Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fase transformatorer 230v-400v

Startet av tk74, tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:04

« forrige - neste »

tk74

Hei
Jeg som mange andre ser på mulighetene for og bruke min 230v 3-fase kontakt i garasjen på mest mulig effektiv måte.
Jeg har sjekket prisene på nye transformatorer i Norge og funnet prisene høye.

Nå har det seg slik at jeg har importert elektriske produkter i snart 20 år og har en del kontakter.
Jeg har forhørt meg med en av våre leverandører og har fått ca. priser på 230v-400v 12kVA og 25kVA i kapslet kabinett IP44
12kVA 230v-400v transformator 3x230v 32A gir ca. 400v 12kVA.
25kVA 230v-400v transformator 3x230v 64A gir ca. 400v 25kVA.

Som sagt er ikke prisene helt klare.
Men jeg regner med de vil ligge rundt i dette området:
NOK Kr. 7000,- eks. mva. for 12 kVA og
NOK Kr. 9000,- eks mva for 25kVA.
Trafoene blir levert med blå 230v 3-fase støpsel og 400v 3-fase kontakt.
Produktene er sertifiserte og følger alle normer.   

Hvis dette er av interesse for flere kan jeg komme tilbake med spesifikasjoner og endelig pris når jeg har dette klart.

Hilsen Terje Knudsen
e-post: terje at knudsen.st
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Johnny

Har kikket litt på de trafoene jeg også. For det første så ser de ikke akkurat ut som "husholnigsapparater", det virker mer som de er laget for å være mobile enheter til håndverkere på farten.

I tillegg til at det uansett vil være et effekttap, frykter jeg at de som er på markedet ikke er produsert med energioptimalisering som hovedfokus.

TMS og eGolf.

tk74

Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:45
Har kikket litt på de trafoene jeg også. For det første så ser de ikke akkurat ut som "husholnigsapparater", det virker mer som de er laget for å være mobile enheter til håndverkere på farten.

I tillegg til at det uansett vil være et effekttap, frykter jeg at de som er på markedet ikke er produsert med energioptimalisering som hovedfokus.

Leverandøren oppgir at de har en effektivitet på mer en 98%
Jeg kommer til og montere en av/på bryter før trafo slik at denne kan skrues av når den ikke brukes.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

jkirkebo

Sitat fra: tk74 på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:45
Har kikket litt på de trafoene jeg også. For det første så ser de ikke akkurat ut som "husholnigsapparater", det virker mer som de er laget for å være mobile enheter til håndverkere på farten.

I tillegg til at det uansett vil være et effekttap, frykter jeg at de som er på markedet ikke er produsert med energioptimalisering som hovedfokus.

Leverandøren oppgir at de har en effektivitet på mer en 98%
Jeg kommer til og montere en av/på bryter før trafo slik at denne kan skrues av når den ikke brukes.

Hva er tomgangstapet? Bryter føler jeg er lite interessant mhp. at det kanskje kan krølle til ting om bilen er tilkoblet UMC over lengre tid uten at denne får strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: tk74 på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:45
Har kikket litt på de trafoene jeg også. For det første så ser de ikke akkurat ut som "husholnigsapparater", det virker mer som de er laget for å være mobile enheter til håndverkere på farten.

I tillegg til at det uansett vil være et effekttap, frykter jeg at de som er på markedet ikke er produsert med energioptimalisering som hovedfokus.

Leverandøren oppgir at de har en effektivitet på mer en 98%
Jeg kommer til og montere en av/på bryter før trafo slik at denne kan skrues av når den ikke brukes.

For det første, jeg var i utgangspunktet klar over at jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om! 8)

For det andre, har du en link til produktet du snakker om?
TMS og eGolf.

tk74

Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:12
Sitat fra: tk74 på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:45
Har kikket litt på de trafoene jeg også. For det første så ser de ikke akkurat ut som "husholnigsapparater", det virker mer som de er laget for å være mobile enheter til håndverkere på farten.

I tillegg til at det uansett vil være et effekttap, frykter jeg at de som er på markedet ikke er produsert med energioptimalisering som hovedfokus.

Leverandøren oppgir at de har en effektivitet på mer en 98%
Jeg kommer til og montere en av/på bryter før trafo slik at denne kan skrues av når den ikke brukes.

For det første, jeg var i utgangspunktet klar over at jeg ikke hadde peiling på hva jeg snakket om! 8)

For det andre, har du en link til produktet du snakker om?

Beklager ingen link. Men jeg kommer til og legge ut bilder og spesifikasjoner så fort jeg har dette klart.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

tk74

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:09
Sitat fra: tk74 på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:01
Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 18:45
Har kikket litt på de trafoene jeg også. For det første så ser de ikke akkurat ut som "husholnigsapparater", det virker mer som de er laget for å være mobile enheter til håndverkere på farten.

I tillegg til at det uansett vil være et effekttap, frykter jeg at de som er på markedet ikke er produsert med energioptimalisering som hovedfokus.

Leverandøren oppgir at de har en effektivitet på mer en 98%
Jeg kommer til og montere en av/på bryter før trafo slik at denne kan skrues av når den ikke brukes.

Hva er tomgangstapet? Bryter føler jeg er lite interessant mhp. at det kanskje kan krølle til ting om bilen er tilkoblet UMC over lengre tid uten at denne får strøm.

Kommer tilbake med dataene når jeg har fått disse.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

ebbrey

Er interessert så fort det kommer endelig bekreftelse fra tesla på ladingen :) Har selv sjekket litt på noratel 25 kvany koster #¤%"! Veldig ålreit om det blir muligheter for å få tak i ålreit kvalitet til fin pris :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

tk74

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 25. juni 2013, klokken 19:52
Er interessert så fort det kommer endelig bekreftelse fra tesla på ladingen :) Har selv sjekket litt på noratel 25 kvany koster #¤%"! Veldig ålreit om det blir muligheter for å få tak i ålreit kvalitet til fin pris :)
Jeg holder dere oppdatert så fort jeg får mer informasjon fra leverandøren :-)

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Johnny

TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på tirsdag 25. juni 2013, klokken 21:56
Er 16A inn uaktuelt?

Du kan fore den med hva du vil inn, så lenge det er under maks. Med 3x16A 230V inn kan du hente ut 3x9A 400V (6.2kW).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Det skjønner jeg, men jeg lurte bare på om det fantes en mindre og billigere modell som har den begrensningen.
TMS og eGolf.

Balrog

Slike trafoer er definitivt interessant! Men som det er sagt i tråden, det må avklares ift 3fas 230V med Tesla først.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Muffinman

Mulig jeg misforstår nå, men det med 230v 3fas IT er vel avklart for en stund siden? Bilen kan kobles til, men vil kun trekke fra en fase.

sindrej

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. juni 2013, klokken 07:45
Mulig jeg misforstår nå, men det med 230v 3fas IT er vel avklart for en stund siden? Bilen kan kobles til, men vil kun trekke fra en fase.
Vi har vel en case av at vi håper i det lengste i dette tilfellet.  Jeg tror en VELDIG stor andel av de Norske Teslakundene hadde hatt STOR nytte av at bilen kunne utnytte 3 fas 230V.  Det er vel faktisk noe av det beste Tesla kunne gjort for oss!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA