Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solcelleanlegg

Startet av jkirkebo, tirsdag 11. juni 2013, klokken 10:18

« forrige - neste »

ThomasEL

#555
Edit: Er det ingen som har satt seg inn i hvordan det skal kobles? Eller har studert hva elektrikeren har gjort hos dere?

Hvordan har elektriker koblet 230V-vekselstrømmen fra inverter(e) inn i sikringsskapet hos dere?
- Inn i "toppen" på en ny sikring som er festet til faseskinna i bunnen, slik at det blir som en vanlig forbrukssikring bare at strømmen går motsatt vei, fra topp til bunn?
- Inn i bunnen av ny sikring og kabel fra toppen av denne sikringen og til faseskinna, slik at det minner mer om en hovedsikring der innmating skjer under, og strømmen går "normal" vei gjennom sikringen?

(NB! Jeg er klar over at vi snakker vekselstrøm her, slik at når jeg skriver om strømretning, så mener jeg ikke bokstavlig, men derimot hvilken side av sikringen innmating skjer på.)

Og de av dere som har fått inn jordfeilbryter type B, hvor er den plassert?
- Mellom topolet sikring og faseskinne?
- Mellom inverter og topolet sikring?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Gunstein Skomedal

Hei Thomas, så du hadde lagt inn en kommentar på www.solcellekysten.no, men svarer deg her også så det evt kan komme flere på dette forumet til gode.

Hos meg har elektriker koblet til fra inverter til underside av sikring (10A, har bare 1.54kW) og fra oversiden av den videre til underside av jordfeilbryter (for så videre fra oversiden av denne igjen).


ToreB

jeg er i ferd med å legge en ny kurs ut til garasjen (16A er litt lite til to biler). På sikt kunne jeg tenkt meg å montere solceller på sørvendt garasjetak, jeg lurer derfor på om det er noe jeg bør ta hensyn til når jeg nå graver?
Jeg har litt plassmangel i teknisk rom i huset, jeg kunne derfor tenkt meg å ha inverteren i garasjen. Må da solcellene benytte en egen kurs tilbake til sikringsskapet med tanke på å registrere overskuddstrøm?
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

jkirkebo

Sitat fra: ToreB på lørdag 09. september 2017, klokken 16:05
jeg er i ferd med å legge en ny kurs ut til garasjen (16A er litt lite til to biler). På sikt kunne jeg tenkt meg å montere solceller på sørvendt garasjetak, jeg lurer derfor på om det er noe jeg bør ta hensyn til når jeg nå graver?
Jeg har litt plassmangel i teknisk rom i huset, jeg kunne derfor tenkt meg å ha inverteren i garasjen. Må da solcellene benytte en egen kurs tilbake til sikringsskapet med tanke på å registrere overskuddstrøm?

Legg ut en større 3-fase kurs (gjerne 3x40A) til garasjen og sett opp et underfordelingsskap der. Da har du alle muligheter mhp. lading av biler, driftig av tyngre verktøy, solcelleinvertere osv. Skal du grave, bruk 50mm rødt K-rør, ikke grav kabel rett ned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Da jeg gravde så skulle det være dobbelt vegg i røret når det ble lagt i bakken der biler kunne kjøre over. Om det gjelder generelt vet ikke jeg.

De leverte så røret og jeg gravde ut fra tilsendt henvisning.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ToreB

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. september 2017, klokken 19:54
Sitat fra: ToreB på lørdag 09. september 2017, klokken 16:05
jeg er i ferd med å legge en ny kurs ut til garasjen (16A er litt lite til to biler). På sikt kunne jeg tenkt meg å montere solceller på sørvendt garasjetak, jeg lurer derfor på om det er noe jeg bør ta hensyn til når jeg nå graver?
Jeg har litt plassmangel i teknisk rom i huset, jeg kunne derfor tenkt meg å ha inverteren i garasjen. Må da solcellene benytte en egen kurs tilbake til sikringsskapet med tanke på å registrere overskuddstrøm?

Legg ut en større 3-fase kurs (gjerne 3x40A) til garasjen og sett opp et underfordelingsskap der. Da har du alle muligheter mhp. lading av biler, driftig av tyngre verktøy, solcelleinvertere osv. Skal du grave, bruk 50mm rødt K-rør, ikke grav kabel rett ned.

Hovedsikring er på 40A, jeg tenkte 3-fase 20A til garasjen, så har jeg en del valgmuligheter. Det blir i K-rør, ja.
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

Amatøren

Hvis "fremtiden er elektrisk" slik mange håper og tror på så ville jeg lagt opp som foreslått for 3 fase 40 A så mere kan kobles på (kanskje to ladere på sikt). Ja, en ekstra kostnad nå, men hva hvis du vil ha større inntakssikring senere. Det er vel heller ikke en ulempe at det er ordentlig dimensjon på kabelen hvis du skulle flytte.

Selv la jeg to 32 A enfase og en 16 A enfase til stolpe med hjemmelader. Har montert en lader nå, men alt er klart for en lader til. Kun montering og slutt kontroll.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ToreB

Sitat fra: Amatøren på mandag 11. september 2017, klokken 20:04
Hvis "fremtiden er elektrisk" slik mange håper og tror på så ville jeg lagt opp som foreslått for 3 fase 40 A så mere kan kobles på (kanskje to ladere på sikt). Ja, en ekstra kostnad nå, men hva hvis du vil ha større inntakssikring senere. Det er vel heller ikke en ulempe at det er ordentlig dimensjon på kabelen hvis du skulle flytte.

Selv la jeg to 32 A enfase og en 16 A enfase til stolpe med hjemmelader. Har montert en lader nå, men alt er klart for en lader til. Kun montering og slutt kontroll.

Hm, ja, det er jo et godt poeng det  :+1:
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

TheaS

Jeg forsker på dette med solceller til masteroppgaven min og ser etter noen i området Oslo/Asker/Bærum til å snakke med! Hvis noen bor i området og har solceller- send meg gjerne en mail / melding! :)

ThomasEL

Har oppgradert mitt anlegg fra 1,5kWp til 4,5kWp. Har bygd ny garasje og kledd sørsiden av taket med 12 REC-panel (Elkem Solar). Selv på en oktoberdag fikk jeg 65% mer energi (kWt) enn den beste sommerdagen med det "gamle" anlegget.
   Jeg har pga varierende skygge gått for mikroinvertere i hele anlegget. Noe dyrere, men siden disse inverterne har galvanisk skille, faller kravet om jordfeilvern type B bort. Blir spennende å følge produksjonen framover, selv om vi nå går inn i ei "tung" tid....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ToreB

Gratulerer! Hvor kjøpte du dette? Monterte du selv eller fikk du det satt opp?
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

ThomasEL

Sitat fra: ToreB på søndag 08. oktober 2017, klokken 21:11
Gratulerer! Hvor kjøpte du dette? Monterte du selv eller fikk du det satt opp?


Takk for det!
Har kjøpt hos Tradewinds i Kristiansand. Jeg monterer selv.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ToreB

Da har jeg bedt om et tilbud fra tradewinds, så får vi se. Hvis noen andre som leser denne tråden har noen tips til andre steder man kan handle, så tar jeg gjerne i mot det.

https://www.tradewind.no/produkt/solcelleanlegg/komplett-4-kw-solcelleanlegg
Model S85 - mai 2014 Sølvgrå Metallic
Model 3 - reservert
e-Golf - 2014 Sort

4,4kW solcelleanlegg på huset

ankul

Da har jeg også tatt valget for å bli helt "grønn". Aksepterte tilbud fra Otovo i dag, så da er det bare å vente.

Blir spennende  :D
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

Måkemannen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. desember 2016, klokken 12:14
Sitat fra: Hansi på lørdag 17. desember 2016, klokken 11:25
Har optimizerne mye å si? Jeg har også det på mitt anlegg, men er usikker på hvor mye det har å si.

Kan du formidle montering jkirkebo? Eventuelt hvilke montører er å anbefale i Buskerud/Oslo-området?

Ikke noe montering eller slikt nei. Skal man ha en rimelig løsning må man egentlig montere og skaffe alt selv og kun bruke elektriker til det nødvendigste (dvs. tilkobling av inverter til strømnettet). Gjør man det kan man nok komme ned i under 55.000,- for et 4,5kW anlegg før Enova-støtte og under 40.000,- etter Enova-støtte (før evt. kommunal støtte).

Men har man egentlig lov å montere selv? Er det ikke maks 50V og 200VA som er grensen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA