Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: cairnz på torsdag 17. september 2015, klokken 11:48
Sitat fra: BMW850 på onsdag 16. september 2015, klokken 19:17
Enda mer bensin til bålet for el.bil hatere  ::) Vi er med på å gjøre verden tom for mat!

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/09/16/194872364/verden-kan-ga-tom-fosfor-og-mat
forskjellen er vel at de kiloene(?) med fosfor vi har i batteriene kan relativt(?) lett hentes tilbake når batteriene resirkuleres.
-mens forsforet som brukes i landbruket overgjødsler elver og sjøer etter å ha vært innom åkrene.
Det er uansett landbruket som bruker mest og hvis forbruk ikke er bærekraftig- fordi fosforressursene er begrensede. Omstillingen er en nødvendighet og den kommer da litt raskere pga. andres behov.

HåkonE


Tai

To Tesla biler med på Street Legal race i Bergen. SKal visstnok ha gjort det brukbart:-)

http://www.ba.no/motorsport/regnet-hindret-ikke-borning/s/5-8-160105
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amoss

Dreier seg egentlig om utslippsskandalen til VW, men det har sneket seg med ett lite avsnitt om Tesla og elbiler også....

http://www.aftenposten.no/dagens_avis/lordag/Det-er-sprott-Juks-med-utslipp-har-vart-et-tema-i-Europa-i-20-ar_-uten-at-myndighetene-har-grepet-fatt-i-det-8180225.html

Sitat- Jeg tror ikke folk så for seg at det var Tesla-biler proppfulle av litiumbatterier som skulle fikse den grønne revolusjonen. Teslaen blir fraktet fra California til Europa på fraktbåter som går på dårlig bunkersolje. Ingen har regnet på hvor langt en utslippsfri Tesla må kjøre for å utligne den møkka som er lagt igjen over Atlanterhavet. Selv mener jeg at alle fordelene for elbiler er drevet for langt.
Model S 85D

Trønderleaf

Sitat fra: Amoss på fredag 25. september 2015, klokken 23:38
Dreier seg egentlig om utslippsskandalen til VW, men det har sneket seg med ett lite avsnitt om Tesla og elbiler også....

http://www.aftenposten.no/dagens_avis/lordag/Det-er-sprott-Juks-med-utslipp-har-vart-et-tema-i-Europa-i-20-ar_-uten-at-myndighetene-har-grepet-fatt-i-det-8180225.html

Sitat- Jeg tror ikke folk så for seg at det var Tesla-biler proppfulle av litiumbatterier som skulle fikse den grønne revolusjonen. Teslaen blir fraktet fra California til Europa på fraktbåter som går på dårlig bunkersolje. Ingen har regnet på hvor langt en utslippsfri Tesla må kjøre for å utligne den møkka som er lagt igjen over Atlanterhavet. Selv mener jeg at alle fordelene for elbiler er drevet for langt.

Hva er alle andre bilmerker da? Alle fraktes rundt jorden på bilbåter som går på tungolje, men disse forurenser ikke så mye med tanke på hvor store tonnasje med frakt de har ombord.
Og de bilene som er produsert i europa har som regel deler som er produsert over hele verden som må fraktes
til fabrikken likevel, så det var tynne argumenter i grunn!
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

NegativeElectrode

Sitat fra: Trønderleaf på lørdag 26. september 2015, klokken 02:47
Sitat fra: Amoss på fredag 25. september 2015, klokken 23:38
Dreier seg egentlig om utslippsskandalen til VW, men det har sneket seg med ett lite avsnitt om Tesla og elbiler også....

http://www.aftenposten.no/dagens_avis/lordag/Det-er-sprott-Juks-med-utslipp-har-vart-et-tema-i-Europa-i-20-ar_-uten-at-myndighetene-har-grepet-fatt-i-det-8180225.html

Sitat- Jeg tror ikke folk så for seg at det var Tesla-biler proppfulle av litiumbatterier som skulle fikse den grønne revolusjonen. Teslaen blir fraktet fra California til Europa på fraktbåter som går på dårlig bunkersolje. Ingen har regnet på hvor langt en utslippsfri Tesla må kjøre for å utligne den møkka som er lagt igjen over Atlanterhavet. Selv mener jeg at alle fordelene for elbiler er drevet for langt.

Hva er alle andre bilmerker da? Alle fraktes rundt jorden på bilbåter som går på tungolje, men disse forurenser ikke så mye med tanke på hvor store tonnasje med frakt de har ombord.
Og de bilene som er produsert i europa har som regel deler som er produsert over hele verden som må fraktes
til fabrikken likevel, så det var tynne argumenter i grunn!

Og drivstoffet til forbrenningsmotorerer oppstår magisk inni pumpene, og skal ikke produserer på digre installasjoner, raffinerers på digre installasjoner og transporteres både med bil og båt (ja båter som er virkelig store)?
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fonberg

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 26. september 2015, klokken 09:18
Sitat fra: Trønderleaf på lørdag 26. september 2015, klokken 02:47
Sitat fra: Amoss på fredag 25. september 2015, klokken 23:38
Dreier seg egentlig om utslippsskandalen til VW, men det har sneket seg med ett lite avsnitt om Tesla og elbiler også....

http://www.aftenposten.no/dagens_avis/lordag/Det-er-sprott-Juks-med-utslipp-har-vart-et-tema-i-Europa-i-20-ar_-uten-at-myndighetene-har-grepet-fatt-i-det-8180225.html

Sitat- Jeg tror ikke folk så for seg at det var Tesla-biler proppfulle av litiumbatterier som skulle fikse den grønne revolusjonen. Teslaen blir fraktet fra California til Europa på fraktbåter som går på dårlig bunkersolje. Ingen har regnet på hvor langt en utslippsfri Tesla må kjøre for å utligne den møkka som er lagt igjen over Atlanterhavet. Selv mener jeg at alle fordelene for elbiler er drevet for langt.

Hva er alle andre bilmerker da? Alle fraktes rundt jorden på bilbåter som går på tungolje, men disse forurenser ikke så mye med tanke på hvor store tonnasje med frakt de har ombord.
Og de bilene som er produsert i europa har som regel deler som er produsert over hele verden som må fraktes
til fabrikken likevel, så det var tynne argumenter i grunn!

Og drivstoffet til forbrenningsmotorerer oppstår magisk inni pumpene, og skal ikke produserer på digre installasjoner, raffinerers på digre installasjoner og transporteres både med bil og båt (ja båter som er virkelig store)?

Dette synes jeg blir litt sandkasseaktig argumentasjon: "Tesla er topp fordi utslippsbiler er verre". Jeg synes som Trønderleaf at det i Norge bør fases inn avgifter, gjennom lav moms, lav bom og økt årsavgift på elbil. Samtidig bør de samme avgiftene økes tilsvarende på forbrenningsbiler. De økte avgiftsinntektene må gå til å styrke mer bærekraftige transportløsninger, dvs sykkel og kollektiv. Personbilisme blir aldri Den Beste Løsningen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

GOS

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 26. september 2015, klokken 09:18

Og drivstoffet til forbrenningsmotorerer oppstår magisk inni pumpene, og skal ikke produserer på digre installasjoner, raffinerers på digre installasjoner og transporteres både med bil og båt (ja båter som er virkelig store)?

Ja det er ikke alltid den type folk med slike argumenter tenker så langt.
Teslaen veier 2100kg som tilsvarer vekten av ca 2440 liter diesel.

La oss si ett dieseldyr bruker 0,7 l/m så vil den etter å ha kjørt ca 35.000 km hatt behov for å frakte like mye vekt i olje på en stor båt som vekten av Teslaen ca like langt dersom en ser det globale bildet. I realiteten så blir det betydelig mer for etter at oljen er fraktet til raffineri så skal jo diesel/bensin fraktes tilbake til forbrukerne, og det vil skape like mye forurensing. Så selv om dieseldyret hadde 0 i vekt så blir det tapt kamp for dieseldyret. (Og da har vi ikke snakket om CO2 eler NOx som følge av kjøring av dieseldyret)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: fonberg på lørdag 26. september 2015, klokken 09:56
Dette synes jeg blir litt sandkasseaktig argumentasjon: "Tesla er topp fordi utslippsbiler er verre".

Det var vel ikke akkurat det han sa/hintet mot vel?  Mer som "Tesla er bedre fordi utslippsbiler er verre"?

Vi ser stadig argumenter for hvor "ille" elbiler - og Tesla i særdeleshet - er, og at de ikke er på langt nær så utslippfrie som man skal ha det til. Men stort sett kan man som i dette tilfellet påvise at de samme forurensingene også er på fossilbilene. Som her : "Tesla forurenser da de blir fraktet verden rundt" vs "Ja, de aller fleste bilene uansett drivstoff fraktes verden rundt, og forurenser like mye under frakten" - "Elbiler går på kullkraft!" vs "Raffinering av olje bruker omtrent like mye energi som elbilen bruker pr kjørte km - og denne energien kommer tildels fra akkurat det samme strømnettet, eller fra forbruk av fossiler" - osv.


Sitat fra: fonberg på lørdag 26. september 2015, klokken 09:56
Personbilisme blir aldri Den Beste Løsningen.

Forsåvidt ett valid standpunkt, men ser ikke helt relevansen til hverken denne artikkelen som diskuteres eller motargumentene til påstander i artikkelen som er fremsatt her. Ellers kan det også være mulig å ha to tanker i hodet på en gang - både "Personbilisme blir aldri Den Beste Løsningen" og "I den grad man må ha personbiler bør disse gå på fornybar elektrisitet". Ta gjerne med at de også bør fraktes verden rundt på seilskip :)
Model S 85D

NegativeElectrode

Røykutvikling fra en elbil som ikke var en Tesla, men en Buddy.
http://www.dt.no/nyhet/royken/trafikk/roykutvikling-fra-elbil/s/5-57-191404

Journalister er noen snålinger. De kunne jo ramset opp: var ikke en e-golf, Soul, Zoe, Leaf ;)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Brosme

2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.



Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Tesla på tur v/Atlanterhavsveien. Liten sak på brunsvika.net, sladreblekke 100% fri for redaksjonelt innhold og etterettlighet:

http://www.brunsvika.net/nyhetsarkiv-alle-artikler/18823-stikker-innom-ah-veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA