Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeporten på EU Model S (med bilde)

Startet av JohanH, mandag 01. juli 2013, klokken 09:58

« forrige - neste »

JohanH

Sån her ser den altså ut!
(Credits til doug på TMC som tok fotot av altså en EU modell på Refuel rally i USA)


Jimpec

Hadde ikke trodd jeg skulle føle glede over å se en avansert stikkontakt. Men jeg gjør det! Ett skritt nærmere.

TAKK!
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

JohanH

Så vet vi også nå at det er produsert i hvert fall en EU bil (sannsynligvis, eller så er det en US modell med EU ladeport for testing).

Epleskreller

Sitat fra: Jimpec på mandag 01. juli 2013, klokken 10:06
Hadde ikke trodd jeg skulle føle glede over å se en avansert stikkontakt. Men jeg gjør det! Ett skritt nærmere.

TAKK!

Samme her!  ;D
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ArneS

Wow, innovasjon på høyt plan. En plugg som kan lade både 120 kW DC og 22 kW AC, og alt dette i en Type 2 plugg! Well done Tesla
P85+ Signature (solgt)
P85DL

JohanH

Sitat fra: ArneS på mandag 01. juli 2013, klokken 10:29
Wow, innovasjon på høyt plan. En plugg som kan lade både 120 kW DC og 22 kW AC, og alt dette i en Type 2 plugg! Well done Tesla

Håper virkelig at de kommer opp i 120kW på denne porten også, ellers ville det vært litt tragisk.

petersv

Sitat fra: ArneS på mandag 01. juli 2013, klokken 10:29
Wow, innovasjon på høyt plan. En plugg som kan lade både 120 kW DC og 22 kW AC, og alt dette i en Type 2 plugg! Well done Tesla

Hmm.. DC makskapasitet for lading er vel enda ikke spesifisert i standarden for VDE-AR-E 2623-2-2? Vi får håpe på 120kW.

JohanH

Det er jo ingenting i veien for å lage dypere hull på bilsiden. Sån at en standard typ 2 kabel passer, men så kan pluggen på Superchargern ha lengre stift som går i den "ekstra dype" Tesla kontakten. Dette gir mer kontaktflate. Kabeln fra Superchargern kan jo også fint være mye tyckere enn en standard type 2 kabel (dimensionert for typisk 22kW AC).

ArneS

Sitat fra: petersv på mandag 01. juli 2013, klokken 10:47
Sitat fra: ArneS på mandag 01. juli 2013, klokken 10:29
Wow, innovasjon på høyt plan. En plugg som kan lade både 120 kW DC og 22 kW AC, og alt dette i en Type 2 plugg! Well done Tesla

Hmm.. DC makskapasitet for lading er vel enda ikke spesifisert i standarden for VDE-AR-E 2623-2-2? Vi får håpe på 120kW.

Tror de har løst dette med å bruke standard Type 2 (ref standard) for AC lading og at de 2 AC pinnene til høyre i bilde er forlenget noe for å kunne dra ut 120 kW DC. Ja, får bare håpe de har fått CE godkjenning for dette.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

petersv

#10
Ringte Tesla igjen, og de sa, igjen, at man ikke kan dra nytte at AC 32A uten HPWC. Jeg spurte da om Type 2 med 32A ville gå, og det sa de ja til.

Så spørsmålet er vel hvor mange Type 2 ladestasjoner som vil bli bygget ut (før SC er på plass.)

Jeg kunne forresten ikke endre konfig. pga. at det var på veil inn i produksjon.

gbzdoc

Er ikke helt overbevist. Hvordan skal de klare å dytte 120 KW gjennom en tilsynelatende normal Type 2 kontakt, uten de to ekstra DC pinnene som er på Combo lontakten?

Standard Type 2 tåler vel maks 63A?

JohanH

Sitat fra: petersv på mandag 01. juli 2013, klokken 11:35
Ringte Tesla igjen, og de sa, igjen, at man ikke kan dra nytte at DC 32A uten HPWC. Jeg spurte da om Type 2 med 32A ville gå, og det sa de ja til.

Så spørsmålet er vel hvor mange Type 2 ladestasjoner som vil bli bygget ut (før SC er på plass.)

Jeg kunne forresten ikke endre konfig. pga. at det var på veil inn i produksjon.

Du mener AC 32A? Det kan du i en fase  med UMC. Spørsmålet er jo om 32A/400V i 3 faser (TN) vill gi 22kW via en type 2 kabel. UMCn klarer vel maks 10 eller 11 kW.

Jimpec

Vil det komme en egen HPWC beregnet for Europa med Type 2 kobling på?
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

JohanH

Sitat fra: Jimpec på mandag 01. juli 2013, klokken 11:53
Vil det komme en egen HPWC beregnet for Europa med Type 2 kobling på?

Enten det eller så formidler/forhandler Tesla en annen produsent, f. eks. Mennekes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA