Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fase transformatorer 230v-400v

Startet av tk74, tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: prophan på tirsdag 08. oktober 2013, klokken 12:05
Hei!
Må innrømme at jeg har null peil på strøm. Men har nå overtatt et hus der forrige eier hadde fått montert strøm for sveising.
Det er en svær kontakt der det står 80A ~ H 500V type FK 80/3E. Kan denne kontakten brukes til å lade bilen, og hva kan jeg eventuelt forvente av km pr ladetime? Jeg trenger sikkert også overganger, noen som har tips?
Finn heller ut hva den er sikret med. Få en elektrikker til å bytte ut kontakten med noe du kan bruke uten overgang.
32A Blå enfas om du har 230V eller 16A rød for 400V 3 fas +N.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

prophan

Takk, Griffil, for svar.
Vi skal ha en Leaf og Model s i garasjen. Jeg tror det er nok strøm til Leaf, den har klart seg med den standard bærbare laderen i snart 2 år, sålenge det er en vanlig 16 amp kontakt så er jeg fornøyd. Mer usikker på koblingene til model s.
Vedlegger noen bilder.
Første bilde er sikringsskapet i garasjen.
Deretter er det store stikket.
Deretter bilde av sikring nr 7, som det store stikket er koblet mot. Tror det står 63 amp. sikring. Kan jeg bruke denne til å lade med dobbellader for Model S?

Det er også et blått stikk, usikker på hvor mange amp sikring den var koblet mot, men jeg kan bruke det blåe stikket hvis ikke den store lar seg gjøre noe med, men hadde vært fint å få utnyttet dobbelladeren.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Lille Lance

#47
3x63A @230V er ikke gærnt ... i utgangspunktet kan du sikkert få lagt opp en 1-fas 32A kurs.

Det store stikket er ubrukelig, men kanskje kabelen kan brukes. Er du heldig så har kabelen stort nok tverrsnitt til 32A, må være 10mm2 eller kanskje 6mm2 også gå. Isåfall tar man bort gammel stikk og setter opp en ny blå. Sjekk mer trikk'ern, safety first!  :)

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

prophan

hmm..Fant nå en tråd der det stod litt om ladehastighet. Raskeste ladehastighet på privat nett var vel med rødt stikk, 3 fase?Hvis du sier det er 3 fase, er det ikke bedre å få montert det røde stikket?
Er litt usikker på om det er 400v eller 230v, på de fleste sikringen står det et tall på 380, er dette 400v rundet opp :) ... men selve strømmåleren står det 3x230v måler...
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

eledille

#49
Fargen utgjør dessverre ingen forskjell :)

Du får rødt stikk bare dersom du har 400 V, og blått bare dersom du har 230 V. Vil du ha 400 V ut av 230 V så må du ha en trafo. Det er verdien på måleren som gjelder, så du har 230 V trefase.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#50
De verdiene som står på sikringer og stikkontakten, er hva de tåler (grenser) det er derfor helt vanlig at sikringer er merket 380V eller 400V selv om de er benyttet i et 230V anlegg. Det samme med stikkontakter, derfor betyr 80A 500V det maksimale den er godkjent for, så det er ikke noe unormalt i at den er sikret 63A i et 230V anlegg.

Men siden du da har en 63 A kurs 3 faser, en Leaf og Tesla er det jo ganske fornuftig å få montert et en fase ladepunkt for hver av disse bilene på denne kursen. Siden disse ladepunktene ikke er stikkontakter men innretninger som begrenser strømtrekket til 32A, skal det ikke være nødvendig å endre sikringen.
En annen mulighet er å få montert en liten underfordeling med jordfeilautometer og sette opp en 32A blå for Tesla og avhengig av lader i Leaf Blå 16A eler ladestasjon.

Men altså skal du ha glede av dobbeltladeren må du investere i en transformator.

For eksempel denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg122117.html#msg122117
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#51
Griffel: Regner med at du mente "skal du ha glede av dobbeltladeren hjemme må du investere i transformator". :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på torsdag 10. oktober 2013, klokken 19:28
Griffel: Regner med at du mente "skal du ha glede av dobbeltladeren hjemme må du investere i transformator". :)
Det var akkurat det jeg mente. :)

Jeg har nevent så mange ganger at det er på langtur at dobbeltlader og hurtiglading virkelig er nyttig, og at transf. i heimen er for de få med spesielle behov, at jeg antok det var kjent. Men her var utgangs punktet:

Sitat fra: prophan på torsdag 10. oktober 2013, klokken 11:12
men hadde vært fint å få utnyttet dobbelladeren.

I tillegg til at det her faktisk finnes en 3x63A kurs som ikke er ibruk.

Så for en gangs skyld,skrev jeg ikke den vanlig påminnelsen om at det er kjøremønstert som bestemmer ladebehov, og ikke batteristørrelsen. Dessuten heller ikke den den om at har en et stort batteri er behovet for hurtiglading hjemme mindre enn om en har et lite batteri.

Stor batteripakke legger jo til rette for lengere turer så, så på tur er det klart en fordel med dobbeltlader, og SC.

Da fikk jeg vel med det meste denne gangen også? ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

prophan

Hei!
Takk for alle svar, utrolig fint at det er mange gode innspill. Da blir det nok en blå 1 fase 32A stikk i garasjen som blir forespurt montert av elektriker her i garasjen :)
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 10. oktober 2013, klokken 17:44
Men altså skal du ha glede av dobbeltladeren må du investere i en transformator.

I dette tilfellet kan det godt hende han kunne ladet med 63A enfase via en fast ladestasjon. Med min ikke-monterte dobbeltlader og 5.6 software kan jeg, om UMC ikke er koblet til, velge ladestrøm helt opp til 48A. Det betyr at med dobbeltlader montert går sannsynligvis 70A greit og kanskje 96A med HPWC om denne støtter dette (må da ha Teslas utgave av Type 2 kontakten med forsterkede pinner).

63A*230V=14,5kW. Fulladet på 6 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:41
63A*230V=14,5kW. Fulladet på 6 timer.
Det er ikke utenklig, men det gjenstår å se om HPWCen er slik designet.

Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 10:38
Sitat fra: Griffel på torsdag 19. september 2013, klokken 09:34
Siden single-laderen er 400V-16A 11kW og 230V enfas 32 A 7,5kW er det ikke utenklig at disse verdier dobles med dobbet lader og High Power Wall Conector. altså ca.15kW på enfase 230V om dette tillates av nettleverandøren, eller bør anbefales er en annen sak.
Gjør de samme trikset med sin Norske versjon av Teslas egen HPWC som de gjorde med kladden sin, blir det som jeg skriver. En annen ting er som sagt at om jeg var installatør ville jeg anbefale transf. løsningen, og i et hvertfall sørge for skriftlig godkjenning fra netteier før jeg la opp en 63A enfaskurs til en garasje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BjørnP85

Jeg tok kontakt med Sønnico - informerte om innholdet i sikringsskapet og sendte foto til de.  Fikk svar i løpet av dagen med de alternativer som var mulige.  Jeg regner med å ende opp på 16A en fase. Det har sammenheng med at jeg i snitt vil ha kjørelengde pr. dag på 50 - 70 km. Det vil si at jeg plugger inn kl. 20 og tar ut bilen kl. 08.  Da har jeg ladet 180 km.  Alternativene jeg fikk var lading på fra 24 timer til 8,5 timer. Kommer ladeangsten må jeg investere i transformator - ganske kostbart - kr. 29.000,-. Rimeligste løsning rett i overkant av kr. 9.000,-.
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

ElOle


Sitat fra: TeslaSignature på Tirsdag 27. August 2013, klokken 09:51

    Bestilt en til 5.000,- + MVA

    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=kemppi+psl

Det skulle være interesant å vite hva du leser ut av dette typeskiltet siden du tør å anbefale denne transf.?

Jeg er usikker se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg100466.html#msg100466
« Siste redigering: Tirsdag 27. August 2013, klokken 12:29 av Griffel »

[/i]

Hei folkens.
Jeg kan få denne trafoen av en kompis hvis jeg kan bruke den. Den har 400V rød hann og 230V blå hun plugg.
Med min begrensede EL kunskap virker denne å være nettopp det jeg trenger.
Hva mener dere?

Ole

ebbrey

Hvis jeg ikke tar helt feil her vil den gi ca 6 kw lading med umc og rød adapter.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA