Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 00:06
Dette er en artikkel der Tesla glimrer med sitt fravær, men når man leser igjennom kriteriene politiet har satt her, er det faktisk noen av disse kriteriene som ikke Tesla slår på de aktuelle bilene?

http://www.vg.no/spesial/2016/politibilene/
I mitt hode ryker Tesla på kvalitet og komfort/plass/inn og utstigning. Kronglete innstigning foran og enda verre bak. Ubrukelige bakseter for voksne personer, og alt for lav takhøyde. Ryker også på kjøreegenskaper på vinteren da vekten gjør seg gjeldende spesielt inn i svinger.

I tillegg er vel bilen helt uaktuell pga tiden det tar å fylle den opp med "drivstoff", samt at den ikke vil fungere i høyhastighets biljakter (effektbegrensning).

Tiden for elektriske utrykningskjøretøyer er nok en del lengre unna enn tiden for elektriske hvermannsen personbiler. Og når de kommer vil de være annerledes utformet enn TMS.

eha

Det er kanskje verdt å nevne at dette er anbudsrunder hvor tilbydere selv velger å kaste seg inn i konkurransen. Årsaken til at BMW, Volvo og Volkswagen er med i konkurransen er altså i første rekke at produsentene har et aktivt salgsapparat for firmaer og spesialavdelinger for utrykningskjøretøy, og har valgt å besvare med tilbud på spesialbygde kjøretøy med helt egne priser, utstyr osv. At Tesla ikke er med på disse tingene foreløpig tror jeg ikke vi skal ta ille opp :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:33I mitt hode ryker Tesla på kvalitet og komfort/plass/inn og utstigning. Kronglete innstigning foran og enda verre bak. Ubrukelige bakseter for voksne personer, og alt for lav takhøyde. Ryker også på kjøreegenskaper på vinteren da vekten gjør seg gjeldende spesielt inn i svinger.
Enig på lite plass i baksetet, og kronglete inn- og ut-stigning.

"Kvalitet" som sådan er ikke et målekriterie, det nærmeste er vel garanti, og her er drivlinjegarantien helt klart best, mens garantien på resten av bilen er ca like god som konkurrentene.

Når det gjelder kjøreegenskaper er den like god eller bedre enn konkurrentene. Det lave tyngdepunktet veier til stor grad opp for vekten. De hadde tydeligvis også sett på oppførselen ved giring o.l, og her ville Model S få full pott.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:33I tillegg er vel bilen helt uaktuell pga tiden det tar å fylle den opp med "drivstoff", samt at den ikke vil fungere i høyhastighets biljakter (effektbegrensning).
Tiden for å fylle drivstoff har ikke nødvendigvis noen stor betydning. Rekkevidden er god nok for en full arbeidsdag, altså så lenge det ikke er snakk om å bruke bilene konstant (uten minst to pauser på 4 timer per døgn) så er det ikke en begrensning.

Når det gjelder effektbegrensingen er denne ganske irrelevant. Veiene er en mye større begrensing. Man kan fint kjøre i 200 km/t konstant i en time uten å oppleve noen effektbegrensing.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:33Tiden for elektriske utrykningskjøretøyer er nok en del lengre unna enn tiden for elektriske hvermannsen personbiler. Og når de kommer vil de være annerledes utformet enn TMS.
Jeg tenker Model X er en bedre kandidat for politibil. Men hovedutfordringen for både Model S og Model X er at de er for dyre. Den første bilen som kanskje kan være veldig aktuell er nok Model Y, antatt at dette blir en crossover versjon av Model 3 til 400k NOK med 500 km rekkevidde og AWD.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Muffinman

Nå foregår ikke biljakter ved å ligge i jevnt 200, men gjerne av mange påfølgende harde akselerasjoner og oppbremsinger. Det er fint mulig å få frem begrensing ved f.eks. aktiv kjøring i hårnålskurver om det er litt høydeforskjell.

Cookie Monster

#4789
Ja skal ikke mye forbikjøringer og aktiv kjøring opp noen bakker før effektbegrensingen kommer. Men nå skal det sies at selv når effektbegrensningen er på går en Model S likevel mye bedre enn de BMW'ene der med en kjip Dieselmotor.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

I tillegg begrenser A- og B-stolpe sikten i stor grad på TMS. Usikker på hvordan det står til på de andre bilene, men jeg forårsaket nesten en ulykke ved et tilfelle pga at en liten bil greide å "gjemme" seg bak stolpen til tross for at jeg så meg godt for. Greit å være klar over for alle uten uniform også.

KrW

Har et søskenbarn som jobber i politiet. Satt på da han prøvde min brors 85D her om dagen. Han sa den var mye bedre enn Passatene de bruker. Han prøvde litt svinger i god fart og synes den satt veldig godt. Ved utrykning kunne han kjørt mye raskere sa han, så han kunne gjerne tenkt seg Tesla i politiet. Han har selv reservert en Model 3.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Cookie Monster

En Model S er helt overlegen en passat på svingete veier ja :)

ca likt med Audi RS7 må jo sies å være veldig bra for en bil på 2.2 tonn.
https://www.youtube.com/watch?v=lZZRvIzIais
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 29. juni 2016, klokken 12:16
Den første bilen som kanskje kan være veldig aktuell er nok Model Y, antatt at dette blir en crossover versjon av Model 3 til 400k NOK med 500 km rekkevidde og AWD.

Tenkte litt i samme baner, men da denne antagelig blir i 3-serie størrelse, og BMW 3-serien utgikk da de var for små, så antar jeg at også Model 3/Y utgår av samme grunn. Men mulig større plass i kupèn oppveier (gitt at også Y får samme grunnform med relativt stor kupè vs bil som 3)?
Model S 85D

Trustno1

Sitat fra: Sven-E på torsdag 30. juni 2016, klokken 00:12
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 01:20
Sitat fra: Sven-E på onsdag 29. juni 2016, klokken 01:04
Hva står d for i 520d ?
Damp
Det var rart.  Hvilken sammenheng har dette med damp?

Jeg trodde det kanskje kunne være noe sånt som, dual-drive, eller diesel, eller Direct-etellerannet, eller kanskje downgrade, eller kanskje det er modellen etter a, b og c?
Jeg vet ikke, det var derfor jeg spurte.

Sammenhengen finner du her


Amoss

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 30. juni 2016, klokken 01:16
E24 kjører på med gratisreklame:

Mens VG vel kjører med noe av det motsatte:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/tesla-eiere-er-tilkjent-erstatning/a/23726722/
Sitat
Tesla-eiere er tilkjent erstatning
Tre norske bileiere har fått medhold etter å ha klaget på for liten ytelse fra ny sports-Tesla.
Model S 85D

Muffinman

#4797
Helt på sin plass siden produktet underleverer. Det skulle i tillegg vært utdelt premie for tidenes dårligste kundebehandling mtp måten kundene ble hengt ut i media av Tesla v/kommunikasjonsdirektøren. Og utrolig nok fortsetter de faktisk å tåkelegge:

SitatTester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D har alltid vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene

tomrh

Det er dessverre blitt vanlig å reklamere for samlet antall hk, det blir et større tall som gjør seg bedre i reklame men er fjernt fra virkeligheten. Hele bilbransjen ønsker å kunne fortsette med det, derfor blir det nok kjempet videre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MeTesla

Sitat fra: Sven-E på torsdag 30. juni 2016, klokken 07:58
Sitat fra: Trustno1 på torsdag 30. juni 2016, klokken 00:18
Sitat fra: Sven-E på torsdag 30. juni 2016, klokken 00:12
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 29. juni 2016, klokken 01:20
Sitat fra: Sven-E på onsdag 29. juni 2016, klokken 01:04
Hva står d for i 520d ?
Damp
Det var rart.  Hvilken sammenheng har dette med damp?

Jeg trodde det kanskje kunne være noe sånt som, dual-drive, eller diesel, eller Direct-etellerannet, eller kanskje downgrade, eller kanskje det er modellen etter a, b og c?
Jeg vet ikke, det var derfor jeg spurte.

Sammenhengen finner du her
Så morsom du er da.

Er det noen andre som ikke er rasshøl som kan gi meg en forklaring?

D står for Diesel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA