Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fase transformatorer 230v-400v

Startet av tk74, tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: ElOle på torsdag 31. oktober 2013, klokken 23:56

Hei folkens.
Jeg kan få denne trafoen av en kompis hvis jeg kan bruke den. Den har 400V rød hann og 230V blå hun plugg.
Med min begrensede EL kunskap virker denne å være nettopp det jeg trenger.
Hva mener dere?

Ole
Om jeg forstår typeskiltet rett står det Dyn, altså delta på primærside (400V) og stjerne på sekundærsiden (230V), isåfall kan den ikke brukes.
Hvor mange pinner er det på den røde og den blå kontakten?

Det er jo en 7kVA transformator så fordelen sammenlignet med en fase 32A om den kunne brukes er begrenset til at en kan lade med 3 fas 20A der en ikke får lov til enfas 32A. (Når det en gang kommer)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElOle

Sitat fra: ebbrey på fredag 01. november 2013, klokken 00:17
Hvis jeg ikke tar helt feil her vil den gi ca 6 kw lading med umc og rød adapter.


Det er det jeg også tenker men man kan jo ikke vite. For alt jeg vet må kvadrat roten av et eller annet vær i fase eller noe sånn....... :-) (Når de elektro gutta begynner med teorien sin faller jeg litt av...)

Takk for svar
Ole

ElOle


[/quote]
Om jeg forstår typeskiltet rett står det Dyn, altså delta på primærside og stjerne på sekundærsiden, isåfall kan den ikke brukes.
Hvor mange pinner er det på den røde og den blå kontakten?
[/quote]

Jeg telte ikke antall pinner. Det må jeg få sjekket opp.

Takk for hjelpen.

Ole

Griffel

#63
Der bør stå dYN (evt. YNd) altså liten d og stor Y (tallet spiller ingen rolle i dette tilfellet). Så jeg er for alle praktiske formål sikker på at den ikke kan brukes. Pinnetellinge er for å øke fra 100% til110%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElOle

Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 00:59
Der bør stå dYN (evt. YNd) altså liten d og stor Y (tallet spiller ingen rolle i dette tilfellet). Så jeg er for alle praktiske formål sikker på at den ikke kan brukes. Pinnetellinge er for å øke fra 100% til110%.

Jeg skrev feil i går. Trafoen har rød 400V Hann 5 pinner og Blå 230V Hun 4 hull.
Det jeg ønsker å gjøre er altså å sette på en blå han på input og en rød hun på output.

Jeg ringte leverandøren av trafoen og spurte om dette lot seg gjøre og fikk som svar at det ikke var noe problem. Jeg er forvirret. Jeg hadde i det minste ventet at jeg måtte laske om stjerne/delta på begge spolene slik som vi gjør på EL motorer når man kopler om fra 230V til 400V

Hvis jeg kopler opp trafoen med 230 på input. Hva vil jeg da få på output hvis dette ikke går Griffel. Hva vil jeg da måle mellom L1 L2 L3, Ingenting?

Takk for tolmodigheten.

Ole

Ole

Griffel

Sitat fra: ElOle på fredag 01. november 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 00:59
Der bør stå dYN (evt. YNd) altså liten d og stor Y (tallet spiller ingen rolle i dette tilfellet). Så jeg er for alle praktiske formål sikker på at den ikke kan brukes. Pinnetellinge er for å øke fra 100% til110%.

Jeg skrev feil i går. Trafoen har rød 400V Hann 5 pinner og Blå 230V Hun 4 hull.
Det jeg ønsker å gjøre er altså å sette på en blå han på input og en rød hun på output.

Jeg ringte leverandøren av trafoen og spurte om dette lot seg gjøre og fikk som svar at det ikke var noe problem. Jeg er forvirret. Jeg hadde i det minste ventet at jeg måtte laske om stjerne/delta på begge spolene slik som vi gjør på EL motorer når man kopler om fra 230V til 400V

Hvis jeg kopler opp trafoen med 230 på input. Hva vil jeg da få på output hvis dette ikke går Griffel. Hva vil jeg da måle mellom L1 L2 L3, Ingenting?

Takk for tolmodigheten.

Ole

Ole
På utgangen L1,L2 og L3 vil du få 400V spørsmålet er egentlig om N er tilgjengelig. Mellom L1 og N skal du måle 230V og det samme mellom L2 og N, og mellom L3 og N.

Etter min oppfatning betyr Dyn at N finnes på 230V siden men ikke på 400V siden, og Tesla trenger N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElOle

Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 15:35
Sitat fra: ElOle på fredag 01. november 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Griffel på fredag 01. november 2013, klokken 00:59
Der bør stå dYN (evt. YNd) altså liten d og stor Y (tallet spiller ingen rolle i dette tilfellet). Så jeg er for alle praktiske formål sikker på at den ikke kan brukes. Pinnetellinge er for å øke fra 100% til110%.

Jeg skrev feil i går. Trafoen har rød 400V Hann 5 pinner og Blå 230V Hun 4 hull.
Det jeg ønsker å gjøre er altså å sette på en blå han på input og en rød hun på output.

Jeg ringte leverandøren av trafoen og spurte om dette lot seg gjøre og fikk som svar at det ikke var noe problem. Jeg er forvirret. Jeg hadde i det minste ventet at jeg måtte laske om stjerne/delta på begge spolene slik som vi gjør på EL motorer når man kopler om fra 230V til 400V

Hvis jeg kopler opp trafoen med 230 på input. Hva vil jeg da få på output hvis dette ikke går Griffel. Hva vil jeg da måle mellom L1 L2 L3, Ingenting?

Takk for tolmodigheten.

Ole

Ole
På utgangen L1,L2 og L3 vil du få 400V spørsmålet er egentlig om N er tilgjengelig. Mellom L1 og N skal du måle 230V og det samme mellom L2 og N, og mellom L3 og N.

Etter min oppfatning betyr Dyn at N finnes på 230V siden men ikke på 400V siden, og Tesla trenger N.


Hei, Takk for svar.

Jeg venter eletrikker når som helst. Han skal instalere 230V 32A trefas. Når det er gjort så skal jeg teste og se om trafoen er brukende.

Takk for hjelpen.

Ole

larsleik

Spørsmål om RCCB kombivern til 230-400V 12,5KVA trafo.

Tilførselen er sikret med 32 Amp. til trafo. Trekker kabel ut til garasjen hvor jeg tenker å montere en ladeboks (Salto/Slimbox) for å ha et permanent opplegg på 11kWh. 

Er det noen grunn til å montere kombivern , utover å beskytte trafoen til 15.000, fra f.eks lynnedslag, på sekundærsiden (400V)? Salto forsøker å selge med et overlastvern til 2500+mva med argumentasjon om at dette er "belastningstestet". Et hvilket som helst annet kombivern på 32Amp 400V vil vel gjøre samme nytten?

Lars

P85, 19" standard + Vossen CV4,  Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

tsladaytrader

Jeg har surret rundt en del med dette selv med tanke på jordfeilvern etc på 400v siden hvis man velger trafo.

Det jeg har kommet frem til foreløpig er at salto sitt jordfeilvern har noe for seg.
Hvis det kan forhindre en brann så er det gullverdt. Men er vel omtrent sånn at det må slå ned lyn i bilen som går videre inn i trafo etc for at du skal få nytte av vernet, eller at bilen skal være grovt skadet / kortslutning på gang i bilen etc.

Det som skiller Salto sitt jordfeilvern fra vanlige jordfeilvern salto = RCCB-B
Det er at vanlige jordfeilvern kun slår ut på AC vekselstrøm, mens Salto sitt slår ut på pulserende DC likestrøm også. Og med tanke på at batteriet er en enorm kilde til DC likestrøm, så synes jeg det høres fornuftig ut.

Jeg kommer nok til å gå for en trafo løsning med RCCB-B vern på 400v siden, og min motivasjon for det blir optimal brannsikring ved ev. lynnedslag i bil/kortslutning etc.

Men! Jeg synes salto sitt vern virket veldig dyrt ut, jeg har iallefall ikke tillit til at utsalgssprisen deres er i nærheten av innkjøpsprisen. Kunne godt betalt kr 2500,- om de hadde kjøpt det inn for 1500-2000,- Men om de betaler 500-600 for det så blir det en kamel jeg har vanskelig for å svelge, for ikke å prate om at ABL SURSUM ikke slår meg som top of the line elektrokomponenter heller.

Jeg ringte iallefall Eaton Electric i Norge og spurte om de hadde jordfeilvern med tilsvarende egenskaper. Han kunne fortelle meg at det kommer i løpet av 1-2 måneder, og da blir det B og B+ etc med tidsforsinkelse osv. materiell som burde være optimalt for bruk til elbillading. (B en står for at den tar likestrøm etc).

Jeg spurte også hva sånt skulle koste, og han sa det er veldig usansynlig at dette vil koste noe mer enn 10% mer enn vanlige jordfeilbrytere de selger. (som igjen lå på mellom 300-800 for en del produkter de har.


Dette får meg til å tenke at RCCB-B burde koste ca 1000,- maks kr 1500,-
Og da gidder ikke jeg å betale kr 2500+mva for salto sitt, når jeg kan få en mer annerkjent leverandør sitt for under halve prisen.

larsleik

Tsladaytrader
Takk for utfyllende forklaring. Mistenkte også vernet fra Salto for å være sterkt overpriset. Har Moller XComfort (nå Eaton) installert rund baut i huset og det er topp kvalitet.

Overlastvernet kan vel monteres utenfor trafoen på sekundærsiden i et lite sikringsskap, f.eks ved siden av laderen i garasjen? 

Er det andre leverandører som kan ha noe? ABB kanskje. Jeg kan sjekke opp med Ahlsell hva de evt har liggende på lager i Drammen. Må ha dette på plass før bilen kommer 1. uke i desember.

P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Griffel

#70
Det er ikke tilstrekklig med et kombiværn på primærsiden av Transf.
Værn på primærside vil ikke oppdage jordfeil på sekundær side.

Slimbox/Saltoboks og andre ladestasjoner av slik type har ikke nødvendigvis et slik værn innebygget, dermed må kanskje et ekstra skap med værn monteres på transf. Dersom denne prisen er for et skap med værn ferdig montert er den kanskje ikke så urimelig.

Det er korrekt at for 3-fas er RCCB type B det riktige valget i forbindelse med batterilader, så dersom i ladestasjonen fra Salto evt. Slimboks ikke er innebygd er det behov for et slik "påbygg".

For de med 400V TN offentlig anlegg gjelder det samme. Lader og batterier i bilen er de samme enten du er tilkoblet et offentlig 400V TN nett, eller ditt tilsvarende private 400V TN nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

larsleik

Prisen er for vernet. Skap og montering kommer i tillegg.


P85, 19", Grå metallic, Sort Napa, Karbon, Tech, Lyd, Lys, Luft, Pano ++ VIN 18666
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

tsladaytrader

vernet er ikke innebygd i saltoboks, og kan heller ikke bygges inn da det ikke er plass til det. som lars sier, så er prisen kun for vernet.

Jeg tenker i retningen av denne http://www.elektroimportoren.no/fordelingskap-10-moduler-ip55/1724532/Product.html?Event=pathlist

3 moduler til av/på hovedbryter og 4 moduler til rccb-b så 7 av 10 moduler blir brukt til det. og så festes denne til trafo på best mulig vis.

larsleik

Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

larsleik

Sitat fra: tsladaytrader på lørdag 02. november 2013, klokken 14:31

Jeg ringte iallefall Eaton Electric i Norge og spurte om de hadde jordfeilvern med tilsvarende egenskaper. Han kunne fortelle meg at det kommer i løpet av 1-2 måneder, og da blir det B og B+ etc med tidsforsinkelse osv. materiell som burde være optimalt for bruk til elbillading. (B en står for at den tar likestrøm etc).

Jeg spurte også hva sånt skulle koste, og han sa det er veldig usansynlig at dette vil koste noe mer enn 10% mer enn vanlige jordfeilbrytere de selger. (som igjen lå på mellom 300-800 for en del produkter de har.


Denne fra Eaton kan vel brukes?

PKPM3-32/3/C/003-G/A
Ik max : 10kA
Utløsergrense : 30mA / 100mA
Støtstrømssikker : 250A/(3kA) (8/20)
Un : 400V*, 50/60Hz pulsstrømsikker

http://www.moeller.no/ProdKat/PDF/Out/A41603110.pdf

Tilsvarende i B (finnes ikke i 32Amp enda) har følgende spec':
Ik max : 10kA
Utløsergrense : 30mA / 100mA
Støtstrømssikker : 250A (8/20)
Un : 400V*, 50/60Hz pulsstrømsikker

Er kun en liten forskjell i Spec på støtstrømsikkerhet (som jeg ikke vet hva er).

Hilsen
Lars
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA