Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:33
Nybilsalget ned, men flere kjøper Tesla:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/06/02/0840/Bilsalg/norsk-nybilsalg-sank-i-mai

Dette er noe jeg er veldig glad jeg ser ut til å få rett i: elbilene konkurrerer i liten grad mot hverandre siden de spiser markedsandeler fra eksosbilene. Bortsett Golf/Leaf (Zoe?) og trillingene er elbilene så fragmentert som marked at de konkurerrer med eksosbiler i sine respektive modellsegmenter. Så lenge markedsandelen for elbiler vokser er det her produsentene må satse og finne modeller som differensier dem fra de andre elbilene. Å satse på nye eksos-bilmodeller blir stadig mer likt å satse på en døende hest.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Tesla topper statistikken over biler med 4WD
http://www.hegnar.no/motor/artikkel549227.ece

Her skal nok de andre produsentene få noe å tenke på fremover  ;D
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snurrehue

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:05
Tesla topper statistikken over biler med 4WD
http://www.hegnar.no/motor/artikkel549227.ece

Her skal nok de andre produsentene få noe å tenke på fremover  ;D

Produsentene eller importørene? Produsentene tror jeg knapt gidder løfte et øyebryn for hva som skjer i Norge isolert sett. Og Norge er jo tross alt eneste marked hvor Tesla har fått såpass ekstrem drahjelp mtp elbilfordelene.
importørene tenker nok litt mer over situasjonen.


Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:21
Vg kårer årets feteste bil ... Viser tesla p85d med den nye blåfargen

http://www.vgtv.no/#!/video/113310/aarets-feteste-bil-tesla-p85d

Den er grisefin, har lyst til å foliere bilen i en sånn farge..


krister461

Sitat fra: Mobsan på fredag 05. juni 2015, klokken 09:12
Tesla utskjelt uten grunn

http://stavrum.blogg.no/1433483450_elbil_vrt_beste_miljt.html
Lurer innimellom på om Stavrum er schizofren. Hans forrige bloggpost heter "Slik plyndres norske bilister" og der står det bl.a. "Jeg er ikke motstander av å bruke avgifter til å påvirke adferd, men det er pussig at det alltid er straffen som brukes - og ikke belønning". Der er ikke elbiler eller elbilstøtten nevnt med et ord.

Og nå kommer plutselig en bloggpost om hvor viktig det er med elbilstøtte og Tesla og hvor han gjengir følgende påstand: "Anbefalingen er gradvis å «straffe» utslippsbiler mer og mer, og bruke disse pengene til å subsidiere lavutslippbilene."

NegativeElectrode

#4134
Det er selvfølgelig mye morsommere å skrive om hva som skjer med en Tesla som blir truffet av lynet, enn hvilken som helst annen bil full av elektronikk som heller ikke lar seg kjøre etterpå
http://www.dinside.no/933899/tesla-model-s-truffet-av-lynet-slik-gaar-det

http://www.lightningsafety.com/nlsi_pls/vehicle_strike.html
Cases have been reported of total destruction of vehicle wiring, and associated electrical and electronic systems.

Edit Det er nok riktig at det er en ekstra risiko ved lading, men lynnedslag i bil er aldr en bra ting. Problemet vil vel også gjelde ladbare hybrider (inkludert ladbare fuelcell biler).
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Jeg så en test med en Zoe som ble utsatt for et eksperimentelt lynnedlag på 500kV og som kunne kjøre etterpå mens en Octavia var konkurs etter samme behandling- konklusjonen var at elbiler har høyere sikkerhet ved lynnedslag fordi systemene er bedre isolert grunnet høy spenning ombord. Bilene var slått av under forsøket.

cirys1

Sitat fra: Havebigfun på fredag 05. juni 2015, klokken 18:52
konklusjonen var at elbiler har høyere sikkerhet ved lynnedslag fordi systemene er bedre isolert grunnet høy spenning ombord. Bilene var slått av under forsøket.

De er nok ikke så mye bedre isolert men visst noe av denne spenningen/strømmen finner vei til batteriene så fungerer de som en svamp (kondensator) Dette er kjent ifra flere bransjer da man bruker batteribankene sine egenskaper til og "absorbere" høye spenninger og strøm.. :)

Cobos

Jeg ville nok erkjent at lyn kan være ekstremt lunefult og det dermed er umulig å vite hva som skjer. Det faktum at lyn ofte kommer med regn gjør at bilen gjerne er våt også og det er ikke helt gunstig. Lyn er nok ikke anbefalt hurtigladingsmetode fra Tesla tror jeg vi kan si :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

krl

Lading i tordenvær er ikke veldig smart. Det blir litt som å fylle bensin i tordenvær. Men det skal en del uflaks til før det går galt i begge tilfeller...

En Tesla som lader i tordenvær er ikke mer utsatt enn en fossilbil som har tilkoblet Defa motorvarmer.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA