Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verksted

Startet av Zero-talent, søndag 21. juli 2013, klokken 21:23

« forrige - neste »

Zero-talent

Hvordan er det med elbil og verksted? Antar at ting som ikke har med eldrift å gjøre kan fikses hvor som helst, men hva med service osv? Liker ikke å være låst til forhandler, de har en tendens til å ta seg vel godt betalt...
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

elektrolux

Strengt tatt er Eldelen av bilen vedlikeholdsfri.

Dermed kan du bytte opphengskuler, bremser og kupeluftfilter hvor som helst. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. juli 2013, klokken 22:17
Strengt tatt er Eldelen av bilen vedlikeholdsfri.

Dermed kan du bytte opphengskuler, bremser og kupeluftfilter hvor som helst. ;)
Trenger man ikke vannservice på de nye elbilene, siden du sier at eldelen er vedlikeholdsfri?

Jeg ser at mange klager over priser på service og at de varierer veldig i pris og at de må gjøres hvert år eller inntil så og så mange kjørte km, men finnes det noen oversikt over hvor mye det koster for de forskjellige bilene å ha service og hvor ofte? Må alle sjekkes hvert år altså? Jeg er visst veldig bortskjemt med min P106 som jeg kun tar batteriservice på til en tusenlapp eller deromkring og ellers sjekkes bilen når det er EU-kontroller. DET er billig bilhold, det! (Men den skulle så gjerne gått litt lenger på hver lading, så derfor kikker jeg på nye biler nå, men får visst ikke bestemt meg. Så nå prøver jeg å se hvilke biler som blir billigst i bruk.  8))
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

elektrolux

Nissan er vistnok værstingen når det kommer til servicepriser. I Holland koster en service ca 600 kr, mens en her på berget ser priser på 5 dobbelte og opp til 10 dobbelt. Som sagt trenger ikke bilene noen spesiell service på det elektriske, men det kan bli mumling om garanti om du ikke er med på "gamet".

Er selv meget fornøyd med VW e-Up som har 2 års serviceintervall og service til "like over 2000 kr"

Dette er sp billig at jeg faktisk vurderer å ta en slik service. Da kun for stempelet, og ev software oppdateringer.

Kjøper du en litt eldre 2010+ modell kan du skippe service og ta ting som måtte dukke opp på EU kontrollen. Da blir det enda billigere bilhold enn P106 en din.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

torien

Fikk telefon fra Ålgårds Auto i Sandnes som hadde et godt tilbud på service.
Kontroll av bremseskiver og evt bytte bremsevæske til den nette sum av 5000,-
Samme forhandler ville også ha 800,- for å bytte batteri i nøkkelbrikken, selv om det var garanti.

Kun her Nissanforhandler er svindlere?  :o


Ingen bedre følelse enn å kjøre forbi Shell med EL-bil for å se på folk som svetter mens de drar VISA

emil

Sitat fra: torien på fredag 23. mai 2014, klokken 08:09
Fikk telefon fra Ålgårds Auto i Sandnes som hadde et godt tilbud på service.
Kontroll av bremseskiver og evt bytte bremsevæske til den nette sum av 5000,-
Samme forhandler ville også ha 800,- for å bytte batteri i nøkkelbrikken, selv om det var garanti.

Kun her Nissanforhandler er svindlere?  :o

Var innom mitt lille uavhengige verksted på "bygda" for noen dager siden for å planlegge den kommende 2.års serivicen på min garantiløse import-Leaf. De har riktignok aldri skrudd på en sånn, men etter å ha gått igjennom og sett på hva som står på programmet for servicen ble vi enige om å i utgangspunktet bare ta det som (og betale for) en vanlig EU-kontroll. De måler kokepunkt på bremsevæsken og hvis den er grei så han ikke noen grunn til å bytte nå. Hvis også bremsene ellers ser greie ut er det ikke noen vits i å smøre de. Viktigere å ta en ordentlig nedbremsing jevnlig for at de ikke skal sette seg fast, men det gjelder alle biler.

Batteri i nøkkel bytter man selv for ~20-30kr, og kupefilteret bytter jeg også selv med en delekostnad på ca 100kr

elektrolux

Sitat fra: emil på fredag 23. mai 2014, klokken 10:37
Batteri i nøkkel bytter man selv for ~20-30kr,

Legger merke til at Clas Olson butikkene gjerne bytter batteri i små gadgets for en gratis! Man betaler kun for battericellene som koster 20-30 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Zero-talent

Bedre pris enn fryktet. Hadde førsteårsservice på Leafen nettopp, hos AutoXL i Skien. 2600 kr. Fortsatt mye penger for å ta batteridiagnostikk, riste i dekkene og fylle spylervæske da. Men tross alt mye billigere enn service på fossilet. For øvrig veldig happy med at batteriet var i meget god stand, tross at jeg må lade til 100% hver morgen i vinterhalvåret (bruker timer, så den står aldri mer enn en times tid fulladet).
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Zero-talent

Mitt lokale verksted ville for øvrig ikke ta i Leafen. "Sånne strømgreier kan ikke vi noe med" var det korte svaret derfra.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Sitat fra: Zero-talent på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:53
Mitt lokale verksted ville for øvrig ikke ta i Leafen. "Sånne strømgreier kan ikke vi noe med" var det korte svaret derfra.

Akkuat motsatt av svaret jeg fikk: "Den har vil aldri vært borti, men vi vil gjerne prøve..."

Resultatet var to personer som gikk over bilen som en eukontroll med mye småsnakking og ekstra kikking. Hjuloppheng, bremser og sånt er helt vanlig Nissan og ikke noe hokuspokus. Var med inn og pekte og forklarte så godt jeg kunne angående det elektriske. Total kostnad ble 350,- for 45 minutter pluss en 100-lapp i pollenfilter jeg byttet selv. Feilkoder leser jeg av med LeafSpy, batterirapport ser jeg ikke noe behov for.

Bremsene var helt fine, ingen behov for noen oppsmøring.
Bremsevæsken var også veldig grei, ikke noe behov for å bytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA