Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S som firmabil: Grisebillig ? Like billig som å sykle ?

Startet av MR Tesla, lørdag 13. april 2013, klokken 11:22

« forrige - neste »

Thinker

Hei

Har forsøkt å lage excel fil for å vise scenarie med Tesla som firmabil i eget AS (hvor det ellers er nok overskudd til å ha glede av reduksjon i skatt på utbytte), eller kjøpt på privat hånd.

Gitt at min model er rimelig presis, vil valget avhenge i hovedsak av følgende parametere;
1. Hva er salgsprisen ved salg, jo høyere salgspris, jo mer favorabelt er det å beholde som privatbil
2. Siden sjablong på EL-bil er fast (og ganske lav), vil høyere driftskostnader og avskrivninger telle i favør av firmabil. I.e hvis du tror det blir betaling i bomring ila perioden etc.?
3. Jo fler kostnader du har på EL-Bilen hvor du betaler moms (og du kan trekke det i ditt selskap), jo mer favorabelt er det for firmabil. Her er det f. els. nye dekk, senere oppgraderinger av bilen, kjøp av spylerveske, parkering i parkeringshus mv.

Håper dere finner Excel arket, da det ligger som ikon i Word dokument (kan ikke laste Excel direkte i dette forum)
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

Balrog

#31
merverdiavgift på personbiler er ikke fradragsberettiget.

utkjøpspris skal tilsvare aktuell markedspris for bilen som skal dokumenteres.

Det er riktig at jo mer driftskostnader du har på en firmabil desto mer "lønnsomt" blir det for den ansatte. Det er imidlertid ikke spesielt lønnsomt for bedriften om den ansatte børner opp et sett dekk i uka.

Det lot seg ikke gjøre for meg å ha forsikringen privat på firmabil, men bonusen ble flyttet.

stjernen: Det spiller egentlig ikke noen stor rolle hva du gjør ift firmabil/privatbil om du ser det over flere år og ikke pådrar deg store uforutsette kostnader. Privatbil + kilometergodtgjørelse kommer antagelig best ut uansett.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

noto

La oss si for enkelhet at:

1: Du har eget heleid AS med deg selv som eneste ansatt.
2: Bilen koster 600.000. Service, forsikring mv er 16.000 pr. år
3: ASet har 600.000 på konto og alternativet er å ta ut beløpet som utbytte.
4: Du kjøper ut bilen til takst som er la oss si 360.000 etter tre år. Nedskrevet verdi er 300.000.

Hvordan blir regnestykket?

cdabel

Har sett litt på Exell regnark til Thinker. Det ser ut at firmabilgevinsten begynner å bli "spist opp" av fordellsbeskatningen etter at selskapet har nedskrevet bil i fem år. Vil det si at det er fornuftig å kjøpe bil fra selskapet etter fem år på den laveste takst som revisoren akspeterer som forsvarlig, og så beholde bilen så lenge som mulig?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

stjernen

Sitat fra: Balrog på tirsdag 16. april 2013, klokken 23:46
merverdiavgift på personbiler er ikke fradragsberettiget.

utkjøpspris skal tilsvare aktuell markedspris for bilen som skal dokumenteres.

Det er riktig at jo mer driftskostnader du har på en firmabil desto mer "lønnsomt" blir det for den ansatte. Det er imidlertid ikke spesielt lønnsomt for bedriften om den ansatte børner opp et sett dekk i uka.

Det lot seg ikke gjøre for meg å ha forsikringen privat på firmabil, men bonusen ble flyttet.

stjernen: Det spiller egentlig ikke noen stor rolle hva du gjør ift firmabil/privatbil om du ser det over flere år og ikke pådrar deg store uforutsette kostnader. Privatbil + kilometergodtgjørelse kommer antagelig best ut uansett.

Takker :) Det er det jeg også tenker.

Balrog

Sitat fra: noto på onsdag 17. april 2013, klokken 07:46
La oss si for enkelhet at:

1: Du har eget heleid AS med deg selv som eneste ansatt.
2: Bilen koster 600.000. Service, forsikring mv er 16.000 pr. år
3: ASet har 600.000 på konto og alternativet er å ta ut beløpet som utbytte.
4: Du kjøper ut bilen til takst som er la oss si 360.000 etter tre år. Nedskrevet verdi er 300.000.

Hvordan blir regnestykket?


uæh

La oss ta utgangspunkt i teoretiske totale bilkostnader i dette eksempelet:
kostpris 600.000 + 3 år á 16.000 = utgift 648.000kr. Restverdi: 360.000 kr
Netto kostnad over 3 år som EKTE firmabil (ingen disponerer bilen privat = tilnærmet umulig å bevise, og vi ser helt bort fra rentekostnader og inflasjon) = 288.000 kr.

Om bilen er "vanlig firmabil" beregnes det fordelsbeskatning (skattefordel kr 87.570/år). Om inntekten til den ansatte er ca 500.000 blir netto skatt på den ansatte årlig kr 39.231. Over 3 år blir dette 117.693.
Vi sier at selskapet dekker dette for den ansatte i form av utbyttebetaling. Det tilsvarer et utbytte før skatter på 227.031kr. Selskapet skal i tillegg betale arbeidsgiveravgift 14,1% av skattefordelen kr 87.570=12.347 * 3 år= 37.042kr

Kostnadene for selskapet blir da kr (600.000 + 3*16.000 + 227.031 + 37.042 - restverdi 360.000) = 552.073 kr og 0 for den ansatte. Bilen må imidlertid deretter kjøpes ut av den ansatte for kr 360.000 kr som med selskaps- og utbytteskatt vil koste selskapet 694.444.

Total kostnad for selskapet er da kr 1.246.518 for at du "gratis" får en Tesla S med driftskostnader dekket i 3 år.

Tar du i stedet ut kr 648.000kr som netto utbytte vil dette koste selskapet kr 1.250.000.

Besparelsen ved firmabilløsning blir totalt (1.250.000 - 1.246.518) = 3.482 kr.

Faen... Når bilen da skal omregistreres på deg påløper omregistreringsavgift på 11.066 kr. Den må du betale. Og igjen - tar du den avgiften ut som utbytte vil det koste selskapet 21.346 kr, dvs firmabilløsningen blir kr 17.864kr dyrere totalt enn om bilen helt og holdent betales privat - FØR evt. kilometergodtgjørelse....

Lar du "kona" bulke bilen og børner opp et sett dekk i uka vil det selvsagt bli mindre dyrt med firmabilløsningen, men det blir jo å kaste bort 2 kroner av selskapets midler for å "spare" 1 krone i skatt..

Oppsummering: Firmabil vs privatbil er ca. uavgjort i kostnader om du selv eier AS-et. Har du en arbeidsgiver som ikke kan elementær matematikk, kan det selvsagt bli billigere for deg.

Konklusjon:
Tesla grisebillig som firmabil? Nei. Men sammenlignet med tilsvarende fossilbil: DEFINITIVT!


Vær klar over at hovedgrunnen til den hyppige bruken av firmabilløsning ofte er enten at ledere "tilsynelatende" ikke skal ha så mye høyere lønn enn de ansatte eller at kombinasjonen av manglende regneferdigheter, grådighet og lysten på å "spare skatt slik at Jens ikke kan kjøre privatjet".

Jeg vil tro at maksimalt 1 av 10 utdannede økonomer klarer å regne ut faktiske kostnader på firmabil vs privateid bil. Og det er IKKE de som lager de "smarte tips for å redusere skatten"-artiklene i tabloidpressen. De bør holde seg til det de kan: Siste nytt om etterbarberingsvannet til Justin Bieber.







Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

vrom

Balrog:

"Men at borettslaget "kasta bort" 500 kr på blomster til Olga i oppgang C som fylte 70 år betyr selvsagt ikke at alt borettslaget foretar seg er på trynet."

Dette blir "litt" OT men det har i utgpkt borettslaget ikke noe med.

"Antar at innlegget ditt var ironisk. Vi som elbilister bidrar minimalt til felleskassa for veibygging og -vedlikehold og skal holde veldig kjeft om høye skatter."

Det er nettopp derfor jeg kjøper elbil, for å bidra MINDRE til sløsing. Den dagen bilavgiftene brukes til å bygge VEI og ikke kjøpe blomsterkvaster til gamle damer så blir jeg glad.

"Politikerne som vi elsker å hate skal ha honnør for å lytte til fagfolk ift. insentiver for økt elbilisme (med unntak av Opel Ampera) midt oppi hylekoret av Jeremy Clarksons (Top Gear-wannabies) som prøver å få det til å være miljøfientlig å kjøre på den fæle strømmen som er laget av olje. Selvsagt hater de vindmølleparker også, og oljen i nordsjøen må pumpes opp fort som fy fordi noen sikkert finner opp at biler kan gå på lukta av kaninbæsj om kort tid."

:) Så lenge det finnes et felles strømnett, hvor deler av forbruket er kullbasert (ikke fornybar energi), så kjører elbilene på kull. Så enkelt er det. Og vindmølleparker dreper fugl i hopetall, ødelegger utsikt, må skrus av i for sterkk vind og energien kan ikke lagres. Hadde vært interessant med en poll over hvorfor folk kjøper elbil, har en sterk mistanke om at money talks :)

Grønn Bil

#37
Sitat fra: noto på onsdag 17. april 2013, klokken 07:46
La oss si for enkelhet at:

1: Du har eget heleid AS med deg selv som eneste ansatt.
2: Bilen koster 600.000. Service, forsikring mv er 16.000 pr. år
3: ASet har 600.000 på konto og alternativet er å ta ut beløpet som utbytte.
4: Du kjøper ut bilen til takst som er la oss si 360.000 etter tre år. Nedskrevet verdi er 300.000.

Hvordan blir regnestykket?

Hei,

Et forslag til oppsett som illustrerer hovedforskjellen. Holder forsikring og driftskostnader utenfor her, for enkelhetens skyld. Forsikring er generelt noe dyrere på firma enn privat, men alt som kan betales av firmaet blir i praksis skattefritt i forhold til om du skulle ha betalt det av egen lomme. Dog kan du ikke trekke fra MVA for utgifter til biler på hvite skilter, selv om du har MVA - regnskap i bedriften.

Begge eksemplene forutsetter at du starter med 600' på firmaet

Ta ut pengene og kjøpe bil privat:(Forutsetter at du tar ut pengene som lønn til 40% skatt. Alternativt 28% skatt på overskudd i selskapet, så 28% utbytteskatt)


  • Arbeidsgiveravgift, 14,1% av 600': -85'
  • Skatt: 40% av (600'-85') = -206'
  • Penger igjen til privatkjøpt bil: 309'
  • Restverdi etter 3 år: 60%, 185'

I dette eksempelet begynner du med 600.000 i selskapet, kjøper bil til 309.000, kjører denne bilen i 3 år, og sitter igjen med 185.000 etter skatt i egen lomme til slutt.

Kjøpe Tesla S på firmaet, selge den i markedet etter 3 år, ta ut resten som lønn


  • Nybilpris Tesla: 600'
  • Inntektspåslag per år Tesla som firmabil: 86'
  • Arbeidsgiveravgift av inntektspåslag over 3 år: 14,1% av 260' = 37'
  • Skattefordel avskrivninger over 3 år (forutsetter overskudd i firmaet): 82'
  • Restverdi Tesla etter 3 år: 60%, 360'
  • Restverdi + skattefordel - arbeidsgiveravgift: 405'
  • Arbeidsgiveravgift av 405': -57'
  • Rest til utbetaling: 348'
  • Skatt: 40% av 348': -139'
  • Netto utbetalt etter skatt: 209'
  • Firmabilskatt for tre år: -117' (Forutsetter inntekt på 600'. Se http://www.dinside.no/112932/dinsides-firmabilkalkulator for beregning basert på annen inntekt)
  • Restbeløp: 92'


I dette eksempelet kjører du en bil som i utgangspunktet koster 600.000 i tre år, selger bilen etter tre år og tar ut restverdi pluss skattefordel som lønn til samme vilkår som i privatbileksempelet. Da sitter du igjen med 92.000 på privatkontoen til slutt.

Sagt med andre ord: Merkostnaden ved å kjøpe en Tesla S til 600.000 på firmaet vs en bil til 309.000 på privaten er cirka 93.000 over 3 år, eller 31.000 i året. Dette tilsvarer omtrent 2.200 liter drivstoff til 14 kroner literen per år. Med et forbruk på 0,8 / mil blir dette ca 28.000 kilometer i året. En Tesla vil bruke ca 5.600 i strøm for samme distanse. Kjører du mye, kan det dermed fort vekk lønne seg å kjøpe Teslaen på firma fremfor en vesentlig billigere privatbil.


Dersom du skulle kjøpt Tesla S for egne penger, måtte du startet med rundt 1,1 millioner i selskapet under samme vilkår som over. Da er det liten tvil om hva som ville lønnet seg.


Mvh Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil

Endret: Feil i beregning av arbeidsgiveravgift i firmabileksempelet, prøvd å forenkle oppsettet noe

Balrog

Regnestykket ditt henger ikke på greip, dessverre. Du bytter om netto og bruttoverdier, trekker inn skattebeløp som må tas ut i form av lønn og derved betydelige merkostnader som i mitt eksempel. Følger man ditt råd får man noen overraskelser på kostnadssiden, jf mitt regneeksempel på det samme.

Men ja, dette er relativt komplisert.

Det som vel er poenget ditt er at det lønner seg med elbil vs fossilbil UANSETT hvordan man organiserer bilen (firma/privat/km-godtgjørelse)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Grønn Bil

Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 12:49
Regnestykket ditt henger ikke på greip, dessverre. Du bytter om netto og bruttoverdier, trekker inn skattebeløp som må tas ut i form av lønn og derved betydelige merkostnader som i mitt eksempel. Følger man ditt råd får man noen overraskelser på kostnadssiden, jf mitt regneeksempel på det samme.

Men ja, dette er relativt komplisert.

Det som vel er poenget ditt er at det lønner seg med elbil vs fossilbil UANSETT hvordan man organiserer bilen (firma/privat/km-godtgjørelse)

Enig i at det er mange måter å regne på her - men hva er det du mener ikke henger på greip i regnestykket mitt?

cdabel

En ting jeg prøver å forstå. Kanskje du kan hjelpe meg Balrog. Du sier i ditt eksempel, i forhold til den fordelsskatten den ansatte må betale:

"Over 3 år blir dette 117.693.
Vi sier at selskapet dekker dette for den ansatte i form av utbyttebetaling" , og nevner det som en kostnad for selskapet.

Men vil ikke selskapet ha utbetalt dette utbytte uansett? Dvs, hvis firmaet ikke hadde kjøpt bil at overskuddet ville vært høyere, og at dette høyere overskuddet ville blitt utsatt for selskapsskatt?  Hvorfor er da dette utbyttet en "kostnad" til firmaet for å stille bilen til disposisjon?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Balrog

#41
Grønn bil: Mange "småfeil" for eksempel regner du arbeidsgiveravgift av skatten til den ansatte. Det skal regnes av skattefordelen som er 87.570 per år i 3 år som i mitt regneeksempel.

cdabel: Firmabilskatten som den ansatte må betale ekstra må selvsagt hentes et sted fra. I dette tilfellet er det 39.231 hvert år. For at du skal få de pengene (slik at du "slipper å betale noe") må selskapet betale selskapsskatt og du utbytteskatt slik at det koster selskapet 227.031kr. Selskapet kan naturligvis ikke "gi" sine ansatte penger, det må tas ut i form av lønn elle utbytte, i begge tilfelle kan du som tommelfingerregel regne at for at den ansatte skal få 100 kr av sin arbeidgiver etter skatt må bedriften ut med 200 kr, dvs den ansatte får ca 50% netto utbetalt.

At noen forveksler "å spare skatt for firmaet" med å ha kostnader er en annen sak.


Bare så det er sagt: Jeg har brukt mye tid på å regne på dette nettopp i håp om at det var betydelige kroner å spare, noe det ikke er, dessverre. Ikke glem alt ekstraarbeidet med bokføring av firmabilkostnader og ekstraarbeid ved registrering/omregistrering og finansiering.

Jeg vet ikke selv hva jeg faller ned på.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

cdabel

OK, tror jeg forstår bedre. Det bare virket bare som du prøvde å "have you cake and eat it too". Dvs, den ansatte kjører i en MS som han ikke betaler for. Det er en ekte "verdi" som han faktisk får, og han betaler skatt for den verdien. Men hvis den skatten blir dekket slik at han "slipper å betale noe" har han ikke både fått den verdien, og samtidig ikke betalt for den..dvs fått den to ganger?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Grønn Bil

#43
Sitat fra: Balrog på onsdag 17. april 2013, klokken 13:11
Grønn bil: Mange "småfeil" for eksempel regner du arbeidsgiveravgift av skatten til den ansatte. Det skal regnes av skattefordelen som er 87.570 per år i 3 år som i mitt regneeksempel.

cdabel: Firmabilskatten som den ansatte må betale ekstra må selvsagt hentes et sted fra. I dette tilfellet er det 39.231 hvert år. For at du skal få de pengene (slik at du "slipper å betale noe") må selskapet betale selskapsskatt og du utbytteskatt slik at det koster selskapet 227.031kr. Selskapet kan naturligvis ikke "gi" sine ansatte penger, det må tas ut i form av lønn elle utbytte, i begge tilfelle kan du som tommelfingerregel regne at for at den ansatte skal få 100 kr av sin arbeidgiver etter skatt må bedriften ut med 200 kr, dvs den ansatte får ca 50% netto utbetalt.

At noen forveksler "å spare skatt for firmaet" med å ha kostnader er en annen sak.


Bare så det er sagt: Jeg har brukt mye tid på å regne på dette nettopp i håp om at det var betydelige kroner å spare, noe det ikke er, dessverre. Ikke glem alt ekstraarbeidet med bokføring av firmabilkostnader og ekstraarbeid ved registrering/omregistrering og finansiering.

Jeg vet ikke selv hva jeg faller ned på.

Takk for innspill - ser det var småfeil i beregning av arbeidsgiveravgift. Har oppdatert dette nå, uten at det har vesentlig betydning for konklusjonen. Har også prøvd å forenkle oppsettet noe - uten at jeg er sikker på om det har hjulpet :)

Ser poenget ditt med at de 117.000 i firmabilskatt også må komme fra et sted. Samtidig må jo penger til driftskostnadene til en tradisjonell bil (bensin, verksted etc) også komme fra et sted. Målt i "firmapenger" vil dermed for eksempel bensin bli vesentlig dyrere enn 14 kroner, fordi vi må ta hensyn til skatt. Jeg droppet derfor "skatt på firmabilskatt" + "skatt på driftskostnader" i dette regnestykket for å illustrere et prinsipp. Det går an å gjøre dette mye mer detaljert, men avhengig av årlig kjørelengde, vedlikeholdsbudsjett, skatteprosent og annet er det ikke umulig å motregne "skatt på firmabilskatt" mot "skatt på driftskostnader".

Mener fortsatt at elbil generelt, og Tesla S spesielt, er svært godt egnet som firmabil pga halv firmabilskatt for elbil. Dermed blir det mye gunstigere å ta ut inntekt i form av firmabil enn inntekt i form av kroner - særlig dersom du selv eier firmaet, men også dersom du kun er arbeidstager.

MR Tesla


Kostnadene for selskapet blir da kr (600.000 + 3*16.000 + 227.031 + 37.042 - restverdi 360.000) = 552.073 kr og 0 for den ansatte.

Tror Balrog har den riktige beregnigen her.

Men Balrog- dersom man bytter Tesla med en ny model hvert 3.år og Elon garanterer restverdien på 360.000. Da er det vel ikke så dyrt dette her dersom man ikke ser på totalbeløpene.
Kostnad på 552.073 over 3 år er 184.024 pr år av bedriftens Brutto penger. Alternativet til å bruke sykkel som transportmiddel vs Tesla S betalt av bedriften og kompensert/"gratis" for den ansatte er vel da ca

1. Sykle:184024 brukt av bedriften til lønn eller utbytte netto ca 90.000 kroner pr år til den spreke sykelisten (de ivrigste bruker så mye på tråkkesykkel i carbon).

2. Tesla S "gratis"- men bruke den gamle DBSen-når man skal på byen !

Er denne logikken riktig Balrog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA