Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: alda på søndag 18. september 2016, klokken 00:24
Takker for svar, da blir det voks etter vask hvis lakken ser ok ut.

Jeg innhentet tilbud på forskjellige forseglinger, men dropper det i denne omgangen.

Min erfaring er at det er veldig nyttig å gå over bilen med en finishing polish før man legger på voks e.l. Dette er for å bli kvitt alt av forurensninger i lakken, og da vil også voksen hefte bedre, og holde lenger. anbefaler også å legge en lakkforsegler(ikke coating altså) istedet for voks. For de som ikke er spesielt interesserte gir dette et like godt resultat, men best av alt, det er like lett å legge og har mye lenger holdbarhet :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

krister461



Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 11:04
anbefaler også å legge en lakkforsegler(ikke coating altså) istedet for voks.

Hva er forskjellen på coating og lakkforsegler?

finn_roen

Leser at det er mange som foretrekker Surfex HD til forvask av bilen, fordi den er ganske skånsom mot bilens voks.
Har selv brukt Surfex HD med ett blandingsforhold 1/30 med vann.
Jeg er ikke så fornøyd med Surfex HD, da det har lett for at det ligger igjen rester/film på panelets overflate som jeg ikke får fjernet, det er ofte lettest å se på vinduene og lister.
Skulle gjerne funnet ett annet produkt som er mer effektivt.
Som glider/bilshampo er jeg meget godt fornøyd med Gyeon Q2M


alda

Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 11:04
Sitat fra: alda på søndag 18. september 2016, klokken 00:24
Takker for svar, da blir det voks etter vask hvis lakken ser ok ut.

Jeg innhentet tilbud på forskjellige forseglinger, men dropper det i denne omgangen.

Min erfaring er at det er veldig nyttig å gå over bilen med en finishing polish før man legger på voks e.l. Dette er for å bli kvitt alt av forurensninger i lakken, og da vil også voksen hefte bedre, og holde lenger. anbefaler også å legge en lakkforsegler(ikke coating altså) istedet for voks. For de som ikke er spesielt interesserte gir dette et like godt resultat, men best av alt, det er like lett å legge og har mye lenger holdbarhet :)

Ok, har du noen lakkforseglere man kan legge selv å anbefale?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

krister461



Sitat fra: alda på søndag 18. september 2016, klokken 14:29
Ok, har du noen lakkforseglere man kan legge selv å anbefale?

Jeg har denne på min bil:
http://bilnerden.no/gyeon-q2-mohs-lakkforsegling

Grei å legge, men man må alltid vurderere fordeler og ulemper vs voks.

mogu

Sitat fra: krister461 på søndag 18. september 2016, klokken 11:22


Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 11:04
anbefaler også å legge en lakkforsegler(ikke coating altså) istedet for voks.

Hva er forskjellen på coating og lakkforsegler?

Lakkforsegling blir en mellomting mellom coating og voks. Jeg er kanskje ikke helt den rette til å svare men jeg gjør et forsøk. Coating legger et tykt keramisk lag over lakken din og må(les: burde)  gjøres av profesjonelle. Lakkforsegling er mer likt voks, og legges på samme måte. Fordelen i forhold til voks er at det har lenger holdbarhet.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

mogu

Selv har jeg lagt polish angel master sealant. Veldig enkel å legge, suverent resultat og så langt(etter to måneder) er det ingen tegn til dårligere beading/sheeting.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

krister461

Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 15:34
Lakkforsegling blir en mellomting mellom coating og voks. Jeg er kanskje ikke helt den rette til å svare men jeg gjør et forsøk. Coating legger et tykt keramisk lag over lakken din og må(les: burde)  gjøres av profesjonelle. Lakkforsegling er mer likt voks, og legges på samme måte. Fordelen i forhold til voks er at det har lenger holdbarhet.
Er dette din egen definisjon, eller har du lest det noe sted?

I mitt hode er coating og lakkforsegling det samme. Disse kommer i mange varianter med forskjellige egenskaper, og forskjellige krav til legging. Noen av disse bør profesjonelle legge og andre kan man fint legge selv.

Et minus med disse vs. voks er at de koster en del mer, har lang herdetid og skal legges i flere lag. Dette gir bedre beskyttelse, men om man f.eks. får en ripe i døren man ønsker å polere opp så må man ha ny forsegling og ny herdetid. Med voks f.eks. er det mye enklere å bare vokse døren på nytt etter polering.

mogu

Sitat fra: krister461 på søndag 18. september 2016, klokken 16:00
Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 15:34
Lakkforsegling blir en mellomting mellom coating og voks. Jeg er kanskje ikke helt den rette til å svare men jeg gjør et forsøk. Coating legger et tykt keramisk lag over lakken din og må(les: burde)  gjøres av profesjonelle. Lakkforsegling er mer likt voks, og legges på samme måte. Fordelen i forhold til voks er at det har lenger holdbarhet.
Er dette din egen definisjon, eller har du lest det noe sted?

I mitt hode er coating og lakkforsegling det samme. Disse kommer i mange varianter med forskjellige egenskaper, og forskjellige krav til legging. Noen av disse bør profesjonelle legge og andre kan man fint legge selv.

Et minus med disse vs. voks er at de koster en del mer, har lang herdetid og skal legges i flere lag. Dette gir bedre beskyttelse, men om man f.eks. får en ripe i døren man ønsker å polere opp så må man ha ny forsegling og ny herdetid. Med voks f.eks. er det mye enklere å bare vokse døren på nytt etter polering.

En sealer, som er det jeg kaller Lakkforsegling er en mellomting mellom de to.
Master sealant fra polish angel er ikke dyr(rundt 500 kr for 200ml), den krever rundt 20 minutters herdetid og skal legges i to lag, så jeg vil ikke si at det er fryktelig tungvint.

http://scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=705&gclid=Cj0KEQjw9vi-BRCx1_GZgN7N4voBEiQAaACKVlyEdUSw1KrkpRkaA9L0oY_Xbg8ZA9snx-7ptVAVPkwaAoyh8P8HAQ
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

krister461

Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 18:05
En sealer, som er det jeg kaller Lakkforsegling er en mellomting mellom de to.
Master sealant fra polish angel er ikke dyr(rundt 500 kr for 200ml), den krever rundt 20 minutters herdetid og skal legges i to lag, så jeg vil ikke si at det er fryktelig tungvint.
Nei, enig, denne virker ikke dum.

Mohs, som jeg har lagt, legges typisk i 3 lag før man må gå over med Cure. Skal herdes minst en time mellom hvert lag, minst 12 timer før Cure benyttes og 24 timer før bilen kan kjøres. :)

Klykken

Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 15:34
Sitat fra: krister461 på søndag 18. september 2016, klokken 11:22


Sitat fra: mogu på søndag 18. september 2016, klokken 11:04
anbefaler også å legge en lakkforsegler(ikke coating altså) istedet for voks.

Hva er forskjellen på coating og lakkforsegler?

Lakkforsegling blir en mellomting mellom coating og voks. Jeg er kanskje ikke helt den rette til å svare men jeg gjør et forsøk. Coating legger et tykt keramisk lag over lakken din og må(les: burde)  gjøres av profesjonelle. Lakkforsegling er mer likt voks, og legges på samme måte. Fordelen i forhold til voks er at det har lenger holdbarhet.
Coating og lakkforsegling er det samme. Coating = (lakk)forsegling på norsk.

Se under kategorien "Lakkforsegling" hos f.eks bilnerden: http://bilnerden.no/voks-finish/voks-lakkforsegling/lakkforsegling
Scandicshine: http://scandicshine.no/index.php?route=product/category&path=71_80

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

Blir nok voks for meg, virker tungvindt å forsegle selv... Hva skjer med det man legger på når det er dags å legge på ny behandling, er det vanskelig å få det vekk? Det jo snakk om en fysisk "film" man legger på lakken hvis jeg har skjønt det riktig...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

krister461

Gammel forsegling forsvinner ved polering. :)

petersv

Bruk heller fusso enn voks. Det er en vannavstøtende fluorisert guffe som er veldig effektiv og billig. Du finner link til ebay lengre bak i tråden her, ca 200kr inkl. frakt.

Giovanni

Brukt fusso på teslaen og en haug med andre biler i forskjellige farger. Bra produkt som holder lenge!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

- 2016 Tesla Model S 90D Pearl White Full spec
- 2016 Nissan Leaf Tekna 30kWt Bronze Full spec

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA