedjor-pa26096sv


I tillegg trenger man et adapter for 21mm bolt. Finnes på Mekonomen, evt ebay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400326648400
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

Thor2014

Tesla har kjetting i butikken....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA