Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: krister461 på onsdag 22. oktober 2014, klokken 20:41
Og, selv om jeg er enig i hovedbudskapet i e-posten, så er jeg generelt sett positivt overasket over NAFs bidrag i elbildebatten (da gjerne sett bort i fra Korsvolls bidrag). F.eks. med innspill som dette i tillegg til NAFs deltagelse i tv-debatter:
http://www.bt.no/meninger/debatt/Elbil-er-en-del-av-losningen-3208417.html

Er også  generelt sett positivt overrasket over NAFs bidrag i elbildebatten, og har ingen planer om å melde meg ut eller på annen måte protestere i mot NAF for hva journalister i organisasjonens medlemsblad trykker ut av seg. Men samtidig er det også klart at en organisasjon som NAF består av mer enn ett menneske, og menneskene har forskjellige meninger om mangt. Her er det altså en slik situasjon der foreningen som sådan er for elbiler, mens en eller flere internt er i mot - i det minste Tesla.

Så da er det viktig å sette fingeren på, og påpeke overfor organisasjonen, når man føler at slike krefter internt i organisasjon kan virke mot organisasjonens uttalte ønske, eller fremstille organisasjonen og dens medlemsblad som kunnskapsløse og/eller uintelligente. Så kanskje ikke rette adressat her burde vært redaktøren av Motor - denne har jo alt blitt gjort oppmerksom på forholdet uten noen resultater - men organisasjonen sentralt?

Uansett flott tiltak :)
Model S 85D

Ferry

Sitat fra: Krantz på onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:03
Tesla hadde nok floppet i Norge også om bilavgiftene hadde vært som i Sverige.

Tenk at vi har havnet i den situasjonen! Jeg trodde aldri jeg skulle få høre at biler er dyrere i Sverige enn her. Svenske prislister på elbiler er hyggelig lesning.. :)

snurrehue

Ingen Tesla, riktignok, i denne artikkelen. Men det er kanskje like greit?
http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article932378.ece

Nå i disse gråværstider merker jeg særlig godt hvor dårlige lysene på Model S er :(

NegativeElectrode

Aftenposten om loven som forbyr Teslas direktesalg i Michigan
http://www.dn.no/nyheter/2014/10/23/1150/Tesla/amerikansk-stat-forbyr-salg-av-tesla

Ref motstand i forhandlerleddet til å selge ny teknologi. I Norge er interessen for elbiler (incentivordninger!) såpass høy at bilforhandlere flest har innsett at de må ha elbiler i butikken, klare til prøvekjøring. I USA er det langt fra alle forhandlere som har elbiler inne, og de er ofte ikke ladet.
http://ecomento.com/2014/04/24/named-ignorant-dealers-steering-buyers-away-from-electric-cars/
http://chargedevs.com/features/are-auto-dealers-the-evs-worst-enemy/
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NilsG

Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Teslanewbie

Veldig godt skrevet

Elbilsatsingen bør fortsette
Det er ikke sånn at fordi noe er både attraktivt og miljøvennlig, så må det være noe galt et sted.

http://ipad.dagbladet.no/2014/10/24/kultur/meninger/kommentar/hovedkommentar/elbil/35901636/


Når tilstrekkelig mange har syntes at noe har vært kult lenge nok, svinger pendelen, og det blir om å gjøre å være mest mulig kritisk. For tida er det elbilen, særlig teslaen, som får unngjelde. «Jeg skal i hvert fall ikke gjøre som min forgjenger og kjøpe Tesla», forsikret Jonas Gahr Støre i partilederdebatten etter statsbudsjettet. Erna Solberg og Siv var opptatt av å forsvare at de vil gjøre det billigere å kjøpe alle slags nye biler, og påpekte at «det er ikke alle som har råd til å kjøpe Tesla».

Det er lett å forstå politikernes behov for å snobbe ned når de enten: a) Har 50 mill på bok, b) Ganske mange av velgerne har det  c) Ganske mange av velgerne ikke er opptatt av klima. Men det blir noe bakstreversk å snakke ned bilen som har snudd opp-ned på bilindustrien og bidratt til den norske elbilsuksessen. Det blir som å snakke ned sin egen politiske seier.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

frankofobia

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:24
Veldig godt skrevet

Elbilsatsingen bør fortsette
Det er ikke sånn at fordi noe er både attraktivt og miljøvennlig, så må det være noe galt et sted.

http://ipad.dagbladet.no/2014/10/24/kultur/meninger/kommentar/hovedkommentar/elbil/35901636/


Når tilstrekkelig mange har syntes at noe har vært kult lenge nok, svinger pendelen, og det blir om å gjøre å være mest mulig kritisk. For tida er det elbilen, særlig teslaen, som får unngjelde. «Jeg skal i hvert fall ikke gjøre som min forgjenger og kjøpe Tesla», forsikret Jonas Gahr Støre i partilederdebatten etter statsbudsjettet. Erna Solberg og Siv var opptatt av å forsvare at de vil gjøre det billigere å kjøpe alle slags nye biler, og påpekte at «det er ikke alle som har råd til å kjøpe Tesla».

Det er lett å forstå politikernes behov for å snobbe ned når de enten: a) Har 50 mill på bok, b) Ganske mange av velgerne har det  c) Ganske mange av velgerne ikke er opptatt av klima. Men det blir noe bakstreversk å snakke ned bilen som har snudd opp-ned på bilindustrien og bidratt til den norske elbilsuksessen. Det blir som å snakke ned sin egen politiske seier.

Nuvel, å påstå at den har "snudd opp-ned på bilindustrien" er vel kanskje å ta i en smule. Det har hatt tilnærmet lik null innvirkning på de fleste store bilprodusenter, kan ikke se at noen av de har forkastet forretningsmodellene sine. Men Tesla har snudd hva man tenker om el-bil opp ned. Den skal jeg gi deg :-)
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

NegativeElectrode

Sitat fra: frankofobia på fredag 24. oktober 2014, klokken 14:32
Nuvel, å påstå at den har "snudd opp-ned på bilindustrien" er vel kanskje å ta i en smule. Det har hatt tilnærmet lik null innvirkning på de fleste store bilprodusenter, kan ikke se at noen av de har forkastet forretningsmodellene sine. Men Tesla har snudd hva man tenker om el-bil opp ned. Den skal jeg gi deg :-)

Det er denne kontrasten mellom Tesla og resten som er spennende (med unntak av noen produsenter som er på glid mot elbiler. Nissan har med eksisterende salgs- og distribusjonsapparat kunne velge en annen strategi enn Tesla).

Store produsenter med et R&D budsjett som er mange ganger større enn Tesla har ikke villet eller fått til stort på elbilfronten. Dersom land med gode incentivordninger bidrar til at en liten men innovativ produsent setter fart i hele (el)bilindustrien er det bra. Det er nettopp mot en liten innovativ bilprodusent at Norge kan gjøre en betydelig forskjell med kombinasjon av teknologinysjerrighet, risikovilje og incentivordninger.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Philip Marlowe

Sitat fra: sn0le på fredag 24. oktober 2014, klokken 16:21
Sitat fra: NilsG på fredag 24. oktober 2014, klokken 00:27
Ingen som fikk med seg Hr. Hansen på NRK Østafjells torsdag?
http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestafjells/DKTE98102314/23-10-2014#t=2m43s
Fikset linken. :)
Har Tesla godt av å gå på strøm fra solkraft da? Har hørt at den skal gå på strøm fra kullkraft  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

NilsG

@Sn0le: Den virker hos meg, ikke noe å fikse..... (Chrome)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sn0le

Merkelig. Bruker Firefox på jobblaptop og Chrome på iPad.
Linken din går til sist sendte Østafjells, og 2m43s ut i videoen.
Linken jeg la ut peker direkte på sendingen fra 23/10.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

NilsG

Bare folk får sett Mr. Hansen..... ;D

Tipper mange snart begynner å snuse på slike løsninger, fruen likte tanken umiddelbart ihvertfall.....
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

JohanH

#2893
Hvis noen lurer fikk jeg et svar fra Rune Kollerud. Velger å ikke klippe-og-lime det her siden det var et svar til meg og jeg har ikke spurt om han syns det er greit. Kan dog si at jeg ikke ble noe klokere på hensikten med artikkelen hans, dravlet om hva som skjer med TC slått av, hvordan han får bilen til å sladde og spinne "bare ved å puste på gasspedalen" (hans formulering) samt hvor i all verlden denne "knappen" som man bør "ligge unna" er plassert.

Det var kanskje litt hissig av meg å karakterisere ham som potensielt uintelligent, men da han bedyrer at han ikke har noen andre bakomforliggende interesser så kan man jo ikke konkludere med mye annet vel?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hanlon's_razor

petersv

Foreslår at noen (bb?) lager en video som viser hvordan bilen er på snø/is. Så legges hele diskusjonen død. Tipse media, eller motor, for den saks skyld om saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA