Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støt

Startet av nordvik, torsdag 16. mai 2013, klokken 10:58

« forrige - neste »

nordvik

Er det flere enn meg som får støt når de går ut av bilen?
Witro mente eneste løsning var å henge en gummisnor under bilen

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

BE

Gummisnor under bilen er bare tull. Grunnen er at du blir statisk oppladet i førersetet, spesielt når du "vrir" deg ut av bilen. Når du da tar i dørkarmen får du den lite trivelige utladingen. Dette grunnes en komblinasjon av klær du har på deg, samt stoffvalget i setene på Leaf.

Jeg har hatt biler tidligere med samme problemet, og la meg da til vanen å holde oppe på dørkarmen etter at jeg har åpnet døren før jeg "vrir" meg ut av setet. Problem solved.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Hadde det en del i vinter, når det var tørt og kaldt. som BE skriver skyldes det oppbygging av statisk elektrisitet, på samme måte som når du gnir en ballong på genseren.

Har tidligere jobbet på et sted der vi ble fulle av slik statisk elektrisitet, og vi stod foran et jordet metallbord i høyde "like under beltespenna", så jeg synes ikke et zap i fingeren er noen big deal - jeg er vant til langt verre!  ;D (For de skeptiske kan jeg opplyse om at det på ingen måte har medført problemer for forplantningsevnen - kanskje tvert imot!  ;) )

Løsninga til BE er også enkel og billig; hold i karmen når du vrir deg ut av bilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nordvik

Holdt meg i karmen når jeg gikk ut nå, og det funka. Jeg har tatt på setetrekk, så jeg skal prøve å ta de av, for å se om det er de som kødder det til

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

FrodeK

Bytt ut de syntetiske klærne dine med bomull, lin og ull.

nordvik

Sitat fra: FrodeK på torsdag 16. mai 2013, klokken 12:44
Bytt ut de syntetiske klærne dine med bomull, lin og ull.
bruker stort sett ull og bomull, og merker ingen forskjell i hvilke klær jeg har på meg. (Har tenkt på den før)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

VG

#6
Orginal setetrekkene skal vistnok være laget av 30% resirkulerte plastflasker, altså omtrent som fleece klær.. Effekten med statisk elektrisitet forverrer seg også betydelig ved tørr luft som i vinter, jeg synes det ble bedre nå i vår når regnet kom igjen til vestlandet..  :D
Noe som også skal hjelpe er å spraye litt tøymykner i setene, viss en ikke er redd for de kjemiske stoffene i tøymykneren da..
Haugesund
Sort Leaf, januar 2013

Mr.Zero

Ble litt støt da jeg fikk på meg sommerskoene.. Men vi elbilfolk liker jo at det er litt elektroner på vandring.. :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ograv

Min opplevelse av støt er at jeg spesielt får dette når jeg tar hånden i underkant av rattet når jeg går ut av bilen. Kan det være dårlig jording på kabler fra 12 volts batteriet som går der? Har ikke setetrekk i førersete, men har sprayet det med impregneringsmiddel. Synes ikke det burde være slik at man får støt i seg ved å gå ut av bilen.

nordvik

Sitat fra: ograv på onsdag 19. juni 2013, klokken 18:28
Min opplevelse av støt er at jeg spesielt får dette når jeg tar hånden i underkant av rattet når jeg går ut av bilen. Kan det være dårlig jording på kabler fra 12 volts batteriet som går der? Har ikke setetrekk i førersete, men har sprayet det med impregneringsmiddel. Synes ikke det burde være slik at man får støt i seg ved å gå ut av bilen.
Er vel der jeg og ofte får støt før jeg går ut av bilen...

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

Elmo

#10
Sitat fra: ograv på onsdag 19. juni 2013, klokken 18:28
Min opplevelse av støt er at jeg spesielt får dette når jeg tar hånden i underkant av rattet når jeg går ut av bilen. Kan det være dårlig jording på kabler fra 12 volts batteriet som går der?

Du får ikke støt av 12v.
Støtet du kjenner er statisk elektrisitet, ofte flere 1000 volt, som avledes fra deg selv når du jordes. Så det er vel god jording der under rattet, og det er altå du som gir støt til bilen, ikke får støt av bilen.
Og den statiske ladingen i (på) deg har du nok fått at av gnisning mellom setestoffet og klærne dine.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Blip

Og for å svare på det åpenbare; du får heller ikke støt av framdriftsbatteriet. Det hadde gjort vondt på en helt annen måte.


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

cra

Sitat fra: Elmo på onsdag 19. juni 2013, klokken 20:19
Støtet du kjenner er statisk elektrisitet, ofte flere 1000 volt, som avledes fra deg selv når du jordes.

Mener å ha lest at du må opp i 20-25.000 volt før det lar seg gjøre at få en utladning. Amperene er heldigvis tilsvarende lave, slik at det ikke er farlig. Men stas å bli zappa er det ikke.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA