Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fase transformatorer 230v-400v

Startet av tk74, tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

P85D+

Vi har 2 biler (Tesla)
Bruker i 95% av tilfellene kun 32A enfas (3 fas kontakt m. overgang)
Av de 95% kunne vi ha brukt 16A enfas i 80% av tilfellene!

Vi har minst 1 tur i uka på over 20 mil pr. bil

Mitt råd til deg er:
Legg inn en 3 fas - så kraftig som mulig til garasjen, bruk gjerne kabel som er dimensjonert for mer (det er som regel enkelt og oppgradere inntaket på huset til 80A - dvs legg inn kabel som tåler 64A HVIS DET ER ENKELT)

Har du plass så er som regel en alu kabel det billigste

Kjøp overgang som du trenger
Hvis du trenger flere punkter kjøper du deg ett mobilt byggeskap til 1.000,-

Da får du fort erfaringen på hva du trenger.
P85D og 85D

mr.rs4

Fikk bilder av sikrings skapet(jeg er på jobb 2 uker), og det var SKIKKELIG NEDTUR.

230v 3fase med 50amp hoved sikring(3x16mm2 kabler).
Tror jeg må se på hva strøm skapet ute i veien kan gi meg. Kanskje trekke inn nye ledninger og øke til maks ifra skapet.
Jeg kan vel ikke få noe "godt" ut av 3fase 230v / 50amp(- strøm til resten av huset)?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

jkirkebo

Sitat fra: mr.rs4 på lørdag 01. november 2014, klokken 16:46
Fikk bilder av sikrings skapet(jeg er på jobb 2 uker), og det var SKIKKELIG NEDTUR.

230v 3fase med 50amp hoved sikring(3x16mm2 kabler).
Tror jeg må se på hva strøm skapet ute i veien kan gi meg. Kanskje trekke inn nye ledninger og øke til maks ifra skapet.
Jeg kan vel ikke få noe "godt" ut av 3fase 230v / 50amp(- strøm til resten av huset)?

16mm2 kobber vil ofte være nok til å kunne bytte hovedsikring til 63A, avhengig av hvordan den er forlagt (må ikke gå i isolert vegg). I så fall bør ikke en 12kVA trafo være noe større problem.

Avhengig av hva du bruker ellers i huset kan det godt hende du kan bruke en 12kVA trafo på 50A hovedsikring også. Du bruker da opp 28A av 50A pr. fase og når du lader og sitter igjen med 3x22A (nesten 9kW). Det bør gå greit om natten ihvertfall.

1-fase 32A (uten trafo) er ofte litt vanskeligere å få til med 50A hovedsikring.

Vil du kunne lade med 22kW må du påregne ny inntaktskabel samt muligens høyere nettariff da du nok bør opp på minimum 3x80A siden trafoen trekker 3x56A.


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mr.rs4

De kablene kommer ifra ute skap, under innkjørselen, ca 18mtr lengde. Det er kanskje 2mtr i rør/isolasjon inn ifra vegg til sikrings skap.

Om jeg må øke mm2 på inntaks kabelen, så kan det vel være vanskelig, for trekke røret er vel ikke stort nok? Det må jeg sjekke ut. Det ser jeg vel i sikrings skapet hvilke rør som er brukt?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Eller kan jeg trekke ein ny kabel rett i fra ute skap, rett til garasjen, med kabel størrelse & sikring & egen måler? Da vil jeg ha to stk målere, er det mulighet for?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

petersv

Hør med netteier, noen tillater å ha eget abonnement på garasje. Påløper litt ekstra faste kostnader (fastledd i nettleie,) men det er ikke mange kronene og du vil få nok strøm til bil,båt,sveiseapparat etc ;)

RoadRunner

#126
Jeg har kjørt ca 28000 km siden august-13, og sitter enda med bare 16A/230V i garasjen.
Kjører langtur minimum hver tredje helg og starter da på 90%. I vanlige uker greier jeg meg dagligmed 8 timer lading på 8A for ca 35 km jobbkjøring + småturer.

Jeg sitter også med 50A/230V hovedsikringer og planen er å sette opp 32A/230/3-fas og trafo i garasjen.
Men det går altså an å kjøre ganske mye bare basert på normale stikkontakter :-)!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Bjørn

Sitat fra: TeslaSignature på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 07:43
Her må du ha hjelp av trikker!

Det er mye som skal på plass
Husk en 25kva Trafo må sikkert ha en 63A-D sikring pga av oppstartsstrøm
Sikres på egen kurs
Må da ha min. 80A inntak/hovedsikring
Eget 400v skap etter Trafo
+++
Har gjort dette i egen garasje
Har da alt fra 16 - 64A IT nett. Samt 16 og 32A TN nett

Vet du om trafoen din er jordet fra "nett jord" eller trenger man et eget jord-spyd, om garasjen ligger et stykke unna huset..?! Og er N-Leder jordet på samme punkt.. Eller er jeg helt på jordet..?! :P

elbilertilalle

#128
Fikk tak i en brukt 25kVA transformator (http://www.noratel.com/produkter/p/3lt-250-1/detail/). Jeg har 63A hovedsikring og egen 16mm^2 kurs til garasjen hvor transformatoren står.

Det jeg lurer på er:
1. Forstår jeg det riktig at jeg trenger a 63A Kat.D sikring på denne kursen for å takle oppstart strømmen? Eller burde man bruke motstander for å begrense oppstart strømmen i starten før man kobler disse ut med en kontaktor?

2. Burde jeg ha jordfeilbryter / jordfeilautomat både foran og bak transformatoren? Eller er det nok med en bak av Type B?

Takk

RaBalder

Sitat fra: elbilertilalle på søndag 13. september 2015, klokken 14:30
Fikk tak i en brukt 25kVA transformator (http://www.noratel.com/produkter/p/3lt-250-1/detail/). Jeg har 63A hovedsikring og egen 16mm^2 kurs til garasjen hvor transformatoren står.

Det jeg lurer på er:
1. Forstår jeg det riktig at jeg trenger a 63A Kat.D sikring på denne kursen for å takle oppstart strømmen? Eller burde man bruke motstander for å begrense oppstart strømmen i starten før man kobler disse ut med en kontaktor?

2. Burde jeg ha jordfeilbryter / jordfeilautomat både foran og bak transformatoren? Eller er det nok med en bak av Type B?

Takk

Jeg forslår at en elektriker finner ut hvordan den skal kobles til. Det ville jeg ha satset på.

nortrahof

Sitat fra: elbilertilalle på søndag 13. september 2015, klokken 14:30
Fikk tak i en brukt 25kVA transformator (http://www.noratel.com/produkter/p/3lt-250-1/detail/). Jeg har 63A hovedsikring og egen 16mm^2 kurs til garasjen hvor transformatoren står.

Det jeg lurer på er:
1. Forstår jeg det riktig at jeg trenger a 63A Kat.D sikring på denne kursen for å takle oppstart strømmen? Eller burde man bruke motstander for å begrense oppstart strømmen i starten før man kobler disse ut med en kontaktor?

2. Burde jeg ha jordfeilbryter / jordfeilautomat både foran og bak transformatoren? Eller er det nok med en bak av Type B?

Takk

Dette er ikke enkelt å svare på!

En stor trafo er nærmest som en kortslutning i innkoblingsøyeblikket. Med D-karakteristikk på forankoblet sikring, vil den kanskje holde? Det spørs da om hovedsikring vil koble ut om den har annen karakteristikk?
Det andre er demping i kabler frem til inntaket i huset ditt. Det kan være om du har liten dempning (stor kortslutningsstrøm) at det er for mye slik at en av sikringene går? Spør nettleverandør!
Videre er det ikke alle nettleverandører som "liker" slike trafoer i privathusholdninger, så det kan være at de krever andre tiltak (og økte takster)? Har du stor dempning, kan du risikere at det blir spenningsfall ut over de tillatte i huset og nabolaget ved innkobling. Dette er heller ikke populært!

Står trafoen tørt plassert oppnår du ikke særlig økt sikkerhet med jordfeilsbryter. Mange jordfeilsbrytere kan reagere på innkoblingsforløpet til en trafo. Du bør absolutt spandere en jordfeilsbryter på sekundærsiden (som er koblet mot bilen). Karakteristikk er bestemt av lengden på kabel og hvilken type forbrukere du ønsker å tilslutte.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

cirys1

Sitat fra: nortrahof på søndag 13. september 2015, klokken 16:26
Sitat fra: elbilertilalle på søndag 13. september 2015, klokken 14:30
Fikk tak i en brukt 25kVA transformator (http://www.noratel.com/produkter/p/3lt-250-1/detail/). Jeg har 63A hovedsikring og egen 16mm^2 kurs til garasjen hvor transformatoren står.

Det jeg lurer på er:
1. Forstår jeg det riktig at jeg trenger a 63A Kat.D sikring på denne kursen for å takle oppstart strømmen? Eller burde man bruke motstander for å begrense oppstart strømmen i starten før man kobler disse ut med en kontaktor?

2. Burde jeg ha jordfeilbryter / jordfeilautomat både foran og bak transformatoren? Eller er det nok med en bak av Type B?

Takk

Dette er ikke enkelt å svare på!

En stor trafo er nærmest som en kortslutning i innkoblingsøyeblikket.

Hvor har du det ifra?? Roter du med motor?

En trafo du ikke vet hvor mye som er koblet til på sekundærsiden vill muligens gi deg høy startstøm, typisk for mange hus eller lignende. Men her bruker man den til et formål og UMC eller ladeboks starter ikke av seg selv.

nortrahof

Sitat fra: cirys1 på søndag 13. september 2015, klokken 16:53
Sitat fra: nortrahof på søndag 13. september 2015, klokken 16:26
Sitat fra: elbilertilalle på søndag 13. september 2015, klokken 14:30
Fikk tak i en brukt 25kVA transformator (http://www.noratel.com/produkter/p/3lt-250-1/detail/). Jeg har 63A hovedsikring og egen 16mm^2 kurs til garasjen hvor transformatoren står.

Det jeg lurer på er:
1. Forstår jeg det riktig at jeg trenger a 63A Kat.D sikring på denne kursen for å takle oppstart strømmen? Eller burde man bruke motstander for å begrense oppstart strømmen i starten før man kobler disse ut med en kontaktor?

2. Burde jeg ha jordfeilbryter / jordfeilautomat både foran og bak transformatoren? Eller er det nok med en bak av Type B?

Takk

Dette er ikke enkelt å svare på!

En stor trafo er nærmest som en kortslutning i innkoblingsøyeblikket.

Hvor har du det ifra?? Roter du med motor?

En trafo du ikke vet hvor mye som er koblet til på sekundærsiden vill muligens gi deg høy startstøm, typisk for mange hus eller lignende. Men her bruker man den til et formål og UMC eller ladeboks starter ikke av seg selv.

Nei , jeg "roter ikke med motor".
Innkoblingsstrømmen vil bli større om trafoen er belastet på sekundærsiden - men strømmen begrenses kun av motstanden i primærviklingen før den har bygget opp et motfelt gjennom induksjon. Denne motstanden er som sagt meget liten. Derfor kan trafolaster av og til gå bra - om man er heldig å koble inn i nullgjennomgang men som regel har man ikke hellet med seg.
Er ikke bekymret for UMC eller laderen i TMS. Den starter opp veldig forsiktig og utgjør ingen belastning for trafoen i innkoblingsøyeblikket til en slik trafo.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

elbilertilalle

Hva om jeg bruke motstander (3x 2000W varme elementer) på hver fase i serie med trafoen for å etablere magnetfeltet også bypasse disse med kontakter etter 1 sec? Med andre ord: myk oppstart. Da burde jeg kunne beholde C sikring og nettselskapetet er fornøyd. Hva tror dere?

cairnz

Høres ut som et skikkelig prosjekt det her :)
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA