Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S som firmabil: Grisebillig ? Like billig som å sykle ?

Startet av MR Tesla, lørdag 13. april 2013, klokken 11:22

« forrige - neste »

MR Tesla

Hvor mange er det som skal ha Tesla S som firmabil i eget AS ?
Har jeg forstått det riktig at hele prisen på bilen kan skrives ned over 5 år. (reduserer overskuddet i AS'et: dvs at staten egentlig betaler 28 prosent av den allerede avgiftsfrie bilen) og at det kun er ca halvt påslag på bruttoinntekten til fordelsbeskatning av firmabil privat hånd ?
Er det noen regnskapsførere eller revisorer der ute som kan sette opp hvordan regnestykket blir med Tesla S til ca 700.000 som firmabil i eget AS vs. å ta ut utbytte og betale den kontant. Hva lønner seg mest?

Blir det grisebillig å ha bilen i eget  ASet slik jeg tror- må ta en avgjørelse på dette før den kommer i Juli.

thoberre

Dette er jeg også svært interessert i å få vite mer om.
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

PHsigP85

Jeg vil strekke det så langt som å si at dette er udiskutabelt: el-bil tas som firmabil! ikke bare får man kjøpe bilen uten noen avgifter (uavhengig om det er privat eller as selvfølgelig), men deretter skattelegges den som om den koster halvparten av hva den faktisk gjør. Du skattes mao som om det var en standard golf, samtidig som firmaet får fradrag på vanlig måte (avskrives 20% av saldo hvert år, mao 140k første år, 112k annet år, 89,6k tredje år, osv.) pluss alle driftskostnader.

Har tidligere forsøkt regnestykket på normale biler uten at jeg der har funnet noen entydig konklusjon. Sannsynligvis ender man da med at det er marginalt dyrere, men mer oversiktlig privatøkonomisk og derfor fortsatt interessant. Når skattegrunnlaget er halvert er jeg ikke i tvil; skatt for fri bil i firmaet.

Forutsetter at firmaet går med skattemessig overskudd (før bilkjøpet) slik at du faktisk får glede av den reduserte firmaskatten. Her får du altså i pose og sekk med dagens regler og regnestykke er dermed unødvendig :-)
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

19quiz76

#3
Har du over 6G i lønn, er du vel i toppskattposisjon, og firmabilskatten settes utfra gjeldende skatteprosent. Mao ca 50% marginalskatt (25% for elbil) på inntektsfordelen. For å ta utbytte må selskapet først betale 28% i selskapskatt, deretter betales 28% i utbytteskatt, totalt 51,84% (100 x 0,72 x 0,72 = 51,84).

Lett match i favør firmabil med mindre du har veldig lav skatteprosent på personinntekt :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Gjermund

I etterpåklokskapens navn ser jeg jo at jeg burde gått som konsulent gjennom eget AS, men jeg visste jo ikke da om dette med TMS.

Maartensommer

Jeg tar ut min S som firmabil og leaser den gjennom ALD Automotive.  Jeg kjører i dag en godt utstyrt Superb 140 TDI.  Over de siste 27 månedene har de totale kostnadene månedskostnadene vært kr. 15.800 (inkluderer drivstoff, service, leie, forsikring og parkering).

Jeg kan leie en P85 med alt utstyr/pakker (ikke inkludert de nye valgmulighetene som dukket opp tidligere i uken) for kr. 15.400 per måned (inkludert: leie, forsikring og service .  Da var ikke valget mitt så vanskelig, iom jeg får halv firmabilskatt.  Det betyr at en S er langt rimeligere for meg enn en Skoda Superb............

Det vil uansett være gunstigere for meg å eie bilen, men jeg betaler gjerne noe mer for det bekymringsfrie å ha en firmabil.

cdabel

Jeg tar ut MS som firmabil, men er litt usikker på det med leasing. Hvis jeg skal beholde bilen minst fem år er det bedre med å kjøpe?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

MR Tesla

Med leasing kommer det vel moms inn i bildet, er det ikke gunstigst at aset kjøper bilen kontant eventuellt at aset tar opp et vanlig billån for å unngå moms?

Lacaixxa

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 14. april 2013, klokken 01:01
Har du over 6G i lønn, er du vel i toppskattposisjon, og firmabilskatten settes utfra gjeldende skatteprosent. Mao ca 50% marginalskatt (25% for elbil) på inntektsfordelen. For å ta utbytte må selskapet først betale 28% i selskapskatt, deretter betales 28% i utbytteskatt, totalt 51,84% (100 x 0,72 x 0,72 = 51,84).

Lett match i favør firmabil med mindre du har veldig lav skatteprosent på personinntekt :)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

PHsigP85

Sitat fra: MR Tesla på søndag 14. april 2013, klokken 09:37
Med leasing kommer det vel moms inn i bildet, er det ikke gunstigst at aset kjøper bilen kontant eventuellt at aset tar opp et vanlig billån for å unngå moms?

Enig med deg MR Tesla. Leaser man blir mva tillagt. Dette er mva som selskapet ikke har fradrag for på en bil som i utgangspunktet er fritatt.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

vrom

For oss som ikke har AS, eller som har AS uten særlig overskudd.. finnes det noen muligheter for å dra fordel av denne fordelen ? Altså, kan man overføre underskudd (pga avskrivning) fra et AS til sin egen selvangivelse og på den måten være i samme situasjon ?

19quiz76

Sitat fra: vrom på søndag 14. april 2013, klokken 20:35
For oss som ikke har AS, eller som har AS uten særlig overskudd.. finnes det noen muligheter for å dra fordel av denne fordelen ? Altså, kan man overføre underskudd (pga avskrivning) fra et AS til sin egen selvangivelse og på den måten være i samme situasjon ?
Litt usikker på hva du spør om, men antar du mener om du kan kjøpe bilen i AS'et og få skattefradrag for underskuddet avskrivningen representerer på din private ligning?
Er ikke revisor, men tror han blir misfornøyd med at du kjøper en bil til 5-600.000 uten et solid overskudd i sjappa. Underskuddet spiser bare av egenkapitalen, er du tom for ek blir du slått konk av kreditorer (hvis du har noen) eller SkattØst oppløser selskapet pga dårlig egnethet for å gå med overskudd. Du og as'et er to separate skatteobjekter, et underskudd kan bare fremføres til en eventuelt ny eier av selskapet. Du vil riktignok betale mindre formueskatt ettersom aksjeverdien skrives ned, men denne er bare på 1,1% hvis jeg husker riktig.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

vrom

Ja, du forsto hva jeg mente..

jeg tenkte meg vel å gi ASet et lån (fra meg privat) på det bilen koster, for så å motta årlige underskudd tilsvarende avskrivningen. Ettersom dette vil føre til negativ EK i ASet, ser jeg for meg å ettergi gjeld i samme tempo som avskrivningene, altså i løpet av 5 år.

Bare å glemme ?

MR Tesla

Tror den var litt for kreativ, desuten er du og aset som nevnt over 2 separate skattemessige enheter slik at det går ikke det der

Teslafrank

Å ta ut et lån til deg privat å få som konsekvens at du går med underskudd= setter kreditorene  i fare (om du har lite eller ingen ek), er nok i beste fall grovt uaktsom og i verste fall brudd på aksjeloven og straffbart...

Kalles ulovlig lån fra eget selskap.

Moms på firmabil (leasing på elbil er av en eller annen sosialistisk håpløs grunn ikke fradragsberettiget) kan kun kreves tilbake på varebil med grønne skilter.

Husk også at arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift for verdien av fordel med firmabil...

Har du enkeltmannsforetak kan du få fordel av fremførbart underskudd.

Lease passer den som har lite egenkapital men kanskje god likviditet, men vil koste deg (firmaet) 75-100.000 i moms ekstra over en 3-års periode.

Kjøpe passer de som har greit med egenkapital tilgjengelig i selskapet.

Husk også at om du avskriver bilen (regnes som driftsmidler, saldoavskrivning), vil kanskje lånet du har på den ikke holde følge med avskrivninger)

Det stilles også krav til at bilen brukes i næring, (over 50% av kjørelengde)og at du har behov for bilen i utførelse av yrket.

Som for meg som er megler vil den være et must:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA