Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjetting til TMS

Startet av peskareta, torsdag 01. august 2013, klokken 14:03

« forrige - neste »

peskareta

Jeg har sett på dokumentene som ligger på mytesla nå - der omtales det godkjente/anbefalte kjettinger - men i USAutgaver.

Finnes det tilsvarende i Norge/Europa som kan bestilles?
Jeg tenker til anbefalt dimensjon til Produksjon Model S - håper da de kommer med Nokian piggfritt!!

Dette er ikke helt nødvendig - men når en bor i snø og island er det kjekt å ha i bakhånd.

Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

OleJA

Jeg mener å huske at det er usedvanlig  liten klaring mellom dekk og hjulbue på TMS.Tror dette gjør det lett å skade bilen dersom en kjører med litt slarkete kjettinger. Tror jeg satser på å klare meg uten....

peskareta

Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

Amper

kjører du luftfjøring på et høyere nivå vil det bli bedre klaring i vertikal retning.. en annen ting er at du kan bestille dekk med inntil 5% mindre rullediameter som gir deg litt bedre klaring til kjetting hvis eller når du bor på en typisk kjettingplass..  :o ellers så er den godt vektfordelt til å komme frem  ;D
P85D :o)

Teslafrank

??????????????  Kjettinger???  :o :o

Vi er jo i 2013.....Hallo? ;D

Mine biler får knapt lov til å ha pigger i hjula...

valvolainen

Stor forskjell på pigger og kjetting.
Pigger er på 100%. Kjetting er til for å ta 20 meter med bakke, de resterende 19999999 meterene kjører man piggfritt.

Lars-bgo

#6
Jeg har kjørt 4wd i mange år, og har ikke noe ønske om å bli stående på " glatten" etter overgang til Tesla..

Jeg har jeg fått montert ett sett Pirelli vinterdekk (på Cyclon felger) og tenkte at det gjerne er en ide med "hurtigkjettinger" for sikkerhet skyld og planlegger å kjøpe Clack & Go Quatro fra NAF butikken.

Noen som har erfaring med disse?
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Kjelli

Skal selv ha kjettinger til bilen. Opp til hytta er det så glatt avogtil at selv 4wd nytter ikke hvis den ikke er utstyrt med piggdekk. Bmw med piggfrie dekk kan bare glemme å komme opp. Mange BMWer har prøvd, få har klart det. Her skal ikke jeg stå på halv åtte med elbilen. Halve bygda kommer til å le seg skakk den dagen det skjer. Tullinger fra byen med fine elbiler. Satt litt på spissen :)

Kjell

jkirkebo

#8
Da har jeg mottatt og testet RUD-kjettingene.  De ble kjøpt herfra:

http://www.schneekette24.de/comfortmontageketten-pkw/rud-matic-disc/rud-matic-disc-4716660-sonderkette-bmw.php

Disse passer til TMS med 19" hjul (ikke til 20" og 21").

Dette er tyskprodusert kvalitetskjetting som tåler å kjøres i 50km/t i mil etter mil i løssnø (har 13km grusvei til hytta selv som til tider er dårlig brøytet). Billig Kina-kjetting til 298,- og lignende er derimot beregnet for å klare siste kneika opp til hytta i lav fart, ikke å kjøres på i lengre distanser. Jeg tar ikke sjanse på noe slikt til TMS, ryker den blir det fort VELDIG dyrt å fikse lakk- og karosseriskader i hjulbuen :(
Jeg har brukt denne kjettingtypen på Touranen i mange år og er svært fornøyd med holdbarheten og fremkommeligheten. Dro greit en 1,5 tonns henger opp en bratt og islagt bakke med sommerdekk og disse kjettingene.

Prisen ferdig importert kom på 2700,- siden jeg kunne hente i Sverige (Poste Restante). Sparte da 149,- i fortollingsgebyr og slapp unna med 19% tysk moms. For levering i Norge tipper jeg prisen ender på ca. 3000,-. Det et forøvrig halv pris av norsk forhandler, de skulle ha 4800,- + mva....ikke veldig aktuelt.

Kjettingen er enkel å legge på og ta av. Bare husk å sette bilen i "Very High" foran begge operasjonene så man får bedre plass. Når man har gjort det et par ganger vil jeg anslå 3-4 minutter til å legge på (begge), 1 minutt til å etterstramme etter noen 100m kjørt (om man skal kjøre langt) og et par minutter til å ta de av. De uten luftfjæring vil nok bruke litt lengre tid.

Som det kan sees på bildene har kjettingene en plate av plast som beskytter felgen slik at felgen ikke blir ripet opp av metallkjettingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Så ut som en hillbilly Tesla, med 12" hjul. Fungerer sikkert men morsomt utseende  :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på tirsdag 19. november 2013, klokken 17:13
Så ut som en hillbilly Tesla, med 12" hjul. Fungerer sikkert men morsomt utseende  :)

Hehe, utseende legger jeg ikke mye vekt på når det gjelder kjetting nei ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaf_2014

Teslamotors.com forum stod det for en tid tilbake en post om et hjuloppheng som gav etter.  Dette ble sporet tilbake til skade pga kjetting. Så all grunn til å finne godt tilpassede kjettinger.

Finner ikke tråden men det het "S85 rear suspension damage (update: caused by unapproved snow chains)"
Leaf 2014

ChrisKvar

Vanskelig å forstå problemet her, mener man at kjettinger kjøpt for Model S i Shop Tesla Gear (altså deres egen nettbutikk) kun kan brukes på biler i USA? Det står i alle fall ikke et ord om det på nettsiden: http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain
Jeg har kjøpt disse og kommer til å bruke dem når det kniper, og ser på det som Teslas ansvar at de er tilpasset min bil.

sondell

Sitat fra: ChrisKvar på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:40
Vanskelig å forstå problemet her, mener man at kjettinger kjøpt for Model S i Shop Tesla Gear (altså deres egen nettbutikk) kun kan brukes på biler i USA? Det står i alle fall ikke et ord om det på nettsiden: http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain
Jeg har kjøpt disse og kommer til å bruke dem når det kniper, og ser på det som Teslas ansvar at de er tilpasset min bil.

Enig. Og har også kjöpt de. Finnes også på amazon. 

Mhal

Sitat fra: ChrisKvar på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:40
Vanskelig å forstå problemet her, mener man at kjettinger kjøpt for Model S i Shop Tesla Gear (altså deres egen nettbutikk) kun kan brukes på biler i USA? Det står i alle fall ikke et ord om det på nettsiden: http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain
Jeg har kjøpt disse og kommer til å bruke dem når det kniper, og ser på det som Teslas ansvar at de er tilpasset min bil.
Sitat fra: ChrisKvar på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:40
Vanskelig å forstå problemet her, mener man at kjettinger kjøpt for Model S i Shop Tesla Gear (altså deres egen nettbutikk) kun kan brukes på biler i USA? Det står i alle fall ikke et ord om det på nettsiden: http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain
Jeg har kjøpt disse og kommer til å bruke dem når det kniper, og ser på det som Teslas ansvar at de er tilpasset min bil.

Problemet er nok ikke at kjettingene ikke passer, men at dei blir riktig montert og etterstrammet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA