Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S som firmabil: Grisebillig ? Like billig som å sykle ?

Startet av MR Tesla, lørdag 13. april 2013, klokken 11:22

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Maartensommer på lørdag 15. juni 2013, klokken 18:31
Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:11
Kommentar: "There are no free lunches" dvs blir det til slutt billigere for deg så blir det dyrere for don arb. giver.

Jeg har firmabilordning.  Samtlige firmabiler på jobben leases.  Den årlige leiekostnaden (inkl. service, årsavgift, forsikring etc) er lavere (marginalt) på TMS, enn den Skoda Superben jeg kjører i dag, hvis du legger til drivstoffkostnadene på Skodaen.

Det vil med andre ord si:

- arbeidsgiver sparer i dette tilfellet ca. kr. 4.000 årlig.
- jeg sparer mye i skatt og tid - så lenge kollektivfeltet holder åpnet for elbiler.

Selvfølgelig gunstig, på samme måte som det er gunstig for en privatperson som kjører fossilbil å skifte til elbil. Litt mindre gunstig for bedriften da hvis de leaser, siden leasing er MVA-pliktig.

Kvalvag

Innrømmer å ikke ha lest alt i tråden - men:

Lønnsomhet privat eller firma (man er eier i firmet selv) står og faller på verditapet.

Blir det stort så kan det lønne seg å bruke firma - er det lite - som jeg tror det blir så vil det antakelig lønne seg
å eie bilen privat - unngå å bli beskattet for bilen - kr 3.400 pr. mnd for meg - og få inn kjøregodgjørelse 4,20kr/km - kan gi meg opptil 42000 i skattefri inntekt  - red skatt på utbytte - 46% (28+28%=46 har jeg lært)...
Seff disse pengene kommer fra eget firma - men Staten tar 46% av regninga.

Man gambler jo litt på verditapet - men har gode grunner til å tro at det blir svært lite. Og driftsutgiftene er svært små - så det er ikke veldig mye en sparer på å ha firmabil.

En kan ikke lengre satse på å kjøpe firmabilen privat etter 3år til annet enn markedspris - så der er det lite å hente.

Øggen

#92
Jeg vet det er skrevet en del om det men skjønner ikke mye av disse tabellene i det hele.
Gjør firma om til AS fra januar og skulle gjerne vite om hva som lønner seg. Privat el firma??
Om noen ville være så vennlig å ta seg tid å forklare resultatene dere kom til ville jeg vært meget takknemlig  ::)
Kjører ca 15000 i jobb og 5000 privat. 0.5mill i lønn håper jeg på :-)

jonorunde

Det korte svaret er vel; Kjør bilen privat, før kjørebok og ta ut statens satser (AS= kan skrive reiseregning=fint) El-bil-satser er også høgere enn fossil-satser.
Eg har i firmaet, og angrer heile tida. Ting i firma er bra om det koster penger -og det er jo så lite utgifter etter bilen er kjøpt :)

jon o

Øggen

Sitat fra: jonorunde på mandag 16. desember 2013, klokken 09:07
Det korte svaret er vel; Kjør bilen privat, før kjørebok og ta ut statens satser (AS= kan skrive reiseregning=fint) El-bil-satser er også høgere enn fossil-satser.
Eg har i firmaet, og angrer heile tida. Ting i firma er bra om det koster penger -og det er jo så lite utgifter etter bilen er kjøpt :)

jon o

Takker
Kjekt å høre erfaringer.

AndersinOslo

Jeg valgte å registrere min på firmaet, som er 100% eid av familien, og jeg er eneste ansatte.

Selskapet har begrenset utbyttekapasitet, men har mye lividitet, så her kan jeg "ta ut" penger.

Jeg selger to privateide fossilbiler, bedret likviditet privat lomme, selvsagt uten skattebelastning.

Selskapet får redusert overskudd pga avskrivning.

Jeg får forskjøvet mye av skatten, og likviditet har en ikke ubetydelig verdi.

Jeg skatter av listepris, men har kjøpt meg frem i køen og får fradrag for faktisk kostnad.

Hvis verdifallet blir stygt, så får jeg 28% fradrag på tapet.

Jeg kjører usedvanlig lite i arbeid, det er en pendlerbil. Så kmgodtgjørelse går ikke.

Jeg kan øke servicenivået på bilen dramatisk, dvs oftere vask, oftere full polering/shining, oftere dekkskifte, mer betalt parkering etc, og få 28% fradrag for disse kostnadene. Og fradrag for mva også.

Hvis bilen viser seg å være ytterst driftusikker, så kan jeg ha leiebil/taxi dekket av firmaet mens denne er på verksted.

Så, marginalt i kroner men bra samlet sett for meg.  ;)
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Lille Lance

Jeg prøvde å lese meg gjennom disse 7 foregående sidene, men det ble for tøft ...  :-[

Jeg har bare et kort spørsmål:
Vil det lønne seg å sette bilen på sitt Enkeltmannsforetak i forhold til å kjøpe privat?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

AndersinOslo

Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 21. januar 2014, klokken 16:26
Jeg prøvde å lese meg gjennom disse 7 foregående sidene, men det ble for tøft ...  :-[

Jeg har bare et kort spørsmål:
Vil det lønne seg å sette bilen på sitt Enkeltmannsforetak i forhold til å kjøpe privat?

Blir veldig liten forskjell. Men det er mye enklere å eie bilen privat.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

MR Tesla

Balrog - du har sikkert lest det siste statsbudsjettet- er det noe nytt m.h.t Tesla som firmabil vs privatbil for 2015 ?
Jeg får min P85D til våren men tror jeg kommer til å gå over til X straks den blir tilgjengelig kanskje rett før jul 2015
Så spørsmålet til deg er: hva er billigst ? Eie P85D privat eller i firmaet i  ca 6 mnd for deretter å selge den og gå over til X. Som firmabil vil man jo kunne avskrive den en god del i de ca 6 mnd noe man ikke kan privat. Dersom det kommer en prisstigning på P85D pga økende dollarkurs er det kanskje lurest å eie og selge den privat ?

Anders Heibø

Jeg har i 2015 og til nå i 2016 kun brukt bilen i firma sammenheng og har ikke ført fratrekk for personlig bruk. Sitter og regner litt på hvor mye det vil koste meg hvis jeg benytter bilen privat. Avskriving på 20% faller ganske kraftig pr. år så det jeg ikke skjønner er om beskatningsgrunnlaget er uendret. Dvs 50% av nypris for 2013 -> 2016 som i mitt tilfelle er 365.275,-. Selv etter 2017 og utover som dette faller til 37,5% blir det dyrere og dyrere å kjøre en eldre og eldre bil. Noe jeg ikke har skjønt?

Hadde håpet at det var verdsetting etter slik skala:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Slik-verdsettes-bil-motorsykkel-moped-campingvogn-og-snoscooter/

Noen som har gode råd?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA