Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av petersv, søndag 12. mai 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

BMW850

Jeg var den første Teslaen som ble behandlet, faktisk i Norge siden han akkurat hadde blitt autorisert som den første OCP behandleren i landet. Jeg hadde faktisk planer om å dra til Danmark. Mener jeg betalte 5500 men da var bilen helt ny og trengte omtrent ikke lakk-korrigering/detailing. Hva de skal ha i Asker vet jeg ikke nå men mener å huske  prisen lå noen tusenlapper over. Ta  å sjekk det opp da, bare ett lite googlesøk det ;)

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Beachboy

Leverte bilen inn hos Klarlakk AS i Oslo igår for lakkrens og polering.
Meget fornøyd etter resultatet. Fikk til en veldig god pris også.

Anbefales for de som ønsker å fjerne enkelte vaskeriper etc.
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

mr.rs4

#1142
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 28. april 2015, klokken 08:58
Kjenner jeg begynner å angre på valget av sort Tesla. Verste møkka lakken jeg har vært borti. Faktisk verre enn sort 1-sjikt Toyota/Lexus lakk og da er det ille. Blir vaskeriper av ikke noe, tørker man bilen blir det riper, tørker man av polering eller voks blir det også små micro riper som man ser i sola eller ved bruk av 3m sin xenon lampe. Så umulig å holde lakken 100%

Blir jo også steinsprut skader hvis det blåser litt sand på bilen.

Viste at det ikke var veldig bra når jeg bestilte, men ikke så ille. Er så ille at jeg har valgt å få hellakkert hele bilen i en ny sort farge med fler lags klarlakk og det er ille på en 4 uker gammel bil.

Blir da ikke noe jalla miljølakk på den da for å si det sånn.
Når jeg bestilte var det ingen andre farger som var aktuelle heller (Nye sort med klarlakk og nye blå var ikke tilgjengelig da).
Intresangt .
Har du selv utført polerings jobben?
Hvilke utstyr(roterende, oscillerende  eller hand), og produkter brukte du?

Edit
Har selv en grå Tesla utgave 2015, og er ny begynner på polerings fronten. Har kjøpt meg noe utstyr, samt Rupes Duetto. Denne Rupes skal hjelpe litt for å IKKE få vaskeriper / swirls.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

Sitat fra: mr.rs4 på tirsdag 28. april 2015, klokken 12:57
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 28. april 2015, klokken 08:58
Kjenner jeg begynner å angre på valget av sort Tesla. Verste møkka lakken jeg har vært borti. Faktisk verre enn sort 1-sjikt Toyota/Lexus lakk og da er det ille. Blir vaskeriper av ikke noe, tørker man bilen blir det riper, tørker man av polering eller voks blir det også små micro riper som man ser i sola eller ved bruk av 3m sin xenon lampe. Så umulig å holde lakken 100%

Blir jo også steinsprut skader hvis det blåser litt sand på bilen.

Viste at det ikke var veldig bra når jeg bestilte, men ikke så ille. Er så ille at jeg har valgt å få hellakkert hele bilen i en ny sort farge med fler lags klarlakk og det er ille på en 4 uker gammel bil.

Blir da ikke noe jalla miljølakk på den da for å si det sånn.
Når jeg bestilte var det ingen andre farger som var aktuelle heller (Nye sort med klarlakk og nye blå var ikke tilgjengelig da).
Intresangt .
Har du selv utført polerings jobben?
Hvilke utstyr(roterende, oscillerende  eller hand), og produkter brukte du?

Edit
Har selv en grå Tesla utgave 2015, og er ny begynner på polerings fronten. Har kjøpt meg noe utstyr, samt Rupes Duetto. Denne Rupes skal hjelpe litt for å IKKE få vaskeriper / swirls.

Er jeg som har utført jobben ja.
Brukte oscillerende maskin. Prøvde meg fram med Menzerna, 3M og Rupes. Rupes sin UHS Easy gloss var den jeg endte med til slutt da den avsluttet penest.
Klarer å få det 95% bra, men problemet er at lakken tåler så lite at selv om jeg brukte IPA løsning for å tørke av poleringen så blir det nye små swirls når man buffer av voks igjen.
Nå er nok jeg mer nøye/sær enn de fleste, så dette er nok små ting som den vanlige mann i gata ikke ser.

Mcstropp

Hvor godt holder OptiCoat Pro behandlingen seg? Hvor langt tid tar det før en må gjøre behandlingen på nytt?

Takk for svar :)

Resistes

5 år pluss , kan kontrolleres etter 5 år og forlenge garanti, ingen etterbehandling nødvendig .
Her er en video fra en som ble behandlet i Kanada i 2007

https://youtu.be/DCjxN7zVySM
Lakkbeskyttelse og bilpleie i Vestfold
Opti Coat PRO , Igreenlover KENZO , Americoat
90 172 172 post@opticoat.no

plvr

#1146
Er det noen som kjenner til et firma som tilbyr Opticoat pro i Bergensområdet? Og er det sjanseløst å behandle en 6 mnd gammel bil som allerede har fått noen steinsprut og et par småmerker ellers? Tenker da på litt korreksjon i forkant av ocp. Jeg er for såvidt glad i å polere, ønsket er en behandling som herder lakken og reduserer risiko for steinsprutskader. Må si meg enig med andre som har hevdet at lakken virker myk (mcrød), Synes den rett og slett er skuffende lett å skade.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

MeTesla

#1147
Jeg lurer på samme sak, opticoating, men i området øst for Oslofjorden.

Svar mottas med takk :)

OnlyOne

Du bor på feil side av fjorden, men likevel: google Asker autospa. Noen få hundre meter i fra meg. Gode referanser, virker dyktig. Ingen egen hjemmeside, men noe info finnes på facebook.

Holder til i Vollen i Asker, så ikke så lange veien med oslofjordtunnelen..

En av de to autoriserte i Norge, den andre holder til i Stokke i Vestfold.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

BMW850

Eller http://opticoat.no i Vestfold. Brukte disse da bilen var ny og er superfornøyd :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

MeTesla


krister461

Sitat fra: plvr på fredag 08. mai 2015, klokken 20:01
Er det noen som kjenner til et firma som tilbyr Opticoat pro i Bergensområdet? Og er det sjanseløst å behandle en 6 mnd gammel bil som allerede har fått noen steinsprut og et par småmerker ellers? Tenker da på litt korreksjon i forkant av ocp. Jeg er for såvidt glad i å polere, ønsket er en behandling som herder lakken og reduserer risiko for steinsprutskader. Må si meg enig med andre som har hevdet at lakken virker myk (mcrød), Synes den rett og slett er skuffende lett å skade.
Det finnes lakkforseglinger du kan legge selv som vil gjøre lakken mer ripebestandig - f.eks. denne:
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=498

Et annet alternativ kan være å legge en beskrivelse av hva du ønsker utført her:
http://www.detailersclub.no/forum/forum/56-jobb-%C3%B8nskes-utf%C3%B8rt/

Ser her for tips og inspirasjon:
http://www.detailersclub.no/forum/forum/6-show-and-shine/

plvr

Krister461: supert, takk! har du prøvd det middelet fra bilnerden selv? Vet du om det er lett å gjøre noe galt? Har null erfaring med den slags, men ikke redd for litt arbeid.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

krister461

Sitat fra: plvr på lørdag 09. mai 2015, klokken 10:08
Krister461: supert, takk! har du prøvd det middelet fra bilnerden selv? Vet du om det er lett å gjøre noe galt? Har null erfaring med den slags, men ikke redd for litt arbeid.
Ja, det var det da. Jeg skulle legge Gyeon Q2 Mohs på bilen i høst. Og i utgangspunktet gikk det veldig fint.

Problemet var at Bilnerden hadde sendt meg "Mohs Plus" som kommer med et ekstra lag som heter "Phobic top coat" som legges til slutt og som bare skal legges av autoriserte detailere. Når jeg la på dette så fikk det dråpeformer som ble synlige på lakken i ettertid. Jeg har enda ikke funnet ut hva jeg gjorde galt. Men, merkene var ikke mer sjenerende enn at jeg lot de være på hele vinteren og polerte de lett bort igjen til våren.

Kommer til å gjøre et nytt forsøk til høsten, men da med vanlig "Mohs"...

Se instruksjoner her:

https://www.youtube.com/watch?v=9ulGqb9d3HI

HåkonE

Sitat fra: plvr på fredag 08. mai 2015, klokken 20:01Og er det sjanseløst å behandle en 6 mnd gammel bil som allerede har fått noen steinsprut og et par småmerker ellers?

Definitivt ikke.  :)

Polering fjerner det meste som har satt sine spor i det øverste lakklaget. Steinsprut-skader kan utbedres også, men det er en egen prosedyre (og garantert egen prisliste).

Sitat fra: plvr på fredag 08. mai 2015, klokken 20:01Jeg er for såvidt glad i å polere, ønsket er en behandling som herder lakken og reduserer risiko for steinsprutskader.

Sånn helt teknisk, så herder ikke coating lakken. Den legger et ekstremt tynt lag som herder på toppen av lakken. Dette laget er heller ikke garantert å ikke få slitasje (vaskeriper etc), men det holder gjerne bedre enn myk original-lakk.

Det gjør også bilene lettere å holde ren.

Ingen coatinger beskytter mot steinsprut. Hevder noen detailere det, så lyver de. Det eneste som beskytter mot steinsprut er egnet folie. XPEL, Suntek, 3M er vanlige leverandører, men det er kostbart (mye dyrere enn vanlig folie, eller coating for den saks skyld)

Opticoat er for øvrig en av etter hvert svært mange produsenter (Modena, Cquartz, Pinnacle, 22ple osv.). Alle har forskjellige egenskaper, og jeg har ikke hørt om noen som er best på alt. Det aller viktigste ved legging av slike coatinger, er personen som utfører jobben.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA