Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kan en sjekke ved kjøp av PSA elbil

Startet av elektrolux, mandag 31. mars 2008, klokken 15:47

« forrige - neste »

elektrolux

Underlig nok er ikke dette samlet i et lettleselig format, så her kommer det:

Batteritilstand:

Viktigste enkeltpunkt som i værste fall koster mer enn hele bilen å rette dersom en er uheldig. Sjekk dato på batterikassene. dette er stemplet på hver kasse. Er batteriene nyere enn okt 1999 er det en bonus, og des nyere des bedre. Biler med mindre enn 14000 km på eldre enn okt 1999 blokker må behandles som om du kjøper bil med defekte batterier. Også de forbedrete blokkene fra etter okt 1999 kan ryke. Levetiden på blokkene er oppgitt til 10 år/100000 km, og en bil med nye batterier har en batteriverdi på ca. 100 000 kr for å bruke runde tall. Gamle batterier er overpriste ut fra foregående info, og folk får 100 000 kr for en bil med 7 år gamle batterier. Kjørelengde på batteriene er viktigere enn  alder, så vurder verdien på batteripakken ut fra kjørelengde mer enn produksjonsdato. Spør om servicehistorie, og om vannfylling har vært bassert på vannlyset, eller fast km. Gamle batterier er mer tørste enn nye, og etterhvert bør ingen stole på vannlampen, som krever vannfylling for hver 870-1050 timers overlading. Et bedre tall hadde vært 500 timers overlading. En bør måle at spenningene på de 3 batterikassene på 106/Saxo/AX, og 4 kassene på Berlingo/Partner indikerer en snitt spenning innenfor 0,02V/blokk. Eks Mål spenningen på 6er kassen under bilen og del spenningen på 6 og sammenlign med de andre kassene. 11er, 3 er, og 4er på de store bilene. Ideelt ber du om at bilen er fulladet ved ankomst, og sjekker at bilen ruller 70+ km på en lading. Alt under 50 km tyder på problemer.

Vannpumpe: Bør skiftes hver 25000 km. Få dokumentasjon på dette. Ny pumpe koster ca. 1400 kr hos Citroen, og 2400 kr hos Peugeot. Byttes ved å koble fra 2 slanger og en ledning. Verksteder kan ta 1 time spesialistsats for dette, og dermed legge på 1000 kr på regningen.

Motortilstand: Nye motorer er dyre, og sjeldne, så ta av dekselet under motoren, og kikk opp på kommutator og børste(r). Kommutatoren skal ha en gjevn overflate i en gjevn sort/blå/rød aktig farge. Børstene skal ha glatt sliteflate, og motoren har lite støv ved forsiktig bruk. På andre siden av motoren er der et lite dreneringshull for oljelekkasje fra simmering mellom gir og motor. Er der olje her, kan der være olje i motoren, noe som ikke er bra.

Varmeapperatet: Værd noen tusenlapper dette også: Sjekk at det virker, ikke bare ved start, men under hele turen. Er det sommer, la varmeapperatet gå likevel, og åpne vinduene for å slippe varmen ut. Varmeapperatet trenger ikke stå på full varme; så lenge LED lyset indikerer at det står på holder det. På slutten av prøveturen settes varmen på fullt, og da bør varmen strømme ut i bilen. Dersom varmeapperatet er helt dødt, er et tips å resette det. Husk å gjøre dette etter pruting på prisen, men før du slår til på kjøpet. Resettes ved å sette tenning og varmeapperat på, og så koble fra og til pluggen på Webastoen som har en rød og en brun tykk kabel.

Bremsevakum: Ved oppstart høres bremsevakumpumpa. Ikke rør noe, og hør etter om denne pumpa starter oftere enn hvert minutt. Enkel fiks ved bytte av utett hette over sensor, og eller vakumslanger, men værd å klage på, da verkstedsfiksen gjerne er ny vakumsensor til 4000 kr. er pumpa defekt er det 4000 kr ekstra.

Bremseskiver framme: Ofte rustet på Elbiler. Koster litt over 1000 kr å fikse selv, og dobbelt på verksted.

Dører som høres ut som om de knekker ved åpning: Sjekk 10mm bolt som holder henselen fast i døra. er denne løs, pruter du som bare det, og er veldig bekymret for å måtte sveise noe. Vel hjemme strammes mutterene.

Rust er ikke noe problem, og er der likevel rust, så finn bedre biler. Disse bilene er galvaniserte, og med litt stell ruster de ikke.

Farge: Husk at bilen du ser på aldri har den fargen du egentlig ville hatt: Men er prisen rett, så kan du leve med en hvit bil.

Tilslutt: "Desverre" er det selgers marked på elbiler. Dette vet de fleste selgere, og pruting blir nytteløst. Likevel kan du ved hjelp av nevnte tips velge ut den beste bilen å bruke pengene dine på. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bkv

Du skriver "Også de forbedrete blokkene fra etter okt 1999 kan ryke. Levetiden på blokkene er oppgitt til 10 år/100000 km,"

Jeg skjønte ikke helt dette. Hvis levetiden er 10 år, bør man vel ikke kjøpe en bil med blokker fra slutten av 1999? Blokkene bør vel helst være nye. Eller hvordan skal dette forstås?

Jeg ble tilbudt en bil fra 2001 der også blokkene var fra samme år. Kan jeg bare regne med at de varer i 10 år fra 2001?

Hilsen Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2017

elektrolux

Hallo Bjørn

Les om igjen det jeg har skrevet. Det er bevist litt uklart, og overlater litt tolkning til leserene. En 2001 blokk som er kjørt 50 000 km kan f.eks godt kjøre 50000 km til de neste 10 årene, men det er mer optimistisk å håpe på 100 000 km til de neste 3 årene. Disse blokkene tåler meget godt både lagring og bruk over lang tid, men har en grense for hvor mange syklusser de greier. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA