Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

TorAtle

Sitat fra: mariowing på onsdag 17. september 2014, klokken 19:21
Sier bare at det er mulig å bygge seg ut av køene hvis man mener at det er fornuftig. Sier ikke at det er det som er riktig å gjøre. Men kan man bygge Lærdalstunnelen og Ryfast og alt dette er det klart man KAN bygge E18 og E6 ut og inn til Oslo uten at det er kø i rushtiden. Og så må man kanskje bygge mer om 30 år når køene er tilbake igjen.
Bare å begynne å bygge, Mario: http://www.nrk.no/valg2013/ma-tredoble-veiene-i-oslo-1.11203721
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

mariowing

Ja må begynne nå skal vi rekke det til 2030 :-) I juli er det ikke nevneverdig kø i rushtiden, da er trafikken redusert med ca 20-25% i forhold til normalen. Å gå fra to til tre felt gir 50% økning av kapasiteten. Kanskje ikke sååååå umulig å bygge seg ut av køen allikevel ;-) Uttrykket er kun funnet opp for at folk skal slutte å kreve mer vei. Alt er mulig; bare spør Elon Musk :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

TorAtle

Sitat fra: mariowing på onsdag 17. september 2014, klokken 19:50
Å gå fra to til tre felt gir 50% økning av kapasiteten. Kanskje ikke sååååå umulig å bygge seg ut av køen allikevel ;-) Uttrykket er kun funnet opp for at folk skal slutte å kreve mer vei.
Du, hadde du giddet stille opp på et møte hos Statens vegvesen? Med dine kreative tanker om veiutbygging så må vi få justert Oslopakke 3. Den koster 90 milliarder (før de obligatoriske budsjettsprekkene) og skal primært finansieres med bompenger, så Oslos trafikanter vil være deg en stor takk skyldig hvis du kan rydde opp veikabalen.

PS Kan du mens du er der spørre de om de kan bygge fortrinnsvis på natta? Det er så ugreit med innsnevringer og omdirigeringer når jeg skal til og fra jobb.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling




mariowing

Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 20:03
Med dine kreative tanker om veiutbygging så må vi få justert Oslopakke 3. Den koster 90 milliarder (før de obligatoriske budsjettsprekkene) og skal primært finansieres med bompenger, så Oslos trafikanter vil være deg en stor takk skyldig hvis du kan rydde opp veikabalen.

Usikker på hvorfor du hisser deg opp, mener du at det ikke er mulig å bygge nye og utvidede veier i Oslo området?

Man kan jo merke seg noen sitater fra denne siden: http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/oslopakke3/Nyhetsarkiv/16-milliarder-til-kollektiv-og-vei-i-oslo-og-akershus-i-de-neste-fire-%C3%A5r som omhandler Oslopakke 3 for de neste fire årene (2015-2018).

- 63% av bompengene i Oslo og Akershus (Bærumssnittet) går til kollektivtiltak
- Ny E16 Sandvika - Wøyen (fire felt i tunnel) fremfor dagens to felt i dagen
- Ny E18 Lysaker - Ramstadsletta, her blir det nye felter, egne busstunneler, sykkelvei, ny tilfartsvei til Bekkestua og Fornebu med mere
- I tillegg skal det brukes 4,5 milliarder kroner på diverse veitiltak som det står

Legg også merke til følgende:
"Det har vært nullvekst i vegtrafikken i Oslo i perioden 2007–2013. I Akershus har vegtrafikkveksten i samme periode vært på seks prosent, som er halvparten av befolkningsveksten. I begge fylker har kollektivtrafikken tatt betydelige markedsandeler fra biltrafikk, og kan skilte med 35 % flere kollektivreiser sammenlignet med 2007."

Med andre ord; trafikken stiger ikke, køene er omtrent som de var i 2007 og det ER mulig å bygge mer vei :-)

Og helt til slutt fra min side som et forsøk på å få oss tilbake på topic; dersom det allikevel fortsatt vil være bilkøer må det være en fordel for det lokale miljøet at det er elbiler som står i kø?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

OddB

Sitat fra: mariowing på onsdag 17. september 2014, klokken 20:27

Og helt til slutt fra min side som et forsøk på å få oss tilbake på topic; dersom det allikevel fortsatt vil være bilkøer må det være en fordel for det lokale miljøet at det er elbiler som står i kø?
Ja isolert sett har du helt rett i det, men tilgangen til kollektivfeltet er en del av insentivpakken for å få folk til å velge elbil :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

mariowing

Sitat fra: OddB på onsdag 17. september 2014, klokken 20:40
Sitat fra: mariowing på onsdag 17. september 2014, klokken 20:27

Og helt til slutt fra min side som et forsøk på å få oss tilbake på topic; dersom det allikevel fortsatt vil være bilkøer må det være en fordel for det lokale miljøet at det er elbiler som står i kø?
Ja isolert sett har du helt rett i det, men tilgangen til kollektivfeltet er en del av insentivpakken for å få folk til å velge elbil :D

Elbiler i kollektivfeltet er et fantastisk incentiv på utvalgte strekninger og det er også god samfunnsøkonomi. I følge tellingen til Statens vegvesen på Høvik i våres så passerte det 60 busser i timen i morgenrushet. Å reservere 33% av veiens kapasitet for 60 busser er jo ren, skjær galskap! Håper forøvrig at ved neste telling så teller de også antallet eksosbiler som passerer i rushet, tror det ikke kan være særlig mange hundre biler så sakte som køen går. At samfunnet får forbi 800 elbiler i tillegg til eksosbilene ved hjelp av et totalt underutnyttet tredje felt på motorveien er bra samfunnsøkonomi og bra miljøpolitikk.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kjølholdt

Ser til stadighet at det mases om statens tap på el biler, men er det virkelig noen som tror at disse pengene hadde gått direkte til kollektiv transport utbygging.???? Det er vel litt som å tro på julenissen når man er blitt voksen!!!
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Leif1

Apropos det. Er det noen som har sett hva forbruket er i timen om en blir stående og vente i 10-15 blå?
2-3 kW burde vel holde en lunk i bilen?
Konvertitt fra S til X

Veggen

Vi var flere som testet kolonnekjøring i vinter, ikke noe problem.
Man sørger selvfølgelig for å ha tilstrekkelig strøm på batteriet på samme måte som man sørger for å fylle tanken på en eksosbil før man legger over over fjellet.

Denne problemstillingen er ikke aktuell for Model S, artikkelen burde vært illustrert med bilde av en leaf eller tilsvarende, men det hadde vel ikke gitt like mange klikk...

hgs

Jeg skjønner ikke greia med denne "kolonnesnikinga" heller.

Det er ikke så ofte jeg kjører kolonne, men de gangene jeg har gjort det er det gjerne over Hardangervidda. Da har vi alltid stått alt fra 0-3 timer på Haugastøl og ventet på brøytebilene. Hvilken plass vi har i denne køen spiller ingen rolle. Når vi slipper over kjører det en brøytebil foran og en bak bilene, slik at ingen skal risikere å bli stående igjen oppå der.

Er det slik at man risikerer å måtte vente på neste kolonne når det er mange biler og at elbiler da kan slippe fram? I så fall kan jeg nesten forstå at noen blir en smule irritert  :) En Type2-stasjon virker som en litt mer fair løsning.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 23:05
Apropos det. Er det noen som har sett hva forbruket er i timen om en blir stående og vente i 10-15 blå?
2-3 kW burde vel holde en lunk i bilen?

1kW holder nok lenge om man klarer seg med mindre enn 24 grader i bilen ;) Tipper 1kW maks for å holde 16 grader i stillestående bil. Kanskje lavere også, men man må nok stille ned viftehastigheten manuelt og "fikle" litt. Jeg savner instrumenteringen fra Leafen i energy-appen til Tesla, i Leaf ser man hvor mye effekt som brukes av lys, klima osv. Jeg skulle gjerne hatt instrumenter og grafer for dette samt en mulighet til å f.eks låse varmeapparatet på 1kW maks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA