Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

kjølholdt

Noen som kan anbefale et firma i Bergen som gjør polering ,vask osv bra.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Siggen

Sitat fra: kjølholdt på søndag 12. mai 2013, klokken 20:54
Noen som kan anbefale et firma i Bergen som gjør polering ,vask osv bra.

Raa Detailing bak Lagunen. Tlf 982 68 165. Har til tider laaang ventetid endog.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Sitat fra: frskby på søndag 12. mai 2013, klokken 19:11
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 12. mai 2013, klokken 18:29
Sitat fra: Cirion på søndag 12. mai 2013, klokken 17:05
Sitat fra: cdabel på søndag 12. mai 2013, klokken 16:20
For all your car wash obsessing needs:

http://www.detailersclub.no/
Gå gjerne dit om du vil bli tråkka på...

Jeg holder meg langt unna!
Ikke min erfaring med dcn i det hele tatt! Tvert imot veldig imøtekommende mot nybegynnere, har lært utrolig mye der inne og blitt en del tusenlapper fattigere ;)

Helt enig - bare opplevd positivitet mot nykommere som meg, og de deler gladelig sin kunnskap! Har også blitt mange tusenlapper fattigere... ;)
Prøv å si noe positivt om et produkt du liker, som de ikke selv bruker...
Da oppsøker de deg personlig.

Jeg anbefalte Glare Professional Polish, som jeg brukte på min sorte Honda Accord fra 2000. Dette var i 2008. Trenger en ny polering nå ser jeg... Fortsatt fin glans, får fortsatt kommentarer på hvor blank den er. Den er nå 13 år gammel.

Honda liker også Glare, de selger det faktisk under eget navn. Pro Honda Glare Professional Polish.

Glare kommer til å bli påført min Tesla så fort jeg får den.

Det er også en på Teslamotors som har gjort en sammenligning med en drøss av produkter over lang tid for å finne det som han vil bruke på sin Model S. Like greit å finne ut resultatet selv, og hva som ligger bak.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12794-Car-Care-Controlled-experiment-test-gloss-and-durability-of-the-top-paint-finishes

Seilbåten ble polert i 2010 med nettop Glare... Skutesidene bader i saltvann, soler seg hele året rundt, og koser seg med både snø, is, vind og store bølger. Løftes opp kun for underspyling og anodebytting ellers ligger den i saltvann 24/7. Spyler av båten når jeg kommer tilbake til hjemmehavn. Fikk senest i helgen spørsmål om  hva jeg hadde polert skutesidene med. Glare, juni 2010...

Ugg, nå høres jeg ut som en Glare selger... Vel, jeg selger ikke Tesla heller, men jeg er nok minst like positiv til både Tesla og Glare. Beste er at de passer godt sammen :)

Gleder meg til å polere min Model S, er vel nesten like ivrig som han her er på denne...
http://www.youtube.com/watch?v=wMNgbO1_Z9M&list=UU2cb55SCsEhTNXXZcK_dM_A&index=2
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cdabel

#19
Jeg fikk en kar fra detailersclub.no til å gjøre jobben (de har en subforum som heter "jobb ønskes utført"). Fikk flere PM og ble enig med en av dem. Betryggende sa de andre som sendte PM'er at han jeg valgt var dyktig og de ville anbefale ham. Produktene skaffet jeg selv på autogeek.com.

Edit: Ser at noen nevnte Raa detailing i Bergen mens jeg skrev innlegget. Det er han jeg har avtalt med.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

DonPedro

En oppfordring til Cirion (eller andre som har greie på dette): Fredag (brukeren, ikke ukedagen) lagde en veldig fin oppsummering av lading.  Kunne noen kanskje laget en kort "detailing for dummies"?

Jeg har sett at det finnes noen sånne greier på detailersclub.no eller hva de heter. Men her tenker jeg noe som er myntet på dem som ikke har SÅ mye tid å bruke på å dille med bilen, men som heller ikke vil kjøre den gjennom bilvaskemaskin.  "Grunnpakka", liksom. :-)

Gjerne også tips til hva man gjør selv og hva man setter bort til andre (som nybegynner uten kjempeambisjoner).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Land Trykkeri

Noen som har erfaring med svisswax-produkter - sort bil?
Tesla Model S 85 Sort  -. Just love it :-)

Oreo

Sitat fra: Land Trykkeri på søndag 12. mai 2013, klokken 22:54
Noen som har erfaring med svisswax-produkter - sort bil?
Etter det jeg har hørt skal det være kremen av produkter, men så koster det skjorta og mer til.
Selv har jeg alltid brukt Autoglym og er ganske fornøyd med den. Enkel å jobbe med også og det gjør ikke all verden om en venter en god stund før en fjerner polishen.

Brukte Permashine på Leafen min, men det skal jeg IKKE ha på S'en. ALDRI igjen. Kan ikke gå over å polere selv for å fjerne asfalt flekker som jeg ikke får vasket bort. Da ødelegger man Permashine laget ble det hevdet.
Makan til dårlig service på Dekkmann på Tiller i Trondheim har jeg heller ikke opplevd på lenge. 5 årsgarantien dems er ikke mye verdt. De foreslo å gå over med clay for så påføre et nytt lag med Permashine og at vi skulle dele på kostnadene for jobben. DiTec forstår jeg heller ikke vitsen med når en må tilbake hvert år. Jeg investerer heller i SwissWax eller mer Autoglym og gjør jobben selv på Tesla'en. Da tar jeg i alle krinker og kroker og vet selv hva som er gjort.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

laumb


Sitat fra: Land Trykkeri på søndag 12. mai 2013, klokken 22:54
Noen som har erfaring med svisswax-produkter - sort bil?

Bruker utelukkende Swissvax om dagen.
Sverget tidligere til Dodo Juice, men det var som å pisse i havet i forhold.

Har brukt SV på svart bil flere ganger. Det som er viktig er alltid forarbeidet samt riktig voks. Cleaner fluid fasen må ikke skippes.
Sørg for grundig 2-3 stegs polering for å fjerne riper. Jeg bruker 3M polish i alle stegene.

den12mann

En og annen Rogalandstesla havner nok hos Tommy på Bryne for litt puss og gnikk

19quiz76

#25
@Cirion: Ja, detailer-purister har det med å disse fillers ;)
Kjipt at dette ble din erfaring med dcn, men når det gjelder vasketeknikk, korrigering av lakk samt beskytte den mot slitasje og wear & tear har jeg lært utrolig mye av å stille spørsmål og tråle poster der inne. Men; vi har alle våre favorittprodukter - knall at du har funnet ditt :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

#26
Sitat fra: DonPedro på søndag 12. mai 2013, klokken 22:24
Kunne noen kanskje laget en kort "detailing for dummies"?

Det er dessverre veldig vanskelig å holde en bil blank uten å legge ned en del arbeid, men det viktigste er riktig vasketeknikk for å unngå vaskeriper.

Bruker typisk en time / halvannen på standard utvendig vask, følgende fremgangsmåte:

Forvask (det aller viktigste ved bilvask):

- Syrefri felgrens (eks. Scholl Rim7 eller P21S), la virke til ferdig med neste steg.
- Lavtrykkskanne med petroleumsbasert avfetting mot tjære- og asfaltrester (de fleste på dcn sverger til Mac123's "Prickbort") på nedre paneler (vinduslist og nedover). La virke max 5 minutter, må ikke tørke på lakken. Aldri i direkte sollys. Spyl av med høytrykk, også felgrensen.
- Lavtrykkskanne med vannbasert avfetting for organisk skitt (eks. Surfex HD blandet ut med vann, 1:30 for sommervask og 1:20 for vinter). Spray på hele bilen, ellers samme prosedyre som Prickbort. På dette tidspunktet bør bilen være 80-95% "ren", avhengig av utgangspunktet (I kid you not!)
- Gi gummimattene en runde med en sterkere blanding avfetting, eks. Surfex HD blandet 1:10 med vann (1:5 hvis veldig skitne).
- Har man tid og utstyr til det (noen vaskehaller tilbyr det), kan man før man spyler av Surfex'en legge et skumlag på bilen for å hjelpe avfettingen løse opp møkka og la den renne av med såpa. Ikke la såpa tørke på lakken, men spyl av når såpa begynner å renne saktere.

- Tid for bøttevask, men kast alt du har av svamper. Kjøp en vaskehanske av ull- eller microfiber, samt en bøtte med såkalt Grit Guard i bunnen. Denne lar møkka synke til bunnen uten at man drar det med opp igjen i hansken. Finnes et utall av såper, bruker selv en del fra Chemical Guys. Ikke sirkelbevegelser, bare horisontale bevegelser. Start med taket og jobb deg nedover.
- Spyl av og tørk med microfiberhåndkle.

Polering avhenger helt av tid til rådighet, ønsker man et kjapt resultat går det som regel utover holdbarheten. Merk at med maskin fjerner man lettere riper pga slipemidler i polish samt varmeutvikling, mens håndprodukter som regel bare klarer å fylle dem igjen med oljer og diverse kjemikalier (ikke et vondt ord om det, Cirion).
Her er det bare lommebok og ambisjonsnivå som legger begrensningene, og en del kunnskapsinnhenting må påregnes. På en ny bil bør man kunne slipe unna med ett steg polering, tar typisk 5-6 timer med maskin for en nybegynner. Håndprodukter tar betraktelig kortere tid.

Så til det som beskytter lakken; her er det voks eller lakkforsegling som går igjen hos mange. Alle sverger til sine favoritter, men Swissvax som er nevnt tidligere i tråden er en gjenganger og har utvilsomt flotte produkter. Lommeboka bestemmer, en boks koster mellom 679 og 19.990(!). Man for også helt anstendige vokser til rundt 200,- fra eks. Dodo Juice

Har bare erfaring med voks som Last Step Product (LSP blant kjennere) selv, da trenger man voks, påføringsputer og tykke microfiberkluter. Legg tynt (så tynt du klarer) lag med voks på et område på 60 x 60 cm og tørk av etter den tiden som er angitt i brukerveiledningen til voksen. Legges ikke på glass, men på lakkerte flater og kromdetaljer.

Vinduer bør behandles med ruteforsegling, jo bedre den er, dess sjeldnere trenger man gjøre det. RainX er billig og bra, men den dyrere til Nanolotus holder nok lenger.

Kunne skrevet en doktorgradsavhandling om felgvoks, interiørrens, og mye annet som vi maniske hobbydetailere driver med, men henviser like gjerne til www.detailersclub.no for de som vil gå mer i dybden.

Må også få presisere at dette er min personlige fremgansgsmetode, men tviler på at den vil slaktes av så altfor mange detailere ;)

Happy detailing!!

Edit: Her er en god og rimelig startpakke: http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=569
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

DonPedro

Tusen takk!!!!

To spørsmål:

Frekvens: Antar at man vasker når man synes den ser skitten ut.  :) Polering - når man ser riper? Og kanskje når den er ny? Voks/lakkforsegling - når den er ny? Ruteforsegling - når den er ny, og så iht. bruksanvisning på produktet? Hvis noen av disse er "etter behov" - hvordan ser man at man har behov?

DIY vs. proff hjelp: Hva av det over er det mest naturlig å sette bort til dem som kan det? Polering? Voks/lakkforsegling?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Cirion

Sitat fra: DonPedro på søndag 12. mai 2013, klokken 22:24En oppfordring til Cirion (eller andre som har greie på dette): Fredag (brukeren, ikke ukedagen) lagde en veldig fin oppsummering av lading.  Kunne noen kanskje laget en kort "detailing for dummies"? Men her tenker jeg noe som er myntet på dem som ikke har SÅ mye tid å bruke på å dille med bilen, men som heller ikke vil kjøre den gjennom bilvaskemaskin.  "Grunnpakka", liksom. :-)
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 13. mai 2013, klokken 00:55Det er dessverre veldig vanskelig å holde en bil blank uten å legge ned en del arbeid, men det viktigste er riktig vasketeknikk for å unngå vaskeriper.
Sorry å måttte skuffe DonPedro, men det er som 19quiz76  sier, det er tidkrevende.

Jeg har sluppet å polere bilen siden 2008, men jeg brukte vel 2-3 laange dager på alle steg. Når det først var gjort, så håndvasker jeg bilen regelmessig. Skumlegger først, lar det virke, høytrykkspyler og til slutt går jeg over med bøtte og mikrofiber klut. Felgrens, med felgbørste, og dekkfornyer på dekkene. Vinterstid, bruker jeg selvvask steder, og spyler ren bilen før jeg parkerer den i varm garasje.

Jeg ville satt bort bilen til lakkforsegling om du ikke har mulighet eller ork til å gjøre dette selv. De fleste tilbyr årlig oppfølging mot et mindre beløp, og du trenger kun å ta vask av bilen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

19quiz76

Sitat fra: DonPedro på mandag 13. mai 2013, klokken 01:08
Polering - når man ser riper? Og kanskje når den er ny?

Før og etter vintersesong er en grei tommelfingerregel. Da får lakken en god dyprens, selv om man ikke trenger å korrigere lakken (= fjerne riper). Ellers ved behov.

Sitat fra: DonPedro på mandag 13. mai 2013, klokken 01:08
Voks/lakkforsegling - når den er ny?

Voks gjør man typisk etter polering/korrigering, men gjerne oftere. En god voks (eks. Swissvax) holder gjerne mange måneder, så et par ganger i året bør holde.

Sitat fra: DonPedro på mandag 13. mai 2013, klokken 01:08
Ruteforsegling - når den er ny, og så iht. bruksanvisning på produktet? Hvis noen av disse er "etter behov" - hvordan ser man at man har behov?

Ja, når ruta er ny og fersk. Se denne videoen for effekt, legges på ny etter hvert som effekten avtar:

http://www.youtube.com/watch?v=WimH9sg2oso&feature=player_embedded

Sitat fra: DonPedro på mandag 13. mai 2013, klokken 01:08
DIY vs. proff hjelp: Hva av det over er det mest naturlig å sette bort til dem som kan det? Polering? Voks/lakkforsegling?

Tja, kommer an på tid til rådighet. Korrigering av lakk krever en del trening (les: tid) og kan settes bort, men voksing og lakkforsegling er kosejobb ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA