Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av takktakk, onsdag 10. juli 2013, klokken 15:53

« forrige - neste »

Griffel

#285
Sitat fra: jalias på onsdag 28. august 2013, klokken 09:46
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. august 2013, klokken 09:27
Det er kanske for å gjøre det enklere for bruker å tenke (Husk at bakgrunnen er USA, og der er 3 fas tilnærmet ukjent i privat sammenheng).

Lading enfas: Effekt = Strøm ganger spenning.  (ampere x volt)
Lading trefas: Effekt = Strøm ganger (fase)spenning ganger 3. (ampere x volt(fase) x 3)

Enklere enn i Europa hvor: Effekt = Strøm ganger (fase-fase)spenning ganger roten av 3
Svaret blir det samme.


Ikke for å pirke, men 3-fase lading (effekt) blir: Strøm #Spenning#1,73 (som er kvadratroten av 3)
Beklager, men jeg antok at alle forsto at når jeg skrev roten av 3 mente kvadratroten av 3, men det finnes jo uendelig mange røtter.
(forøvrig er kvadratroten av 3 ikke 1,73 men 1,73 er nær nok for alle praktiske formål).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#286
Det er forskjellig spenning mellom to faseledere (L-L) og mellom  faseleder og nøytral (L-N). L-L-spenningen er roten av 3 større enn L-N-spenningen.

Trefaseeffekten er lik strøm *  L-L-spenning * roten av 3.

I TN-nett tar man ut enfase mellom fase og nøytral. Siden L-L-spenning er lik roten av 3 ganger L-N-spenning så kan trefaseeffekten i et TN-nett også skrives som strøm * L-N-spenning * roten av 3 * roten av 3, eller alså bare strøm * L-N-spenning * 3. For eksempel 16 A * 230 V * 3 = 11 kW.

I IT-nett tar man ut enfase mellom to ledere og bruker ikke L-N-spenningen, så da regner man ikke slik. I et slikt nett er trefase-effekten lik strøm * L-L-spenning * roten av 3. For eksempel 16 A * 230 V * roten av 3 = 6,4 kW.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på onsdag 28. august 2013, klokken 12:30
Det er forskjellig spenning mellom to faseledere (L-L) og mellom  faseleder og nøytral (L-N). L-L-spenningen er roten av 3 større enn L-N-spenningen.

Og for å gjenta hva denne diskusjonen starte med: Tesla viser på sitt ladedisplay spenning mellom faseleder og nøytral (L-N).

Følgelig når en skal tolke lading basert på Teslas visning av strøm og spenning:
Sitat fra: eledille på onsdag 28. august 2013, klokken 12:30
Tre fase: strøm * L-N-spenning * 3. For eksempel 16 A * 230 V * 3 = 11 kW.
Og for enfase: strøm*spennig For eksempel 16 A * 230 V = 3,6kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stor66

For å forsøke å skaffe meg oversikt over lademuligheter utenom DC-hurtigladere (CHaDeMo og Tesla Supercharger) og hvordan man lader har jeg nå trålet de trådene jeg har funnet her, samt den informasjonen jeg har funnet lenker til.

Tesla model S leveres med en ladekabel Type2 <-> MobileConnector (MC) samt to adaptere: Shuko og Blå 3-pin IEC60309. Man kan få med en rød 5-pin også.

Utover dette kan man kjøpe en Type2 <-> Type2 kabel for å koble seg til flere hurtigladere.

Såvidt jeg skjønner gir det disse mulighetene (ser bort fra SC):


Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkW (P=U*I)
Single Shuko N.A.123013
2,99
Single 3-pin IEC 60309 Blå123016
3,68
Single 3-pin IEC 60309 Blå123032
7,36
Single 5-pin IEC 60309 Rød340016
6,4
Single 5-pin IEC 60309 Rød340032
12,8
Single Type2N.A.340032
12,8
Double Type2N.A.340032
25,6

Er dette riktig oppfattet?

Er den eneste gangen man har glede av dobbeltlader når du kommer til en ladestasjon med Type2 og tilstrekkelig strøm?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Griffel

#289
Rettelser med rødt:
Sitat fra: stor66 på onsdag 28. august 2013, klokken 13:43
For å forsøke å skaffe meg oversikt over lademuligheter utenom DC-hurtigladere (CHaDeMo og Tesla Supercharger) og hvordan man lader har jeg nå trålet de trådene jeg har funnet her, samt den informasjonen jeg har funnet lenker til.

Tesla model S leveres med en ladekabel Type2 <-> MobileConnector (MC) samt to adaptere: Shuko og Blå 3-pin IEC60309. Man kan få med en rød 5-pin også.

Utover dette kan man kjøpe en Type2 <-> Type2 kabel for å koble seg til flere hurtigladere.

Såvidt jeg skjønner gir det disse mulighetene (ser bort fra SC):


Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkW (P=U*I)
Single Shuko N.A.123013
2,99
Single 3-pin IEC 60309 Blå123016
3,68
Single 3-pin IEC 60309 Blå123032
7,36
Single 5-pin IEC 60309 Rød340016
6,411
Single 5-pin IEC 60309 Rød340032
12,8
Single Type2N.A.340032
12,811
Double Type2N.A.340032
25,622

Er dette riktig oppfattet?

Er den eneste gangen man har glede av dobbeltlader når du kommer til en ladestasjon med Type2 og tilstrekkelig strøm?
Husk også det en benytter er nominelle verdier 230V betyr sån ca.  220-240V slik at tall som 2,99 etc. blir litt for nøyaktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

blokhus

Hvorfor lager folk stadig nye poster, tråder og spørsmål til dette med lading og lager sine egne tabeller? Alt dette er jo beskrevet i vedlegget i den første posten her, og er offisiell info fra Tesla. Dette bidrar jo bare til at disse trådene er umulig å følge.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

JohanH

Sitat fra: stor66 på onsdag 28. august 2013, klokken 13:43
For å forsøke å skaffe meg oversikt over lademuligheter utenom DC-hurtigladere (CHaDeMo og Tesla Supercharger) og hvordan man lader har jeg nå trålet de trådene jeg har funnet her, samt den informasjonen jeg har funnet lenker til.

Tesla model S leveres med en ladekabel Type2 <-> MobileConnector (MC) samt to adaptere: Shuko og Blå 3-pin IEC60309. Man kan få med en rød 5-pin også.

Utover dette kan man kjøpe en Type2 <-> Type2 kabel for å koble seg til flere hurtigladere.

Såvidt jeg skjønner gir det disse mulighetene (ser bort fra SC):


Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkW (P=U*I)
Single Shuko N.A.123013
2,99
Single 3-pin IEC 60309 Blå123016
3,68
Single 3-pin IEC 60309 Blå123032
7,36
Single 5-pin IEC 60309 Rød340016
6,4
Single 5-pin IEC 60309 Rød340032
12,8
Single Type2N.A.340032
12,8
Double Type2N.A.340032
25,6

Er dette riktig oppfattet?

Er den eneste gangen man har glede av dobbeltlader når du kommer til en ladestasjon med Type2 og tilstrekkelig strøm?

Som Griffel påpekt i sin redigering så vil altså Singellader sette begrensningen til 11kW selv om det i teorien er tilgjengelig mer enn det på en rød 400V 32A kontakt samt på en type 2 ladestasjon med slik effekt tilgjengelig. Du har også glemt en rad i din tabell, nemlig Double (dobbeltlader) på type 2 stasjon som leverer over 11kW men mindre enn 22kW, f. eks. 3-fase 400V 24A som da vil gi 16,6 kW med dobbeltladeren, men blir begrenset til 11kW med enkeltladeren. I praksis vil nok slike stasjoner være uvanlige i hvert fall i Norge.

Enkelt forklart så begrenses alltid ladefarten av noe, enten det er 1) hva opplegget kan levere 2) Mobile connectorns øvre grense (11kW) eller ved kobling direkte med type 2 kabel fra EVSE enten hva 3) opplegget til EVSEn kan levere alternativt 4) om man har enkelt (11kW) eller dobbeltlader (22kW).

stor66

Sitat fra: blokhus på onsdag 28. august 2013, klokken 14:10
Hvorfor lager folk stadig nye poster, tråder og spørsmål til dette med lading og lager sine egne tabeller? Alt dette er jo beskrevet i vedlegget i den første posten her, og er offisiell info fra Tesla. Dette bidrar jo bare til at disse trådene er umulig å følge.
Det er mulig at dette er helt krystallklart for alle andre enn meg. Vedlegget i begynnelsen av denne tråden sier meg litt, men det er masse annen informasjon rundt om i diverse tråder her som bidrar til min forvirring. Jeg forsøkte å oppsummere noe av informasjonen som finnes.

Oppdatert tabell:

Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkWkm/h
Single Shuko N.A.123013
3,1
16
Single 3-pin IEC 60309 Blå123016
3,7
20
Single 3-pin IEC 60309 Blå123032
7,5
38
Single 5-pin IEC 60309 Rød340016
11
56
Single Type2N.A.340032
11
56
Double Type2N.A.340032
22
110

Sitat fra: JohanH på onsdag 28. august 2013, klokken 14:14
Som Griffel påpekt i sin redigering så vil altså Singellader sette begrensningen til 11kW selv om det i teorien er tilgjengelig mer enn det på en rød 400V 32A kontakt samt på en type 2 ladestasjon med slik effekt tilgjengelig. Du har også glemt en rad i din tabell, nemlig Double (dobbeltlader) på type 2 stasjon som leverer over 11kW men mindre enn 22kW, f. eks. 3-fase 400V 24A som da vil gi 16,6 kW med dobbeltladeren, men blir begrenset til 11kW med enkeltladeren. I praksis vil nok slike stasjoner være uvanlige i hvert fall i Norge.

Er tabellen forenklet for mye om jeg utelater sånne spesialtilfeller?

Har en nytte av dobbeltlader i andre tilfelle enn med en Type2 kontakt og 2x32A uttak?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

JohanH

Man har nytte av dobbeltlader i alle opplegg som kan levere vekselstrøm over 11kW, opp till 22kW. For å ha nytte av dobbeltladeren må man koble seg direkte til opplegget med en Type 2 kabel, fordi Mobile Connectorn uansett ikke håndterer mer enn 11 kW. Det er den enkleste måten å tenke på det.

jkirkebo

Sitat fra: stor66 på onsdag 28. august 2013, klokken 15:04
Har en nytte av dobbeltlader i andre tilfelle enn med en Type2 kontakt og 2x32A uttak?

Ja, du kan benytte røde 32A 400V plugger om du har med deg din egen 3.parts EVSE. F.eks den fra crOhm. Altså i praksis en mobil Mode 3 Type 2 ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Litt mer forenklet/avrundet:


Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkWkm/h
Single Shuko N.A.123013
3
15
Single 3-pin CEE 16A Blå123016
3,7
20
Single 3-pin CEE 32A Blå123032
7,4
35
Single 5-pin CEE 16A Rød340016
11
50
Single Type-2N.A.340016
11
50
Double Type-2N.A.340032
22
100


Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2013, klokken 15:50
Sitat fra: stor66 på onsdag 28. august 2013, klokken 15:04
Har en nytte av dobbeltlader i andre tilfelle enn med en Type2 kontakt og 2x32A uttak?

Ja, du kan benytte røde 32A 400V plugger om du har med deg din egen 3.parts EVSE. F.eks den fra crOhm. Altså i praksis en mobil Mode 3 Type 2 ladestasjon.

Elbil hjelpens ser slik ut: http://www.ratio.nl/files/31325.pdf
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

teslaz

Sitat fra: flux på onsdag 28. august 2013, klokken 16:07
Litt mer forenklet/avrundet:


Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkWkm/h
Single Shuko N.A.123013
3
15
Single 3-pin CEE 16A Blå123016
3,7
20
Single 3-pin CEE 32A Blå123032
7,4
35
Single 5-pin CEE 16A Rød340016
11
50
Single Type-2N.A.340016
11
50
Double Type-2N.A.340032
22
100

++1
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

TS

Sitat fra: flux på onsdag 28. august 2013, klokken 16:07
Litt mer forenklet/avrundet:


Lader VeggpluggFargeFaserSpenning AkWkm/h
Single Shuko N.A.123013
3
15
Single 3-pin CEE 16A Blå123016
3,7
20
Single 3-pin CEE 32A Blå123032
7,4
35
Single 5-pin CEE 16A Rød340016
11
50
Single Type-2N.A.340016
11
50
Double Type-2N.A.340032
22
100

Tusen takk  :D
Akkurat en slik oversikt som jeg forventet at produsenten ville lage. Den erstatter/oppsummerer  hele tråden for min del.

Kan du være så snill å begynne hos TM ?

Ps. Hadde tøft med linker til datablad eller bilder av kontaktene i typebetegnelsen..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

eledille

Sitat fra: JohanH på onsdag 28. august 2013, klokken 15:09
Man har nytte av dobbeltlader i alle opplegg som kan levere vekselstrøm over 11kW, opp till 22kW. For å ha nytte av dobbeltladeren må man koble seg direkte til opplegget med en Type 2 kabel, fordi Mobile Connectorn uansett ikke håndterer mer enn 11 kW. Det er den enkleste måten å tenke på det.

Må rette deg litt - her er det ikke helt trivielt å få alle detaljer rett på første forsøk (eller femtende, for den saks skyld):

Man har nytte av dobbeltlader i alle Mode 3 Type 2 opplegg som kan levere vekselstrøm over 11 kW. Punktum. Du får nemlig 22 kW ut av en 43 kW lader også, men selvsagt bare om du har dobbeltlader. Jeg mener dette gjelder de fleste av combo-stasjonene også, tror de har mulighet til å levere 43 kW AC i tillegg til enda kraftigere DC.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA